Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriporukkamme ylipainoinen ottaa lähes kaiken käytöksen/puheen piikittelynä hänen painostaan

Vierailija
17.05.2016 |

Meillä muilla alkaa mennä hermo. Eli kaveriporukastamme yksi, "Minna" on lihonut reilusti parin vuoden sisällä ja on nyt reilusti ylipainoinen. Meitä muita se ei tietenkään haittaa ja haluaisimme tehdä samoja asioita kuin ennenkin.

Se ei kuitenkaan ole enää hauskaa, koska kaikki mitä yritämme/järjestämme on Minnasta vihjailua hänen painostaan. Muutamia esimerkkejä:

Jos joku ostaa illanviettoon sipsejä tai limsaa niin Minna huokailee dramaattisesti ja mutisee että hyvähän se tiedän on mässätä kun teillä on varaa lihoa. Ottaa ehkä 3 tai 4 sipsiä ja närppii niitä marttyyrina.

Kun olimme kerran porukalla ostoksilla ja hissillä menossa ylempään kerrokseen niin jouduimme menemään kahdella kerralla kun hississä oli jo ihmisiä. Ensimmäisellä kerralla minä ja kaksi kaveria, toisella Minna ja tämä neljäs kaveri.
Minna ei sanonut siinä kohtaa mitään mutta ihmettelimme kun hän oli koko shoppailukierroksen ajan vaisu ja surullisen oloinen. Kysyimme mikä hänellä on hätänä ja hän oli pahoittanut mielensä siitä että oli joutunut tulemaan sillä toisella kerralla jolloin hississä oli vain kaksi ihmistä. Olimme kummissamme että mitä sitten, miksi ihmeessä? Olimme kuulemma supisseet että hänen täytyy tulla jälkimmäisellä kerralla ettei hissi romahda. Emme todellakaan olleet??

Hänen syntymäpäivänään ostimme hänen toivomansa sormuksen. Emme olleet sillä kohtaa nähneet häntä n. puoleen vuoteen emmekä tajunneet että hänen painonsa on noussut niin rajusti. Sormus ei sitten sopinutkaan paitsi pikkusormeen. Minna ei halunnut käyttää sitä pikkusormessa koska hänen mielestään ostimme tahallaan väärän koon ja halusimme nöyryyttää häntä.

Tuossa nyt muutamia, löytyy lisääkin jos jotakuta kiinnostaa mutta ymmärsitte varmaan pointin? Saamme jatkuvasti olla varpaillamme ettemme sano tai tee mitään mikä loukkaa häntä. Emme myöskään keksi miten asian ottaisi puheeksi ilman että hän olettaa sen liittyvän painoonsa.

Tästä on aiheutunut se, ettemme tapaa enää yhtä usein ja se on mielestäni ikävää. Haluaisin että kaikki olisi kuten ennen. Jos jollakulla on antaa neuvoja, kaikki otetaan vastaan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski marttyyri, joka ei hyväksy itseään. Kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Vierailija
2/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos Minna laihduttaisi ja olisitte sitten taas kavereita? Sinuna ehdottaisin hänelle dieettiä. Minna ei nimittäin vaikuta olevan yhtään sinut painonsa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen itsetunnolleen on kolahtanut lihominen pahasti. Harmi, mutta ei se teidän vika ole. Ehkä joku yksittäinen, porukan empaattinen ja rauhallinen(jos sellaista löytyy) kaveri voisi käydä kahdestaan juttelemassa hänen kanssaan. Tietysti keskustelu voi olla haastava ja kääntyä aivan väärille urille, mutta eihän tuo tilanne noinkaan voi jatkua. Hänen pitäisi ymmärtää että ne syyttelyt lihavuudesta ja "haukkumiset" on vaan hänen omassa päässään, ei hänen painonsa teidän päitä vaivaa.

Ehkä seuraavan kerran illanistujaisissa voisitte laittaa tarjolle esimerkiksi myös dippikasviksia tms? Tämänkin hän kyllä voisi tulkita loukkauksena painoaan kohtaa. :/ Hankala tilanne!

Vierailija
4/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuin nostaa kissa pöydälle ja selittää samat asiat, jotka viestiisi laitoit.

Kerrotte, että teille hän kelpaa sellaisena kuin on ja jos hän haluaa laihduttaa, olette tukemassa häntä. Siinä tapauksessa ette osta niitä sipsejä.

Vierailija
5/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos Minna laihduttaisi ja olisitte sitten taas kavereita? Sinuna ehdottaisin hänelle dieettiä. Minna ei nimittäin vaikuta olevan yhtään sinut painonsa kanssa.

Ei Minna olekaan sinut painonsa kanssa, mutta miten luulisit hänen reagoivan siihen, jos ulkopuolinen alkaisi ehdottelemaan dieettiä? Sehän olisi täysi painajainen, ne pienet itsetunnon rippeetkin varmaan hajoaisi, kerran ottaa kaikki epävihjailutkin haukkumisena.

Vierailija
6/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvasta sisään ja toisesta ulos tai sitten jättää pois kaikista riennoista. Ei mielensapahoittajaa jaksa kaiken aikaa kuunnella.

Vierailija
7/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa rasittavalta, en usko että itse kestäisin tuollaista ihmistä vaikka itsekin olen myös kaveriporukan läski ja ei kyllä tulisi mieleenkään loukkaantua tuollaisista asioista. Eikä edes haittaa jos joku kommentoi läskejäni tai vitsailee niistä, teen sitä jokatapauksessa itsekin. :D

Tosin nyt olen alkanut laihduttamaan ja paino on alkanut pudota.

Vierailija
8/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan enää kutsuisi moista Minnaa kaveriporukan rientoihin. Kavereiden kesken kuuluu olla hauskaa ja rentoa, ei hiipiä varpaisillaan ettei yksi ammattiloukkaantuja pahoita mieltään.

Vierailija
9/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme haluaisi että Minna masentuu vielä enemmän jos jätämme hänet kutsumatta mutta totta, ei tuota loputtomiin jaksa.

Dieettiä emme ikinä uskaltaisi hänelle ehdottaa tai hän loukkaantuisi varmasti loppuiäkseen.

Ap

Vierailija
10/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu hänen omasta itsetunnostaan..:/

Vierailija
11/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme haluaisi että Minna masentuu vielä enemmän jos jätämme hänet kutsumatta mutta totta, ei tuota loputtomiin jaksa.

Dieettiä emme ikinä uskaltaisi hänelle ehdottaa tai hän loukkaantuisi varmasti loppuiäkseen.

Ap

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mieluummin ensin yrittäisitte keskustella asiasta Minnan kanssa, ennenkuin jätätte kutsumatta rientoihin. Ehkä hän vain tarvitsee varmistumisen, että kelpaa teille juuri sellaisena kuin on. Tietysti, jos tämäkin menee ihan päälaelleen ja loukkaantuu siitäkin, niin sitten voi suoraan sanoa, että täytyy ottaa vähän etäisyyttä.

Itse en pidä sitä hyvänä vaihtoehtona, että vaan jättää kutsumatta selittämättä yhtään. Eihän toinen siinä voi edes tehdä asialle mitään, kun ei edes tiedä varmaan, mistä on kyse.

Vierailija
12/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ne muut esimerkit! Minulla on tylsää.

Mutta ehkä juuri sillä kohtaa kun hän esim. sanoo että syökää te vaan niitä sipsejä niin joku teistä ehdottaisi että "Keksi Minna vaikka sinä ensi kerralla tarjottavat ja sitten seuraavana viikonloppuna Jaana" niin ettei hän tajua idean kohdistuvan pelkästään häneen?

Vierailija
13/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnalla on suojamuurit ylhäällä. Hän kommentoi jatkuvasti omaa painoaan, jotta muut eivät saa siihen mahdollisuutta. Osoittaa käytöksellään, että on kyllä huomannut lihoneensa, eikä selvästi ole sinut asian kanssa.

Istuttakaa se Minna alas ja kertokaa hänelle, että teitä ei kiinnosta hänen painonsa ja pidätte hänestä muuten, mutta heidän jaksamistaan koettelee jatkuva varpaillaan olo hänen lähettyvillään. Kertokaa, että teistä hän ei vaikuta voivan hyvin, ja että olette huomanneet hänen olevan epävarma painostaan. Sitten voitte sanoa, että teitä se ei haittaa, mutta jos hän haluaa laihtua, lähdette mielellänne mukaan lenkille tai kävelylle.

Vaihtoehdot tässä on:

1) Minna ilahtuu, pääsee ehkä purkamaan pahaa mieltään

2) Minna suuttuu, eikä enää puhu teille

3) Ette tee mitään, jolloin hän tippuu kaveriporukasta joka tapauksessa

Itse yrittäisin puhua kavereille, kaikilla on joskus vaikeaa ja silloin sitä kavereiden tukea tarvitsee. Pidätte kuitenkin tästä ihmisestä? Kaverit on sitä varten, että he puhuvat suoraan, vaikka se joskus sattuukin.

Vierailija
14/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistunut ja masentunut tai muuten epävarma ihminen kääntää helposti tuon, että ette kutsu häntä enää mukaan niin että te häpeätte häneän painoaan ettekä kutsu siksi -> ahdistuu enemmän, jää kotiin makaamaan hävetessään itseään, lihoo lisää ja tadaa, tässä meillä onkin sitten kokonaan syrjäytynyt tyyppi

Kaverinne häpeää itseään ja epävarmuushan tuosta puskee läpi. Antakaa tukenne hänelle, niin hän varmasti rauhoittuu. Kysykää vaikka, että voiko hän ihan hyvin ja onko hän onnellinen. Josko sitä lähtisi avautumaan.

Vierailija
15/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi kaveri joka oli samantyyppinen, ei sentään kuvitellut että supisemme hisseissä mutta otti ärsyttävästi koko ajan esille muiden tai oman painon. Siis esimerkiksi kun teimme pizzaa ja minä tein oman juustottoman (syistä jotka meidän "Minna" ihan hyvin tietää, ei liity kaloreihin mitenkään) hän alkoi piikitellä minua siitä ettei ikinä jaksaisi neurottisesti koko ajan vahtia mitä syö, ja että en ole edes hyvännäköinen enää kun olen niin laiha. Ja olen siis kokoa 38, eli niin normaali kuin voi olla. 

Meillä Minna teki tuota aikansa ja alkoi sitten laihduttaa. On nyt pudottanut reilusti painoa ja vaikuttaa onnellisemmalta. 

Vierailija
16/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita esimerkkejä on mm. seuraavat:

Bussissa istuimme Minnan kanssa vierekkäin ja bussiin tuli pappa kävelykepin kanssa. Sanoin Minnalle että mennään me tuonne taakse, siellä on kaksi paikkaa vapaana. Hän käsitti sen vi**iluna että tarkoitin, ettei se pappa mahtuisi hänen viereensä istumaan.

Hän halusi lainata yhtä paitaani mutten lainannut koska se on lempipaitani ja käytän sitä usein. Selitys oli tietenkin se, että ajattelin Minnan venyttävän sen piloille.

Olimme lähdössä baarista ja yksi meistä oli polkupyörällä liikkeellä, minä, toinen kaveri ja Minna kävellen. Toinen kaveri oli väsynyt matkalla ja polkupyörällä ollut kysyi haluaisiko hän istua tarakalle. Tämä oli Minnan mielestä henkilökohtainen loukkaus että hän on liian painava istumaan siinä koska häneltä ei kysytty.

Huh, siinä nyt muutama

Ap

Vierailija
17/17 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestäisi vaan seuraavan kerran huutaisin päin naamaa että ei toi sun paino ole ongelma kenellekään paitsi sulle itelles eli joko laihdutat tai pidät turpas kiinni, koska me ei jakseta enää kuunnella.

Ei varmaan puhuisi mulle viikkoon mutta toivottavasti tajuaisi sitten oman tyhmyytensä.

T. Läski, joka ei jaksa muiden läskien itsesääliä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä