Missä asioissa olette tajunneet olevanne väärässä nähtyänne asiasta toisen puolen?
Minä tajusin ryhtyessäni opettajaksi, miten värittyneitä omat koulumuistot olivat. Kaikilla on muistoja ja mielikuvia sadistisista opettajista, jotka mielivaltaisesti poimivat lellikkejä ja silmätikkuja ja jakavat arvosanoja pärstäkertoimen mukaan eivätkä esimerkiksi välitä koulukiusaamisesta. Tosiasiassa opettajissa on todella vähän luonnehäiriöisiä, ja ehdoton valtaosa oikeasti välittää oppilaista ja haluaa näiden parasta. Nämä muistot ja mielikuvat johtuvat pitkälti murrosiän kuohuista. Nyt jälkikäteen kun mietin omaa kouluaikaa, moni tuolloinen tapahtuma näyttäytyy ihan toisessa valossa, ja ymmärrän, miksi joku opettaja toimi jossain tilanteessa niin kuin toimi. Aika moni juttu, joita tuolloin opettajista liikkui (vaikkapa että joku opettaja olisi ollut usein humalassa töissä - ikään kuin tätä eivät työkaverit huomaisi), kuulostaa naurettavalta nyt. Olen nyt itse opettajana todistanut usein tilanteita, joissa kotona on kerrottu eri versio tapahtumista (lintsaaminen, häiriköinti oppitunnilla, lunttaaminen), kuin mikä on koulun näkemys, ja valitettavan usein vanhemmat uskovat nuoren versiota ja lähtevät mukaan "sadistisen opettajan" lynkkaamiseen.