Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Toisensa jälkeen miten kovia ovat kun työmatkapyöräilevät. Toisella matkaa duuniin 2km ja toisella 9km. Nyt minä rapakuntoinen päätin kanssa pyöräillä työmatkat, olen 2 kk pyöräillyt ja sivu on 8 km ja mitä tässä nyt on erikoista ? Yksi Iso mäki on ja siinä syke nousee mutta muuten ihan leppoisaa ja ei musta mainittavan arvoista. Siis kivaa on mutta ei kunnon puolesta mikään iso juttu niinkuin ovat antaneet ymmärtää

Kommentit (20)

Vierailija

Eli työkaverisi ovat puhuneet työmatkapyöräilystään, ja sinä rapakuntoisena olet kokenut sen hehkuttamisena. Sama juttu kuin lihavien kanssa, monet heistä kokevat kaikki ruokakeskustelut henkilökohtaisena vittuiluna heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No ei siinä mitään ihmeellistä olekkaan, pyörällä nyt menee vaikka 20km ihan kevyesti reilussa tunnissa, jos vähänkään on aerobista kuntoa. Ehkä kaverisi eivät ole kehuskelleet vaan olet itse autolla körötellessäsi sen kehuskeluna ottanut tai sitten ovat niitä himopyöräilijöitä, jotka painaa jossain maantiellä isoimmalla vaihteella jotain 35km/h vauhtia? Itse en kyllä ainakaan mitään hikiliikuntaa työmatkalla harrastaisi, ei olis kovin kiva mennä hikisenä töihin varsinkaan kun olen aspana ja laittaudun töihin eikä ole suihkumahdollisuutta.

Vierailija

2km ei kyllä ole työmatkapyöräilyä vaan kauppareissua vastaava pikkuhujaus. Muutenkin se riippuu vauhdista jos matka on alle 10km. Yksi työkaveri kulki 30km suuntaansa ja sitä sanoisin jo kuntoilusuoritukseksi.

Vierailija

Minäkin olen alkanut pyöräilemään työmatkat leppoisasti sen jälkeen kun sairastuin vakavasti.
Ennen sairastumista pyöräilin työmatkat 20 minuuttia suuntaansa. Nyt leppoisalla vauhdilla menee 40 minuuttia.
Ihan yhtä kivaa ja rentouttavaa on pyöräily edelleen.
En lainkaan ymmärrä mikä ap:lla on jutun pointtina.

Vierailija

Ootko varmasti tulkinnut puheet oikein? Ehkä ovat vaan hehkuttaneet, kuinka kivaa työmatkapyöräily on. Mä ainakin nautin siitä, ettei tarvinnut kuumassa bussissa istua. Lisäksi reittini oli todella kaunis, lähes koko matkan joko merenrantaa tai ulkoilualuetta pitkin. 10 km suuntaansa, just hyvä lisä istumatyön vastineeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
2km ei kyllä ole työmatkapyöräilyä vaan kauppareissua vastaava pikkuhujaus. Muutenkin se riippuu vauhdista jos matka on alle 10km. Yksi työkaveri kulki 30km suuntaansa ja sitä sanoisin jo kuntoilusuoritukseksi.

Musta työmatkapyöräilyn määritelmä on se että polkee työmatkansa, ei se pituus siihen vaikuta. Monet kulkee parinkin kilsan matkan autolla tai ratikalla/bussilla jos sattuu asumaan tiheän linjan vieressä.

Vierailija

No eihän sen työmatkapyöräilyn nyt ole ehkä tarkoituskaan olla mitään hikiliikuntaa tai mikään mieletön urheilusuoritus. Mutta tuo asenne, että työmatkat mennään pyörällä säässä kuiin säässä ja parhaimmillaan läpi vuoden, on oikein kunnioitettavaa ja säännöllisellä liikunnalla on merkittäviä terveysvaikutuksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten se työmatka siitä pituudesta riippuu? Työmatka on matka kodin ja työpaikan välillä, vaikka ei olisi kuin 50 m. Vai eikö lähellä työpaikkaansa asuva käy mielestäsi töissä ollenkaan? Tulee vaan hengaamaan kauppaan koko päiväksi?

Vierailija

Työmatkapyöräilyä kaupungissa ei voi sanoa urheiluksi, kun vauhti on sovitettava muuhun liikenteeseen ja pysähdyksiä/vauhdin hiljentämisiä on tuon tuostakin. Itse saan pyöräillessä hien pintaan vain silloin kun menen latupohjia pitkin mäkisessä maastossa metsässä täysillä vähintään tunnin. Mulla on ehkä liian hyvä pyörä. 

Vierailija

Jotkut nyt on sellaisia hehkuttelijoita, että tekivät mitä vaan, niin nostetaan mekkala siitä. Ihmettelen kyllä kovasti, jos joku jaksaa 2 km suuntaansa matkasta revitellä vuosikausia, mutta meitä on moneen junaan.

Hyvä kumminkin, jos ap on myös alkanut liikkua heidän esimerkkinsä takia! Onhan tuossa jo tullut yli 700 kilometriä ajettua parissa kuukaudessa, luulisi sen vaikka jo siinä ylämäessä hiukan huomaavan helpotuksena maaliskuuhun verrattuna, jos talven mittaan ei olisi tullut kauheasti kuntoiltua?

Vierailija

Sinä olet nyt siis pyöräillyt kaksi kuukautta hyvillä kevät ilmoilla töihin ja kerrot ettei siinä ole mitään ihmeellistä? Työkaverisi pyöräilevät ilmeisesti myös niillä marraskuun loskasäillä ja helmikuun pakkasilla. Kokeilepa sitä ensiksi ja tule sitten sanomaan ettei siinä ole mitään ihmeellistä.

Naurattaa...

Aika harvat pyöräilee töihin. Tämä oli taas jonkun miehen aloitus, kun kaikessa pitää kilpailla, vaikka kyse on henk.kohtaisen hyvän fiiliksen luomisesta ja samalla kunnon kohotuksesta.

Vierailija

Pienillä asioilla on suuria kerrannaisvaikutuksia pitkällä aikavälillä.

Jos ap ei ole aiemmin harrastanut mitään liikuntaa, niin säännöllisellä työmatkapyöräilyllä on pitkällä aikavälillä aivan valtava vaikutus hänen terveyteensä. Sen huomaa parhaiten sitten joskus 60-70-vuotiaana, kun sohvaperunoilla kaikki paikat kolottaa ja elintasosairaudet rajoittavat elämää. Silloin ap polkee edelleen iloisena! Hienoa!

Vierailija

Eihän 10km pyörällä ole yhtään mitään, toki vauhtihan se on joka otaaa koville, eikä niinkään matka.

En oikein jaksa uskoa että kukaan hehkuttiasi 9km työmatkaa, mutta ehkä eneminkin sitä että viitsii kulkea sen pyörällä kesät talvet, satoi tai paistoi.

Itsekkin mielellään kulkisin pyörällä töihin (15km), mutta kun meillä ei ole töissä suihkua ja toisekseen tarvin usen autoa työasioihin.

Vierailija

Millaisia on työpaikat joissa ei ole peseytymismahdollisuuksia? Mulla on sellainen käsitys, että työnantajalla on velvollisuus järjestää suihku työpaikalle.

Ymmärrän toki, että kaikkia töitä ei tehdä työnantajan toimitiloissa, mutta joku aiemmin tässä ketjussa mainitsi olevansa asiakaspalvelija eikä ole suihkua töissä.

Vierailija

No kyllä ne hehkuttaa ja just treenin kannalta. Työnohjauksessakin jaksetaan puida kuinka loistavia ovat kun pyöräilevät. Naisia ollaan, joku epäili miehiksi. Pyöräilevät keväästä syksyyn ei sateella, samat suunnitelmat itselläni.
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eihän 10km pyörällä ole yhtään mitään, toki vauhtihan se on joka otaaa koville, eikä niinkään matka.

En oikein jaksa uskoa että kukaan hehkuttiasi 9km työmatkaa, mutta ehkä eneminkin sitä että viitsii kulkea sen pyörällä kesät talvet, satoi tai paistoi.

Itsekkin mielellään kulkisin pyörällä töihin (15km), mutta kun meillä ei ole töissä suihkua ja toisekseen tarvin usen autoa työasioihin.

Kyllä kymppi suuntaansa jo tavikselle ihan kuntoilusta käy, vastaahan se satasen sunnuntailenkkiä.

Mulla työmatkaa on juuri tuo 9 km. Menee sulan maan aikaan helposti ja talvellakin yleensä ihan ok, paitsi pahoina lumipöperöpäivinä. Silti koen, että liikuntaa siinä saa vuoden mittaan ihan mukavasti.

Hehkuttelua en kyllä töissä harrasta. Moni autolla kulkeva arvostaakin enemmän muita saman kulkuvälineen valinneita, joten parempi olla turhaan ärsyttämättä.

Edellisestä kodista matkaa tuli 11 km suuntaansa ja pidin sitäkin juuri sopivana. 14-15 km matka oli joskus parikymppisenä ihan ok, mutta myöhemmin mielestäni meni liikaa aikaa päivittäin, kun muuten pääsi paljon nopeammin.

Omalla kohdallani vaikuttaa kyllä siis matkakin, ei vain vauhti. Ja mielestäni neljäkin km päivässä on parempi kuin 30 km, joita ei syystä tai toisesta sitten viitsikään ajaa kuin muutaman kerran vuodessa.

Vierailija

Kyllä minuakin ärsyttää, kun kehutaan niin kovia suorituksia, mutta se ei mitenkään näy rivakkana työntekona, se kunto. Ollaan jopa saikulla vaivaisena, kun on niin urheiltu. Itse teen tasaista suoritusta töissä, vaikka olenkin sohvaperuna.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat