Herpes
Tarttuuko herpes aina ja 100% kun viruksen kantaja ja terve on limakalvon kontakteissa?
Kommentit (9)
En tiedä tuosta 100% varmuudesta, mutta herpes tarttuu helposti.
Vähintään joka neljännellä panoikäisellä se on. Mikäli siihen ei kehitetä rokotetta on varmaa, että pian se on kaikilla. Useimmilla melko harmiton vaiva.
Okei stressaa vaan kun rakkuloita ollut nyt ensimmäisessä vaiheessa n. 4viikkoa ja eilen harrastin seksiä tytön kanssa käytin kumia mutta hän antoi minulle vielä suuseksiä ilman kumia. Onko ihan varma että hän saa herpeksen?
Vierailija kirjoitti:
Okei stressaa vaan kun rakkuloita ollut nyt ensimmäisessä vaiheessa n. 4viikkoa ja eilen harrastin seksiä tytön kanssa käytin kumia mutta hän antoi minulle vielä suuseksiä ilman kumia. Onko ihan varma että hän saa herpeksen?
Vitun ääliö. Kyllä se sai sen! Vittumainen vaiva naisilla, tai ainakin joillain. Mä sain sen kans ja sen on ollut reilun vuoden aikana yli 12 kertaa. Muutamat ekat kerrat oli niin kauheita etten pystyny edes kusemaan ja rakkuloita oli reippaasti yli sata.
Ostaa zoviraxia, sitä samaa mitä levitetään huuliin. Levittää sitä meisseliin muutaman kerran päivässä kun huomaa oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitun ääliö. Kyllä se sai sen! Vittumainen vaiva naisilla, tai ainakin joillain. Mä sain sen kans ja sen on ollut reilun vuoden aikana yli 12 kertaa. Muutamat ekat kerrat oli niin kauheita etten pystyny edes kusemaan ja rakkuloita oli reippaasti yli sata.
tätä just tarkotin että onko se 100% varmasti nyt saanut tartunnan? Vai onko mahollisuutta ettei olis saanu. "Vitun ääliö" kommentti ei oikee helppaa tässä tilanteessa. Typerästi tuli tehtyä ja asia on tapahtunut ja iso syyllisyys niskoilla..
Hei,
kondomi ei aina suojaa herpes- ja HPV- tartunnoilta, sillä rakkuloita tai syyliä voi olla myös muualla kuin peniksessä tai emättimessä, joita kondomi suojaa. Sukuelinherpes ja huuliherpes voivat myös tarttua ristiin eli sukuelinherpeksen voi saada suuhunsa suuseksissä ja huuliherpes voi tarttua sukuelimiin.
Herpes tarttuu rakkulavaihessa todella herkästi. Kaikissa tapauksissa se ei kuitenkaan tartu eli tarttuvuus ei ole 100%.
Tyypillisesti oireet alkavat 4-14 vrk tartunnan jälkeen ja niihin kuuluu yleisoireina kuumetta, lihaskipuja ja päänsärkyjä. Sukuelinten alueelle ilmaantuu kirvelyä ja kipua virtsatessa, pieniä kivuliaita rakkuloita ja haavaumia. Myös nivusten imusolmukkeet turpoavat tulehdusreaktion vuoksi. Oireet kestävät noin 2-3 viikkoa. Herpes voi olla myös täysin oireeton, mutta silti tarttuva ja elinikäinen vaiva.
Ensimmäisessä oirejaksossa sukueliherpestä voidaan hoitaa suun kautta otettavalla viruslääkkeellä. Tämä ei paranna herpestä vaan lievittää sen oireita. Huuliherpeksen hoitoon tarkoitetut voiteet eivät tehoa sukuelinherpekseen.
Ole siis yhteydessä tyttöön, jonka kanssa olit yhdynnässä ja kehoita häntä hakeutumaan lääkäriin, jos hän saa oireita.
Kiitos valtavasti tästä kommentista
Ei tartu. Rakkulavaiheessa (joita ei välttämättä tule kuin vuoden parin välein) tarttuu herkemmin.