Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko ihan laillinen työhaastattelu nyt?

Vierailija
23.05.2016 |

Kävin rektytointifirmassa työhaastattelussa ja pääsin jatkohaastatteluun itse työpaikalle. Siellä selvisikin, että työajat olikin aivan eri mitä oltiin luvattu, työnkuva täysin eri ja itse työpaikkaakaan ei ollut vapaana, vaan hän haastatteli minua "siltä varalta jos joku lopettaa". Voiko näin tehdä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä työnantajalla on oikeus kartoittaa tekijöitä.

Mun mielestä edes työpaikkailmoitus ei ole lupaus siitä, että joku palkataan. Vaan että etsitään jotakuta, ja jollei häntä löydy niin voidaan jatkaa ilman. Tai ehkä projektiin ei saada rahoitusta... Ei ole luvattu palkata ketään, positiivisempaa asennetta nyt.

Vierailija
2/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lakia tässä on mielestäsi rikottu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin noin voi tehdä, eikä siinä mitään laitonta ole. Sen pohjalta sinä voit sitten ihan itse miettiä, haluatko tuollaiseen firmaan töihin jos jokus jotain tarjoavat.

Vierailija
4/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo varsinaisesti laitonta ole, mutta omituista kyllä. Rekrytointi on sen verran aikaa vievää ja kallista että sitä tuskin kukaan haluaa huvinvuoksi tehdä. Toinen juttu on sitten se kannattaako tuollaiseen paikkaan edes mennä töihin kun noin monta asiaa eritavalla.

Vierailija
5/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä edes työpaikkailmoitus ei ole lupaus siitä, että joku palkataan. Vaan että etsitään jotakuta, ja jollei häntä löydy niin voidaan jatkaa ilman. Tai ehkä projektiin ei saada rahoitusta... Ei ole luvattu palkata ketään, positiivisempaa asennetta nyt.

Niin, että työnantajalla on ihan rauhassa oikeus a) tuhlata hakevan työntekijän aikaa ja rahaa, b) tuhlata omia resurssejaan "tarpeettomaan" rekrytointiprosessiin? Haloo, valoja päälle.

Jokainen, joka on vähänkään aikaa työskennellyt jossain yrityksessä tietää miten vaativaa ja raskasta uusien työntekijöiden palkkaaminen on. Harvalla on varaa kartoittaa ihan huvikseen uusia työntekijöitä.

Vierailija
6/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että työnantajalla on ihan rauhassa oikeus a) tuhlata hakevan työntekijän aikaa ja rahaa, b) tuhlata omia resurssejaan "tarpeettomaan" rekrytointiprosessiin? Haloo, valoja päälle.

Jokainen, joka on vähänkään aikaa työskennellyt jossain yrityksessä tietää miten vaativaa ja raskasta uusien työntekijöiden palkkaaminen on. Harvalla on varaa kartoittaa ihan huvikseen uusia työntekijöitä.

Juu, on myös omasta mielestäni resurssien tuhlaamista. Muttei se laitonta ole.

Haastattelijan tyhmyyttä on kertoa, ettei paikkaa olekaan. Nätisti tämä muotoiltaisiin, että oletko käytettävissä jos nyt ei tärppää mutta tulee samanlaisia paikkoja avoimeksi.

Vierailija
7/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hieman huijarifirmalta ja aikamoista työnhakijoiden pompottamista.

Itse hain kerran asiakaspalvelijaksi. Kyllähän useasti tietää mitä markkinointifirmoilla 'asiakaspalvelijan' työnkuva on, sitä puhelinmyyntiä. Mutta tässä työnhakuilmotuksessa ei mitenkään käynyt ilmi, että työ olisi puhelinmyyntiä.

Kun menin työhaastatteluun niin ovessa lyki täysin eri firma minne olin hakenut, eli kävi ilmi että yritys käyttää töntelijöitä rekrytoidessaan tämän toisen firman nimeä. Lisäksi kuulemma hakemani "asiakaspalvelijan" paikka oli juuri täytetty ja enää jäljellä olisi puhelinmyyjien paikkoja. Seuraavana päivänä mol:n sivuille komeili kuitenkin taas uusi ilmoitus, jossa he hakivat asiakaspalvelijoita. Googletin sitten tämän firman oikean nimin ja kävi ilmi, että lukuisilla muilla oli vastaavia tapauksia.

Vierailija
8/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastatellaan siltä varalta että joku lopettaa? pysy kaukana tuosta firmasta. Ilmeisesti noilla on ovena pyöröovet eli porukkaa lappaa ulos ja sitä mukaa koitetaan palkata uusia tilalle. Voit arvata mikä on työilmapiiri jos porukkaa noinkin usein.

Vierailija
9/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo varsinaisesti laitonta ole, mutta omituista kyllä. Rekrytointi on sen verran aikaa vievää ja kallista että sitä tuskin kukaan haluaa huvinvuoksi tehdä. Toinen juttu on sitten se kannattaako tuollaiseen paikkaan edes mennä töihin kun noin monta asiaa eritavalla.

Pitäisiköhän soittaa tähän rekryfirmaan ja ilmoittaa että nyt oli annettu täysin väärät tiedot ja itse työpaikkaakaan ei ollut?

Vielä iso ketjuyritys kyseessä.

Ap

Vierailija
10/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne haluaa pitää rekrytoimistossa paljon väkeä listoilla ... Syytä en tiedä. Ensiksi on tarjolla työpaikka ja sitten siihen onkin valittu joku. Työpaika kumminkin in "auki" heidän sivuillaan.

Vetäisit ne jotenkin välistä jotain ...

Vierailija
11/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän soittaa tähän rekryfirmaan ja ilmoittaa että nyt oli annettu täysin väärät tiedot ja itse työpaikkaakaan ei ollut?

Vielä iso ketjuyritys kyseessä.

Ap

Älä soita - hae paikkaa muualta (vähän pienemmistä).

Vierailija
12/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kävi aikoinaan niin, että olin rekryfirmassa haastattelussa ja sieltä pääsin "jatkoon." Tämän yrityksen edustaja piti sitten mulle vielä puhelimessa haastattelun ja puhuttiin, että koska voisin aloittaa. Aloittaminen sovittiin joskus kolmen viikon päähän. Sitten parin viikon päästä sieltä soitettiinkin, että he eivät enää tarvitsekaan työntekijää, joten eivät voikaan palkata mua.

Ymmärtäähän sen, että tilanteet voivat muuttua. Mutta kyllähän sen työntekijältäkin aika typerältä tuntuu, että haastatteluihin oli jo jonkun verran mennyt aikaa ja lisäksi monta viikkoa, jolloin ei ole hakenut muuta työtä ja sitten luvattu työ peruutaankin. Sen jälkeen en ole rekryfirmoja käytänyt.

Voihan olla, että ap:n tapauksessa yritys halusi vain kokeilla löytyisikö paikkaan hakijoita tai paikka oli muodon vuoksi auki ja lopulta palkkasivatkin jonkun yrityksen sisältä. Joka tapauksessa typerää.

Vierailija
13/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kävi aikoinaan niin, että olin rekryfirmassa haastattelussa ja sieltä pääsin "jatkoon." Tämän yrityksen edustaja piti sitten mulle vielä puhelimessa haastattelun ja puhuttiin, että koska voisin aloittaa. Aloittaminen sovittiin joskus kolmen viikon päähän. Sitten parin viikon päästä sieltä soitettiinkin, että he eivät enää tarvitsekaan työntekijää, joten eivät voikaan palkata mua.

Ymmärtäähän sen, että tilanteet voivat muuttua. Mutta kyllähän sen työntekijältäkin aika typerältä tuntuu, että haastatteluihin oli jo jonkun verran mennyt aikaa ja lisäksi monta viikkoa, jolloin ei ole hakenut muuta työtä ja sitten luvattu työ peruutaankin. Sen jälkeen en ole rekryfirmoja käytänyt.

Voihan olla, että ap:n tapauksessa yritys halusi vain kokeilla löytyisikö paikkaan hakijoita tai paikka oli muodon vuoksi auki ja lopulta palkkasivatkin jonkun yrityksen sisältä. Joka tapauksessa typerää.

Tuosta syystä ilmoitus ja nauhoittaminen olisi paikallaan noissa jutussa. Nimittäin suullisesti sovittu työsopimus on laillinen siinä missä kirjallinenkin.

Se vaan, että työntekijänä sitä olisi vaikea todistaa, että puhelimessa luvattiin työpaikka ja sovittiin jo töiden aloittamisestakin ellei ole todisteita.

Vierailija
14/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä harhautukselta. Soita ap liittosi asianajajalle ja kysy, voi tuossa ollakin jotain laitonta, vähintään on annettu ymmärtää ihan toista ilmoituksessa kuin mitä on ollut tarjolla.

Liittosi on muutenkin hyvä tietää tuollaisesta vilunkifirmasta, ja toisaalta paikka voi olla heille entuudestaan tuttu, mikä myös on sinun hyvä tietää.

Vierailija
15/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän laitonta siinä on? Meidän firmassa haastatellaan koko ajan avoimen hakemuksen lähettäneitä sen varalta, että tarvitaan nopealla varoitusajalla uusi työntekijä.

Vierailija
16/16 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän laitonta siinä on? Meidän firmassa haastatellaan koko ajan avoimen hakemuksen lähettäneitä sen varalta, että tarvitaan nopealla varoitusajalla uusi työntekijä.

On kaksi eri asiaa tuo ja se, että joku firma ilmoittaa avoimesta työpaikasta, mutta kun pääset paikan päälle, työpaikkaa ei ole ja potentiaalinen työkin täysin eri kuin mitä on ilmoitettu.

Harhaanjohtavasta mainonnasta ainakin voi saada oikeuden tuomion, joten kysyisin tosiaan liitosta, onko tuossa rikottu jotain pykälää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän