Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vegaanien määrä jotenkin räjähtänyt?

Vierailija
19.05.2016 |

Omassa ystäväpiirissäni moni on ryhtynyt vegaaniksi ja he neuvovat katsomaan vegaaniudesta kertovia dokumentteja. Oletteko huomanneet ystäväpiireissänne samanlaista ilmiötä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän yhden ihmisen, joka oli aikoinaan vegaani. Luopui kuitenkin tiukasta vegaaniudesta, kun oli laihtunut alipainoiseksi ja juustonhimo oli tyyliin ainoa asia mielessä. Itse joudun nykyisin leipomaan "vegaanisti" sillä lapsella on maito- ja kananmuna-allergia. Hankalaa ja ankean makuista. Erityisesti soijavalmisteet tökkii. Ruoanlaitossa kyllä kaurakerma on aivan huippu. Juuston puute on se ikävin asia vegaaniruoissa. Ja koska elimistömme on valitettavasti sekasyöjän, tulee vegaaniruokavaliolla herkästi puutostiloja. Toki lihansyöntiä on varaa vähentää runsaastikin täällä Suomessa.

Vierailija
22/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo oon huomannut kyllä vegaaniuden kasvattavan suosiotaan ja ihan syystäkin.Viime vuosina on ollut hirveä proteiini ja paleo ruokavalio buumi, joka on todettu surkeaksi ruokavalioksi. Itsekin kyllä erehdyin tähän proteiini buumiin pari vuotta sitten ja söin suuret määrät lihaa mutta voin tuolloin todella huonosti ja kärsin ummetuksesta, eikä ihme sillä liha ei sisällä lainkaan kuitua! Nyt olen ollut hieman yli puoli vuotta vegaanina ja oloni on aivan mahtava! Kaikille tiedoksi, että kannattaa välttää rasvoja vaikka vegaaniksi ryhtyisikin. Itse käytän 10/10/80 jakosuhdetta eli 10% päivittäisestä energian saannista tulee proteiineista ja 10% tulee rasvoista. Loput 80% tulee hiilihydraateista :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytärpuoli on myös melkein kasvissyöjä, kalaa ja kanaa syö kuitenkin.

Millä tavalla kalaa ja kanaa syövä ihminen on "melkein kasvissyöjä"? Joskus 20 vuotta sitten kun veganismi rantautui Suomeen jäädäkseen, tällaiset ihmiset määrittelevät itsensä semivegetaristeiksi. Keeekoilua, sanon minä - maitotuotteet, muna, kala, äyriäiset ja linnunliha maistuvat, mutta punaisen lihan välttely tekee semivegen tai "melkein kasvissyöjän"? 😜

Vierailija
24/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on vegaanipropagandaa. Lopettakaa se helvetin tuputus ja kuskaa hunajaanne omissa runkkuringeissänne.

Vegaanit ei käytä hunajaa.

Eipä tietenkään. On todella vaikea löytää urpompaa porukkaa.

Vierailija
25/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaneilla on paljon mt-ongelmia, mm.  masennusta. Ruokavalio kun usein sisältää vähän ja yksipuolisesti valkuaisaineita, ja tämän takia aivoissa välittäjäainetasot laskevat.

Vierailija
27/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/may/18/vegans-veganism-fit…

Kyllä, vegaanien määrä on räjähtänyt. Iso-Britanniassa määrä on kasvanut 350% kymmenessä vuodessa. Vegaanit eivät myöskään enää ole pelkästään mitään ituhippejä, vaan heitä löytyy niin poliiseista kuin bodareistakin. 

Vierailija
28/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneilla on paljon mt-ongelmia, mm.  masennusta. Ruokavalio kun usein sisältää vähän ja yksipuolisesti valkuaisaineita, ja tämän takia aivoissa välittäjäainetasot laskevat.

Ehheehee. Tää oli aika hauska.

Vierailija
29/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on vegaanipropagandaa. Lopettakaa se helvetin tuputus ja kuskaa hunajaanne omissa runkkuringeissänne.

Mä käytän. En ole vielä löytänyt perustetta olla käyttämättä suomalaista hunajaa. T. Vegaani

Vierailija
30/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo oon huomannut kyllä vegaaniuden kasvattavan suosiotaan ja ihan syystäkin.Viime vuosina on ollut hirveä proteiini ja paleo ruokavalio buumi, joka on todettu surkeaksi ruokavalioksi. Itsekin kyllä erehdyin tähän proteiini buumiin pari vuotta sitten ja söin suuret määrät lihaa mutta voin tuolloin todella huonosti ja kärsin ummetuksesta, eikä ihme sillä liha ei sisällä lainkaan kuitua! Nyt olen ollut hieman yli puoli vuotta vegaanina ja oloni on aivan mahtava! Kaikille tiedoksi, että kannattaa välttää rasvoja vaikka vegaaniksi ryhtyisikin. Itse käytän 10/10/80 jakosuhdetta eli 10% päivittäisestä energian saannista tulee proteiineista ja 10% tulee rasvoista. Loput 80% tulee hiilihydraateista :)

Miksi kannattaisi välttää rasvoja? Olen vegaani enkä välttele rasvoja. Sekaanina välttelin jossain vaiheessa rasvoja ja aivoni olivat ihan sumussa. Aivot tarvitsevat rasvaa.

Vierailija
31/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehheehee. Tää oli aika hauska.

"On the whole, our analysis of food items indicates that avoidance of meat consumption is (positively) associated with mental disorders."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3466124/

http://www.womenshealthmag.com/food/side-effects-of-vegetarianism

Vierailija
32/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset ovat ainakin vähentäneet lihansyöntiä, koska ajattelevat kestävää kehitystä. Lisäksi erilaisia kasvisvalmisteita on nykyään helposti saatavilla.

Vierailija
33/41 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täys-vegaanien on pakko olla jotenkin autistisia. Ei saa syödä edes kananmunia, kun se on ideologian mukaan mukamas täysin sama asia kuin söisi koiran.

Vierailija
34/41 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täys-vegaanien on pakko olla jotenkin autistisia. Ei saa syödä edes kananmunia, kun se on ideologian mukaan mukamas täysin sama asia kuin söisi koiran.

Hauskaa on, että sekaanit ei tajua, että koiran syöminen on TISMALLEEN sama asia kuin minkä tahansa muun eläimen syöminen. :D onhan lehmät, kanat ja possutkin lemmikkieläimiä.

Vierailija
35/41 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua naurattaa vegaaniruokavalion markkinoiminen jonain terveellisen ruokavalion perikuvana. Sama asia kuin uskoisi, että leipätiedotus tiedottaisi viljoista tai maidontuottajat maidosta ja sen terveellisyydestä rehellisesti. Vegaanius on ennen kaikkea poliittista.

Keskimääräiselle ihmiselle parhaiten sopiva ruokavalio on tieteellisestä näkökulmasta todennäköisesti lähellä paleoruokavaliota. Paleoruokavalion aikaansaamat tulokset sairailla ihmisillä puhuvat vahvasti tämän asian puolesta. Vegaaniruokavalion soijat, viljat ja palkokasvit taas yleensä vain pahentavat elimistön tulehdustilaa ja erityisesti heikkokuntoisen suoliston tilannetta.

Olkoon vegaani ken haluaa ja kenellä on terve suoli joka sietää mitä vain, mutta älkää sotkeko sitä terveellisyyteen mitenkään. Ruokavalion terveellisyys ja optimaalisuus ihmislajille selvitetään välittämättä tippaakaan siitä, onko moraalisesti oikein tappaa lehmä vai ei. Luontoa ei moraali kiinnosta, vain selviytyminen.

Vierailija
36/41 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä syntyy kuin Gremlineitä. Vähän kastelee, niin jo tulee joukko uusia.

Vierailija
37/41 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten pitävät enemmän meteliä itsestään kuin aikaisemmin. Itse olen vegaani, mutta en todellakaan tuputa sitä kenelläkään  ja muut saavat syödä mitä tahtovat.

Vierailija
38/41 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän. En ole vielä löytänyt perustetta olla käyttämättä suomalaista hunajaa. T. Vegaani

Ei siinä mitään, mutta ethän sä sitten ole vegaani? :D

Vierailija
39/41 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä tuollaisen käsityksen olet saanut, tuskin kukaan vegaani vertaa kananmunan syömistä eläimen syömiseen konkreettisesti. Vegaaniuden periaate vain on välttää eläinkunnan tuotteita, ja sitähän kananmuna on. Eläinkunnan tuote. Taustalla lähinnä ajatus eläinten hyväksikäytön loppumisesta, eläimet eivät ole täällä meitä varten. Jos minun vegaanina olisi pakko valita, niin totta kai söisin mieluummin kananmunia kuin eläintä. Juttu on vaan, että minun ei tarvitse valita. Minä voin valita kaikista niistä kymmenistä tuhansista kasvikunnan tuotteista ja voin jättää kaikki eläinkunnan tuotteet ruokavalioni ulkopuolelle. 

Ihan oikeasti, miksi väkivaltaa ja turhaa kuolemaa vastustava ideologia on mielestäsi "autistista"? Lisäksi toivoisin, että välttäisit moisia ableistisia termejä.

Vierailija
40/41 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on ryhdytty vegaaneiksi eettisistä ja terveydellisistä syistä.

Ns. toiminnallisista vatsavaivoista ollaan päästy eroon vegaaniruoan avulla.

Myös IBD-diagnoosin saanut lapsi voi paljon paremmin vegaanisella ruokavaliolla. Vatsakivut ovat jääneet pois lähes täysin  :)