Missä 50-60-luvulla synnytykset hoidettiin?
Tapahtuiko ne vielä usein kotona, vai menivätkö äidit sairaalaan synnyttämään kuten nykyisin?
Kommentit (37)
Äitini syntyi v.1958 sairaalassa. 4 sisarustaan kotona, syntyivät 30-50-luvuilla.
Synnytyssairaaloissa. Ei silloin enää mitään kotisynnytyksiä ollut.
Sauna tai sairaala, useimmiten kai jo sairaalassa.
Äitini on syntynyt vielä kotona 1954, varmaan silloin alkoi tulla sairaalassa synnyttäminen, varmaan 60-luvulla synnytti suurin osa sairaalassa.
Pääasiassa sairaalassa, mutta varsinkin maaseudulla oli vielä 1950-luvulla yleistä synnyttää kotona.
Vierailija kirjoitti:
Myymälä autossa. -65
Se on mymmäläautossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myymälä autossa. -65
Se on mymmäläautossa.
Heh, myymäläautossa.
Meistä kaksi vanhinta syntyi kotona ja kaksi nuorinta sairaalassa.
Kaikki synnyttiin 50-luvulla.
Minä olen syntynyt 1960-luvulla synnytyslaitoksella. Kysymyksessä ei siis ollut varsinainen sairaala, vaan laitos, joka oli pelkästään synnytysten ja lapsivuodeajan hoitoa varten. Käsittääkseni tämä oli siihen aikaan yleistä pienillä paikkakunnilla. Riskitapaukset lähetettiin sairaalaan kaupunkiin.
Olen syntynyt 1963 ja siskoni 1969 Kainuussa. Olemme syntyneet Kajaanin synnytyslaitoksella. Joskus 1970 valmistui keskussairaala, johon synnytykset siirrettiin. Siellä Kainuun synnytykset hoidetaan edelleen.
Äitini sisarukset syntyvivät 30-50 -luvulla. Vanhimmat syntyivät kotona, kaksi viimeistä 50-luvun puolella sairaalassa.
Itse v. 65 sairaalassa.
Synnyin 1969 pikkukaupungin pikkusairaalassa. Loistava kätilö hoiti synnytyksen nopeasti enkä kuollut enkä kärsinyt hapenpuutteesta vaikka napanuora oli kiertynyt kaulan ympärille.
Pätevä lääkäri huomasi lonkkaluksaation pienellä vauvalla ja se hoidettiin heti (eli ensimmäisen kuuden kuukauden aikana) eikä ole vaivannut minua koskaan.
Olikohan vain säkää että kaikki meni putkeen.
Heinäpellolla kaffepaussin aikana.
Ja sit heinähanko takaisin kouraan ja pellolle laittaan heiniä seiphäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin 1969 pikkukaupungin pikkusairaalassa. Loistava kätilö hoiti synnytyksen nopeasti enkä kuollut enkä kärsinyt hapenpuutteesta vaikka napanuora oli kiertynyt kaulan ympärille.
Pätevä lääkäri huomasi lonkkaluksaation pienellä vauvalla ja se hoidettiin heti (eli ensimmäisen kuuden kuukauden aikana) eikä ole vaivannut minua koskaan.
Olikohan vain säkää että kaikki meni putkeen.
Napanuora kaulan ympärillä on todella yleinen juttu. Mun molemmat lapset syntyneet niin ja ei ole mikään ongelma jos napanuora ei jää puristuksiin.
Mieheni on syntynyt kotona, vm -63, minä vuotta nuorempi sairaalassa, samoin isoveljeni jotka ovat minua muutaman vuoden vanhempia sairaalassa. Miehen sisaruksista, joita on monta, osa on syntynyt kotona ja osa sairaalassa. Ymmärsin, että osa raskauksista on anopilla ollut riskialttiita ja näitä on mennyt jo hyvissä ajoin sairaalaan hakemaan.
Mun isä syntyi vuonna 1946 Töölön Mehiläisessä, samoin pikkuveljensä 1949.
Mun serkku on syntynyt vuonna 1965 Kätilöopistolla.
Ainakin mun mummo on synnyttänyt kaikki lapset sairaalassa (v.54-63 pienellä paikkakunnalla).
Naistenklinikalla Helsingissä.
-65