Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
E.S.

Heippa!

5:2 dieetin eli ns. pätkäpaaston suosio oli pari vuotta sitten huipussaan, mutta en aikoinaan halunnut lähteä kokeilemaan sitä, ennenkuin siitä saadaan enemmän tutkimustuloksia ja/tai ennenkuin esim. ravitsemusterapeutit tai lääkärit suosittelevat sitä.

Nyt olisin vihdoin kiinnostunut aloittamaan "viiskakkosen", joten kysynkin teiltä, että onko joku onnistunut pudottamaan sillä painoaan pysyvästi? Ja jos on, niin kuinka paljon? itselläni tavoitteena pudottaa n.10kg.

Kiitos paljon kaikille vastauksista! :)

  • ylös 4
  • alas 1

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

En yhtään. Mulle ei sopinut yhtään, tuli paastopäivien jälkeen ahmittua.

Sen sijaan toinen pätkäpaaston muoto, 16/8 paasto jossa joka päivä paastotaan 16 tuntia ja syödään kaikki ruoka 8 tunnin syömisikkunan aikana, on laihduttanut minua 18 kg ja aion noudattaa tätä loppuikäni.

Mutta on tosiaan yksilöllistä mikä kellekin sopii, joten ei tuossa auta kuin kokeilla. Jos toimii, hyvä, jos ei, kokeile jotain muuta.

  • ylös 15
  • alas 0
E.S.

Okei, tuosta 16/8 paastosta en ollut edes kuullutkaan! Täytyykin käydä lukemassa siitä lisää. Kiitos kommentistasi!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
näin

Paaston aikana käytetään lihaksia energiaksi jonka jälkeen energiankulutus on pienentynyt ja lihoo helposti takaisin.Näin käy myös jos syö liian vähän ja laihtuu liian nopeasti.Paras keino on kohtuullinen syöminen,tarpeeksi proteiinia ja voimaharjoittelua.Näin palaa rasvaa eikä lihasta.Suurten lihasten tulo on naisille lähes mahdotonta heikon testosteronin takia.

  • ylös 3
  • alas 34
Vierailija

Kokeilin 2 kk ja laihduin 2 kg. Pääsin irti sokerikoukusta. Voisi taas aloittaa jos ennen juhannusta pääsis eroon vielä 1 kg. Ensimmäisenä paastopäivänä oli kyllä nälkä mutta koitin täyttää vatsaa teellä niin auttoi vähän.

Vierailija

Mä pudotin tuolla normaalipainon sisällä 5 kiloa/6kk. Ei edes mitään orjallista ja joka päivä vähintään 1 lämmin ateria joten oli tosi helppoa. Muutenkin ihan oikeaa ravintoa eikä mitään pussikorvikkeita. Yleensä 1:6 meni ennemmin kuin 2:5.

Vieläkin - jos olen ollut esim juhlissa tai reissussa pidän seuraavana maanantaina "paastopäivän" ja pudotan viikonlopun turvotukset pois. Esim viime su tulin Berliinistä ja painoa oli tullut 1,5 kg, keskiviikkona oli lähtenyt 2kg.

Eikä ole mitään ongelmia treenata myös paastopäivinä, päinvastoin energiaa riittää vaikka mihin. Lihaksia on tullut ja kroppa kiinteytynyt ihan normaalisti

  • ylös 14
  • alas 0
5:2

Olin 5:2 dieetillä parisen vuotta sitten melkein vuoden päivät, koska huomasin että päivän paastoaminen sopii minulle paitsi henkisesti, myös fyysisesti. Oli helpompi sietää syömisen rajoittamista kun tiesi että sitä kestää vain päivän, ja seuraavana päivänä voi syödä normaalisti. Aloitimme muutaman ystävän kanssa prosessin suurin piirtein samaan aikaan, mutta heille se ei tuntunut sopivan vaan sanoivat että muina päivinä tulee ahmittua entistä enemmän. Itsellä näin ei käynyt, vaan huomasin että mielihalut vähenivät ja oli helpompi vastustaa kiusauksia. Lisäksi annoskoot pienenivät ajan myötä, eli söin muinakin päivinä määrällisesti vähemmän. Otin paaston löysin rantein siinä mielessä, että en syyllistänyt itseäni jos tuli normipäivinä välillä syötyä jotain herkkua tms, vaan keskityin siihen että 2 päivää viikossa noudatin 500 kcal rajaa. Aika nopeasti tämä alkoi sitten vaikuttaa positiivisesti muinakin päivinä, eli ruokailutottumukset muuttuivat muutenkin. Tästä aktiivipaastoamisesta on nyt parisen vuotta, ja muutama kilo on tullut takaisin. Aika hyvin kuitenkin paino on pysynyt poissa (Olin aloittaessani normaalipainon ylärajoilla, ja paaston aikana lähti sellaiset 6-7 kg. Pysyvästi lähti n. 5 kg). Suosittelen kokeilemaan, mutta kannattaa muistaa että tämäkään ei ole oikotie onneen, vaan paastoa pitää jaksaa pitää yllä että tuloksia alkaa tulla (itse olen tyyppiä jonka paino laskee hitaasti). Se ei myöskään anna vapaata korttia laittaa "läskiksi" muina päivinä, vaan pitää toki syödä järkevästi myös normipäivinä. Alku voi myös olla hankalaa, koska pitää kestää nälän tunnetta ja esim. päänsärkyjä jos on sitä tyyppiä että näitä helposti tulee, mutta pienen ajan päästä kroppa tottuu ja nämä helpottavat.

  • ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Mulla lähti reilussa kk:ssa 5 kg (60 kg-> 55 kg). Tulivat tosin bumerangina takaisin, kun lopetin paaston.

Vierailija

näin kirjoitti:
Paaston aikana käytetään lihaksia energiaksi jonka jälkeen energiankulutus on pienentynyt ja lihoo helposti takaisin.Näin käy myös jos syö liian vähän ja laihtuu liian nopeasti.Paras keino on kohtuullinen syöminen,tarpeeksi proteiinia ja voimaharjoittelua.Näin palaa rasvaa eikä lihasta.Suurten lihasten tulo on naisille lähes mahdotonta heikon testosteronin takia.

Ideahan pätkäpaastossa onkin, että ei ala lihakset kulumaan, koska "paasto" (lainausmerkit, koska paastopäivinäkin syödään se 500 tai 600 kcal) kestää aina niin vähän aikaa kerrallaan. 

  • ylös 19
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti reilussa kk:ssa 5 kg (60 kg-> 55 kg). Tulivat tosin bumerangina takaisin, kun lopetin paaston.

Ainahan kilot tulevat takaisin, jos palaa vanhoihin syömistottumuksiin, oli dieetti mikä tahansa.

  • ylös 17
  • alas 0
Vierailija

näin kirjoitti:
Paaston aikana käytetään lihaksia energiaksi jonka jälkeen energiankulutus on pienentynyt ja lihoo helposti takaisin.Näin käy myös jos syö liian vähän ja laihtuu liian nopeasti.Paras keino on kohtuullinen syöminen,tarpeeksi proteiinia ja voimaharjoittelua.Näin palaa rasvaa eikä lihasta.Suurten lihasten tulo on naisille lähes mahdotonta heikon testosteronin takia.

Tuota 16/8 paastoa suositellaan muuten mm. kehonrakentajien suosimassa Leangains-ohjelmassa, joten eipä taida lihakset lähteä. Se porukka meinaan lopettaisi samantien semmoisen dieetin, jos huomaisivat että lihasmassa kärsii.

Pätkäpaastojen terveyshyödyistä löytyy paljon asiaa englanniksi, ja jotain suomeksikin. Esim. täällä on suomennettuna lääkäri Andrew Weilin kuvausta mitä terveyshyötyjä on havaittu harvoin syömisestä joka vastaa tuollaista 16/8 paastoa: http://kaljamahalady.blogspot.fi/2013/06/harvoin-syomisen-puolustus-asia...

  • ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Minä laihdutin tuolla dieetillä 15 kg ja ei ole kuin pari kiloa tullut takaisin kun pidän silloin tällöin paastopäiviä edelleen. Loistava dieetti!

  • ylös 16
  • alas 1
Vierailija

E.S. kirjoitti:
Okei, tuosta 16/8 paastosta en ollut edes kuullutkaan! Täytyykin käydä lukemassa siitä lisää. Kiitos kommentistasi!

Ap


En minäkään. Mutta syön aamupalan 9.30 ja päivällisen 17.30. Enkä siis siinä välissä mitään. Siis ilta-aamu. Tämä siis asiasta tietämättömänä. Mutta laihtunut en kyllä ole. En toisaalta lihonnutkaan. Ehkä onnistuisi laihtuminen näin, jos vielä pienentäisi annoskoot.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti reilussa kk:ssa 5 kg (60 kg-> 55 kg). Tulivat tosin bumerangina takaisin, kun lopetin paaston.

Ainahan kilot tulevat takaisin, jos palaa vanhoihin syömistottumuksiin, oli dieetti mikä tahansa.

Mulla on pysynyt kilot poissa lähes 2 v mutta idea onkin se ettei mun entisessäkään ruokavaliossa ollut vikaa. Kun mun kroppa saavutti alemman "portaan" paino pysyy siinä ihan normaalilla ravinnolla. Tosiaan vain reissujen ja juhlien jälkeen enää olen pitänyt tuon kevennyspäivän lähinnä turvotuksen poistamiseksi.

6

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
E.S. kirjoitti:
Okei, tuosta 16/8 paastosta en ollut edes kuullutkaan! Täytyykin käydä lukemassa siitä lisää. Kiitos kommentistasi!

Ap


En minäkään. Mutta syön aamupalan 9.30 ja päivällisen 17.30. Enkä siis siinä välissä mitään. Siis ilta-aamu. Tämä siis asiasta tietämättömänä. Mutta laihtunut en kyllä ole. En toisaalta lihonnutkaan. Ehkä onnistuisi laihtuminen näin, jos vielä pienentäisi annoskoot.

Joo eihän se itsessään laihduta mitenkään mystisesti, vaan kyllä se on menetelmästä riippumatta ihan päivän syöty kalorimäärä vs. kulutetut kalorit mitkä painon määrää. Mutta joidenkin ihmisten, joilla on ongelmana kalorien liikasaanti kulutukseen nähden ja sen takia ylipainoa on helppo vähentää sitä kalorinsaantia niin että jättää välipalat pois. Useimpien keho tottuu siihen hyvin muutamassa viikossa. Ihan kaikille ei kyllä sovi, joillain kroppa ei opi säätelemään verensokeria ollenkaan ja pitkä ateriaväli aiheuttaa aina ikäviä oloja: ärtymystä, nälkää, heikotusta, päänsärkyä.

Vierailija

laihduin 5kg puolessa vuodessa ja jos itsekuri kestäisi laihtuisin lisää. sokeriarvot normalisoitui ja suvussa haamuileva diabetes2 uhka pieneni.

se 400-500kcal on tosi vähän :D  - perhe sanoikin niitä nälkäpäiviksi vaikka periaatteessa _ei_ollut_ nälkä, oli vaan hirveä syömisenhimo!

treenaamaan pystyin helposti nälkäpäivien välissä, paastopäivänä energiaa ja pinnaa on niin vähän että..

Vierailija

Toimii hyvin itsellä ja jatkan edelleen, samanlainen tavoite kuin ap:lla ja josta jo 8kg lähtenyt ja pysynyt poissa yli vuoden. Normaalipainoa lähestyessä painon putoaminen hidastuu ja pitäisi ottaa varmaan joku spurtti että pääsisi sinne asti, mutta en halua menettää painoa lihaksista koska liikun paljon niin en ole sitä viitsinyt tehdä. Elämäntapana tämä käy ihan hyvin.

Alussa tietysti oli pastopäivinä nälkä, mutta muutaman kuukauden jälkeen niitä ei erityisesti edes enää huomaa kun ovat osa viikkorutiinia. Olennaista on muistaa juoda tarpeeksi vettä ja lisäksi vaikka teetä tai kahvia ilman sokeria päivän mittaan niin, että ei kuivu. Kuivumisen tunnistaa juuri päänsärystä helpoiten koska se on sen ensioire. Riittävä juominen tarkoittaa sitä, että on juonut tarpeeksi vasta kun tulee tarve käydä pissalla muutaman tunnin välein. Käytännössä vesimärä on litra tai puolitoista per päivä vähintään ihmisen koosta riippuen.

Parasta 5:2 dietissä on juuri se, että dieetti kestää aina vain lyhyen aikaa, koko päivää ei tarvitse olla syömättä ja kun syö hyvän aamiaisen se riittää jo pitkälle. Sitten päivän mittaan juo lähinnä vettä ja vaikka kupina pari kahvia (ilman sokeria)m alkuillasta kevyen illallisen ja sitten illalla taas vaikka teetä ja vettä niin sillä pärjää hyvin. Jos harjoittelee/liikkuu niin kannattaa valita paastopäivät lepopäiviksi.  Lisäksi kannattaa muistaa syödä ainakin noin 1g painokiloa kohden proteineja, ettei menetä lihasmassaa.

Ja sitten muistaa, että jos joskus ei voi paastopäivää pitää jonkun juhlan tai muun poikkeuksellisen tilanteen vuoksi, niin se ei ole niin vaarallista, kunhan ei ota sitä tavaksi ja ala lipsua jatkuvasti dieetistä kun tarkastelee pidemmällä aikavälillä kuinka usein on sitä noudattanut.

Minulla on ainakin positiiviset kokemukset 5:2:sta ja aion jatkaa sitä tavalla tai toisella kunnes saavutan tavotteeni, josta puuttuu vielä pari kiloa. Sen jälkeen sitten joko kuuriluonteisesti tai vaikka niin, että noudatan sitä arkiviikkoina ja lomilla ja pyhinä sitten skippaan paastopäiviä, jolloin menetelmä toimii painonhallinnan menetelmänä ja sitä voi jatkaa vaikka lopun ikää.

Hyvinä puolina voi myös pitää sitä, että työpäivinä paastopäivän pitäminen pudottaa lounaskuluista 40%, koska viidestä työpäivästä kun jättää pois kaksi se on tuon 40%. Itsellä tuo säästö tietää noin 220 vuoden työpäivästä laskettuna 88 päivää jona en syö töissä ja siitä aiheutuva säästö on noin 500 euroa per vuosi. Sen voi sitten käyttää johonkin muuhun.

  • ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Olen syönyt 5:2 -mallin mukaisesti jo 2,5 vuotta ja tämä on minulla tullut jäädäkseen. Näin keski-ikäisenä alkoi vyötärön mitta kasvaa ja paino lisääntyi. Nyt olen pikkuhiljaa laihtunut 12 kiloa, vyötäröstä on lähtenyt 12 cm ja olo on tosi hyvä. Veriarvot ja kolesteroli ovat myös parantuneet.

Painossa on ollut tasanteita ja pieniä vaihteluita riippuen siitä, miten muina päivinä on syönyt. Minulla tulee kroppaan helposti nestettä ja siihenkin 5:2 auttaa. Mutta ei ole paino tullut takaisin.

  • ylös 11
  • alas 0
E.S.

Kiitos kaikille ihan hirveästi kommenteista ja kokemuksistanne! :) Lueskelin paljon tuosta 16/8 -dieetistä ja päätin lähteä kokeilemaan sitä. Minulla on taustalla ahmimistaipumista ja tunnesyömistä, joten pelkään, että tuo 5:2 -dieetti laukaisisi minulla välipäivien jälkeen ahmintaa. Nälkää olen aina sietänyt kuitenkin hyvin, joten en usko että tuo 16h paasto vaikuttaa minuun mitenkään erikoisesti.

Aloitin 16/8 -dieetin tällä viikolla ja nesteet (2kg) lähti saman tien. Olo on energinen, eikä tuo kahdeksan tunnin syömisikkuna tuota ongelmia. Pyrin syömään päivässä tuon 8h aikana n. 1600-1800kcal (mittani ovat 165cm/88kg) ja liikun 2-3 kertaa viikossa. Jostain luin, että liikunta kannattaisi sisällyttää tuon 8h syömisikkunan sisään niin, että syö vielä yhden aterian liikunnan jälkeen.

Katsotaan, miten tämä etenee. :) Kiitos vielä kaikille! -Ap

Vierailija

E.S. kirjoitti:
Kiitos kaikille ihan hirveästi kommenteista ja kokemuksistanne! :) Lueskelin paljon tuosta 16/8 -dieetistä ja päätin lähteä kokeilemaan sitä. Minulla on taustalla ahmimistaipumista ja tunnesyömistä, joten pelkään, että tuo 5:2 -dieetti laukaisisi minulla välipäivien jälkeen ahmintaa. Nälkää olen aina sietänyt kuitenkin hyvin, joten en usko että tuo 16h paasto vaikuttaa minuun mitenkään erikoisesti.

Aloitin 16/8 -dieetin tällä viikolla ja nesteet (2kg) lähti saman tien. Olo on energinen, eikä tuo kahdeksan tunnin syömisikkuna tuota ongelmia. Pyrin syömään päivässä tuon 8h aikana n. 1600-1800kcal (mittani ovat 165cm/88kg) ja liikun 2-3 kertaa viikossa. Jostain luin, että liikunta kannattaisi sisällyttää tuon 8h syömisikkunan sisään niin, että syö vielä yhden aterian liikunnan jälkeen.

Katsotaan, miten tämä etenee. :) Kiitos vielä kaikille! -Ap

Hieno juttu! Itsekin harrastan 16/8:aa ja toimii loistavasti. Jos joku haluaa kokeilla, niin kannattaa muistaa että sen syömisikkunan saa valita ihan mihin aikaan vaan itselle on parasta. Usein näkee ohjeissa suosituksia että pitäisi syödä esim. klo 7-15 tms, mutta itselleni tuo ei sopisi ollenkaan, kun aamulla ruoka etoo ja illalla on nälkä. Minun syömisikkunani on klo 13-21, ja toimii minulle. Asia on varmaan jokaiselle yksilöllinen ja oikea aika löytyy kokeilemalla.

Sivut

Sisältö jatkuu mainoksen alla