Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen opiskellut amk:ssa kaksi vuotta ja ollut nyt kaksi vuotta poissaolevana, koska sain työpaikan, ja aloin myös epäilemään, onko opiskelemani ala itselleni se oikea. Tuskin on. Jatkan työntekoa ja aion hakea tulevina vuosina uudelle alalle, joka sopii itselleni paremmin ja jossa työllistyminen on helpompaa. Kannattaisiko tässä tilanteessa vain erota koulusta, koska en voi enää poissaolevanakaan jatkaa? Mitä jos jätän ilmoittautumatta ja menetän opiskeluoikeuden, tarkoittaako se, että voin vaikka muutaman vuoden päästä anoa sitä takaisin (jos en pääse haluamalleni alalle) ja suorittaa opinnot loppuun ilman pääsykokeen kautta hakemista?

Kommentit (5)

Vierailija

Jos menetät opiskeluoikeuden, joudut hakemaan uudestaan pääsykokeiden kautta.
Olennaista on, mitä alaa opiskelet amk:ssa. Onko ala työllistävä? Onko koulutusohjelmaan vaikea päästä sisään?

Vierailija

Ai silloinkin joudun hakemaan pääsykokeiden kautta? Ehkä sitten vain eroan koulusta. Olen opiskellut siis liiketaloutta, mutta englanninkielisellä linjalla. Liiketalouteen helppo päästä, mutta tuolle linjalle vähän vaikeampi.
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mun mielipide on, että kannattaa erota koulusta, jos ala ei kiinnosta. Luopumalla opiskelupaikastasi sinun on myös helpompi päästä opiskelemaan tuota kiinnostavampaa ja työllistävämpää alaa, koska kuulut silloin ensikertalaiskiintiöön.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielipide on, että kannattaa erota koulusta, jos ala ei kiinnosta. Luopumalla opiskelupaikastasi sinun on myös helpompi päästä opiskelemaan tuota kiinnostavampaa ja työllistävämpää alaa, koska kuulut silloin ensikertalaiskiintiöön.

Väärää tietoa. Henkilö joka on ottanut vastaan opiskelupaikan korkeakoulusta syksyllä 2014 tai sen jälkeen tai jolla on alempi korkeakoulututkinto (kandi tai AMK) tehtynä ei kuulu ensikertalaiskiintiöön. Muut kuuluvat vaikka opiskelisikin korkeakoulussa. Riippuu opintojen aloitusvuodesta siis. Ensikertalaiskiintiöön ei "pääse" vaikka eroaisikin koulusta jos ensikertalaisuus on jo menetetty.

Vierailija

Älä luovu itse opinto-oikeudesta, koska silloin jos joskus haluat sen takaisin, joudut pääsykokeisiin. Jos taas vaan jätät ilmoittautumatta ja menetät sitä kautta opiskeluoikeuden, voit hakea sitä takaisin joskus ihan paperihaulla (opinto-oikeuden palauttaminen tjsp.). Näin ainakin siinä amk:ssa, jossa itse olen opiskellut.

Kannattaa tarkistaa asia kuitenkin mieluummin ko. oppilaitoksen opintotoimistosta kuin av:lta.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat