Hermostuin ja ahdistuin, kun tuntui että mies yritti painostaa minua asioihin
Minulla on itsetunto-ongelmia enkä esim. halua mennä rannalle koska en halua olla vähissä vaatteissa muiden nähden. Minulla on muitakin samantapaisia jumittuneita ajatusmalleja, eli asioita mitä en vain "pysty" tekemään. Nämä ajatukset rajoittavat paljon elämääni turhaan, tiedän sen. Kiellän itseltäni todella, todella paljon asioita sen takia, että en näytä mielestäni oikealta.
No tapasin vähän aikaa sitten uuden tuttavuuden, mikä oli sinänsä yllätys, sillä en ole varmaankaan kuuteen vuoteen edes ajatellut mitään parisuhdetta. En ole ajatellut että kukaan minusta kiinnostuisi.
Mies oli mukava, hellä ja ihana, ja vaikutti ihan ymmärtäväiseltä kun kerroin näistä ajattelumaailmani ongelmista. Mutta kuitenkin jossain vaiheessa huomasin, että hän alkoi ikään kuin pikkuhiljaa painostaa minua tekemään asioita, jotka ajatuksenakin ahdistavat.
Hän olisi esim. halunnut lähteä kanssani lomamatkalle johonkin lämpimään maahan. En pitänyt ajatuksesta, sillä minua ahdistaa ajatus että joutuisin olemaan vähissä vaatteissa. No sanoin miehelle, että en ole mikään rantaihminen ja menisin mieluummin vaikka jollekin kaupunkilomalle, niin mies ärsyyntyi sitten tästä ilmeisesti. No asian käsittely jäi siihen, mutta huomasin samantapaisia tilanteita muutenkin. Mies yritti saada minut kanssaan uimahalliin ja tässä vähän aikaa sitten, kun olimme lämpimällä säällä piknikillä, mies sanoi "ota nyt toi pitkähihanen pois, täällähän on kamalan kuuma", vaikka hän tietää että en voi näyttää käsivarsiani julkisesti.
Muutama päivä sitten minua vain alkoi ahdistaa ja hermostuttaa tämä hirveästi, koska tuntui että en ole sellainen kuin mies haluaa ja että häntä ärsyttää rajoitteeni. Hän varmaan haluaisi olla jonkun normaalin kanssa. Laitoin sitten miehelle vain viestin, että varmaan parempi että jatketaan matkaa eri suuntiin. En laittanut edes mitään selitystä. Sen jälkeen hän laittoi viestiä ja yritti soittaa monta kertaa, mutta en pystynyt vastaamaan mihinkään. Blokkasin sitten hänet puhelimesta ja fb:stä. Ehkä panikoinkin jollain tapaa.
No kuulin sitten kaveriltani, että mies oli kysellyt perääni ja haluaisi tavata minut ja kuulla, mitä tapahtui. Ahdistaa vain hirveästi ajatus. En kai ole valmis mihinkään parisuhteeseen. Tämä meidänkin juttumme on saanut aivoni ihan solmuun. Ehkä minun kannattaa vaan olla yksin niin mielenrauhani ei järky...
Mutta mitä sanotte, pitäisikö tavata mies vielä??
Kommentit (19)
Ajatellaan, että olisit ottanut pitkähihaisen pois silloin kun mies ehdotti. Mitä sitten olisi tapahtunut?
Minusta sinun kannattaisi mennä mieluummiin psykologin vastaanotolle eikä mihinkään treffeille. Tuo ei nimittäin kuulosta ihan terveeltä. Kyllä minullakin on huono itsetunto ja ajattelen välillä olevani liian ruma parisuhteeseen, mutta minun tilanteeni ei silti ole läheskään niin paha kuin sinulla.
Auttaako tuon kyseisen miehen kanssa oleminen sinua rentoutumaan vai pahentaako hänen kanssaan oleminen oloasi? Koska jos miehen kanssa oleminen vain tekee olosta huonomman, en ymmärrä miksi haluaisit edes olla hänen kanssaan.
Jätä mies rauhaan. Hän ansaitsee jonkun normaalin naisen
Tältä palstalta ei ainakaan kannata kysyä: täällä ei kunnioiteta kenenkään rajoja vaan jatketaan samaa hiillostamista, mutta virtuaalimuodossa.
Ap hätiköi, mutta on rasittavaa kun toinen painostaa asioihin, jotka hänelle eivät kuulu. Kommunikaationkin tulee pelata molempiin suuntiin suhteessa.
Olisi tehnyt sulle niin hyvää jos olisit kuunnellut tuota miestä. Mutta varmaankin tarvitset ihan ammattiauttajaa.
Vierailija kirjoitti:
Oot ihan helvetin itsekäs jos tolla tavalla vaan blokkaat ihmisen joka välittää susta. Mies ansaitsee saada selityksen. Ethän sä nyt voi vaan sanoa "heippa" ja sen jälkeen estää ihmisen kokonaan.. Sun kannattaisi myös käydä juttelemassa sun itsetunnosta ammattilaisen kanssa.
Tiedän että ei ollut kivasti tehty ja olin itsekäs. :( Menin jotenkin paniikkiin ja tuntui, että en pysty puhumaan asiasta. Pitää yrittää kerätä rohkeutta ja selittää... En minä häntä kuitenkaan oikeasti halunnut loukata. Ja välitinkin hänestä ihan tosi paljon ja välitän vieläkin. :(
Minulle on ehdotettu ammatti-apua aiemminkin ja joskus olen jossain terapiassa käynytkin. Lopetin sen sitten kun muutin eri kaupunkiin enkä saanut aikaiseksi uudessa kaupungissa alottaa uudelleen. Pitäisi varmaan...
Ap
Kun itse ei kärsi todella huonosta itsetunnosta ei voi käsittää, että tuo ap:n miehen käytös tuntuu ahdistavalta ja loukkaavalta. Ei kenenkään itsetunto parane sillä, että joku painostaa ottamaan paidan pois - päinvastoin. Naurettava ajatus, että jonkun randomin ihmisen kehotukset voisivat auttaa merkittävällä ja hyvällä tavalla kun tilanne on huono. Psykologi tai muu taho olisi toimivampi.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaan, että olisit ottanut pitkähihaisen pois silloin kun mies ehdotti. Mitä sitten olisi tapahtunut?
No ei varmaan mitään, mutta ajatus ahdistaa silti. Sitä on vaikea selittää.
Ap
Ootteko harrastanu seksiä, penetrointia tai suuseksiä?
No jos et kykene kasvokkain puhumaan miehen kanssa, laita hänelle edes jokin sähköposti tai muu viesti, missä selität syyn välien poikki menemiselle. Tuollainen täyshiljaisuus on vain julmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun kannattaisi mennä mieluummiin psykologin vastaanotolle eikä mihinkään treffeille. Tuo ei nimittäin kuulosta ihan terveeltä. Kyllä minullakin on huono itsetunto ja ajattelen välillä olevani liian ruma parisuhteeseen, mutta minun tilanteeni ei silti ole läheskään niin paha kuin sinulla.
Auttaako tuon kyseisen miehen kanssa oleminen sinua rentoutumaan vai pahentaako hänen kanssaan oleminen oloasi? Koska jos miehen kanssa oleminen vain tekee olosta huonomman, en ymmärrä miksi haluaisit edes olla hänen kanssaan.
Tiedän, että ei ole tervettä. Välillä mietin itsekin, että miksi en esimerkiksi voi mennä muka t-paidassa mihinkään, vaan paidassa pitää olla ainakin kyynärpäihin asti hihat. Mutta ehkä aina sitten se ahdistuksen tunne voittaa ja laitan sen pitkähihaisen. On ikään kuin helpompi antaa periksi, koska itselle tulee turvallisempi olo.
Ja tiedän myös sen, että minusta ei tällä hetkellä ole parisuhteeseen. Harmittaa kyllä :( Ehkä se keskusteluapu olisi paikallaan...
Miehen kanssa olo sai minut suuremman osan ajasta rentoutumaan, koska tuntui, että hän ainakin jollain tapaa ymmärsi minua. Kuitenkin aina välillä tuntui siltä, että hän olisi toivonut että käyttäydyn eri tavalla, tai että kun hän sanoo esim. "ihan hyvin voit mennä rannalle, ei kukaan välitä", niin minun pitäisi hei pystyä siihen. En tiedä painostiko hän minua oikeasti vai käänsinkö kaiken vain pääsäni niin.
Ja siis mies oli muuten kaikin puolin ihana ja mukava ja hyvä mies. Ehkä hän vain ansaitsee jonkun, joka ei ole niin rajoittunut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jätä mies rauhaan. Hän ansaitsee jonkun normaalin naisen
Ei huolta, eiköhän meidän juttu ole jo ohi... Tiedän, että ansaitsee jonkun normaalin.
Ap
Ap laita viestiä että ahdistut kun painostetaan esim ottamaan se paita pois. Mieti haluaisitko kuitenkin tutustua tuohon mieheen lisää. Koeta kerätä rohkeutesi ja jatkaa jos se vaan miehelle vielä sopii. Voithan luvata että yrität hitaasti päästä asioissa eteenpäin.
Toisaalta jos rajoitukset ei ole kovin kohtuuttomia niin toivottavasti mies tottuu ja käy esim kaveriporukassa rantalomalla ja sinun kanssa kaupunkilomalla.
Itselläni kanssa joitakin samantapaisia rajoituksia omassa päässäni. No nykyään olen lievästi allerginen auringolle niin voin hyvällä omallatunnolla olla pitkälahkeisissa vaatteissa kesälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että ei ole tervettä. Välillä mietin itsekin, että miksi en esimerkiksi voi mennä muka t-paidassa mihinkään, vaan paidassa pitää olla ainakin kyynärpäihin asti hihat. Mutta ehkä aina sitten se ahdistuksen tunne voittaa ja laitan sen pitkähihaisen. On ikään kuin helpompi antaa periksi, koska itselle tulee turvallisempi olo.
Ja tiedän myös sen, että minusta ei tällä hetkellä ole parisuhteeseen. Harmittaa kyllä :( Ehkä se keskusteluapu olisi paikallaan...
Miehen kanssa olo sai minut suuremman osan ajasta rentoutumaan, koska tuntui, että hän ainakin jollain tapaa ymmärsi minua. Kuitenkin aina välillä tuntui siltä, että hän olisi toivonut että käyttäydyn eri tavalla, tai että kun hän sanoo esim. "ihan hyvin voit mennä rannalle, ei kukaan välitä", niin minun pitäisi hei pystyä siihen. En tiedä painostiko hän minua oikeasti vai käänsinkö kaiken vain pääsäni niin.
Ja siis mies oli muuten kaikin puolin ihana ja mukava ja hyvä mies. Ehkä hän vain ansaitsee jonkun, joka ei ole niin rajoittunut.
Ap
Vaikuttaa siltä, että mies vain yritti rohkaista sinua rentoutumaan, ja tarkoitti vain hyvää. Hän ei siis varmaankaan yrittänyt mitenkään painostaa sinua. Minua myös mietityttää se, että sinä katkaisit suhteen eikä se mies, mutta väität silti ettei hän haluaisi olla kanssasi. Jos hän ei haluaisi olla kanssasi, eikö hän olisi silloin lopettanut suhteen itse? Ja hän vielä kyseli ja soitteli perääsi, eli ilmeisesti haluaa vielä jatkaa suhdetta.
Suosittelisin, että ainakin yrität vielä olla sen miehen kanssa, jos siis hänen seuransa rentouttaa sinua ja tuntuu mukavalta. Ja pliis, mene ihmeessä puhumaan jonkun ammattilaisen kanssa, vaikka se tuntuisi vaikealta. Ja jos tuo mies todella ymmärtää tilannettasi ja välittää sinusta, hänhän voisi jopa auttaa ja tukea sinua kun yrität parantaa itsetuntoasi.
Kiitos kaikille vastauksista!
Laitoin miehelle viestin, pyysin anteeksi että jätin ja blokkasin ilman selityksiä. Mies vastasi melkein heti, että on miettinyt koko ajan minua ja että ei ole saanut untakaan kun on miettinyt että on tehnyt jotain väärin ja että hän haluaa jutella kanssani kunnolla. Nyt on taas ajatukset solmussa... Hän ei vaikuttanut edes vihaiselta. Aloin itkeä kun luin sen viestin ja tajusin että olen oikeasti kaivannut häntä, mutta ehkä kätkenyt sen ahdistuneisuuteni alle...
En tiedä, mitä vielä laittaisin hänelle. En tiedä, onko minusta tähän. Koko elämä tuntuu pyörivän tämän pääni sisällön kanssa. Mitään ei voi tehdä eikä mistään nauttia, kun takaraivossa piipittää joku ääni joka kaivaa sen ahdistuksen aina esiin. :(
Ap
Haluatko aina pitää " kontrollin". Tietää mitä seuraavaksi tapahtuu jne. Pelkäätkö ihastumista ja rakastumista?
Voitko vaikka vastata että sinua pelottaa jatkaa suhdetta jos mies ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet ? Ja et voi luvata muuttuvasi. Mutta haluaisit kuitenkin nähdä ja jutella.
Miten olis noin. Kannattaa kuitenkin käydä asia kunnolla läpi. Jos vain juokset karkuun niin voit menettää paljon. Tietysti jos koet että suhde ei muutenkaan toiminut niin kerro se miehelle ja unohda. Älä pelkää kuitenkaan elää. Vaikka se joskus saattaisikin satuttaa.
Tsemppiä ap. Itse löysin miehen oka kestää omituisuutena mutta joskus patistelee minua ihmisten ilmoille ym rikkomaan rajojani. Ja hyväähän se on tehnyt.
Oot ihan helvetin itsekäs jos tolla tavalla vaan blokkaat ihmisen joka välittää susta. Mies ansaitsee saada selityksen. Ethän sä nyt voi vaan sanoa "heippa" ja sen jälkeen estää ihmisen kokonaan.. Sun kannattaisi myös käydä juttelemassa sun itsetunnosta ammattilaisen kanssa.