Liikennesääntöjä noudattamaton autoilija opettele väistämään pyörää ja kävelijää ei pitäisi olla kovin vaikeaa.
Juuri kun hain leipää kaupasta huomasin tilanteen jossa auto tuli risteykseen josta se oli kääntymässä ilman vilkkua ja pyörä tuli pyörätietä suojatien/jatkeen yli auto viime tingassa tajusi sentään jarruttaa kun pyörä oli jo joutunut pysäyttämään kokonaan pyörätien jatkeelle. Tästä aiheesta on nyt puhuttu täällä pari vuotta ja tuntuu siltä että monien liikennesäännöistä välittämättömien/piittaamattomien autoilijoiden ymmärrys liikenteestä on huonontunut. Pyörää ei enää haluta nähdä vaan minäminä on tärkeää vaikka olisikin itse väistämisvelvollinen. Autoilijan virheen huomasi onneksi tämä kilpapyörällään pyöräilyshortseissaan polkija joka tulikin tilanteeseen sopivalla rauhallisella nopeudella ja ehti siksi hyvin jarruttaa ettei auto tule päälle.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Pyöriä on nykyään enemmän ja enemmän. Se että autoilijat koko ajan väittävät heidän liikkuvan kovaa, niin kovaa ettei ehdi reagoida ei pidä paikkaansa. Pyörissä on paljon myös lapsipyöräilijöitä(erinopeuksisia pyöriä) ja kaikki pyöräilevät kapealla pyörätiellä. Yllätys varmaan itseään kusettavalle autoilijalle että he kaikki kyllä hahmottavat toisensa aivan helposti eikä kolareita juurikaan satu vaikka tiet ovat kapeita ja joskus niissä on jalankulkijoitakin, vaan nämä joita te kutsutte ohjuksiksi ja holtittomiksi onnistuvat täysin turvallisesti kohtaamaan toisen tällä kapealla väylällä. Kun autoilijat astuvat kuvioon on onnettomuus valmis ja syypää usein ratin takana. Useammin se kolari on autotiellä ja siinä on autot osapuolina, jostain sen pitäisi jo kertoa.
Tämä on ihme ettei nämä väitetyt urbaanien legendojen ohjukset telo toisiaan eikä hauku toisiaan siellä kapealla yhdistetyllä pyörätie/jalkakäytävällä. Vasta autot aiheuttavat kolarin ja väittävät nopeuksia liian nopeiksi hahmottaa. Kenellä sitä hahmotusvaikeutta on voisi miettiä onko enää kyvykäs ajamaan liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki olet ajamassa kohti liikenneympyrää, katsot ettei ketään tule missään, voit ajaa ympyrään ja siinä samassa on pyöräilijä törmännyt auton kylkeen ja ihan omaa huolimattomuuttaan. Autolla vauhtia 10 ja pyöräilijällä 40.. kumpi mokasi?
Tehdäänpä koe. Saat lainata mun maantiekilpuria. Koita polkea sillä neljääkymppiä. Jatketaan keskustelua sen jälkeen.
Kannattaa pumpata renkaisiin ilmaa, niin alkaa kilpuri liikkuakin... Itse olen ajanut halpa-hallin hybridillä parhaimmillaan yli 50km/h. Alamäkeen, mutta kumminkin.
Just joo, aivan ohjuksena ja naapurin Martta ohitti mummopyörällä samalla oikealta kun välittänyt säännöistä ja ohjuksena sekin. Taitaa olla ison luokan ongelmia nopeuden hahmottamisessa sinulla. Riittää kun otat tuon tyypin haasteen vastaan ja näytät miten se onnistuu, suunsoitto on aivan turhaa. Mene vaikka suoralle missä on viidenkympin tai neljänkympin rajoitus väljästi autoja ja kaverisi videoi kuinka ohittelet näitä hitaimpia hieman alinopeutta ajavia toisten autojen joukossa. Tämä tietenkin jos olet sanojesi mittainen emme voi uskoa ennen kuin todistat, kiitos!
Etkö huomannut, että kyseessä oli alamäki? Täysin mahdollista saada sellaiset vauhdit. Kapeammalla renkailla voisin päästä kovempaakin, mutta halpisromun jarrut on selvästi alimittaiset jo tuossa vauhdissa.
Jos et pääsee neljää kymppiä edes mäessä, niin vie ihmeessä fillarisi huoltoon. Tasaisella kun tuolla halpiksellakin tulee mentyä about 27 - 32km/h väljemmillä osuuksilla.
Näin juuri pyöräilijän pyöräilytrikoissa nopeus oli ehkä max 10 kmh. Onko tämä teille joillekin liikaa niin että ihan hirvittää? Tosin hän joutui väistämään autoa joka kääntyi risteyksessä melkein hänen päälle. Miten nämä säännöt ja niiden noudattaminen voi olla monille autoilijoille, niin vaikeita että keksivät valheita pelottavista trikoopyöräilijöistä peitelläkseen omaa amatöörimäistä liikenne tajua ja sääntöjen tuntemista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöriä on nykyään enemmän ja enemmän. Se että autoilijat koko ajan väittävät heidän liikkuvan kovaa, niin kovaa ettei ehdi reagoida ei pidä paikkaansa. Pyörissä on paljon myös lapsipyöräilijöitä(erinopeuksisia pyöriä) ja kaikki pyöräilevät kapealla pyörätiellä. Yllätys varmaan itseään kusettavalle autoilijalle että he kaikki kyllä hahmottavat toisensa aivan helposti eikä kolareita juurikaan satu vaikka tiet ovat kapeita ja joskus niissä on jalankulkijoitakin, vaan nämä joita te kutsutte ohjuksiksi ja holtittomiksi onnistuvat täysin turvallisesti kohtaamaan toisen tällä kapealla väylällä. Kun autoilijat astuvat kuvioon on onnettomuus valmis ja syypää usein ratin takana. Useammin se kolari on autotiellä ja siinä on autot osapuolina, jostain sen pitäisi jo kertoa.
Tämä on ihme ettei nämä väitetyt urbaanien legendojen ohjukset telo toisiaan eikä hauku toisiaan siellä kapealla yhdistetyllä pyörätie/jalkakäytävällä. Vasta autot aiheuttavat kolarin ja väittävät nopeuksia liian nopeiksi hahmottaa. Kenellä sitä hahmotusvaikeutta on voisi miettiä onko enää kyvykäs ajamaan liikenteessä.
Oletko koskaan ajanut autolla?
Vierailija kirjoitti:
Spandexperseet :D juuri näin! Suojatienjatke,tiedän kyllä mikä se on ja tiedän auton ratissa olevani väistämisvelvollinen. 50 vauhtia ja ajan suoraan ja kiitävä trikooperse päättää vetää pyörällä suoraa kulkevan autoni eteen, koska saahan siittä nyt polkea, kun on suojatie!!! Ei saa polkea, kun ei ole suojatienjatke! Miten helvetissä tää voi olla niin vaikeeta. Tässäkin kohtaa voidaan huomioida lapset ja vanhukset joilla ei voida olettaa olevan resursseja ymmärtää asiaa. Ei edelleenkään kukaan päälle halua ajaa!!!
Miten helvetissä se on niin vaikea käsittää, että jos on pyörätie ennen ja jälkeen risteyksen niin siitä saa ajaa pyörällä yli. Jalkakäytävällä ei saa edes ajaa pyörällä.
Mutta eihän se suojatien jatke mitään etuoikeutta suo, jos se kulkee suoraan tien yli ja autoilijalle ei ole kolmiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki olet ajamassa kohti liikenneympyrää, katsot ettei ketään tule missään, voit ajaa ympyrään ja siinä samassa on pyöräilijä törmännyt auton kylkeen ja ihan omaa huolimattomuuttaan. Autolla vauhtia 10 ja pyöräilijällä 40.. kumpi mokasi?
Tehdäänpä koe. Saat lainata mun maantiekilpuria. Koita polkea sillä neljääkymppiä. Jatketaan keskustelua sen jälkeen.
Kannattaa pumpata renkaisiin ilmaa, niin alkaa kilpuri liikkuakin... Itse olen ajanut halpa-hallin hybridillä parhaimmillaan yli 50km/h. Alamäkeen, mutta kumminkin.
Just joo, aivan ohjuksena ja naapurin Martta ohitti mummopyörällä samalla oikealta kun välittänyt säännöistä ja ohjuksena sekin. Taitaa olla ison luokan ongelmia nopeuden hahmottamisessa sinulla. Riittää kun otat tuon tyypin haasteen vastaan ja näytät miten se onnistuu, suunsoitto on aivan turhaa. Mene vaikka suoralle missä on viidenkympin tai neljänkympin rajoitus väljästi autoja ja kaverisi videoi kuinka ohittelet näitä hitaimpia hieman alinopeutta ajavia toisten autojen joukossa. Tämä tietenkin jos olet sanojesi mittainen emme voi uskoa ennen kuin todistat, kiitos!
Etkö huomannut, että kyseessä oli alamäki? Täysin mahdollista saada sellaiset vauhdit. Kapeammalla renkailla voisin päästä kovempaakin, mutta halpisromun jarrut on selvästi alimittaiset jo tuossa vauhdissa.
Jos et pääsee neljää kymppiä edes mäessä, niin vie ihmeessä fillarisi huoltoon. Tasaisella kun tuolla halpiksellakin tulee mentyä about 27 - 32km/h väljemmillä osuuksilla.
Joo, riittää kun todistat edes tuon vauhdin ole hyvä, kiitos. puuh puuh puh puuh no nyt huo huo huo huu huu huuuu taitaa olla tuossa tausta musiikkina. Luulot ja puheet on kovat ei puutu kuin todisteet. En vaadi edes mitään satoja metrejä kunhan ylipäätään pääset kolmeen kymppiin tasaisella ja videoit sen niin siitä näkee onko se mahdollinen matkavauhti sinulle. Al Bundykin teki kerran kolme touchdownia koulun pelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellekään ajotien yli polkevalle en muuten tietä anna! Se on näköjään niin saatanan vaikee ymmärtää, että ajotiellä suojatien yli on talutettava pyörä AINA! Olen huomannut itse, että autoilijat antaa tietä joka kerta, kun nousee kiltisti satulasta ja taluttaa.
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/pyoratien-…
Lueppa tuosta. Kuinka saatanan vaikeaa se liikennesääntöjen opettelu on? Ja kun sinä et niitä osaa, niin todennäköisesti moni pyöräilijä joutuu sinun uhriksi.
No vittuako ajaa eteen? Oma vikansa jos ei itsesuojeluvaisto pelaa. Pienempi väistää ja sillä hyvä.
Vähän sama kun ajalen rekalla. Vittuako sillä on väliä jos joku kuppanen audi ajalee tiellä ja minä tulen kolmion takaa. Oma vikansa jos ajaa alle. Pienempi väistää ja sillä hyvä.
Tästä syystä en ajelekaan audillani kuolleesta kulmasta raskaan kaluston eteen ja ala ruikuttamaan kun jäin alle :) varsinkaan talvisin, koska tiedän ettei niin painava massa pysähdy heti.
Mutta vaikuttaa siltä, että ajat pyöräilijän päälle aina kun on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin aivan totta on se, että vasta kun autot astuu kuvioihin alkaa rytinä ja ambulanssien soittaminen. Polkupyörät kyllä pärjäävät keskenään haukkumatta toisiaan aivan tuvallisesti. Olisiko autoilijoilla tässä peliin katsomisen paikka kun aiheuttavat kolareita ja vaarallisia tilanteita piittaamattomuudellaan. Olisi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä vihaan pyöräileviä trikooperseitä! Poljetaan ajotiellä hullunkiilto silmissä vaikka vieressä kulkisi pyörätie. Ei se autoilija ehdi reagoida, kun trikooperseillä ei ole itsesuojeluvaistoa! Oli laki mikä hyvänsä, niin kukaan ei halua päälle ajaa, myös pyöräilevän pitäisi sovittaa vauhtinsa sellaiseksi, että ehtii havannoida risteyskohdat!! Mua ei satu jos hullut polkee auton kylkeen.
Hienoa, kun asenteesi on valmiiksi tuollainen.
Mutta muista, että myös sinun tulee sovittaa nopeutesi niin, että pystyt risteyksessä havaitsemaan muut tienkäyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/pyoratien-…
Katso tuosta kumpi mokasi.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellekään ajotien yli polkevalle en muuten tietä anna! Se on näköjään niin saatanan vaikee ymmärtää, että ajotiellä suojatien yli on talutettava pyörä AINA! Olen huomannut itse, että autoilijat antaa tietä joka kerta, kun nousee kiltisti satulasta ja taluttaa.
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikentees…
Kannataisi varmaan päivittää tiedot ennen kuin tulee tänne uhoamaan.
Autoilija mokasi hän jopa katsoi ympärilleen eikä huomioinut tulevaa pyörää, vaan sulki tältä reitin vaarallisesti aiheuttaen väistämisvelvollisena vaarallisen onnettomuuden. Autoilijan kannattaisi miettiä onko hän enää kyvykäs liikenteeseen. Tilanteessä autoilija hiljentää katsoessaan tuleeko ketään, pyöräilijä olettaa että hänet on huomattu autoilija katsoo häntä kohti, mutta auto päättääkin mennä ja kiihdyttää juuri väärään aikaan polkupyörän eteen. Tosin nopeus ei ole sitä 40kmh koskaan, tämä on urbaania legendaa. Jo 30kmh rajoituksella autot ohittavat pyöräilijät 99,999% Eikä edes 30kmh mennä minkään kanttarin yli tai luiskan, kun saapuu, usein hieman tarkoituksellisesti viistoksi tehtyyn kohtaan(nopeudet laskevat edelleen) missä pyörätietie ylittää autotien pyörätienjatkeena. Kapeilla renkailla siinä hajottaa pyöränsä kun krossaa noin. Eli kaupunki ajon nopeudet eivät ole noin kovia polkupyörällä läheskään, saatika kun ylitetään tietä.
Tämä nyt vaan on tätä änkyrä autoilijoiden selittelyä miksi on itse vaarallinen muille tiellä liikkujille.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole ihan vakuuttunut siitä, että sun kannattaa alkaa selittämään minulle pyöräilystä. Tai uhoamaan fillarilla saavuttamastasi vauhdista tasamaalla tai alamäessä.
Mutta pointti olikin nämä 40 km/h risteykseen syöksyvät spandexkiitäjät. Olisi kiva nähdä, kun nämä niistä valittavat audikuskit kokeilisivat oikeasti ajaa fillarilla neljääkymppiä. Tulisi vähän realismia niihin puheisiin fillaristien nopeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole ihan vakuuttunut siitä, että sun kannattaa alkaa selittämään minulle pyöräilystä. Tai uhoamaan fillarilla saavuttamastasi vauhdista tasamaalla tai alamäessä.
Pikemminkin itsesi ei kannata alkaa puhumaan, jos et pääse polkupyörällä kuin kävelyvauhtia. Joko fillari on hajalla, tai sitten ei vaan kunto riitä. Terve parikymppinen sotkee tuon kolmekynppiä tasamalla ihan koska vain, alamäestä nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kääntyvä auto väistää aina risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Auto väistää pyöräilijää myös silloin, kun kärkikolmio tai stop-merkki on ennen pyörätien jatketta. Autoilija väistää aina suojatietä ylittävää kävelijää. Vaikeaako? Ei pitäisi olla, mutta silti meinaan jäädä päivittäin alle.
Minä kyllä pyöräilijänä olen olettanut, että minulla ja autoilijalla on samat väistämissäännöt. Mihin perustuu nuo yllä olevat väitteet, että auton pitäisi väistää suunnilleen aina?
Näitä lukiessa tulee mieleen, että kaikkien autoilijoiden havaintokyky ei riitä niin monen eri tekijän huomioimiseen. Siksi pyöräilijät tuntuvat olevan heidän raivon kohteena. Muutenhan raivo koskisi vain väärin ajavia, nyt raivo kodistuu pyöräilijöihin.
Mielestäni nuo sukkahousupyöräilujät ovat valinneet hyvin vaarantaessaan itsensä ajaessaan ns.autotietä pitkin. Vaihtoehtona olisi vaarantaa kevyenliikenteenväylällä poukkoilevat lapset.
Tästä syystä en ajelekaan audillani kuolleesta kulmasta raskaan kaluston eteen ja ala ruikuttamaan kun jäin alle :) varsinkaan talvisin, koska tiedän ettei niin painava massa pysähdy heti.