Vierailija

http://www.hs.fi/kotimaa/a1463971969119?ref=hs-etusivu-luetuimmat-#6

Ilmavoimien kuljetuksiin on mieltynyt pienehkö ministerijoukko. Suurin osa ministereistä on pärjännyt täysin ilman Ilmavoimien apua. Entinen puolustusministeri Carl Haglund (r) ja nykyinen valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok) ovat lentäneet peräti puolet kaikista lennoista. Eniten Ilmavoimien kuljetuksia käytti Haglund. Hän oli puolustusministerinä kolme vuotta ja ehti tehdä sinä aikana ennätysmäiset 40 lentoa. Perusteluja Haglundin poikkeuksellisen suurelle Ilmavoimien koneiden käyttömäärälle ei puolustusministeriön toimittamasta materiaalista löydy. Dokumenttien joukossa oli vain muutamia ministeriön tukipyyntöjä Puolustusvoimille joukko-osastojen tarkastusmatkoja varten, eikä niistä ilmennyt perusteluja lennoille. HS pyysi Haglundilta perusteluja koneen valinnasta. Haglund vastasi tekstiviestillä, että hänen matkojensa suunnittelu oli adjutantin vastuulla.

Puolustusministeriö on hyväksynyt Ilmavoimien lentokoneiden käyttämisen hallituksien ministerien virkamatkoihin hyvin kirjavin perustein. Ministerit ovat perustelleet kuljetustarpeitaan siten, ettei niistä selviä yksilöidysti, miksi he eivät voi käyttää normaalia reittilentoa. Valtaosa ministereiden tekemistä kuljetuspyynnöistä on joko kadoksissa tai pyyntöjä ei ole tehty kirjallisesti lainkaan. Vain neljäsosalle lennoista löytyi virallinen pyyntö, jonka pitäisi sisältää kuljetustarpeen perustelu.

Selvityksestä ilmeni, ettei puolustusministeriö kykene kertomaan eikä yksilöimään, paljonko ministereiden lennättäminen Ilmavoimien lentokoneilla maksaa. Puolustusvoimat laskuttaa lentojen tilaajilta vain lentohenkilöstön virkamatkakulut, lennolla suoritettavan tarjoilun kulut ja mahdolliset ylimääräiset lentokenttämaksut. Tällaisia kuluja Puolustusvoimat on laskuttanut vuosina 2011–2015 yhteensä noin 128 000 euroa eli noin tuhat euroa lentoa kohden. Se on vain murto-osa todellisista kuljetuskustannuksista. Pienkoneen kustannusten laskentaperusteeksi annettiin vuonna 2012 ohjeeksi 5 000 euron veroton lentotuntihinta. Se alkaa kertyä siitä hetkestä, kun kone lähtee kotitukikohdastaan.

Onhan se armeijaa käymättömän kolmekymppisen kiva ollut lennellä ympäri maailmaa yksityiskoneella meidän verorahoillamme. Eipä ihme, ettei politiikka enää napannut kun joutui oppositioon ja pois ministerinpaikalta.

Sivut

Kommentit (28)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

On kyllä todella ylimielinen tyyppi, voin vahvistaa asian. Onhan se nyt tylsää istua reittilennolla kun voi vain vaatia yksityiskoneen lennättämään itseään. Viis perusteiden puuttumisesta ja valtavista kustannuksista veronmaksajille.

Samaan aikaan Suomessa säästetään vanhuksilta, sairailta, lapsilta ...

Vierailija

Eikä Haglund nyt niin täysin ole politiikasta vetäytynyt ... jatkaa poliitikkojen lobbaamista Miltonilla. Eli vaihtoi vain pöydän toiselle puolelle, samalla tavalla kuin Räty ja Voutilainen.

Vierailija

Ja ajatelkaa miten kiva, vielä on sotilashenkilökunta pokkuroimassa siellä yksityislennolla ... Siinähän voi vaikka nauttia pari martinia ja fantasioida kivasti olevansa vaikka James Bond.

Vierailija

Haglund on nyt Milttonin hallituksessa. "Lobbaustoimintaa tekee yhtiöryhmän osa Miltton Networks. Se kertoo myyvänsä valtion päätöksentekoprosessien erinomaista tuntemusta, liiketoimintaan liittyvien mahdollisuuksien ja poliittisten riskien tunnistamista sekä lobbaamisen strategista neuvontaa. Tämä tarkoittaa muun muassa neuvontaa siinä, miten yritykset saavat ajettua omia asioitaan läpi eduskunnassa."

http://www.hs.fi/kotimaa/a1441949715688

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015090820313618_uu.shtml

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja ajatelkaa miten kiva, vielä on sotilashenkilökunta pokkuroimassa siellä yksityislennolla ... Siinähän voi vaikka nauttia pari martinia ja fantasioida kivasti olevansa vaikka James Bond.

Kyllä siellä on armeijan henkilökuntaa v*tuttanut pokkuroida tuon potterin edessä ja vääntää bättre folkea kuin viimeistä päivää

Vierailija

Eli jos yksi lentotunti maksaa lähtökohtaisesti 5000 euroa, ja se laskutetaan siitä hetkestä kun kone lähtee liikkeelle, niin esimerkiksi lento Brysseliin ja takaisin maksaa helposti sellaisen 50 000 euroa. Minimissään.

Ja tällaisia lentoja Haglundilla on 40. Se tekee minimissään 2 miljoonaa euroa. Ja koska iso osa lennoista on paljon pidempiä ja aikaa menee paljon enemmän kuin vain lentoaika, niin pelkästään Haglundin yksityinen lenteleminen on tullut maksamaan meille useita miljoonia.

Vierailija

Ylläri, että juuri suomenruotsalaiset ministerit... luulevat olevansa muiden yläpuolella tekevät mitä haluavat, muut maksaa. Sama asenne kuin pakkoruotsissa. 5 miljoonaa opiskelee pakkoruotsia palvellakseen näitä herroja...

Vierailija

Kyllä niitä koneita on hyvä välillä ulkoiluttaa. Mä en näe tässä mitään ongelmaa, kyseessä kaiketi erittäin tarkoin suunnitellut lennot.

Vierailija

Miten ei yllätä yhtään että ne on just nämä kaksi olleet asialla ja vaatimassa itselleen parempaa kuin normi reittilento bisnesluokassa?! Ja kai tämän toisen talon ulkopuolella päivystää edelleen poliisi 24/7, että alex saa unen päästä kiinni. Toivottavasti sen pärstää ei enää kesäkuun jälkeen näy missään.

Vierailija

"Esimerkiksi Katainen lensi vuonna 2013 Moskovaan Ilmavoimien Learjetillä. Oman koneen tarvetta perusteltiin vain sillä, että Moskovaan oli huonot reittilentoyhteydet."

Näyttäisi olevan kolme suoraa lentoa päivässä + vaihdollisia vaikka kuinka monta. Enpä sanoisi ihan huonoiksi yhteyksiksi.

Vierailija

Ei tuossa sanota, että lensivät syyttä. Siinä sanotaan, että lensivät eniten.

Joku lensi ilman selvityksiä, mutta ei välttämättä nämä kaksi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla