Odotatko aina, että uuni on saavuttanut oikean lämmön ennen ruoan laittamista?
Laitatko koskaan kylmään uuniin?
Laitoin juuri ranskalaiset ja lihapullat kylmään uuniin. Miksi se pitäisi odottaa, että uuni on lämmin ennen ruoan sinne laittamista?
Kommentit (28)
En odota paitsi leivonnaisten kanssa odotan
Meillä ei ole kiertoilmaa.
Mä aina välillä odotan ja välillä en jaksa, joten laitan kylmään. Joka kerta sitten tulee mieleen tämä, että miksi pitäisi odottaa. No en mieti enää, kun muutkin laittaa heti kylmään. :)
ap.
Minun uunini ei osaa kertoa, milloin tavoitelämpötila on saavutettu, joten melkein kaikki ruokalajit saavat mennä kylmään uuniin. Kuumaan uuniin panen vain esimerkiksi pakastetut perunalohkot tai röstiperunat, joiden koostumus muuttuisi ikävästi uunin lämmityksen aikana.
Leivokset sun muut laitan aina oikeaan lämpötilaan, eli odotan että uuni on tarpeeksi kuuma. Mutta sitten kaikki muut: ranskalaiset, kanankoivet, paistit, makaronilaatikot heitän samantien uuniin, en jää odottamaan vaadittua lämpötilaa. Toki ennakoin ja laitan uunin päälle jo etukäteen, eli siinä vaiheessa kun alan tekemään ruokaa (uuni päälle, ranskalaiset pellille ja uuniin...)
Mä laitan uunin päälle, kun alan tekemään ruokaa, eli uuni on lämmin kun tungen sen ruuan sinne uuniin. Luulin, että suurinosa tekee näin.
Ranskalaisia ja lihapullia en syö koskaan, mutta uskoisin, että odottaisin uunin kuumenemista. Mulla siis tavallinen uuni.
Ihan uteliaisuudesta te, jotka laitatte ranskalaiset kylmään uuniin, kauanko pidätte uunissa?
Viitonen, eikö hellassasi / uunissasi muka ole kahta punaista valoa, joista toinen kertoo, että virta on päällä ja toinen, että asetettu lämpötila on saavutettu, jolloin valo sammuu ja syttyy taas uudelleen, kun lämpö napsahtaa päälle.
Tuleeko niistä teidän sapuskoistanne hyviä, jos laitatte ne kylmään uuniin? Eikö se vie enemmän aikaa, sillä uuni lämpiää hitaasti, kun siellä on kylmät ruuat jo sisällä (pakasteranut ym.)? Eri asia, jos reseptissä sanotaan, että laitetaan kylmään uuniin. Muistelen, että joku leipä mm. paistettiin siten. Se nousi sinä aikana, kun uuni lämpesi ja alkoi sitten paistua, kun lämpö oli riittävän korkea.
Ihan samanlaisia niistä tulee kun pistää kylmään uuniin.
Mä jaan teille nyt vinkin. Sämpylät, pulla yms. hiivahommelit mä teen näin: Teen taikinan, kohotan, leivon sämpylät tai pullat ja laitan siinä vaiheessa uunin päälle ja keipomukset sinne kylmään uuniin. Ne kohoaa lämpenevässä uunissa ja sitten paistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Viitonen, eikö hellassasi / uunissasi muka ole kahta punaista valoa, joista toinen kertoo, että virta on päällä ja toinen, että asetettu lämpötila on saavutettu, jolloin valo sammuu ja syttyy taas uudelleen, kun lämpö napsahtaa päälle.
Tuleeko niistä teidän sapuskoistanne hyviä, jos laitatte ne kylmään uuniin? Eikö se vie enemmän aikaa, sillä uuni lämpiää hitaasti, kun siellä on kylmät ruuat jo sisällä (pakasteranut ym.)? Eri asia, jos reseptissä sanotaan, että laitetaan kylmään uuniin. Muistelen, että joku leipä mm. paistettiin siten. Se nousi sinä aikana, kun uuni lämpesi ja alkoi sitten paistua, kun lämpö oli riittävän korkea.
Edellisissä uuneissani on ollut nuo kaksi valoa, mutta tässä viimeisimmässä on vain yksi, ja sekin pysyy sitkeästi oranssina koko sen ajan, kun uuni on päällä. Keraamisen liesiosan valot toimivat kuten kuuluukin.
5
Mulla on ongelmana se, että joudun odottamaan uunin jäähtymistä, ennen kuin tietyt ruuat voin sinne laittaa. Jotain voi laittaa heti, jos tarvitsee kuuman lämmön, kuten rieskat tai pizzat. Kylmään uuniin ei meillä mene kuin polttopuut.
Vierailija kirjoitti:
Minun uunini ei osaa kertoa, milloin tavoitelämpötila on saavutettu, joten melkein kaikki ruokalajit saavat mennä kylmään uuniin. Kuumaan uuniin panen vain esimerkiksi pakastetut perunalohkot tai röstiperunat, joiden koostumus muuttuisi ikävästi uunin lämmityksen aikana.
Osta kaupasta uunilämpömittari.
En odota. Monesti napsautan myös kiertoilman päälle, jolloin ei tarvitsekaan odottaa.
Perinteinen uuni lämpiää aika epätasaisesti niin kylmään uuniin laittaessa paistotulos voi olla yksipuolinen ja lisäksi jos uuni lämpeää hitaasti niin pakaste ehtii sulaa ja vettyä ennenkuin alkaa paistua .
Kiertoilmauuniin laitan kyllä kylmään uuniin muut paitsi leivonnaiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta kaupasta uunilämpömittari.
Enpäs osta. Omituinen uunini ei ole minulle ongelma. Ja lihamittari kertoo tarpeellisen.
5
Odotan leivonnaisten kanssa.
Ruoan kanssa en. Eihän se nyt kauhean kauaa lämmitä sitä uunia, jossain ruoan kypsennyksessä sillä ei ole mitään merkitystä, kun moni ruoka on kuitenkin tunninkin uunissa.
En muutenkan orjallisesti kellon kanssa kypsennä mitään, vaan katson ja kokeilen ja ehkä maistankin, onko kypsää. Lihan kanssa yleensä lihalämpömittari.
Ranskalaisista, pakastepizzasta jne. kyllä näkee koska ne on valmiita.
Useinkaan ei ole tarvetta odotella. Laitan uunin lämpenemään, ja kun olen tehnyt tarvittavat valmistelut ruokien saamiseksi uunin, se on jo tarpeeksi lämmin, ellei jo kokonaan saavuttanut halutun lämpötilan.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan uunin päälle, kun alan tekemään ruokaa, eli uuni on lämmin kun tungen sen ruuan sinne uuniin. Luulin, että suurinosa tekee näin.
Ranskalaisia ja lihapullia en syö koskaan, mutta uskoisin, että odottaisin uunin kuumenemista. Mulla siis tavallinen uuni.
Ihan uteliaisuudesta te, jotka laitatte ranskalaiset kylmään uuniin, kauanko pidätte uunissa?
Riippuu ranskalaisista, mutta usein tarvii pitää vähemmän aikaa mitä silloin, kun on odottanut lämpimäksi.
Niin ja mä en ole huomannut eroa kylmään ja kuumaan uuniin laitetussa ruoassa. Joku sitä kysyi. Ranskalaisetkin on aina yhtä hyviä, olin sitten laittanut kylmään tai kuumaan.
Leivonnaisten kohdalla minäkin odotan uunin lämpenemisen.
Vierailija kirjoitti:
Leivokset sun muut laitan aina oikeaan lämpötilaan, eli odotan että uuni on tarpeeksi kuuma. Mutta sitten kaikki muut: ranskalaiset, kanankoivet, paistit, makaronilaatikot heitän samantien uuniin, en jää odottamaan vaadittua lämpötilaa. Toki ennakoin ja laitan uunin päälle jo etukäteen, eli siinä vaiheessa kun alan tekemään ruokaa (uuni päälle, ranskalaiset pellille ja uuniin...)
Taas yksi joka ei tiedä leivoksen ja leivonnaisen eroa.
Kylmään uuniin laitan, kuten meidän kiertoilmauunin ohjeissa kehotetaan tekemään.