Muistin heikkeneminen ja kömpelyys
Olen 22v nuori nainen ja nyt viimeaikoina olen huomannut että muistini on ruvennut katkoilemaan. Olen alkanut unohtaa jopa sanoja puhuessani ja änkyttämään :/ ajattelin että tämä on stressistä johtuvaa, mutta nyt yksi kaveri sanoi että liikkumiseni on alkanut näyttää "jäykemmältä" ja jotenkin kömpelömmältä. Nyt pelottaa onko tämä sittenkin jotain alkavaa sairautta :/ pitäisikö mennä lääkäriin vai odotella vielä onko tämä sittenkin stressin aiheuttamaa jumia?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Ootko saanu mitään iskua päähän? Niskajäykkyyttä, puutumista?
En ja ei ole. Satunnaista päänsärkyä kyllä, mutta niitä minulla on ollut aina. Ap
Kannattaa mennä lääkäriin. Vaikka se olisi stressin aiheuttamaa jöykkyyttä ja väsymystäkin, lääkäri auttaa senkin nopeammassa hoitamisessa. Ja jos on jotain vakavampaa, on hoito hyvä aloittaa mahdollisimman nopeasti.
Mites sun ruokavalio, saatko monipuolisesti kaikkia tarvittavaa?
Mulle tekee stressi ja unettomuus samaa. Lähimuisti pätkii, en muista yhtään mitään menoja tai tekemisiä ellen laita siitä muistutuksia 5-6 kertaa ennen - ja tällöinkin saattaa unohtua, kompuroin ja haparoin, änkytän, keskittymiskyky on 0.
Voi siis johtua myös siitä stressistä. Lääkärille puhumista suosittelen silti. Tsemppiä, toivottavasti asia selviää.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa b12- ja D-vitamiinin puutostiloilta.
Mene neurologille. Sitä varten ne on keksitty että niitä käytetään. Voi olla vain stressiä tms. mutta voi olla jotain vakavampaakin. Parempi saada varmuus eikä murehtia tai pahimmassa tapauksessa viivästyttää lääkityksen aloittamista.
Jos on vain jotain jumia niin hyvä sekin on saada hoidettua pois.
Pidän peukkuja.
Ihan sama täällä tuon muistin heikkenemisen osalta! Olen myös 22-vuotias.
Saatan unohtaa todella yksinkertaisia asioita, esimerkiksi hyvän ystäväni nimen, vaikka olen tuntenut hänet 9 vuotta. Toisaalta kykenen kyllä muistamaan esimerkiksi yliopiston tenteissä juttuja niin paljon, että saan ihan hyviä arvosanoja. Kömpelyydestä en osaa sanoa, tuntuu että olen aina ollut kömpelö, mutta muisti on alkanut pätkimään _todella pahasti_. Eilen en esimerkiksi ollut varma olenko 22 vai 21-vuotias,ja jouduin laskemaan ikäni syntymävuodestani.
Sinun (ja minun) kannattaisi varmaan käydä lääkärissä?
Siskollani alkoi MS-tauti juuri noin. Tai nämä olivat oireet, jotka hän itse ja ympäristö huomasi. Eli mene tutkimuksiin, että se ainakin saadaan suljettua pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä puutostilajutut tulevat vasta silloin, kun kyseessä on vaikea aliravitsemus eli ihan puppua, että nuoreella perusterveellä normaalilla ruokavaliolla olevalla ihmisellä tulisi tällaisia oireita jostain vitamiinipuutoksesta.
syö terveellisesti. liiku ulkona ,lepää ja nuku. Pian olet ettet pysty nukkumaan . Pidä vaikka yksi kännykätön päivä. Käy lääkärissä,, että on "muistin menetys"
Entä alkoholinkäyttösi? Sekin saattaa nakertaa pään toimintaa jos usein juo tolkun pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä puutostilajutut tulevat vasta silloin, kun kyseessä on vaikea aliravitsemus eli ihan puppua, että nuoreella perusterveellä normaalilla ruokavaliolla olevalla ihmisellä tulisi tällaisia oireita jostain vitamiinipuutoksesta.
B12 puutos näkyy älkyykkyystesteissä viikossa siitä kun sen saanti on loppunut. Ulkoisesti alkaa näkyä noin kuukaudessa. Eikä vaadi aliravitsemusta, vaan vain vegaanisen rukavalion jota ei täydednnetä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Saatan unohtaa todella yksinkertaisia asioita, esimerkiksi hyvän ystäväni nimen, vaikka olen tuntenut hänet 9 vuotta. Toisaalta kykenen kyllä muistamaan esimerkiksi yliopiston tenteissä juttuja niin paljon, että saan ihan hyviä arvosanoja. Kömpelyydestä en osaa sanoa, tuntuu että olen aina ollut kömpelö, mutta muisti on alkanut pätkimään _todella pahasti_. Eilen en esimerkiksi ollut varma olenko 22 vai 21-vuotias,ja jouduin laskemaan ikäni syntymävuodestani.
Minulle käy juuri tätä, joudun esimerkiksi kyselemään siskoltani (jonka kanssa asumme samassa osoitteessa) joka kerta tietoa tarvitessani että kuinka vanha oletkaan, ikäeroa meillä 2 vuotta. Unohtelen myös kesken keskustelun, että mistä juttelimme, kesken matkan, että minne olen menossa tai kesken vierailun, että missä olen. Eräänä aamuna kotonakin herätessä mietin hetken paniikissa, että missä oikein olen.
Käyn itse mielenterveysasemalla juttelemassa n. kerran kuukaudessa tai kahdessa, mutta joka toinen aika menee ohi kun unohdan mennä tapaamiseen vaikka päivämäärä ja kellonaika on ylhäällä neljässä eri paikassa. Pelkään pahasti, että hoitosuhteeni katkeaa muistikatkoksien vuoksi.
t. 5
Vierailija kirjoitti:
joka toinen aika menee ohi kun unohdan mennä tapaamiseen vaikka päivämäärä ja kellonaika on ylhäällä neljässä eri paikassa. Pelkään pahasti, että hoitosuhteeni katkeaa muistikatkoksien vuoksi.
Rehellisesti sanottuna, tämä kuulostaa siltä, että vika on epäjärjestelmällisyydessä ja se sinänsä aiheuttaa sekä unohtelua että stressiä.
Siis olisihan paljon parempi, lun kaikki muistiinpanot olisivst yhddssä ja vain yhdessä paikassa. Mulla on itselläni niin paljon ajateltavaa ja muistettavaa, että en mitenkään musitaisi olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ellei kännykän kalenteri olisi aina ajantasalla ja piipittäisi noin 5 minuuttia ennen kuin seuraavaan paikkaan pitää lähteä. Näin puhelin hoitaa muistamisen ja muistuttamisen mun puolestani ja minä voin stressata vähemmän. Ja on tärkeää nimenomaaan, että kalentereja on vain yksi. Jos on useampia, jotain jää aina merkkaamatta toisiin ja unohdat katsoa kaikia kalentereja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle käy juuri tätä, joudun esimerkiksi kyselemään siskoltani (jonka kanssa asumme samassa osoitteessa) joka kerta tietoa tarvitessani että kuinka vanha oletkaan, ikäeroa meillä 2 vuotta. Unohtelen myös kesken keskustelun, että mistä juttelimme, kesken matkan, että minne olen menossa tai kesken vierailun, että missä olen. Eräänä aamuna kotonakin herätessä mietin hetken paniikissa, että missä oikein olen.
Käyn itse mielenterveysasemalla juttelemassa n. kerran kuukaudessa tai kahdessa, mutta joka toinen aika menee ohi kun unohdan mennä tapaamiseen vaikka päivämäärä ja kellonaika on ylhäällä neljässä eri paikassa. Pelkään pahasti, että hoitosuhteeni katkeaa muistikatkoksien vuoksi.
t. 5
Oletko käynyt missään magneettikuvauksessa tms? Toivon, että minullakin kyse olisi vain jostain ihan "normaalista" syystä, stressistä tai muusta vastaavasta. En kyllä ole kova stressaamaan, ja untakin saan yleensä sen 8h yössä. Kuitenkin muistin heikkenemisen lisäksi olen aina vähän pihalla kaikesta - kadulla saatan törmätä ystävääni, joka tulee juttelemaan minulle, kutsuu minua nimeltä, hyppää eteeni yms, ja silti saatan olla täysin huomaamatta häntä. Parikin kertaa käynyt niin, että ystäväni ovat suuttuneet minulle "kun et reagoinut mitenkään vaikka tyyliin hyppäsin siihe etees, tervehdin ja kutsuin nimeltä". Nykyään kukaan ei enää jaksa suuttua asiasta, mutta saattaa myöhemmin tavatessamme mainita, että olen vaikkapa edellisenä päivänä ignoorannut hänet täysin vaikka hän kuinka olisi koittanut kutsua nimeltä.
T: #9
Ms-tauti, kilpirauhasen vajaatoiminta tai B12-vitamiinin puute. Itsellä kilpirauhasen vajaatoiminnan pahin oire ollut jo teini-ikäisenä alkanut koko ajan paheneva huonomuistisuus, itse tauti diagnosoitiin vasta yli kymmenen vuotta myöhemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ja ei ole. Satunnaista päänsärkyä kyllä, mutta niitä minulla on ollut aina. Ap
Ei minullakaan ollut, mutta sitten tuli vielä huimausta ja puhehäiriötä. Pilliautolla sairaalaan ja tutkimuksiin, joissa paljastui tuoreen infarktin lisäksi vanhoja infarkteja.
En halua pelotella sinua, mutta hakeudu neurologisiin tutkimuksiin. Älä suotta pelkää vakavaa löydöstä, sillä mitä aikaisemmin saadaan diagnoosi ja aloitetaan hoito, sitä parempi ennuste ja tulevaisuus.