Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymys vegaaneille hyönteisistä

Vierailija
21.05.2016 |

Mietiskelin vain ajatusmaailmaanne ja mietin, että voitteko tappaa esim. Iholle tulevia hyttysiä ja mäkäräisiä? Entä voitteko käyttää näille tarkoitettuja karkotteita? Entä jos kirvat ovat vallanneet jonkin kasvinne, voitteko myrkyttää niitä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huidon ötökät pois, tosin tein näin myös ennen kuin aloin vegaaniksi. Tänne kerrostalokämppään nyt ei ikkunassa olevien verkkojen takia ötököitä tule, mutta mökillä mielummin hätistelen ne ulos kuin tapan. Esimerkiksi ampiaisia en edes uskaltaisi tappaa, odotan vaan kauhuissani että jos se lentäisi ulos tai käsken jotain muuta hätistelemään sen. Muurahaisista yms en tiedä kun en ole sellaisessa ainakaan vielä tilanteessa ollut.

Jos sääski kerkeää alkaa imemään niin annan imeä loppuun, ei siitä tappamisesta siinä vaiheessa ole mitään hyötyä. Karkotteita saatan käyttää jos joku tarjoaa, mutta harvoinpa niillekkään on ollut tarvetta vaikka ulkona tykkäänkin olla.

Vierailija
22/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että vegaanien vouhotus "antaa eläinten elää lajityypillisesti" loppuu siihen kun itikkaparvi tulee sotkemaan kesäillan suunnitelmat terassilla.

Kestikö kauan että keksit tällaisen hienon skenaarion, millä paljastaa vegaanien valheellisuus ja tekopyhyys? :D :D :D

Eihän itse kysymykseen ole vastannut yksikään vegaani. Silloin ei voi muuta kuin olettaa. Sitä voi sitten miettiä, miksi ei vastata. Onko se sitten se valheellisuus ja tekopyhyys?

Valheellisuutta ja tekopyhyyttähän on jonkun tuotantoeläimiä liukuhihnalla syövän kysely tappaako vegaani hyttysiä? Itse tapan kyllä. Oliko sulla muita kysymyksiä?

Suhtautumisesi täysin asialliseen kysymykseen on hyökkäävä, miksi? Mitä pahaa on kysyä kun aihe itselle on oudompi. Tuotantoeläinnäkökulman ymmärrän kyllä täysin. Tarkoitukseni ei ollut, että tästä tulee jokin rähinäketju vaan laajentaa tietämystäni miten ajattelette. Ilmeisesti liikaa vaadittu asiallinen keskustelu aiheesta.

Ap

Oletko ap se sama trolli, joka viattomasti kyseli tuossa toisessa ketjussa vegaanien epäloogisuutta, jos vegaani syö luonukasviksia, mutta ei suostu syömään liivatetta, juustoja, maitoja, noukkimaan lihapaloja pois ettei emännälle tule paha mieli jne? Kuulostat samalta yhtä "viattomalta" kyselijältä.

Muille vegaaneille antaisin vinkiksi, että tämän trollin juttuihin ei kannata mennä mukaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että vegaanien vouhotus "antaa eläinten elää lajityypillisesti" loppuu siihen kun itikkaparvi tulee sotkemaan kesäillan suunnitelmat terassilla.

Kestikö kauan että keksit tällaisen hienon skenaarion, millä paljastaa vegaanien valheellisuus ja tekopyhyys? :D :D :D

Eihän itse kysymykseen ole vastannut yksikään vegaani. Silloin ei voi muuta kuin olettaa. Sitä voi sitten miettiä, miksi ei vastata. Onko se sitten se valheellisuus ja tekopyhyys?

Valheellisuutta ja tekopyhyyttähän on jonkun tuotantoeläimiä liukuhihnalla syövän kysely tappaako vegaani hyttysiä? Itse tapan kyllä. Oliko sulla muita kysymyksiä?

Suhtautumisesi täysin asialliseen kysymykseen on hyökkäävä, miksi? Mitä pahaa on kysyä kun aihe itselle on oudompi. Tuotantoeläinnäkökulman ymmärrän kyllä täysin. Tarkoitukseni ei ollut, että tästä tulee jokin rähinäketju vaan laajentaa tietämystäni miten ajattelette. Ilmeisesti liikaa vaadittu asiallinen keskustelu aiheesta.

Ap

Tämä kysymys tulee vastaan kerran kuussa ja sen tarkoitus on osoittaa, että hyttysiä tappava vegaani on yhtälailla murhaaja kuin arvostelemansa tuotantoeläinten hyväksikäyttäjät ja teollinen lihantuotanto on siksi 100% jees.

Ylennät nyt itsesi. Ymmärrän täysin tuotantoeläinasian. Siitä on täällä puhuttu sivutolkulla. Itseasiassa arvostan ajatustanne tuotantoeläimistä. Yhtäkään aloitusta en ole nähnyt muista eläimistä, hyönteisistä puhumattakaan, siksi kysyn. Asenteesi on lähtökohtaisesti huono, joten jätä vastaaminen niille, jotka osaavat asiasta asiallisesti keskustella. Kiitos.

Ap

Vierailija
24/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hyttyskarkotetta ja suojaavaa vaatetusta. Huidon tarvittaessa. Kesän ekojen pistojen jälkeen eivät puremat juuri enää kutise, joten eivät minua niin häiritse. Punkin olen poistaessa murskannut. Hämähäkit ja muut mönkiäiset vien ulos paperin päällä. Kasvimaalla olevat etanat kerään ämpäriin, jonka käyn tyhjentämässä muutaman sadan metrin päähän. Jos tuholaisia tulisi asuntoon, eivätkä lähtisi siivoamalla, niin myrkyttäisin.

Vierailija
25/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani metsästäjä on metsästyksen irvikuva. Metsästykseen kuuluu riistan käsittely ja syöminen. Muuten se on vain huvikseen tappamista.

Vierailija
26/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ollut 25 vuotta kasvissyöjä ja liian monesti törmännyt kans tuohon että vegaania tentataan näillä kysymyksillä jotta saataisiin tekopyhä vegaani "kiikkiin". Kuuluu kategoriaan autiosaari. Siksi toivoisin vastausta vastakysymykseen, mitä itse tällä tiedolla teet?

Minä puhallan syövän itikan pois iholtani, sisälle jääneet hyönteiset vien lasin alla pois. Pelastan joskus ikkunoiden väliin jääneet hyönteiset avaamalla koko höskän, pelastelen myös uimassa ollessani hyönteisiä vedestä. Minulle on joskus ilkuttu kun olen pelastellut perhosia ulos.

Olen asunut asunnoissa joissa on sekä kuoriaisia että toukkia, ei taloyhtiöt noille mitään halua tehdä. Mieluummin muuttaisin pois kuin myrkyttäisin, pelkäisin varmaan että lemmikkinikin saisivat myrkkyä jotenkin.

Harrastan pyöräilyä ja joskus tulee vaikeita tilanteita kun tiellä on matoja, muurahaisia tai sammakoita. Silloin teen vain parhaani. Kerran jouduin kävelemään paikassa jossa oli etanoita ja jalan alla rusahteli. Minulle jäi traumat.

Puutarhoissa kai kirvoihin ja muihin voi olla luomumpia menetelmiä kuin myrkyt?

Hyonteisetkin pelkäävät, esim hämähäkit. Se on minulle merkki siitä että ne pelkäävät pahaa ja kipua eivätkä halua tulla tapetuiksi. Ymmärrän että luonnossa monet eläimet tulevat tapetuiksi. Minulla on kuitenkin usein mahdollisuus olla aiheuttamatta turhaa väkivaltaa  ja minusta on miellyttävää myös käyttää tuo mahdollisuus.

Vierailija
27/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani metsästäjä on metsästyksen irvikuva. Metsästykseen kuuluu riistan käsittely ja syöminen. Muuten se on vain huvikseen tappamista.

Metsästyksestä on hyötyä myös liikenneturvallisuudelle. Tuskin vegaanikaan haluaa joutua hirvikolariin, siinähän kun hirvikin kuolee usein lopulta (jos oma henkikulta ei tunnu sen verta arvokkaalta).

Vierailija
28/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että sitä voi viedä äärimmilleen. Nyt keväällä olen kasvimaata kääntäessä halkonut matoja ja kerännyt kotiloita. Nuo kotilot ovat tulokkaita. En oikein niitä voi uudelleen istuttaakaan. Ne pitää vain listiä. 

Vierailija
29/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tykkäisitte jos taloyhtiössänne olisi joku tuholaisongelma, joka vaatii koko talon myrkytyksen onnistuakseen (esim. turkiskuoriaiset)?

Tai tupajumi? Faaraomuurahaisia?

Oletko nyt ihan tosissasi? Sellainen änkyrävegaani olisikin talon suosituin asiakas jos kieltäisi asuntonsa myrkyttämisen ja pitäisi yllä talon tuholaiskantaa vuodesta toiseen...

Vierailija
30/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, En usko, että tämä kysymys on mikään "ansa". Onhan se mielenkiintoista tietää miten kukakin toimii etiikkansa puitteissa, nämä asiat kun ovat vähän harmaata aluetta ja kyllähän jokainen tappaa ötököitä jo ihan huomaamattaan.

Nyt vegaanisuus taitaa olla jossain määrin "muotia" tai muuten vain nousussa, joten varmaan uudetkin vegaanit pohtivat näitä tilanteita.

Varmasti näistä on paljon eri mielipiteitä, en esim. usko että kovinkaan moni muuttaisi pois asunnon myrkytyksen vuoksi, ainkaan jos se olisi ainoa syy muuttoon.

Vierailija
31/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vegaani, joskin ehkä hieman "kerettiläinen", kun mahdollisesti voisin jopa syödä hyönteisiä. Mielestäni olisi hyvä, jos hyönteisten syönnistä tulisi tavallista. Se olisi parempi kuin älykkäiden eläinten kiduttaminen.

Jonkin aikaa sitten tosin söin kokeeksi etanoita, ja siitä jäi jotenkin huono omatunto. En tiedä, mitä käytännössä tapahtuisi, jos hyönteisruokaa tulisi kauppoihin.

No sähän et ole vegaani, jos syöt eläimiä. Hyönteiset on eläimiä myös. Oon itse kasvissyöjä, en käytä kananmunaa, maitotuotteita enkä esim liivatetta, mutten erityisesti välttele hunajaa enkä hyönteisperäisiä lisäaineita. Se tuntuisi hassulta, kun kasvisten tuotanto kuitenkin vaatii yleensä hyönteisten joukkotuhoa. Mäkään en siis ole vegaani, koska se tarkoittaa yksiselitteisesti henkilöä, joka ei käytä eläinperäisiä tuotteita. Mulle kuitenkaan ei ole tärkeää mikään puritanismi, vaan oman pään käyttäminen ja moraalisen kompassin seuraaminen.

En tapa hyönteisiäkään turhaan, mutta oon kyllä käyttänyt kotiviljelmissä esim mäntysuopaliuosta tuholaisten karkottamiseen. Hyttysmyrkkyäkin käytän. Hämähäkit ja muut harmittomat ötökät saa olla ihan rauhassa, tai sitten kannan elävänä pois. Ulkona vältän astumasta kastematojen ja muiden päälle mahdollisuuksien mukaan. Tuholaishyönteiset kyllä myrkyttäisin, jos ilmestyisi esim. luteita, turkiskuoriaisia tai vastaavia. Hiiret ja rotat pyytäisin tarvittaessa loukulla, joka nappaa ne elävänä.

Vierailija
32/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tapa hyttysiä, huitasen pois. karkoitetta voin käyttää, mutta en myrkytä eläimiä. Rottia torjun siisteydellä, eli en kaada ruokaa pönttöön. Hiiret poistan asunnosta loukuilla, joihin jäävät elävinä, vien ne sitten metsään riittävän kauan. Hämähäkit kannan paperin päällä ulos. Muurahaisten reitille ripottelen kanelia. Sisälle tulleen kärpäsen saa ulos sytyttämällä kuistille valot ja pimentämällä asunnon, kärpäset lentää aina valoon.

Kituva eläin täytyy mielestäni tappaa ja haluaisin pystyä tappamaan esim. kissan tai peuran, jos ajaisin kolarin. En tiedä, kun ei ole kohdalle sattunut.

Miten toimisit esim luteiden tai elintarviketuholaisten kohdalla?

Vierailija
33/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä kysymys tulee vastaan kerran kuussa ja sen tarkoitus on osoittaa, että hyttysiä tappava vegaani on yhtälailla murhaaja kuin arvostelemansa tuotantoeläinten hyväksikäyttäjät ja teollinen lihantuotanto on siksi 100% jees.

Ylennät nyt itsesi. Ymmärrän täysin tuotantoeläinasian. Siitä on täällä puhuttu sivutolkulla. Itseasiassa arvostan ajatustanne tuotantoeläimistä. Yhtäkään aloitusta en ole nähnyt muista eläimistä, hyönteisistä puhumattakaan, siksi kysyn. Asenteesi on lähtökohtaisesti huono, joten jätä vastaaminen niille, jotka osaavat asiasta asiallisesti keskustella. Kiitos.

Ap

Jos "ymmärtäisit täysin tuotantoeläinasian", olisit vegaani. Mikä on tekosyysi syödä lihaa?

Vierailija
34/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä , joka keräät ne etanat ja siirrät ne sadan metrin päähän, niin ymmärrätkö, että niistä muutamista etanoista ehtii kesän aikana tulla hiukan enemmän etanoita. Ja tuho puutarhoissa on sen mukainen. Ihme, että leviävätkin, kun joukossa on ihme hörhöjä, jotka eivät ymmärrä, että tappamalla ne eivät leviäisi holtittomasti.

Vierailija
35/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tapa hyönteisiä, hätistelen ja tarvittaessa käytän punkkeja vastaan myrkkyjä. Puutarhassa en käytä round upia tms ollenkaan. Voisin tarhata mehiläisiä jos se auttaisi mehiläisiä selviytymään, toki luonnonmukaisesti :)

Vierailija
36/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau, ehdit jo seitsemäntenä antamaan kärkkään vastauksesi.

Tästä syystä en enää viitsi/jaksa vastailla kysymyksiin, vaikka kuinka olisivat hyvin aikein esitetty. Aina tulee näitä viisastelijoita. Eläkää te elämäänne omalla tavallanne, minä elän omallani enkä selittele sitä yhtään kenellekään.

Vierailija
37/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä , joka keräät ne etanat ja siirrät ne sadan metrin päähän, niin ymmärrätkö, että niistä muutamista etanoista ehtii kesän aikana tulla hiukan enemmän etanoita. Ja tuho puutarhoissa on sen mukainen. Ihme, että leviävätkin, kun joukossa on ihme hörhöjä, jotka eivät ymmärrä, että tappamalla ne eivät leviäisi holtittomasti.

Joo ja just ne muutama pelastettu onkin syy siihen, että puutarhat tuhoutuu... Ne lisääntyvät joka tapauksessa niin järjettömästi, että se on puutarhasi kannalta ihan sama, mitä joku vegaani päättää kohtaamilleen etanoille tehdä, vitun imbesilli.

Vierailija
38/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin tuo aiempi vegaani totesi: itikoita saa tappaa, koska ne eivät ole älykkäitä eläimiä.

Vierailija
39/40 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon ollut 25 vuotta kasvissyöjä ja liian monesti törmännyt kans tuohon että vegaania tentataan näillä kysymyksillä jotta saataisiin tekopyhä vegaani "kiikkiin". Kuuluu kategoriaan autiosaari. Siksi toivoisin vastausta vastakysymykseen, mitä itse tällä tiedolla teet?

Minä puhallan syövän itikan pois iholtani, sisälle jääneet hyönteiset vien lasin alla pois. Pelastan joskus ikkunoiden väliin jääneet hyönteiset avaamalla koko höskän, pelastelen myös uimassa ollessani hyönteisiä vedestä. Minulle on joskus ilkuttu kun olen pelastellut perhosia ulos.

Olen asunut asunnoissa joissa on sekä kuoriaisia että toukkia, ei taloyhtiöt noille mitään halua tehdä. Mieluummin muuttaisin pois kuin myrkyttäisin, pelkäisin varmaan että lemmikkinikin saisivat myrkkyä jotenkin.

Harrastan pyöräilyä ja joskus tulee vaikeita tilanteita kun tiellä on matoja, muurahaisia tai sammakoita. Silloin teen vain parhaani. Kerran jouduin kävelemään paikassa jossa oli etanoita ja jalan alla rusahteli. Minulle jäi traumat.

Puutarhoissa kai kirvoihin ja muihin voi olla luomumpia menetelmiä kuin myrkyt?

Hyonteisetkin pelkäävät, esim hämähäkit. Se on minulle merkki siitä että ne pelkäävät pahaa ja kipua eivätkä halua tulla tapetuiksi. Ymmärrän että luonnossa monet eläimet tulevat tapetuiksi. Minulla on kuitenkin usein mahdollisuus olla aiheuttamatta turhaa väkivaltaa  ja minusta on miellyttävää myös käyttää tuo mahdollisuus.

Mitä tekisit punkille?

Vierailija
40/40 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanonut että sadan metrin päähän, vaan muutaman sadan metrin päähän. Siellä on lehtometsä, jossa lehtokotiloita kyllä elelee ihan muutenkin. Lähettyvillä ei ole pihoja tai puutarhoja. Ei ne minun muutamat etanat juuri mihinkään vaikuta, mitä voittaisin tappamalla ne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä