INCL-lapset: missä päin Suomea esiintyy eniten?
INCL-tautia on ilmeisesti eniten jollakin tietyllä alueella Suomessa (Pohjanmaalla?). Jos olette itse INCL-lapsen vanhempia tai tunnette näitä perheitä, niin mistä vanhemmat ovat kotoisin?
Kommentit (6)
Kysymys on niin harvinaisesta sairaudesta, että hieman turha alkaa tehdä tieteellistä selvitystä av-palstalla.
Käytä googlea ja selvitä, mitä taudista tiedetään, jos asia kiinnostaa.
Ei siis mielestäni ole tiedossa, että olisi jossakin päin Suomea yleisempi kuin muualla.
vrt myös suomalaiseen tautiperimään esimerkiksi kuuluva sallan tauti, jossa on selkeästi havaittavissa pohjois-suomalaisten sukujuurten yleisyys.
Vierailija kirjoitti:
Ei siis mielestäni ole tiedossa, että olisi jossakin päin Suomea yleisempi kuin muualla.
vrt myös suomalaiseen tautiperimään esimerkiksi kuuluva sallan tauti, jossa on selkeästi havaittavissa pohjois-suomalaisten sukujuurten yleisyys.
Ainakin LINCL-taudin yleisintä varianttia tavataan eniten Etelä-Pohjanmaalla.
"
LINCL-tauti on sairaus, joka luokitellaan NCL-tautien (neuronaaliset seroidilipofuskinoosit)
ryhmään. Kaikki NCL-taudit aiheuttavat aikaisemmin normaalisti kehittyneelle
lapselle vaikean, etenevän kehitysvamman. (Norio 2000, 262.) LINCL-tauti
(myöhäinen infantiili neuronaalinen seroidilipofuskinoosi) tunnetaan myös JanskyBielschowskyn
-tautina. LINCL-taudista on olemassa kaksi variaatiota, klassinen ja
variantti, joista jälkimmäinen on yleisempi maassamme. Tässä tutkimuksessa käsitellään
taudin suomalaista varianttimuotoa, jota esiintyy pääasiassa Etelä-Pohjanmaalla
ja sairastuneiden sukujuuret johtavatkin juuri tälle alueelle. "
Olen ikäni 40v. asunut pohjanmaalla. Ikinä en ole kuullut täällä yhdestäkään incl-lapsesta. Itä-Suomessa tiedän yhden perheen, jossa ko. lapsi on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ikäni 40v. asunut pohjanmaalla. Ikinä en ole kuullut täällä yhdestäkään incl-lapsesta. Itä-Suomessa tiedän yhden perheen, jossa ko. lapsi on ollut.
Missä päin Itä-Suomea (jos saa kysyä)?
up