Onko joku käyttänyt silkkaa lahjontaa potalle opettamisessa?
toimiko?
Meillä ei kaksvuotias haluais millään sitä pottaa käyttää eikä tunnu oikein hiffaafan koko härvelin tarkotustakaan.
Jos vaipatkin ottaa pois niin voi olla pitkiäkin aikoja märissä housuissa ihan tyytyväisenä. Ei tunnu huomaavan/välittävän pissa tai kakkahädästä...ts se vaan tulee jos on tullakseen.
Kun joskus pottaan jotain tulee olen antanut parasta palkkiota mitä lapsi tietää: karkkia....(tää kuulostaa ihan koiran koulutukselta...heh....)
Onko tuhoon tuomittu tie vai voiko lapsi näin oppia pottailun?
Kommentit (8)
Meidän 2,5-vuotias tyttömme ei suostunut millään potalle, pytylle tms. välineelle. Aloimme siis lahjoa: jos pyydettäessä meni nätisti istumaan, niin sai yhden karkin. Jos istuessa tuli pisu, sai toisenkin karkin. Jos tuli kakka, sai kaksi lisäkarkkia (tämä tapahtui kerran, vahingossa :)
Nyt olemme siirtyneet " laihislinjalle" . Kiltisti menosta saa karkin, ja silloin saa myös jos taapero itse pyytää pöntölle ja sinne tulee kans, ja sitten laitetaan pampula sellaiseen purkkiin. (Kun purkki täynnä, saa jotain kivaa.) Yritimme täysin ilman karkkia, mutta ei toiminut vielä...
Tyttö OSAA kyllä sanoa hädästä, ja OSAA tehdä pönttöön/pottaan. Mutta sinne istumaan meneminen on se kynnys.
Nyt kuukauden ajan tätä tehtyämme tyttö sanoo jopa reissussa välillä itse, että nyt on pissahätä, ja pidättelee vessaan asti!
Eli aina kun on onnistunut,niin liimataan tarra.Sitten oi sopia tietyn määrän jälk. saa vaikka lelukaupasta jonkun pienen tavaran...
Tuota tarrajuttua aion kokeilla seuraavaksi! Kiitos vinkistä. :-)
mutta siihen se sitten jäikin. Pissat tuli pari kertaa, ehkä olisi pitänyt antaa toinen karkki niistäkin ;-), mutta ajattelin, että yksi saa riittää! Nykyään 2v istuu kyllä mielellään potalla, mutta ei tee mitään siihen vaikka istuttaisi tunninkin siinä...
oppi muutamassa päivässä tekemään pisut pottaan ja lahjonta jäi saman tien pois, hän ei enää tarvinnut houkutinta.
Nyt ollaan opeteltu kakkaamankin pottaan ja muutaman kerran tyttö on ihan itse mennyt potalle.
Luultavasti jos lapsi on valmis oppimaan pois vaipoista niin lahjonnalla voi tehdä potalla käymisen kiinnostavammaksi, lapsi oppii kuitenkin kuitenkin omaa tahtiaan ja tätä ei kaiketi voi lahjonnallakaan edistää.
Ei muuta kuin tsemppiä opetteluun ja kärsivällisyyttä äidille ennen kaikkea. :))
Käytämme xylitol karkkeja, purkkaa, rusinoita yms jos joku nyt ajattelee että hampaat menee pilalle.....
kiitos kommenteista!
ap
Vielä ei monta kertaa tuloksiin ole päästy.
Tarrat ei tule kuitenkaan niin kalliiksi kuin kaverin lapsen potalle opettelu: poika sai junarataan aina uuden osan onnistuneesta pottailusta.
Alkuun muutama kerta suklaata, jonka sitten vaihdoin tarroiksi, jonka sai liimata pottaan aina kun kakka tuli sinne. (Pissat teki jo sitä ennen ihan suosiolla, vaikka välillä vahinkojakin sattui.)
Lopulta potta oli aivan kuorrutettu tarroilla, ja kun nekin sitten jäi pois, niin edelleen joskus tuumaa tarroja katsellessaan että ompas paljon kakkoja tullut pottaan.