Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioero ja lapsia, oletko tehnyt testamenttia?

Vierailija
23.05.2016 |

Onko joku tehnyt testamenttia, jolla sulkee pois exän?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt testamentin siltä kannalta ajateltuna, että olen uusperheessä ja jako voi mennä hankalaksi, jos perintöön oikeutettuja ihmisiä kuolee. Kuten että joku lapsistani tai kaikki kuolisivat,  ja minä sitten vasta. Mummuni sai 5 lasta, ja 4 kuoli ennen häntä. On jälkeenjääneille paljon helpompaa, jos paperiasiat on aikanaan laitettu kuntoon.

Olen perinyt tätini, joka kuoli lapsettomana, sellaisen mutkan kautta, että perunkirja kyllä tehtiin, mutta varsinainen virallinen perinnönjako jäi tekemättä aikanaan ja sitten vuosikymmenien päästä kuoli mummini, jonka siis osittain perin - ja aikoja sitten kuolleen tädin jako piti hoitaa samalla. (Perukirja ja kuolinpesän perinnönjako eivät siis ole sama asiakirja, vaan kaksi eri toimitusta. Ja jos ne ovat jääneet tekemättä, ja välistä on kuollut ihmisiä, aikamoinen urakka se onkin!)

Mutta testamenttiin palatakseni:  olen tehnyt testamentin niin, että lasteni aviopuolisoilla ei ole siihen mitään avio-oikeutta. Kuolleen lapsenihan perii hänen lapsensa, jos sellainen on. Jos ei ole, perintö menee siskoni lapsille. Sen pidemmälle en päätäni asialla vaivaa. Rahaa se vain on. (Todennäköisyys, että ex-mieheni perisi jotain minulta jonkun lapsemme kautta, on melkoisen pieni. Ja koska hän on äärimmäisen nuuka eikä ole tehnyt uutta perhettä, niin sekin raha palautuisi kuitenkin meidän lapsillemme hänen kuollessaan, kun hän panttaisi niitä käyttötilillään ja kyttäisi, että pitääkö sukat paikata. Ja jos tekisi uuden perheen, niin suorastaan jo säälisin niitä lisälapsia ja rahat olisi varmaan jo tarpeeseen...)

Lapsellasihan on oikeus testamentata omaisuudestaan lakiosuuden ylittävä osa kenelle tahansa. Lapsesihan voisi olla myös lapseton. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla