173 cm/100 kg
Nyt haluan näistä läskeistä eroon. Mitä pikimmiten sen parempi. Neuvokaa konkreettisesti, kuinka onnistuisin. Tiän, että syö vähemmän kuin kulutat, mutta miten.
Kommentit (27)
Mulla oli koko raskauden aivan järkyttävä himo kaikkeen makeaan ja paino vaan nousi. Nyt normiolotilassa ei tee yhtään mieli ja paino vaan tippuu. En itse pystynyt kyllä millään tavoin hillitsemään herlkuhinoa. Seratoniinilääkitys voi viedä hinot tai ainakin helpottaa.
Sulamoon on helppo lisätä päivän ruuat ja seurata esim. riittävää kasvisten saantia. Tee mahdollisimman paljon itse puhtaista raaka-aineista. Jos pidät erityisesti jostain epäterveellisestä (esim. juusto), syö sitä "herkkuna" silloin tällöin, mutta kontrolloi. Kesäkaudella makeat herkut on helppo korvata hedelmillä, esim. meloneilla ja tuoreilla marjoilla, ja jos syö riittävästi, ei herkkujakaan tee juuri mieli.
Sulla on aika paljon ylipainoa, eli "nopeaan" alkuun riittänee kaloreiden tarkkailu ja kasvisten ja veden juonnin lisääminen, herkut pois. Nesteet lähtevät liikkeelle ihan muutaman päivän hyvällä syömisellä, esim. oman ryhtiliikkeen jälkeen ekalla viikolla lähti yli kilo, vaikka olen normaalipainoinen. Muista iloita jokaisesta pudotuksesta kuitenkin, oli se sitten -1kg tai -100g. Se on aina kotiinpäin. Pidä kirjaa painostasi ja ota esim. vyötärömitta toiseksi tarkkailtavaksi.
Yritä miettiä, mitkä itselläsi ovat ns. trigger foods, eli laukaisevat mahdollisen ylensyömisen/ahmimisen, jätä ne kauppaan ja etsi korvaavat tuotteet. Esim. näkkäriä leivän tilalla. Omalla kohdallani laihduttamisessa olennaista on kuitenkin suunnitelmallisuus, eli aamulla päivän ruuat mahdollisimman tarkasti tuonne Sulamoon ja sitten vain noudatan tätä suunnitelmaa. Eihän se ihan aina niin mene ja muutoksia voi päivän aikana tulla, mutta suurin piirtein.
t. 178cm, ennen 86kg ja nyt 70kg.
Juomapuoli mulla on hyvin hallussa, kun en juo alkoholia, limsoja ja mehuja ollenkaan, ja ruokakin on suht terveellistä, mutta sitten nuo herkut on ongelmana ja liikkua voisi enemmänkin.
Mutta se aloittaminen on hankalaa, varsinkin ekat päivät, kun aina tahtoo repsahtaa.
T.ap
Vierailija kirjoitti:
Juomapuoli mulla on hyvin hallussa, kun en juo alkoholia, limsoja ja mehuja ollenkaan, ja ruokakin on suht terveellistä, mutta sitten nuo herkut on ongelmana ja liikkua voisi enemmänkin.
Mutta se aloittaminen on hankalaa, varsinkin ekat päivät, kun aina tahtoo repsahtaa.
T.ap
Ala syömään rasvaa, et repsahda.
Kokeile ruokapäiväkirjaa yhdessä aktiivisuusrannekkeen kanssa. Mulle ainakin toimi tehokkaana herätyksenä nähdä kuinka paljon kaloreita missäkin on. Samalla hahmottaa sen kuinka paljon vielä voi/pitää syödä. Päivittäisen kalorinsaannin ei tarvitse jäädä kuin noin 200 kcal vajaaksi, niin paino alkaa laskea- hitaasti mutta varmasti. Toki jos haluat räjähtävän alun, niin siinäkin päiväkirja on avuksi. Aktiivisuusrannekkeella varmistat riittävän liikunnan määrän ja jos sulla on ranneke ja päiväkirja jotka puhuu keskenään, ohjelma huomioi suoraan syömiset ja liikkumisen. Siinä voi syödä suklaatakin ihan rauhassa ja hyvällä omalla tunnolla jos se vaan mahtuu päivittäiseen kalorimäärään.
Mulla ei karppaus auttanut ollenkaan makeanhimoon. Aloin kasvissyöjäksi ja lisäsin hiilareita, jolloin makeanhimoni katosi lähes tyystin. Oman kokemukseni perusteella suosittelen siis enemmän hiilareita ja kasvisruokaa, mutta sinä joudut tekemään oman päätöksesi.
Ja minulla oli tapana syödä kamalat määrät herkkuja. Sellaiset neuvot kuin älä mene kauppaan nälkäisenä tai älä osta herkkuja kotiin, koska himo herkkuihin oli niin vahva, etten voinut vastustaa sitä. Lähdin vaikka keskiyöllä läheiselle kaupalle, että sain karkkia. Nyt minun ei tarvitse hirveästi edes ajatella herkkujen ostamista.
Unohda ensiksi kaikki nykyajan keksinnöt kuten auto tai hissi. Sillä pääset jo hyvin alkuun.