Miten järjestetään häät/arvostele hääsuunnitelmani :-(
Olen lukenut keskusteluja, joissa häävieraat valittavat huonoista häistä. Haluaisin häiden jäävän ihmisten mieliin ja hyvässä mielessä.
Alkuun: Häät ovat sellaiset, ettei kirkko-osuutta ole lainkaan, pelkästään juhlapaikalla ajanviettoa ja ihmiset siis saapuvat suoraan juhlapaikalle. Juhlat ovat kesällä.
Budjetti on kohtuullinen. Mitä edullisempaa, sen parempi! (Mutta kuten näkyy, emme pihistele häitä ihan pilalle.)
Kaikki saisivat juotavaa ja jotain pientä syötävää voisi olla, kun osa vieraista voi olla nälkäisiä. Mutta mitä muuta? Mitä mieltä sellaisesta, että jokainen askartelisi itselleen rinnassa pidettävän lapun, jossa voisi olla nimi ja yhteys hääpariin? Morsiamen vierailla vaikka punaiset ja sulhasen vierailla siniset? Laput olisivat viittä vaille valmiita, vain teksti ja koristelut puuttuisivat.
Ruoka:
Mitä tuo alkunaposteltava voisi olla? Entä ehdotuksia alkuruoaksi? Kumpi parempi alkuun, keitto vai buffetpöytä?
Pääruoaksi haluaisimme hampurilaisbuffetin, eli jokainen saisi itse kasata hampparin. Olisi pari erilaista pihvivaihtoehtoa (esimerkiksi punainen liha, kanafile, juusto) ja erilaisia kasviksia sekä kastikkeita. Miltä kuulostaa? Onkohan vaikea järjestää? Auttaisiko hitauteen, jos ihmiset saisivat nähdä ennen hampurilaispöydän ääreen astumista, mitä täytteitä on saatavilla? Nyrpistävätköhän vanhimmat sukulaiset hampurilaisille?
Millainen jälkiruoka?
Yleisestä viihtyvyydestä ja tekemisestä:
Musiikki soi koko ajan, koska musiikki on meille tärkeää ja olen muutenkin kuullut, että se parantaa viihtyvyyttä häissä.
Pöydillä olisi valmiina kertakäyttökameroita, joilla vieraat saisivat ottaa kuvia mistä haluavat. Kamerat jäisivät hääpaikalle ja hääpari kehittää ne myöhemmin.
Kuitenkin ohjelmanumerot mietityttävät. Perinteiset hääleikit eivät kiinnosta, vaikka esimerkiksi morsiuskimpun heittäminen todennäköisesti tapahtuu. Miltä kuulostaa: kaksi ohjelmanumeroa, toinen "valmis" ja toiseen otettaisiin vapaaehtoisia vieraita osallistujiksi? Liian vähän?
Voisi myös olla ajanvietettä, jossa vieraat saisivat puuhailla keskenään. Tähän ideoita! Ainakin voisi olla "tatuointi"piste, jossa saisi laittaa rakkausteemaisia väliaikaisia tatuointeja (pesussa lähteviä) tai kasvomaaleilla maalailla.
Juhlapaikka on rannalla, sinänsä olisi mukava jos voisi uida. Mutta meneekö siihen liikaa aikaa/vaivaa? Vieraat märkinä... Kannattaisi ajoittaa ruokailujen/ohjelmien jälkeen, mutta onko sekään hyvä? Toistaiseksi olemme kannalla, ettei uimista, vaikka idea olisi ihana.
Miten ehkäistään ylenpalttinen ryyppääminen? Harmi jos pitää omissa häissä valvoa vieraiden juomista... Ja entä jos joku menee kännissä uimaan ja käy huonosti?!
Pienempiä yksityiskohtia ja sisustusta on jo mietitty :-)
Kommentit (48)
- Mikäli haluat pitäytyä hampurilaisideassa, suosittelen ainakin lämpimästi hankkimaan hampurilaistaskuja. Suosittelen varaamaan jopa hieman "liikaa" laskutilaa ja istumapaikkoja, jotta syöminen sujuu mukavasti ilman, että täytyy jonglöörata lautasella, juomalasilla ja käsilaukulla korkojen uppoutuessa rantahiekkaan.
- Ylikännäämisestä ei kannata etukäteen huolehtia, koska silloin saat viettää koko päivän laskien ihmisten juomia - yleensä häistä löytyy aina sen verran fiksua porukkaa, että liikaa juoneille annetaan välillä käteen alkoholiton juoma tai jotain syötävää loiventamaan tuhtia olotilaa. Morsiamen vastuulle tämä kaitseminen hyvin harvoin jää.
- Kannatan myöskin tarramuotoisia nimilappuja, sillä harva haluaa neulalla lävistää vaatteitaan, vaikka olisivat kuinka rennot kledjut
- Varaisin tosiaan itsekin muutaman pyyhkeen mahdollisille uijille, jos häiden tunnelma ja paikka sen sallii. Jos joku on pyntännyt enemmän, niin sitten jättää pulahtamatta. En usko, että häissä tätä mahdollisuutta karsastetaan yhtä paljon kuin täällä palstalla.
Ennen kaikkea tahtoisin kuitenkin muistuttaa, että kyseessä on teidän päivänne ja lähipiirinne tuskin tulee häihinne varta vasten arvostelemaan, loukkaantumaan ja pahastumaan, joten suosittelen nyt vaan rentoutumaan ja nauttimaan myös tästä suunnitteluvaiheesta. Osa ihmisistä vain tykkää arvostella kaikkea ja tämä ei niinkään kerro arvostelun kohteesta vaan enemmänkin ihmisestä itsestään. Nauttikaa häistänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa askarrella tai leikkiä maaleilla juhlavaatteissa? Kerro näistä ainakin jo kutsussa, muuten puolet vieraista pilaa parhaat pukunsa. Myös hampurilaisten syönti voi olla vaikea toteuttaa siististi.
Riippuu vähän minkälaista porukkaa häihin on tulossa.
Minä kyllä jatkuvasti kotona ruokaa laittavana en hihkuisi riemusta että pitäisi häissä kasata omat hampurilaisensa mutta jos on enemmän kaveribileiden tyyppiset häät tulossa niin mikä ettei.Mä en kyl ihan ymmärrä miten hampurilaisen kasaaminen eroaa siitä että noutopöydästä lappaa ruokaa lautaselle.
Onko sämpylä kylmä? Vai miten ne pidetään lämpimänä mutta ei kuivahtaneina jonotuksen ajan?
Vai onko tarkoitus että ne itse lämmitetään jotenkin?
Pihvejä voi varmaan helpommin pitää lämpimänä mutta jos nyt on tarkoitus saada oikeasti hyviä hampurilaisia niin yhden lämmittäminen ja kasaaminen vie enemmän aikaa kuin ruokien nostelu lautasille. Toki jos laadulla ja sillä että ne ovat lämpimiä ja tuoreen tuntuisia oikeasti on yhtään väliä, vaatii se järjestelyä. Sen voi toteuttaa vieras itse ja pisteitä on monta ettei mene koko iltaa tai sitten jotkut tekevät niitä muille.
Vierailija kirjoitti:
- Kannatan myöskin tarramuotoisia nimilappuja, sillä harva haluaa neulalla lävistää vaatteitaan, vaikka olisivat kuinka rennot kledjut
Tarran täytyy olla pitävää, että nimilappu pysyy vaatteissa kiinni. Ja itse en ainakaan halua juhlavaatteisiini sen kummemmin hakaneulan reikiä kuin liimaakaan. Vaikkei nyt mikään hienoin silkkipuku päällä olisikaan, niin juhliin valitaan silti juhlavaatteet eikä mitään kympillä kolme -trikootoppia.
Jos itse mietin millaiset vaatteet olisin valmis altistamaan kasvomaaleille tms sotkemiselle, niin ei ne olisi edes normaalit päivävaatteet vaan luokkaa vanhat verkkarit ja rikkinäinen t-paita. Älä ap siis loukkaannu jos vieraat eivät tule juhliin edes farkuissa ja kauluspaidassa.
No kavereilla oli kertakäyttökamerat ja rahat meni hukkaan. Kuvat olivat tärähtäneitä ja räpsittyjä, kukaan ei ollut nähnyt vaivaa sommittelun tai tilanteeseen, räps sieltä ja räps täältä. Kehitykseen meni sikana rahaa ja tulos oli mitä oli, näin kuvat ja ei todellakaan maksa vaivaa.
Hampurilaiset toimii jos joku paistaa pihvit plus kasvispihvit siinä paikan päällä ja ne ovat kuumia - ja muussa tilpehöörissä on huomioitu, että voit koota hampurilaisen, salaatin, ruoka-annoksen. Halloumi olisi ihanaa. Mutta mikään ei ole niin nou nou kuin haalea ruoka-annos. Vähän vaivaa ja joku opastamaan, grillaamaan ja luomaan sitä kokki palveluksessanne tunnelmaa.
Pari ohjelmanumeroa on ok ja mielellään ei mitään osa porukasta osallistuu vaan kaikki. Biisikärpänen, musavisa, jotain musiikkiaiheista jos musa on teille vielä tärkeä. Ne hääparitietokilpailut tuppaa olemaan noloja siinä laimeudessaan, jaa missä tavanneet ensi kerran.. argh. Soittaja supliikkimies soittamaan kitaralla ja porukka tunnistaa kappaleen. Jos on hyvä soittaja niin saa porukan hoilaamaan piisin aloituksen loppuun tai kirjoittamaan sen pöytäjoukkueena lappuun. Jos on huono soittaja niin kappaleen tunnistus on sinänsä jo vaativaa ;)
Uiminen ei ole hääohjelmanumero. Se toimii jos sitten voi saunoa ja uida ja erkaantua hääporukasta omiin pieniin jatkoihin, porukka hajaantuu ja pikkutunneilla ok. Jonkun vaan pitäisi katsoa porukan perään, joku joka ei ole ihan tuiskeessa.
Rintalaput on vähän nolo, mielummin pyydetään sulhasen porukka nousemaan ylös ja morsiammen vuorollaan tai esitellään pöytäkunnittain. Itseasiassa se pöytäkunnittain oli toimivaa, olin häissä missä oli esittely ja se oli mukavaa ja tyylikästä. Alkubuffee on parempi kuin keitto, antaa paremmin valinnan varaa ja saa kauniisti esille.
Kasvomaalaukset ja tatuoinnit on öh, lastenjuhlaa ei kuulosta ihan täysosumalta. Ottakaa mieluummin kuvaushetki missä on kamera jalustalla, tausta ja rekvisiittaa. Saatte häävieraista mukavia muistoja ja voitte olla mukana kuvissa.
Miksi kasvomaalaus jos juhlat ovat lapsettomat? Kuka aikuinen haluaa kasvomaalauksen? Ja onko tarkotus että porukka ottaa uikkarit mukaan? Sanoit että juomaa tarjolla alusta asti ja uiminen mielestäsi hyvä sijoittaa loppupäähän juhlia. Huomaatko tossa hiukan ristiriitaa. Jos olet ottanut yhdenkin oluen niin uimista ei suositella. Se alkoholin reaktio kylmän veden kanssa voi aiheuttaa sydämmenpysähdyksen vaikka ois vaan yks olut alla.
Muuten tykkään hamppari ideasta, jos keksitte jonkun hyvän idean miten ne saa jokainen tuoreena ja niin ettei aikaa mee liikaa. Mut hauskoja juhlia sulle mitä vaan keksittekin. Omat häät on omastamielestä aina parhaimmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen kaava: ap kysyy neuvoja, saa niitä, tyrmää kaikki :D
Mitä neuvoja olen tyrmännyt? Lähinnä vastaajat haukkuvat hääni pystyyn. Pitäisi mammojen mieliksi hankkia kirkkovihkiminen ja juhlapaikalla kököttää paikallaan lohikiusausta mättämässä :D
Ja vastauksesta toiseen valitetaan näitä asioita:
"Tulee paha mieli kun en pääse vihkimiseen" ja "miksi vieraat on jaoiteltu parempiin ja huonompiin", vaikka olen jo monta kertaa selittänyt ettei ole olemassa mitään muuta kuin hääpari maistraatissa keskenään ja sitten nämä juhlat, joissa jokainen vieras on saman arvoinen. Jos kutsuisimme kaikki mukaan maistraattiin, tulisi valitusta "ihan turha siellä rumassa huoneessa seisoskella ja sitten siirtyä juhlapaikalle".
"Lapsille vaarallista" vaikka olen jo sanonut, ettei lapsivieraita tule.
"Ruoka sotkee" moneen kertaan jo todettu, että juhlat ovat rennot. Jos joku kuitenkin haluaa pistää puvun tai hienoimman mekkonsa päälle, se on täysin oma valintansa ja laittaja on siitä itse vastuussa :-) En myöskään ymmärrä sotkemista, onko teillä aikuisilla ihmisillä kotonakin aina ruokailun jälkeen vaatteet pesukunnossa? Ei minulla ole, vaikka söisin keittoa tai kastiketta.
-ap
Itse sinä tuon kirkon tähän sotket koko ajan. Kyllä maistraattivihkimisenkin voi tehdä juhlapaikalla. No yksi vastaaja halusi siunaamista, mutta muuten puhuttiin kyllä koko ajan vihkimisestä eikä kirkosta. Ja jos sanot, että otat vihkimiseen mukaan vain parhaat ystäväsi, niin tottakai jaat ystäväsi kahteen kastiin.
Joku kasvomaalaus nyt olisi ymmärrettävää, jos vieraissa olisi lapsia. Mutta aikuisille...? Tuli heti mielikuva isoisästä tummassa puvussa ja disneyprinsessa poskessa :D