Vierailija

Tein pienen kokeen.
Tein iptablesilla lokit kaikesta ulospäin menevästä liikenteestä, jätin koneen rauhaan varttitunniksi ja lähdin sitten tutkimaan lokia. Kävi ilmi että minulla on puolisen kymmentä prosessia jotka lähettää täysin omalla luvalla tietoa Amazonille, Googlelle, Twitterille ja jollekin tanskalaiselle taholle. Luonnollisesti konffasin palomuurin droppaamaan nuo ip-osoitteet.
Periaatteessa järkytyin, sillä Linux On Turvallinen Ja Vapaa Vakoiluohjelmista enkä ole Twitterissä tai Facebookissa mutta tavallaan tämä ei tullut täytenä yllätyksenä. En uskalla ajatellakaan mitä kaikkea Windows-kone vasikoi.
Nyt viimeistään opettelette iptablesin ja teette samoin. Ja jollei teillä ole hyvää syytä pysyä Windowsissa, vaihdatte sen parempaan. Mitä nopeammin, sen parempi.

• ylös 62
  • alas 7

Sivut

Kommentit (98)

Vierailija

Mitä sitten? Ei minulla ole mitään salattavaa, tärkeimmät asiat (eli ihmissuhteisiin liittyvät) hoidan kasvotusten.

• ylös 81
  • alas 24
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ohis, mutta kysynpä kuitenkin, kun it-velho selkeästi linjoilla. 

Kuinka paljon työnantajani voi saada urkittua minusta tietoja työsuhdepuhelimeni kautta?

• ylös 66
  • alas 0
Vierailija

Eiköhän olisi tärkeämpää tutkia linukkeessakin mitä nuo prosessit ovat ja torpata ne.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Ei vasikoi paljonkaan, kun ottaa virtuaali-pc:n, siihen Ubuntun käyttöjärjestelmäksi ja sillä tor-selaimen käyttöön.

• ylös 16
  • alas 2
Vierailija

Mä en ymmärtänyt sanaakaan. En kyllä pelkääkään noita juttuja, kun ei ole mitään salattavaa.

• ylös 57
  • alas 8
Vierailija

No, kyllä Windowsissakin voi muokata asetuksia niin että ei ihan joka paikkaan lähetetä mitä vaan.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Windows - koneiden telemetrian voi suurelta osin kieltää ja estää. Sitä varten on oma ohjelmansa.

https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Muutoin kannattaa ajatella alun perinkin, että tiedustelupalvelut pääsevät vapaahkosti lukemaan koneessasi olevia tiedostoja ja seuraamaan tekemisiäsi netissä. Niitä ei kylläkään kiinnosta esimerkiksi leffapiratismi tai warettaminen tms muu pikkurikollisuus. 

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei vasikoi paljonkaan, kun ottaa virtuaali-pc:n, siihen Ubuntun käyttöjärjestelmäksi ja sillä tor-selaimen käyttöön.

Bullshittiä. Ubuntu lähetti yhdessä vaiheessa kaikki hakusi Amazonille.
Minullakin on nyt Debian ja TBB, ja silti noita tietoja vuotaa ulos. TBB ei muuten suojele sinua urkinnalta, sillä se vain estää ulkopuolisia yhdistämästä liikennettä sinuun henkilökohtaisesti. Sessioita pystyy edelleen seuraamaan eli Vauvapalstan ylläpito näkee että olet käynyt ennen tänne tuloa valittamassa peräpukamia Sipulikanavalla, ja että lähdet tämän jälkeen Sigaintiin lähettämään rakkauskirjeitä naapurin nimiin.
Muista siis uusia identiteetti säännöllisesti!
Jos virtuaalikoneita haluaa niin Whonix toimii vielä paremmin.
Joku tekee nyt Linux-reitittimen, asettaa palomuurin loggaamaan kaiken liikenteen ja tutkii niitä lokeja niillä Windowseilla miltä on kielletty lähettämästä telemetriaa. Kertokaa sen jälkeen jos tottelee noita kieltoja.

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Siis kun kone lähettää tietoja, yhdistääkö se ne tiettyyn koneeseen vai ip-osoitteeseen? Kuinka paljon auttaa jos on f-securen suojaus?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Androidpuhelin.
Se ei vakoile! :D

Tämä on asiallinen heitto: monet eivät tajua että heidän älykännykkänsä lähettää jatkuvasti kaikenlaista tietoa eri paikkoihin.

• ylös 37
  • alas 0
Vierailija

Kävelen kadulla ja olen koko ajan jonkun valvontakameran kuvassa. Moniko sitä miettii?

• ylös 38
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Androidpuhelin.
Se ei vakoile! :D

Tämä on asiallinen heitto: monet eivät tajua että heidän älykännykkänsä lähettää jatkuvasti kaikenlaista tietoa eri paikkoihin.

En tunne androidia, mutta jos se on samanlainen kun kaikki Linuxit, pääsette käsiksi palomuuriin rootaamalla laite. Näin pystytte suodattamaan edes jotain.
Vaihtoehto 2 on käyttää älypuhelinta oman reitittimen (Raspberry Pi toimii) kautta, josta määrittelette sitten mitä liikennettä pääsee läpi ja mitä ei.
Kukaan ei voi helposti tietää mitä suljetut ohjelmat lähettää. Hyvin helposti ne kuitenkin pääsee käsiksi kaikkiin tiedostoihin mitkä käyttäjäkin, ja jos ne osaa lukea salasanoja, ne näkee aivan kaiken heti kun kirjoitat root-salasanan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kävelen kadulla ja olen koko ajan jonkun valvontakameran kuvassa. Moniko sitä miettii?

Älä erotu massasta, vältä kaupungilla liikkumista muuten kun ruuhka-aikana ja käytä esimerkiksi huppua ja aurinkolaseja. Ennen kaikkea, älä laita itsestäsi tunnistettavia kuvia nettiin. Erään kokeen mukaan hyvin suuri osa (yksi tai kaksi kolmesta) ihmisistä pystyy valvontakameroista yhdistämään Facebook-kuviin.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Ei minulla ole mitään salattavaa, tärkeimmät asiat (eli ihmissuhteisiin liittyvät) hoidan kasvotusten.

Pidät varmaan kotiovesikin lukitsematta?

Yhtälailla voit joutua verkossa rikoksen uhriksi tai pahimmillaan tietämättäsi osalliseksi jos konettasi käytetään rikoksentekovälineenä. Verkossa sinulta voidaan viedä identiteetti eli sähköposti ja sometunnukset, pankki ja luottokorttitiedot, henkilötiedot, ym. Itse olen huolestunut.

Windows 10 näyttää olevan pahemmanlainen stalkkeri kuin aiemmat

http://thehackernews.com/2015/09/windows10-keylogger-security.html

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Haluaisin halia ja pussata erästä ihanaa ukkelia mutta miten ihmeessä se onnistuisi? Tämä on vaikeampi yhtälö kuin ap: n aloitus tietsikan möröistä. ❤

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Pidät varmaan kotiovesikin lukitsematta?

Yhtälailla voit joutua verkossa rikoksen uhriksi tai pahimmillaan tietämättäsi osalliseksi jos konettasi käytetään rikoksentekovälineenä. Verkossa sinulta voidaan viedä identiteetti eli sähköposti ja sometunnukset, pankki ja luottokorttitiedot, henkilötiedot, ym. Itse olen huolestunut.

Windows 10 näyttää olevan pahemmanlainen stalkkeri kuin aiemmat

http://thehackernews.com/2015/09/windows10-keylogger-security.html[/quote]

Eli siis www.debian.org, etsikää sieltä koneeseen sopiva (i386 tai amd64) image, polttakaa se DVD:lle ja asentakaa nyt jo se Linux. Kotikäytössä ongelmia tulee lähinnä jos haluaa pelata.
Linux sinällään ei paljo auta mutta se on Windowsia parempi yksityisyyden kannalta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.