Onko tulevaisuuden aikuiset entistä tyhmempiä kuin nykyiset?
Ei ole hurraamista nytkään ihmisten tiedoissa ja osaamisessa. Uskotaan vaikka mihin foliohattuun eikä viitsitä ottaa asioista selvää. Somen ja huhujen sekä valetiedon ympäröimät nuoret, jotka eivät lue tietokirjoja eivätkä artikkeleita eivätkä katso dokumenttejä eivätkä uutisia ovat siis aikusina tyhmempiä kuin nykyaikuiset. Olen vahvasti tätä mieltä mutta miten te muut näette tämän? Joku aina hallitsee ja se joku on tiedon haltija. Tieto on valtaa ja sen takia kansan tyhmistäminen onkin vallanpitäjien suosiossa, ettei tule liikaa kriittisiä kysymyksiä ja vallan kyseenalaistajia.
Kommentit (10)
Olen täysin eri mieltä. Jos miettii omaa nuoruuttani, niin aika harvassa oli se nuoriso, joka istui nenä kiinni tiedekirjassa pohtimassa kriittisesti maailmaa. Nuorilla oli silloin paljon enemmän vapautta, koulu kuormitti paljon vähemmän ja se mitä paikallislehdessä luki oli luotettava uutinen koska paremmasta ei tiedetty. Ei silloin ollut tällaista samanlaista valtavaa tiedostamisen ja kriittisyyden taakkaa mitä nuorilla nyt on. En ihmettele yhtään että ahdistus ja erilaiset mielenterveyden häiriöt lisääntyvät, kun nuorta mieltä kuormitetaan ihan koko maailman kurjuudella ja murheella ja pitäisi suurinpiirtein olla täydellinen että pääsee opiskelemaan ja töihin.
Nykyajan nuoret ovat monella lailla fiksumpia. Polttavat ja juovat vähemmän, elävät terveellisemmin ja kuntoilevat. Tekevät lapsia vai jos haluavat lapsia, ja tekevät heidät kun ovat itse jo aikuisia. Tietty eettisyys kuluttamisessa ja eläinsuojelussa on tavalliselel nuorlle arkipäivää, vaikka minun nuoruudessani se oli vasta kehittymässä oleva kulttuuri. Yrittävät ymmärtää monimutkaista maailmaa ja selvitä siinä, vaikka se vaatii enemmän joustavuutta ja sopeutumista kuin mitä ennen.
Olen samaa mieltä. Älypuhelinten myötä on yleistynyt se ajattelu, että asioista ei tarvitse tietää, koska aina voi hakea tiedon netistä, ja mitään ei tarvitse aivoillaan osata, koska kaikkeen on tarjolla appsi. Aina on ollut olemassa tietämättömiä, kiinnostumattomia ja osaamattomia ihmisiä, mutta aiemmin heillä ei ole ollut käytössään kaikenkattavaa tekosyytä.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä. Jos miettii omaa nuoruuttani, niin aika harvassa oli se nuoriso, joka istui nenä kiinni tiedekirjassa pohtimassa kriittisesti maailmaa. Nuorilla oli silloin paljon enemmän vapautta, koulu kuormitti paljon vähemmän ja se mitä paikallislehdessä luki oli luotettava uutinen koska paremmasta ei tiedetty. Ei silloin ollut tällaista samanlaista valtavaa tiedostamisen ja kriittisyyden taakkaa mitä nuorilla nyt on. En ihmettele yhtään että ahdistus ja erilaiset mielenterveyden häiriöt lisääntyvät, kun nuorta mieltä kuormitetaan ihan koko maailman kurjuudella ja murheella ja pitäisi suurinpiirtein olla täydellinen että pääsee opiskelemaan ja töihin.
Nykyajan nuoret ovat monella lailla fiksumpia. Polttavat ja juovat vähemmän, elävät terveellisemmin ja kuntoilevat. Tekevät lapsia vai jos haluavat lapsia, ja tekevät heidät kun ovat itse jo aikuisia. Tietty eettisyys kuluttamisessa ja eläinsuojelussa on tavalliselel nuorlle arkipäivää, vaikka minun nuoruudessani se oli vasta kehittymässä oleva kulttuuri. Yrittävät ymmärtää monimutkaista maailmaa ja selvitä siinä, vaikka se vaatii enemmän joustavuutta ja sopeutumista kuin mitä ennen.
Todellakin tämä.
Löytyy googlettamalla tilastollista dataakin, mutta tässä yksi esimerkki:
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/aoosamaarat%20pienenevat-24591
Älykkyyden kasvu on loppunut ja kääntynyt jo.
Tyhmyys ja tietämättömyys ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Älypuhelinten myötä on yleistynyt se ajattelu, että asioista ei tarvitse tietää, koska aina voi hakea tiedon netistä, ja mitään ei tarvitse aivoillaan osata, koska kaikkeen on tarjolla appsi. Aina on ollut olemassa tietämättömiä, kiinnostumattomia ja osaamattomia ihmisiä, mutta aiemmin heillä ei ole ollut käytössään kaikenkattavaa tekosyytä.
Olen tästäkin eri mieltä. Olen aikuisiällä opiskellut toisen tutkinnon, ja älypuhelin on loistava oppimisen tuki. Kun tiedon asiasta saa heti siinä tilanteessa kun se on tarpeellinen, niin oppiminen on paljon tehokkaampaa. Jos minulla on aamulla klo 9 jokin epäselvä asia jonka selvitän heti, opin sen. Jos minun pitäisi päivän jälkeen lähteä kirjastoon lainaamaan kirjoja joista asia selviää, todennäköisesti jättäisin sen tekemättä. Nuorille kertyy koko ajan pääomaa ihan huomaamatta, koska heillä on se tieto siinä. Toki on heitä jotka eivät koskaan sitä tietoa hyödynnä, mutta oli ennenkin niitä jotka eivät koskaan kirjastossa edes käyneet jollei ollut pakko.
Se, mitä nykynuoriso ei ehkä tiedä, on se, että ennen suuri osa keskusteluista ei perustunut faktoihin vaan olettamuksiin. Uskottiin sitä joka puhui luotettavimmalla äänenpainolla. Kerrottiin omia ja toisten kokemuksia siitä miten asiat ovat. Kun ensimmäiset älypuhelimet tulivat, ja sitä myöten google käden ulottuville, keskustelukulttuuri muuttui nopeasti. Ei enää voinut väittää asioita joita ei voi todistaa. Se on ollut monelle kova pala hyväksyttäväksi että oman mielipiteen tueksi on esitettävä luotettava lähde. Ja se on yksi syy miksi puhelinta räpläävää nuorta paheksutaan. Voihan olla että tää nuori juuri googlettaa sitä jumalan sanaa ja totuutta jonka joku toinen hänelle vasta kertoi, ja huomaa ettei se mennytkään ihan niin.
Ei näytä hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vastattu ja olen monessa kohdin samaa mieltä. Tupakanpoltto ei ole aina merkki tyhmyydestä, ennen vanhaan poltti suurin osa miehistä ja oliko he tyhmempiä kuin nykynuori? On tietenkin terveysnäkökulman kannalta mutta ei älyltään. Olen silti sitä mieltä, että nykyajan indoktrinaatio tiettyyn kulutusyhteiskunnan oravanpyörään on johtanut pinnallistumiseen ja tiedon halveksintaan sinänsä ei vain nuorten vaan myös aikuisten parissa. Tubetus ja älykännykän räpläys sekä ulkonäkökeskeisyys ovat osa tätä kehitystä, johon aikuiset antavat mallia! Kaiken lisäksi iso osa mediaa ei anna mitään eväitä hallita tätä yhteiskunnan kokonaiskuvaa klikkijournalismillaan. Pitkien tekstien lukeminen ja vapaa ajattelu vaatisivat aikaa. Onko sitä tarpeeksi vai täyttääkö päivät edellämainituilla aikasyöpöillä? ap
En tiedä muista mutta olen huomannut itsessäni tyhmentymisen alkaneen jo joku aika sitten, välillä tekisi mieli viskata koko älypuhelin menemään kun huomaan katsovani googlesta tosi yksinkertaisiakin asioita kuten lettutaikinan ohjeita tai valmiita laskureita johonkin laskuun jonka kyllä osaisin kun kehtaisin.
Olen samaa mieltä. Viime vuodet ovat olleet oikea tyhmyyden ylistys, jos katsoo nuoria eli tulevia aikuisia: medialukutaitoa ei opeteta, lähdekritiikistä ei tietoakaan, kirjallisuutta ei lueta, eivätkä yhteiskunnalliset asiat kiinnosta. Puhumattakaan siitä, että vielä 20 vuotta sitten oli häpeällistä olla pinnallinen ja typerä, nykyään pinnallisuudella ja typeryydellä saa julkisuutta ja oman tv-ohjelman.
Ugh. Löntystän takaisin muiden dinosauriiden joukkoon.