Oletteko käyttäneet Otrivinia raskausaikana?
Varsin selkeesti ohjeessa sanotaan, että sitä ei saa käyttää raskaana ollessa. Kysyin kuitenkin tukkoseen nenään yöksi helpotusta ja lääkäri kyllä sanoi, että Otrivinia tai Nasolia voi käyttää max 5 päivää...mutta,apteekissa vähän emmittiin asiasti ja varmistettiin pariin kertaan multa, että sanoiko lääkäri tosiaan niin. Nyt alko vähän ihmetyttämään, että uskallanko käyttää sitä. Supistaa verisuonia siis..
Oletteko käyttäneet?
Tainu ja masuasukki rv 27
Kommentit (10)
nyt muutaman päivän kun on niin järkky räkätauti ja nenä kokoajan tukossa, eikä siitäkään tunnu olevan paljoa apua.. Olen yrittänyt noudattaa tarkasti annosteluohjetta. www.tohtori.fi lääkeoppaassa sanottiin että sitä voi käyttää kun noudattaa sitä annosteluohjetta. Käyppä katsomassa mitä siellä sanotaan Otrivinista!
nyt kovan flunssan aikana. Siinä sanotaan, ettei ole todettu olevan haittaa - tosin lääkärin mukaan, sitä ei ilmeisesti ole kovin paljon tutkittu. Kysyin asiaa joitakin kk:sia sitten ja lääkärin mielestä ensimmäisien 12 raskausviikon aikana ei tulis käyttää, mutta sen jälkeen harkitusti voi, koska se ei imeydy mitenkään kovin hyvin minnekkään sikiöön asti...
Pieni riskihän tällaisissa silti on.
unsku rv 28+5
Mulla sattui olemaan kaapissa sitä ja kysyin lääkäriltä joka tarkasti asian ja vastaus oli että ei. Apteekissa neuvottiin että keittosuolatipat ovat oikeastaan ainut sallittu vaihtoehto, ostin sitten niitä.
ristiriitaista...jos olo käy tosi huonoksi yöllä niin taidan kyllä ottaa. Ja huomenna varmaan ostan vielä keittosuolaliuostippojakin...
Tukkoinen Tainu
Olen kärsinyt tämän raskauden aikana kuukausitolkulla kestävästä aivan tolkuttomasta nuhasta ja siihen liittyvistä poskiontelotulehduksista. Lääkäri antoi minulle luvan käyttää Nasolinia normaalin annosteluohjeen mukaan. Sitä ei kuitenkaan saa käyttää yhtäjaksoisesti kahta viikkoa kauempaa, joten seuraavaksi sain reseptillä Nasonex-merkkistä kortisonisuihketta.
Nasolinin käyttöohjeessakin sanotaan, että siitä ei pitäisi olla haittaa raskauden aikana. Otrivilistä minulla ei ole kokemuksia, mutta siis jos keittosuolaliuos ei auta, Nasolinia pitäisi saada tilapäisesti käyttää.
Itse olen muuten saanut apua apteekin Sarvikuono -nenänhuuhtelukannun käytöstä. Sen avulla olen huuhdellut nenäni päivittäin laimella suolaliuoksella ja nyt näyttäisi, että pystyn luopumaan lääkkeiden käytöstä kokonaan. Suosittelen kokeilemaan!
Apteekista saa Weledan Rhinodoron-nimistä nenäsuihketta, sisältää keittosuolaa, aloe veraa ja muuta turvallista. Ei tosin ole niin tehokas kuin Nasolin, mutta helpottaa vähäksi aikaa oloa ja on helppo laittaa. KÄy myös ihan pienille vauvoille nuhaan.
Muistaakseni minulle määrättiin olikohan aquacort-merkkistä nenäsumutetta viime raskauden +30 viikoilla, silloin sairastinkin flunssatautia ihan jatkuvasti loppuun saakka. Lääkäri sanoi,e ttä parempi yrittää ennaltaehkäistä poskiontelotulehduksia, kun minulla on niihin taipumusta ja raskaudenaikana ne saattavat vielä villaantua entisestään.
Tässä raskaudessa muistaakseni joskus syksyllä laitoin parina iltana esikoisen nasolin-tippoja, niitä lievempiä, kun oli oikein kauhea räkä päällä, ja auttoivat minusta ihan hyvin. Sen jälkeen en ole toistaiseksi tarvinnutkaan. Yleensä ei-raskaana olen käyttänyt suun kautta antihistamiinej reseptisumutteen lisäksi, ovat olleet tehokkaimpia mutta niitähän ei saa missään tapauksessa käyttää.
Esikoisen odotusaikana holvasin vicks-salvaakin huoletta, nyt kun ostin uuden purkin niin siinä näkyi lukevan että pitää lääkärin kanssa neuvotella ennen käyttöä. Viimeksi ei tullut edes mieleen että se voisi olla " kiellettyjen aineiden" listalla.
eikkuli, 34+2
Olin eilen lääkärissä, totesi että mulla poskiontelontulehdus, joka on todnäk ollut jo joulukuulta asti. En ole raskaana, mutta voisin olla =) joten kysyin Otrivinin (mitä lekuri määräs ihan reseptillä) vaikutusta, mikä onni olisi käynyt. Sanoin kyllä, että ihan alkuvaiheessa ei ole täysin kiellettyä, mutta jatkossa sitten ei saa käyttää. Sanoi että sillä on jokin vaikutus verisuoniin, verenkiertoon tm. Eli en ihan heti lähtisi tota kokeilemaan...
Ei vaikuta lyhytaikaisessa käytössä istukan verenkiertoon niin paljoa että olis merkitystä.
lähinnä yöksi, kun nenä on aivan tukossa. Mulla oli edellisessäkin raskaudessa sama juttu, että olin tukossa ilman varsinaista flunssaa. Nyt kyllä on ollut se flunssakin...