Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kärsin stressivatsasta, mikä ilmenee kovana kurinana, vatsakipuja ja jatkuvana tarpeensa käydä vessassa vaikka suoli olisi tyhjä. Oireet ovat olleet erityisen pahat viime aikoina ja olen alkanut jännittää ja stressata entistä enemmän vatsani käytöstä työpaikalla. Työskentelen tiiviisti muiden kanssa ja on aivan äärettömän kiusallista kieriskellä mylvivän ja kipeän vatsan kanssa kun joka sekunti ei voi vessaankaan rynnätä kesken töiden... Sosiaaliset tilanteet ja muiden läsnäolo näyttäisi pahentavan ongelmaa sillä kun saan olla rauhasta kotona vatsa on normaali.
Mikä tähän auttaisi? Olen kokeillut eri ruokavalioita, maitohappobakteereita ja ties mitä vatsaa rauhoittavia valmisteita, mutta vika taitaa olla korvien välissä..

Kommentit (11)

Vierailija

Jään seuraamaan ketjua vinkkien toivossa. Olen kokeillut tähän mennessä: ruokavaliota, syömättömyyttä, meditointia, hengitysharjoituksia ja imodiumia. Oikeastaan mikään ei ole auttanut, ei välillä edes lääke. Vaiva on päänsisäinen, vatsaoireita on vain kun jännitän sosiaalisia tilanteita erityisen paljon. Hankaloittaa elämää todella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Onko oireilua tutkittu lääkärissä, vai miten olet päätynyt tuohon stressivatsa-diagnoosiin? Mikäli ei ole, niin keliakia ja laktoosi-intoleranssi nyt kannattaisi ensimmäisenä lähteä selvittämään, sittenhän on vielä joukko muitakin suolistovaivoja ja tulehduksellisia sairauksia ihan. Voisiko olla ärtyvä suoli? Oletko kokeillut fodmap-ruokavaliota?

Vierailija

Sama juttu. Maha pitää välillä aika möykän. Yhden talven kärvistelin kovissa mahakivuissa, joille ei syytä löytynyt. Pahinta tällä hetkellä on kuitenkin se, että kun vessaan on päästävä, sinne on päästävä sillä minuutilla. Jos haluaa lähteä vaikka luontoon, aina mielessä jäytää, että entä jos tulee tarvis syöksyä pöheikköön. Sehän ei kivaa ole, eikä täällä laitakaupungilla niin syvää korpea ole, etteikö joku voisi olla näkemässä.

Ja kaiken moista olen minäkin kokeillut, mutta päässä se vika on. Olen herkkä ihminen ja stressaannun vähästä. Jotenkin olisin toivonut, että iän myötä tilanne olisi helpottunut, mutta ei...

Vierailija

Minullakin on stressivatsa. Epäilen vähän myös ärtyvän suolen oireyhtymää, mutta toisaalta vatsaongelmat alkoivat sosiaalisten tilanteiden pelon yhteydessä. Minäkin syön päivittäin maitohappobakteereita ja toisinaan otan enterotabletin rauhoittaakseni ärtynyttä vatsaa. Kahvi pahentaa oireita selkeästi.

Vierailija

Jos on kaikkea jo kokeillut tarpeeksi pitkän aikaa, niin eihän siinä sitten jää jäljelle kuin ongelman hyväksyminen. Kognitiivisesta terapiasta saattaa olla apua.

Vierailija

Voi ei, ikävää kuulla että muutkin kärsivät samasta vaivasta.. Minulla on testattu laktoosi-intoleranssit ja keliakiat, mutta niistä ei pitäisi johtua. Kuten aloitusviestissäni kerroin, ruokavalioita (fodmap, maidoton, gluteeniton...) on kokeiltu. Täysi vesipaasto toimii kyllä, mutta sitten maha murisee nälästä, eikä syömättäkään voi pitkiä aikoja olla.

Luin jostain englanninkielisestä artikkelista masennuslääkkeiden käytöstä stressivatsan helpottamiseen. Onko siitä kellään kokemusta? 

ap

Han

Mulla oli sama. Ei auttanu mitkään vatsalääkkeet, eikä ruokavaliot. Lopulta se jännittäminen (joka pisti vatsan sekaisin, joka taas pisti jännittämään) johti siihen, etten halunnut mennä mihinkään ja aina paniikissa varmistelin missävessa missävessa!!!

Lopulta pieni annos oksatsepaamia (jännitys/ahdistuslääke) auttoi pitämään stressivatsan poissa ja nykyään en yleensä edes tarvitse sitä, kun en enää sitä vatsaa niin jännitä.

Tsemppiä!!

Vierailija

Inhottava vaiva, tiedän kokemuksesta, ap!

Mullakaan ei valitettavasti ole niksiä helpottamaan, mutta tiedän yhden stressivatsa-ibs-tyypin, joka syö jännittäviin tilanteisiin betasalpaajaa, siis tasaamaan/rauhoittamaan sydämen sykettä. Tämä auttaa vissiin noina aikoina mahaankin, kun ne mahavaivat ovat psyykeperäisiä. Itse en ole kokeillut, pitäisi varmaan pyytää lääkäriltä reseptiä, koska mulla muutenkin leposyke helposti 80 pintaan ja hirmu jännittäjä-stressaaja olen kanssa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat