Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan luntannut tentissä onnistuneesti?

Vierailija
12.05.2016 |

Tai epäonnistuneesti? :D

Joskus luentotentissä olen onneksi istunut sellaisen tyypin takavasemmalle, jolla on iso ja selkeä käsiala, jotain pientä apua on ehkä joskus tällaisesta ollut oikein tiukkojen kysymysten kohdalla...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään. En toisaalta varasta, juopottele, tupakoi tai huoraakaan.

Jep, lunttaus on portti kovempiin rikoksiin.

Vierailija
22/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan lunttilapun väsäsin joskus alakoulussa. Väkersin sitä tosi pitkään että sain mahtumaan paljon asioita. Lopputulos oli se että muistin kaikki sen lapun asiat ulkoa..

Minulla vähän sama yläasteella. Se tapahtui, kun edellinen koe oli mennyt todella huonosti. Äiti (luokanopettaja) ehdotti, jos aloitamme yhdessä tekemään hyvissä ajoin lunttilappua. Tein iltaisin joka tunnin jälkeen äidin kanssa muistiinpanot, koetta edeltävällä viikolla kokosimme äidin kanssa aiheet yhteen pieneen lappuun.

Edellisenä iltana äiti kyseli lapulla olevat asiat ja vastasin innokkaana. Sitten keskustelimme, kuinka jännää lunttaaminen on ja väärin toisia kohtaan. Totesin itse, että en lunttaa, mutta olin pahoillani tekemästäni luntista. Äiti totesi, että ei siinä ole mitään vikaa, kun en käytä sitä, niin kuuluukin opiskella. Kokeesta tuli kymppi.

Jotenkin se yksi "lunttaus" ja etenkin onnistuminen motivoi ja sain monet muutkin aineet paranemaan siinä opitulla tekniikalla. Sama tekniikka toimi yliopistossakin.

Vierailija
24/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaikka kuinka monta kertaa. Ei voi epäonnistua. Tosin riippuu tietysti, minkä alan tentti. Mutta esim matemaattisten aineiden kaavoja ym voi kirjoittaa vaikkapa a5-kokoisen lapun täyteen, sitten vaan pikkareihin ja eihän sille mitään voi jos pissahätä iskee muutaman kerran tentin aikana. Tai vaikka kakkahätäkin, aina parempi.

Vierailija
25/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylä-asteella tuli kirjoiteltua matematiikan kaavoja laskimen suojan sisäpuolelle :D

Tämä onnistuisi helposti vielä yliopistossa.

Meillä ei yliopistossa saanut ottaa laskimia matikantentteihin.

wtf? Olen matemaatikko (aika vastavalmistunut) ja ainoastaan muutamaan tenttiin ei saanut ottaa laskinta. Esim. algebra. Mutta kyllähän nyt vaikka missä tarvitsee laskinta! Optimointi, osa analyysiä ja vaikka missä! Minkäköhän alan matematiikan tenteistä siis puhut??

Vierailija
26/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt tenttiä läpi ja jouduin yleiseen uusintaan. Olin ipodille nauhoittanut tenttikirjasta tärkeimpiä kohtia ja kuuntelin ne kuulokkeella tentissä. Minulla oli päällä pipo ja kaulahuivi, jotka peittivät kuulokkeen ja löysä neule jonka alta pystyin käyttää ipodia. Tentti meni läpi enkä jäänyt kiinni vaikka pelko oli kova :D Tapahtui ammattikorkeassa.

Vierailija
27/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylä-asteella tuli kirjoiteltua matematiikan kaavoja laskimen suojan sisäpuolelle :D

wtf? Olen matemaatikko (aika vastavalmistunut) ja ainoastaan muutamaan tenttiin ei saanut ottaa laskinta. Esim. algebra. Mutta kyllähän nyt vaikka missä tarvitsee laskinta! Optimointi, osa analyysiä ja vaikka missä! Minkäköhän alan matematiikan tenteistä siis puhut??

Lisään vielä, että kuitenkaan MISSÄÄN tentissä ei ole saanut olla graafiseen tai symboliseen laskentaan kykenevää laskinta, vaan ainoastaan perinteinen taskulaskinmalli, jolla voi vähän potensseja ja juuria ym laskea.

Vierailija
28/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aikaisempi kommentoija, mutta opiskelin myös matematiikkaa aika hiljattain. Tentteihin sai yleensä viedä laskimen ja joskus jopa taulukkokirjan, mutta yleensä en vienyt, koska niillä ei tehnyt mitään. Nimenomaan analyysissäkään. Ehkä sitten jollain soveltavan matematiikan kurssilla meno olisi ollut toinen.

Vierailija
29/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teknillisessä tiedekunnassa osa tenteistä on ilman laskimia. Esimerkiksi graafit olisi todella helpottava monien yhtälöiden ratkaisussa, mutta tarkoitus voi olla ymmärtää matriisi, ei vain saada oikeita lopputuloksia.

Olennaista esimerkiksi energiaperiaatteissa on mikä vaikuttaa lopputulokseen. Matematiikassa opetellaan niiden matemaattisten työkalujen käyttöä ja soveltamista tilanteisiin, joissa valmista laskukaavaa ei ole, vaan itse pitää kyetä näkemään merkittävimmät vaikutussuunnat. Tosi tilanteiden laskuissa laskinkaan ei sitten usein riitä etenkään, jos ei osaa jakaa tehtävää lineaarialgebran osiin.

Vierailija
30/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella kerran vaihdettiin kaverin kanssa sanakoepapereita kesken kokeen. Siinä kovin lunttausmuisto, tosin sillonkin se oli kaveri joka hyötyi mun osaamisesta eikä toisin päin. Parasta tässä jutussa on se, että sain kokeesta huonomman numeron kuin kaveri, koska olin vastannut aina eri tavalla, jos en ollut jostain sanan kirjoitusasusta varma, niin että emme jäisi kiinni. Ala-asteella luokkalaiseni tekivät saman jutun englannin kokeessa ja he jäivät kiinni juuri siksi, että molemmilla oli samat virheet.

Vierailija
31/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aikaisempi kommentoija, mutta opiskelin myös matematiikkaa aika hiljattain. Tentteihin sai yleensä viedä laskimen ja joskus jopa taulukkokirjan, mutta yleensä en vienyt, koska niillä ei tehnyt mitään. Nimenomaan analyysissäkään. Ehkä sitten jollain soveltavan matematiikan kurssilla meno olisi ollut toinen.

no kuten sanoin, jossain analyysissä. Esim jonkin sarjan summan laskemisessa tm. Mutta puhtaalla matikalla ei tietty hirveesti oo tarvinnut. Olenkin soveltaja, joten lähes joka tentissä on ollut ihan oikeaa laskemista. 

Ainakin olisi kovin mielenkiintoista tenttiä esim todennäköisyyslaskennan kursseja ilman laskinta :D

Vierailija
32/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että kuitenkaan MISSÄÄN tentissä ei ole saanut olla graafiseen tai symboliseen laskentaan kykenevää laskinta, vaan ainoastaan perinteinen taskulaskinmalli, jolla voi vähän potensseja ja juuria ym laskea.

Tekniikan ala. Ei siellä niin vaikeita lukuja ollut joita ei olisi päässä pystynyt laskemaan. Muistikolmiot ja yksikköympyrä syytä opetella.

Juuret annettiin tietenkin tarkkana arvona, ei siihen laskinta tarvitse. Tarvittaessa voi vähän sieventää esim. sqrt(48) = 4*sqrt(3)

Vierailija
33/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kuten sanoin, jossain analyysissä. Esim jonkin sarjan summan laskemisessa tm. Mutta puhtaalla matikalla ei tietty hirveesti oo tarvinnut. Olenkin soveltaja, joten lähes joka tentissä on ollut ihan oikeaa laskemista. 

Ainakin olisi kovin mielenkiintoista tenttiä esim todennäköisyyslaskennan kursseja ilman laskinta :D

Minäkin luen soveltavaa matematiikkaa (vielä pari kk) ja parissa tentissä olen unohtanut ottaa laskimen mukaan - olen sitten käyttänyt puolet koeajasta vain siihen mekaaniseen laskemiseen, aina ärsyttää.

Vierailija
34/34 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekniikan ala. Ei siellä niin vaikeita lukuja ollut joita ei olisi päässä pystynyt laskemaan. Muistikolmiot ja yksikköympyrä syytä opetella.

Juuret annettiin tietenkin tarkkana arvona, ei siihen laskinta tarvitse. Tarvittaessa voi vähän sieventää esim. sqrt(48) = 4*sqrt(3)

No se selittää. Ihmettelin, jos kyseessä matikan laitoksen tentit, niin kyllä niissä monissa tarvitaan laskinta. Tai ainakin kovin työlääksi menisi muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi