Ne, joiden vauvat heräilleet n. tunnin välein yössä!
Tai muuten tosi usein heränneet, ellei ihan noin usein. Ja erityisesti ne, jotka annoitte vauvan herätä usein, ettekä tehneet asialle mitään (siis yrittäneet lopettaa heräilyjä).
Menikö heräämisvaihe itsellään ohitse?
Kuinka kauan heräämisvaihetta kesti?
Löytyikö heräämisille syytä?
Millaiset nukkumajärjestelyt teillä heräämisvaiheen aikana oli?
Paljon on ollut nyt puhetta näistä yöheräämisistä. Meillä 7,5kk tyttö heräilee arviolta n. 1h välein (joskus koitan katsoa kelloa ja laskea heräämisiä, mutten pysy laskuissa) ja nukahtaa useiten hyvin nopeasti, kun tissin saa suuhunsa. Tätä on jatkunut n. 2kk. Sitä ennen heräili n. 2-3kertaa yössä. Yöimetystä en vielä haluaisi jättää pois. Tuo heräily on arvioni mukaan tapa (äiti tuoksuu vieressä perhepedissä maitolähteineen) tai sitten läheisyyden kaipuuta/eroahdistuksen tapaista, tsekkaamista, että äiti on lähellä.
Vastauksenne kiinnostaa kovasti! :)
Kommentit (8)
4kk iässä heräili tunnin välein, 6kk iässä kahden tunnin välein. Auttoi kun siirrettiin poika omaan huoneeseen nukkumaan ja aloitettiin unikoulu. Muutaman yön jälkeen heräilyt loppuivat. Toki saattaa tulla vielä kehitysvaiheita, jolloin heräillään usein, mutta meillä tiukka linja, ettei enää tissiä yöllä.
Meillä kanssa nukutaan perhepedissä,johon siirryimme noin 3kk.n iässä, ihan huomaamatta herra hilasi itsensä viereeni.Nukun itse huonosti,rasmus todella hyvin.Tissin ottaa suuhun aina halutessaa tunnin välein-3 tunnin välein ennätys yönä..Välillä hän yllättää minut, kuten viime viikolla nukkui 21.15-05.15 omassa sängyssä.joka ilta nostan pojan omaan sänkyyn , mutta pojalla säntillinen tunnin unisykli,eli ysiltä nukkumaan niin kympin uutiset saa jo sitten rasmuksen kanssa katsoa.Muuten jaksan ihan ok.., MUTTA olisi kiva lähteä jo hieman illan viettoon, mutta ei nukahda ilman tissiä, ei nuku ilman tissiä..mutta eiköhän sitä taas kerkeä, johan sitä 7kk ollaan imetetty niin menee toisetkin, unikoulua en halua pitää.Että näin meillä jatketaan tänäkin iltana.
Jos jostain sais sellasen maidolla täytetyn tekonaisen..kuulostipa kaksimieliseltä, mutta ymmärsitte varmaa idean!!
t:jamio ja rasmus 7kk+1pv
että menisi itsestään ohi. Aiemmin poika (nyt 6 kk) heräsi yöllä pari kolme kertaa syömään, mutta sitten yhtäkkiä tunnin välein. Eikä syynä ollut enää nälkä sillä jos tarjosin yöllä maitoa, niin aamulla ei enää maistunutkaan puuro taikka maito.
Niin että unikoulua vaan. Tai pari viikkoa tassuttelin, mutta kun aloin olla itse ihan rikki valvotuista öistä niin nyt sitten nukutaan tai itketään ja nukutaan. Kolmantena yönä tapahtui ihme ja poika nukkui koko yön, vain pari vingahdusta välillä.
Poika on nukkunut pääasiassa omassa sängyssä. Olen ottanut aamuyöstä viereen kun en enää ole jaksanut hypätä pinniksen luona, mutta eipä siitä nukkumisesta vierekkäinkään ole tullut oikein mitään.
Suosittelen nukkumaan opettelua jos jo maistuu kiinteä ruoka eikä yöllä olisi tarvis syödä.
t. tuuli
Meillä tyttö 6kk ja nukunut yöllä 3 tunnin pätkän elämänsä aikana 6 kertaa. Jos nukutaan 2 tunnin pätkissä, se on hyvä yö!!! En usko että menee itsestään ohi, vaan täytyy pitää unikoulu siten kun on tottunut kunnolla jo kiinteisiin. Niiden syöminen aloitettu vasta tänään. Jotkut ovat vaan niin huonoja nukkumaan ja piste. Ei siinä auta kun miettiä miten itse jaksaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kantsii tietty kysellä neuvolasta mitä olis tehtävissä. Itse yritän vaan jaksaa kunnes unikoulu on mahdollista ja toivon sen tepsivän!!!
VOIMIA!!!
Meillä minä olin yötuttina yli vuoden ikään asti, muistaakseni 1v2kk oli tyttö kun ekan kerran nukuttiin ehjät yöunet.
Aloin tottua heräilyihin niin etten laiskuuttani tehnyt asialle mitään: tissi suuhun ja sekä lapsi että äiti nukahti samantien (minulla on kyky nukkua ja imettää samanaikaisesti, siksi en niin kamalasti kärsinyt noista heräilyistä).
Unikoulu ja ajatus lapsen " huudattamisesta" tuntui vähän brutaalilta ajatukselta. Toteutin lopulta sellaisen pidemmän kaavan uniloulun, jossa pidensin yöimetysvälejä kerta kerralta. Kun tyttö alkoi herätä ja hamuta rintaa, yritin hyssytellä uneen, ja vähitellen sitten heräämiset alkoi jäädä. Yritin myös pitää sekä itseni että tytön hereillä imetyksen aikana, niin että imetty maitomäärä olisi ollut suurempi. Myös iltatankkaus auttoi vähän asiaa, niin että se yön ensimmäinen imetyskerta siirtyi vähän pidemmäs.
Meilläkin tyttö nukkui perhepedissä. (Tai: laitoin aina illalla tytön nukkumaan omaan sänkyyn, mutta yöimetysten takia tyttö päätyi aina sinne isisn jä äitin väliin). " Unikoulun" jälkeen tyttö nukkui omassa sängyssään tuonne aamukuuteen asti, jonka jälkeen heräsi aamulypsylle ja nukahti sen jälkeen vielä pariksi tunniksi.
Hei! Meillä on vauva nyt melkein 8 kk ja välillä nukkuu melkein koko yön ja välillä heräillään useammin kuin tunnin välein. Itse jätti yötissin pois noin kuukausi sitten.
Meillä heräily jatkuva heräily alkoi noin viiden kuukauden ikäisenä, pian siitä tuli flunssa, josta tuli korvatulehdus. Heräilyt jatkuivat kunnes tulehdus parantui. Viikon ajan oli rauhallisemmat yöt (heräsi muutaman hakemaan tuttia) ja sitten heräiltiin viikko hampaiden vuoksi. Sitten tulikin vaihteeksi nuha ja taas heräiltiin useasti. Sitten opittiin ryömimään ja konttaamaan, jotka häiritsivät yöunia. Eli koko ajan vauvalla tuntuu olevan vaihe, joka öitä häiritsee.
Itse en ole ajatellut mitään unikouluja pitää, koska heräämisille on selvät syyt. Silloin kun on todella levotonta nukumme perhepedissä ja vauva nukkuu suht. hyvin. Meillä on näissä öissä paljonkin vaihtelua, joskus nukkuu rauhallisemmin ja joskus (melkein aina) levottomammin.
..joka pahimmillaan heräili tunnin välein öisin. 5 kk asti nukkui tosi hyvin, sitten alkoivat levottomat yöt. Joku aika sitten kyselinkin täältä vinkkejä unikouluun, kun tyttö söi edelleen kahden tunnin välein öisin - jollen antanut rintaa, alkoi aivan kamala mekkala! Kun itse vielä keräsin voimia unikoulua varten, alkoikin vauva vähentää yösyömisiään ja esim. tällä viikolla söi yhtenä yönä vain kerran ja enimmilläänkin kolme kertaa, minkä kyllä tiedän olevan liikaa tämän ikäiselle. Mutta siis ei kuitenkaan enää kahden tunnin välein, puhumattakaan siitä että heräisi tunnin välein kuten pahimpana aikana. Heräilee toki edelleen lähes yhtä usein kuin vielä pari viikkoa sitten, mutta saan hyssyteltyä uneen ilman rintaa. Nukkuu alkuyön omassa sängyssä, mutta ekan syötön jälkeen jää sitten mun viereen. Itse aion vielä jonkin aikaa odotella ennen unikoulun aloittamista josko loputkin syötöt jäisivät pois itsestään, koska en yhtään pidä lapsen huudattamisesta, olin sitten vieressä silittelemässä taikka en.
Ollaan myöskin nukuttu perhepedissä n.2kk.n iästä, neiti nyt 5kk. Heräili pari kertaa yössä tissille. Ei mikään ongelma, mutta tämän viikon ollaan laitettu omaan sänkyyn.joko nostettu tai nukahtanut syliin.
Illalla syöty kaurapuuroa ja maitoa ja yllätys yllätys yöunet venyneet parhaillaan 10 tuntisiksi ilman syömistä!! Kertaakaan tän viikon aikana ei oo heränny kesken yön syömään ja aamulla tissitellään taas normaalisti.
En olis uskonut et vois vaikuttaa niin paljon, mut kait se äidin tuoksu siin vieres on ylitsepääsemättömän houkuttava.. Haikeeta oli omaan sänkyyn laittaa, mut koko perheen unenlaatu on parantunut. kannattaa kokeilla. En tosin tiedä taustoja mitä kaikkea ootte jo kokeillut...