Ketä kutsua häihin, kun toisella laaja ystäväpiiri ja toisella ei yhtään ystäviä?
Eli siis miehellä on todella paljon ystäviä eri yhteyksistä. Varsinkin opiskeluaikainen kaveriporukka on pitänyt tiiviisti yhteyttä, siihen kuului aikanaan 10 nuorta miestä ja nyt kun osalla puolisot ja lapset niin tekee yhteensä reilut 20 henkilöä. Heillä ei varsinaisesti ole kauhean paljon yhteistä enää, mutta jostain syystä viettävät tosi paljon yhdessä edelleen esim. juhannuksia ja muita juhlapyhiä. Mieheni ei ole niin kauhean aktiivisesti noissa enää käynyt, mutta on silti ollut kaikkien häissä ja jopa lasten ristiäisissä. Lisäksi hänellä on muita hyviä ystäviä ainakin viisi ja heiltäkin tietysti puolisot ja lapset.
Minulla puolestani ei ole oikeastaan ollenkaan ystäviä. Sisareni on läheisin ihminen minulle. On muutama tuttava, joita en kuitenkaan omiin häihini kehtaisi kutsua. Heille se olisi varmaan outoa, koska heillä itsellään on paljon sukua ja minua läheisempiäkin ystäviä, enkä minä ole ollut heidän häissään tai perhejuhlissaan koskaan.
Nyt vieraslistaa laatiessa mietin, mitenköhän pitäisi toimia. Miehelle sopii kaikki, mutta tiedän että tuo hänen iso kaveriporukkansa pahastuu taatusti jos ei saa kutsua. Minä en heitä kauhean hyvin tunne ja tuntuisi jotenkin kummalliselta jos noin 30-40 hengen häissä yli puolet olisi ns. samaa porukkaa joilla ihan omat sisäpiirin jutut. En haluaisi tuntea itseäni ulkopuoliseksi omissa häissäni. :( Ja en voi sille mitään mutta häpeän hiukan tätä ystävättömyyttäni ja tuntuisi jotenkin nöyryyttävältä että miehen vieraaksi tulee paljon kavereita mutta minulle vain muutama sukulainen. Mutta en myöskään haluaisi olla töykeä ja jättää ihmisiä kutsumatta oman yksinäisyyteni takia.
Miten olette muut vastaavassa tilanteessa olevat toimineet?
Kommentit (46)
Tuo on mm syy miksi haluan naimisiin ulkomailla
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiset, kummit ja työkaverit.
Miehellä on itse asiassa sukuakin enemmän kuin mulla. Neljä sisarusta perheineen, vanhemmat, yksi isovanhempi, kummit, täti ja setä, pari serkkua... Mulla vanhemmat, sisko miehineen, kummitäti. Serkkuja en tunne kovin hyvin niin en viitsi kutsua. Sama työkavereiden kohdalla. Jos olisi tosi isot häät, niin voisi varmaan kutsua noita vähän vieraampiakin, mutta pieniin häihin en kehtaa kutsua tuttavia. Vai eikö teistä tuntuisi oudolta jos saisitte vaikka työkaverilta jota ette juuri koskaan tapaa vapaa-ajalla, kutsun häihin jossa olisi lisäksi vain lähimmät sukulaiset ja miehen ystävät? ap
Perukaa häät kun se on noin vaikeaa. Etsi uusi puoliso jolla on suurinpiirtein saman verran ystäviä ja sukulaisia kuin sinulla.
Menkää vaikka keskenänne naimisiin jossain ulkomailla jos tuo on noin iso ongelma. Minua ainakin sulhasen ystävänä ärsyttäisi jos jäisi hääkutsu saamatta vain koska morsiamella ei ole tarpeeksi monta ystävää. Miksei siellä voi olla ne miehen kaverit vaikka niitä onkin enemmän? Ei kai häissä ole kyse mistään kilpailusta että kumpi on suositumpi.
Kutsutte tasan ne, ketkä haluatte. Ei niiden sukulaisten/kavereiden tarvitse olla määrällisesti tasapainossa.
Meillä tilanne oli toisinpäin. Toki sen tarkkasilmäinen kirkossa ehkä huomasi, mutta tehän voitte ohjeistaa, että teidän häissä toivotte vain kaikkien istuvan esim. mahdollisimman edessä eikä sillä ole merkitystä, kumman puolelta on sukulainen/ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Perukaa häät kun se on noin vaikeaa. Etsi uusi puoliso jolla on suurinpiirtein saman verran ystäviä ja sukulaisia kuin sinulla.
Etkö lukenut aloitusta? Ei kyse ole siitä, kummalla on enemmän ystäviä. Kärsin yksinäisyydestäni todella paljon enkä haluaisi hääpäivänäkin ajatella asiaa. Tunnen tuossa miehen kaveriporukassa itseni ulkopuoliseksi. He ovat sellaista railakasta bilettäjäporukkaa (teekkareita...) ja minä olen hiljainen ja hillitty. Eihän se haittaisi jos olisi muutama tällainen tapaus mutta jos tosiaan häävieraista 2/3 tai enemmänkin kuuluu johonkin inside-läppää heittävään porukkaan, niin tiedän etten voi sille mitään että en tunne oloani mukavaksi. Näin on ollut myös noilla yhteisillä mökkireissuilla jne. Totta kai he saavat tulla häihimme jos mieheni niin toivoo. Jäin vain miettimään onko muilla kokemusta vastaavasta. Ja jos tuo toinen kommentoija vielä ystävällisesti neuvoisi, kuinka niitä uusia kavereita "hankitaan", niin olisin todella iloinen. :) ap
Jos mies kutsuu kaverinsa puolisoineen, niin tuosta yhdestä kaveriporukasta tulee jo 10 x 2 eli 20 hlöä ja muut kaverit ouolisoineen siihen päälle. Miehen suku toiset 20 hlöä. Eli miten pidätte 30-40 hlön häät? Joko reippaasti aiottua isommat tai sitten rajaatte tarkasti. Miettikää kahdestaan, millaiset häät oikeasti haluatte ja keitä kutsua. Kenen kanssa vietätte vapaa -aikaanbe? Olethan mukana miesten kavereiden tapaamisissa, kun puolisot ovat mukana? Me ratkaisimme asian niin, että pidimme hyvin pienet häät, joihin kutsuttiin omat vanhemmat a sisarukset perheineen, isovanhemmat eivät ole elossa. That's it. Rahat pitkään häämatkaan ja uuteen kotiin.
Sama mutta toisin päin... Noiden isojen kaveriporukoiden kanssa on se pulma, että niitä ei oikein viitsisi "hajottaa" kutsumalla vain osan porukasta. Meillä on iso kaverijengi lukiosta asti oltu tiiviisti yhdessä, mutta olen parin heistä kanssa selvästi läheisempiä kuin muiden. Kaikille ollut aina itsestäänselvyys että kaikki kutsutaan jokaisen häihin. Me kuitenkin haluamme pienet maks. 30 vieraan häät, ja tuosta porukasta aveceineen tulisi jo 15-18 hlöä. Mieheni on todella ujo eikä viihdy suurissa juhlissa. Kaverit jo kyselevät meidän hääpäivää, odottavat kaikki saavansa kutsun. Tiedän saavani paskaa niskaan jos jätän osan kutsumatta. Hankalaa. Inhottavaa kun pitää tällaisista asioista ihmisten suuttua ja kyräillä. :/
Kuitenkin mielestäni on tärkeintä että hääparilla on hyvä olla omissa häissään eikä kaikkia ole pakko kutsua. Eri asia on, miten sen sitten selittää niille kutsumatta jätetyille. :/
Tuota, tuota. Kuvittele roolit toisin päin, itse luovut ystävistäsi kun miehelläkään niitä ei ole.
Me tutustuimme toistemme ystäviin jo seurustellessa, ettekö te ole näin tehneet?
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kutsuu kaverinsa puolisoineen, niin tuosta yhdestä kaveriporukasta tulee jo 10 x 2 eli 20 hlöä ja muut kaverit ouolisoineen siihen päälle. Miehen suku toiset 20 hlöä. Eli miten pidätte 30-40 hlön häät? Joko reippaasti aiottua isommat tai sitten rajaatte tarkasti. Miettikää kahdestaan, millaiset häät oikeasti haluatte ja keitä kutsua. Kenen kanssa vietätte vapaa -aikaanbe? Olethan mukana miesten kavereiden tapaamisissa, kun puolisot ovat mukana? Me ratkaisimme asian niin, että pidimme hyvin pienet häät, joihin kutsuttiin omat vanhemmat a sisarukset perheineen, isovanhemmat eivät ole elossa. That's it. Rahat pitkään häämatkaan ja uuteen kotiin.
Minä haluaisin rajata vieraiden määrää, mutta koen sen vaikeaksi. Miehelle ei ole niin väliä, hän juhlii tuon porukan kanssa polttareissa joka tapauksessa. Hänellekin on tärkeintä että häät ovat kaunis ja rauhallinen tilaisuus, ei mitkään isot kekkerit. Kuitenkin haluaisin, että hän voisi kutsua edes osan ystävistään mukaan. Tuntuu vaikealta kutsua osa, mutta ei kaikkia. Tuntuu, että miehen ystävät pitävät minua jo muutenkin ilonpilaajana, kun mies on muutamalta reissulta ja juhlista jäänyt pois/lähtenyt aikaisemmin kotiin nyt kun olemme olleet yhdessä. En siis ole koskaan itse vaatinut tätä, vaan mies on itse halunnut viettää juhannusta, uuttavuotta jne. mieluummin kaksin minun kanssani kuin isossa porukassa kun tietää, että en siinä niin hyvin viihdy. Inhottaa tämä saamani pirttihirmun maine jonka tiedän pahenevan jos hääkutsu jää saamatta. ap
Vierailija kirjoitti:
Tuota, tuota. Kuvittele roolit toisin päin, itse luovut ystävistäsi kun miehelläkään niitä ei ole.
Me tutustuimme toistemme ystäviin jo seurustellessa, ettekö te ole näin tehneet?
Kuten sanoin, tuon ison porukan kanssa en oikein ole päässyt samalle aaltopituudelle. Ei meillä sen kummempia kaunojakaan ole (mitä nyt osa on sitä mieltä että rajoitan liikaa mieheni elämää kun hän ei ole enää osallistunut yhtä paljon yhteisiin rientoihin - mikä ei kyllä pidä paikkaansa koska ikinä en ole yrittänyt vaikuttaa asiaan millään lailla!). Miehellä on pari hyvää ystävää syntymäkaupungissaan, heidän seurassaan viihdyn paremmin, mutta emme ole tutustuneet kovin hyvin kun välimatkaa on monta sataa kilometriä. Miehen työkavereita en tunne.
Meillä oli samantyyppinen tilanne toisin päin, eli minulla on paljon läheisiä ystäviä mutta miehellä ei niinkään.
Teimme niin että kutsuin vain läheisimmät ystävät, koska halusimme tosiaan pienet häät ja olisi ollut outoa jos puolet vieraista olisi ollut minun lukioaikaisia kavereitani. Kukaan ei loukkaantunut koska vieraita oli oikeasti se 35. En tiedä millaista porukkaa nuo miehen kaverit ovat, mutta ainakin omani tajusivat että jos morsian ja sulhanen voivat kutsua reilut viisitoista vierasta, siinä on rajattava huolella.
Jos mies kuitenkin haluaa porukan häihin, tämä ei toimi. Meillä mies ei sanonut asiasta mitään vaan minä itse ymmärsin että kun kumpikin haluaa pienet häät, on vieraslistaa rajattava.
Yksi syy miksen itse mene naimisiin. Suku ja ystävät odottaisi kutsua kieli pitkällä ja itse en nimenomaan halua isoja juhlia. Veikkaan että kaikki eivät ymmärrä jos pitäisimme pienet häät. Sukulaisilta tuli sanomista jo ristiäisistä kun haluttiin pitää pienet juhlat.
Saatan olla väärä henkilö vastaamaan, koska en ole parisuhteessa, mutta kuitenkin ystävätön.
Minulla on tuttavia, eikä juurikaan ystäviä. Siskoni on minullakin se henkilö, jota voin pyytää vapaa-aikana jonnekin. Muut kontaktini liittyvät vain työhön tai harrastuksiin, mutta heidän kanssaan yhteydenpito liittyy siis johonkin tekemiseen.
Jos kyseessä on max 40 hengen häät, niin pitäisin ne pienenä tilaisuutena, johon kutsuisin vain sukulaisia perheineen. Tiedänpä erään tutun, joka meni naimisiin vain kahden todistajan läsnäollessa. Saattaisin itsekin päätyä sellaiseen ratkaisuun. Heillä toisena todistajana oli morsiamen ystävä ja toisena sulhasen työkaveri.
Olen muuten joskus ollut "täytevieraana" isoissa häissä. Siellä oli paikalla myös hääparin entisiä työkavereita (kuten itsekin olin) ja lahjalista näytteli isoa osaa niissä häissä. Eli eipä kaikilla isojakaan häitä pitävillä oikeasti mitään laajaa ystäväpiiriä ole. Itsekin olin kyseisen morsiamen entinen työkaveri lähes kymmenen vuoden takaa.
Menkää naimisiin vain kahden todistajan läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy miksen itse mene naimisiin. Suku ja ystävät odottaisi kutsua kieli pitkällä ja itse en nimenomaan halua isoja juhlia. Veikkaan että kaikki eivät ymmärrä jos pitäisimme pienet häät. Sukulaisilta tuli sanomista jo ristiäisistä kun haluttiin pitää pienet juhlat.
Ystäväni piti häät ja ristiäiset samalla kertaa pienesti 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin rajata vieraiden määrää, mutta koen sen vaikeaksi. Miehelle ei ole niin väliä, hän juhlii tuon porukan kanssa polttareissa joka tapauksessa. Hänellekin on tärkeintä että häät ovat kaunis ja rauhallinen tilaisuus, ei mitkään isot kekkerit. Kuitenkin haluaisin, että hän voisi kutsua edes osan ystävistään mukaan. Tuntuu vaikealta kutsua osa, mutta ei kaikkia. Tuntuu, että miehen ystävät pitävät minua jo muutenkin ilonpilaajana, kun mies on muutamalta reissulta ja juhlista jäänyt pois/lähtenyt aikaisemmin kotiin nyt kun olemme olleet yhdessä. En siis ole koskaan itse vaatinut tätä, vaan mies on itse halunnut viettää juhannusta, uuttavuotta jne. mieluummin kaksin minun kanssani kuin isossa porukassa kun tietää, että en siinä niin hyvin viihdy. Inhottaa tämä saamani pirttihirmun maine jonka tiedän pahenevan jos hääkutsu jää saamatta. ap
En tiedä minkä ikäisiä olette mutta jos opiskeluajoista on aikaa ja olette naimisiin menossa, veikkaisin n. kolmekymppisiä?
Ei se voi herranen aika olla aikuisille miehille olla noin kova pala että joku haluaa viettää uuttavuotta ja juhannusta tulevan vaimonsa kanssa sen sijaan että ajelisi kymmenen vuotta putkeen aina samalle vuokramökille poikien kanssa kaljottelemaan.
Se, ettei kaveriporukka hyväksy että mies on opiskeluaikojen jälkeen kasvanut ja muuttunut ihmisenä, kuulostaa minusta pahalta. Ärsyttää tuollaiset miehet jotka käyttäytyvät kuin vaimo olisi joku äiti ja pojat vihaisia kun Maukan äiti ei päästä Maukkaa autiotaloon yöpymään. Miehillä on ihan omiakin mielipiteitä ja joskus on kiva viettää juhannusta saunoen oman puolison kanssa, vaikka oma aika ja kaverit tärkeitä ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin sulhasen ystävänä ärsyttäisi jos jäisi hääkutsu saamatta vain koska morsiamella ei ole tarpeeksi monta ystävää.
Voi rassukkaa. Aika monet joutuvat karsimaan vieraiden määrää. Ei ole oikeita eikä vääriä syitä tehdä valintoja. Syy saa olla vaikka se, ettei toisella ole yhtä monta ystävää.
Jos sinä olet morsiamen tai sulhasen kaikkein läheisimpiä ystäviä, niin silloin saanet kutsun, mutta jos et ole, niin voi voi. Turhaa kitiset siellä nurkassa, että juuri sinun olisi pitänyt päästä mukaan.
No tutustu niihin miehen kavereihin niin niistä tulee sunkin kavereita ja problem solved?