LinkedInistä
Olen vasta-alkaja LinkedInissä ja hivenen pihalla kyseisen somekanavan netiketistä, joten nyt tarvitsisin kokeneempien konkarien mielipiteitä. Sain vastikään eräältä oman alani erittäin tunnetulta gurulta pyynnön lisätä hänet omaan kontaktilistaani. Tietääkseni emme ole koskaan tavanneet (muistaisin ihan taatusti), tai muutoinkaan olleet missään yhteyksissä. En osaa lainkaan sanoa, mistä hän on bongannut minut, vaikka samalla alalla olemmekin. Minä olen ihan tavallinen rivityöntekijä, hän todellakaan ei. Tiedän, että minulla on muutamakin nimikaima, jotka niin ikään ovat samalla alalla, joten periaatteessa on mahdollista, että hän sotkee minut johonkin näistä kaimoista. Tosin, kaikillahan meillä on ihan tunnistettavat naamakuvat tuolla profiileissa, joten ei sekään ihan uskottavalta kuulosta. No, nyt pitäisi kuitenkin päättää mitä teen. Toki olisi kiva saada tuollainen nimi omaan kontaktilistaan, mutta onko siinä mitään järkeä, jos meillä ei todellisuudessa ole mitään kontakteja? Ja toisaalta taas, olenko typerä ja epäkohtelias, jos ignooraan koko ihmisen? En osaa päättää, joten auttakaahan naista mäessä!
Kommentit (7)
Guru haluaa omalle listalleen mahdollisimman paljon kontakteja (jotta näyttää vielä enemmän gurulta). Sinut hän on bongannut, koska teillä on yhteisiä tuttuja ja Linkedin ehdottaa uusia kontakteja sen perusteella.
Mutta hyväksy toki.
LinkedIn laskee algorytmejä miten verkostoitunut ihminen on ja tämän perusteella ihmiset nousevat esim headhunterin hauissa korkealla. Se on siis ihan eri kanava kuin FB missä oikeasti tunnetaan toiset, kannattaa haalia niin paljon kuin mahdollista alan kontakteja, ja seurata alan yrityksiä.
Luin jostain näin (ja olen itse noudattanut): lähtökohtaisesti tulee hyväksyä "kaveriksi" vain sellaisia ihmisiä, jotka on oikeasti tavannut (kertakin riittää), mutta jos kyse on jostain todella merkittävästä ihmisestä alalla, niin tähän voidaan tähdä poikkeus.
LinkedInissä hyväksyn kontakteiksi kollegat (ex- ja nyk.), ystävät ja headhunterit. En hyväksy tuntemattomia jos eivät ole headhuntereita. Mutta tämä on siis oma tapani. Jokainen saa hyväksyä LinkedInissä kaikki tai olla hyväksymättä, ihan niinkuin Facessakin.
Vierailija kirjoitti:
Luin jostain näin (ja olen itse noudattanut): lähtökohtaisesti tulee hyväksyä "kaveriksi" vain sellaisia ihmisiä, jotka on oikeasti tavannut (kertakin riittää), mutta jos kyse on jostain todella merkittävästä ihmisestä alalla, niin tähän voidaan tähdä poikkeus.
Siis sehän ei ole mikään kaverilista vaan ammatillinen. Jos teet yhteistyötä eri puolella maapalloa olevien ihmisten kanssa vuosia, et lisää? Mutta sitten kaverin eri alalta lisäät? http://www.socialmediaexaminer.com/5-tips-to-build-and-grow-your-linked…;
Toisaalta ihan hyvä, jatka vaan kaverilistan kokoamista niin ei kilpailla saman headhunterin yhteydenotoista
Lisää vaan kontaktilistaan, ei se niin tarkkaa ole.