Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikennesääntöjä noudattamaton autoilija opettele väistämään pyörää ja kävelijää ei pitäisi olla kovin vaikeaa.

Vierailija
12.05.2016 |

Juuri kun hain leipää kaupasta huomasin tilanteen jossa auto tuli risteykseen josta se oli kääntymässä ilman vilkkua ja pyörä tuli pyörätietä suojatien/jatkeen yli auto viime tingassa tajusi sentään jarruttaa kun pyörä oli jo joutunut pysäyttämään kokonaan pyörätien jatkeelle. Tästä aiheesta on nyt puhuttu täällä pari vuotta ja tuntuu siltä että monien liikennesäännöistä välittämättömien/piittaamattomien autoilijoiden ymmärrys liikenteestä on huonontunut. Pyörää ei enää haluta nähdä vaan minäminä on tärkeää vaikka olisikin itse väistämisvelvollinen. Autoilijan virheen huomasi onneksi tämä kilpapyörällään pyöräilyshortseissaan polkija joka tulikin tilanteeseen sopivalla rauhallisella nopeudella ja ehti siksi hyvin jarruttaa ettei auto tule päälle.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa kiva tietää tilastot näistä trikooperseistä, että kuinka moni jää auton alle omaa tyhmyyttään. Sujuvasti esittelin keskisormea kahdelle trikooperseelle, kun polkivat ajoradalla vaikka vieressä meni pyörätie! Montako kertaa olet auton nähnyt ajavan pyörätietä pitkin??

Vierailija
22/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä on se johon sattuu(au ambulanssi) kolarissa siksi auton kuuluisi väistää useammin laissa, koska käytännössä pyörä väistää jo oman turvallisuutensa nimissä, silloinkin kun sitä ei häneltä vaadita. Tämä on saanut monet autoilijat ottamaan oikeudet omiin käsiinsä eivät noudata sääntöjä silloinkaan kun heidän pitäisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki olet ajamassa kohti liikenneympyrää, katsot ettei ketään tule missään, voit ajaa ympyrään ja siinä samassa on pyöräilijä törmännyt auton kylkeen ja ihan omaa huolimattomuuttaan. Autolla vauhtia 10 ja pyöräilijällä 40.. kumpi mokasi?

Vierailija
24/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellekään ajotien yli polkevalle en muuten tietä anna! Se on näköjään niin saatanan vaikee ymmärtää, että ajotiellä suojatien yli on talutettava pyörä AINA! Olen huomannut itse, että autoilijat antaa tietä joka kerta, kun nousee kiltisti satulasta ja taluttaa.

Herää nyt tälle vuosituhannelle. Liikutko sinä oikeasti autolla? Jos liikut, niin mene nyt herran jestas tarkastamaan ne liikennesäännöt. Tällainen kommentti auttaa ymmärtämään sitä touhua autoilijoiden toimesta...

Vierailija
25/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellekään ajotien yli polkevalle en muuten tietä anna! Se on näköjään niin saatanan vaikee ymmärtää, että ajotiellä suojatien yli on talutettava pyörä AINA!

Mikäs tämä ajotie on? Ihan outo, ja mulla on sentään ollut ajokortti yli 30 vuotta.

Mutta tiedätkös sinä sellaisen käsitteen kun pyörätien jatke? Se vasta tuntuu olevan vaikea ymmärtää.

Vierailija
26/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki olet ajamassa kohti liikenneympyrää, katsot ettei ketään tule missään, voit ajaa ympyrään ja siinä samassa on pyöräilijä törmännyt auton kylkeen ja ihan omaa huolimattomuuttaan. Autolla vauhtia 10 ja pyöräilijällä 40.. kumpi mokasi?

Tuossa tilanteessa syy on autoilijassa. Toki tuollainen vauhti ei ole terveellistä pyöräilijän kannalta, mutta autoilijan kuuluu antaa tietä tuossa kohdassa.

Vierailija
27/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänpä koe. Saat lainata mun maantiekilpuria. Koita polkea sillä neljääkymppiä. Jatketaan keskustelua sen jälkeen.

Vierailija
28/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä joidenkn pyöräilijöden tapaa, että kiihdytetään vauhtia risteykseen, kun auto on kääntymässä. Nopeasti tuleva pyöräilijä voi jäädä auton pilarin taakse katvealueeseen, vaikka kuinka olisi varovainen. Kaikkien liikkujien pitäisi olla varovaisia näissä tilanteissa.

Vierailija
29/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöriä on nykyään enemmän ja enemmän. Se että autoilijat koko ajan väittävät heidän liikkuvan kovaa, niin kovaa ettei ehdi reagoida ei pidä paikkaansa. Pyörissä on paljon myös lapsipyöräilijöitä(erinopeuksisia pyöriä) ja kaikki pyöräilevät kapealla pyörätiellä. Yllätys varmaan itseään kusettavalle autoilijalle että he kaikki kyllä hahmottavat toisensa aivan helposti eikä kolareita juurikaan satu vaikka tiet ovat kapeita ja joskus niissä on jalankulkijoitakin, vaan nämä joita te kutsutte ohjuksiksi ja holtittomiksi onnistuvat täysin turvallisesti kohtaamaan toisen tällä kapealla väylällä. Kun autoilijat astuvat kuvioon on onnettomuus valmis ja syypää usein ratin takana. Useammin se kolari on autotiellä ja siinä on autot osapuolina, jostain sen pitäisi jo kertoa. 

Vierailija
30/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajaa ajokortti, niin ei ole ongelmia fillarinkaan selässä, kun tietää TASAN miten hyvin autosta näkee ja missä ajassa se voi pysähtyä.

Eniten vaaratilanteita aiheuttaa nämä liian lujaa ja piittaamattomasti ajavat spandexperseet.

Vierailija
31/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva, jos pyöräilijät opettelisi säännöt. Harva heistä muistaa, että suojatiellä ei saa ajaa pyörällä tai että kesken matkanteon ei saa siirtyä ajoradalta suojatielle (tämäkin nähty eli ajetaan fillarilla kadulla, halutaan kääntyä vasemmalle, mutta koska silloin joutuu väistämään vastaantulijoita niin koukataan suojatielle ja ollaan silloin omasta mielestä niitä, joiden vuoksi autoilijan tulee pysähtyä).

Tuollaisia kohtia ei enää ole olemassa.

"Kun pyörätie jatkuu toisella puolella tien ylityskohtaa, voi perinteiset suojatien valkoviivat lukea pyörätien jatkeeksi ja ylittää ajorata satulassa pysyen

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/pyoratien-…

Tiedän, että moni pyöräilijä kimpoilee miten sattuu ja jos silloin kolahtaa, niin se on heidän oma häpeä. Mutta eipä nuo säännöt ole monelle autoilijallekkaan tuttuja ja muistakaa, että pyöräilijä on häviävä osapuoli, oli sitten kumpi tahansa oikeassa...

Vierailija
32/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänpä koe. Saat lainata mun maantiekilpuria. Koita polkea sillä neljääkymppiä. Jatketaan keskustelua sen jälkeen.

Kannattaa pumpata renkaisiin ilmaa, niin alkaa kilpuri liikkuakin... Itse olen ajanut halpa-hallin hybridillä parhaimmillaan yli 50km/h. Alamäkeen, mutta kumminkin.

Vierailija
33/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellekään ajotien yli polkevalle en muuten tietä anna! Se on näköjään niin saatanan vaikee ymmärtää, että ajotiellä suojatien yli on talutettava pyörä AINA! Olen huomannut itse, että autoilijat antaa tietä joka kerta, kun nousee kiltisti satulasta ja taluttaa.

Lueppa tuosta. Kuinka saatanan vaikeaa se liikennesääntöjen opettelu on? Ja kun sinä et niitä osaa, niin todennäköisesti moni pyöräilijä joutuu sinun uhriksi.

Vierailija
34/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lueppa tuosta. Kuinka saatanan vaikeaa se liikennesääntöjen opettelu on? Ja kun sinä et niitä osaa, niin todennäköisesti moni pyöräilijä joutuu sinun uhriksi.

No vittuako ajaa eteen? Oma vikansa jos ei itsesuojeluvaisto pelaa. Pienempi väistää ja sillä hyvä.

Vierailija
35/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ajaa ajokortti, niin ei ole ongelmia fillarinkaan selässä, kun tietää TASAN miten hyvin autosta näkee ja missä ajassa se voi pysähtyä.

Eniten vaaratilanteita aiheuttaa nämä liian lujaa ja piittaamattomasti ajavat spandexperseet.

No jos kolaroi auton kanssa omasta sooloilustaan johtuen, niin se on selvästi pyöräilijän vika. Mutta erittäin usein kotimatkallani auto tulee parkkipaikalta, kääntyy oikealle menosuuntaansa nähden ja kuski katsoo tietysti vain ja ainoastaan vasemmalle. No jos satun tulemaan samaan aikaan oikealta, jää täysin autoilijan näkökentän ympärille, koska hän ei edes katso oikealle. Tällainen tilanne on tullut usein, mutta koska tiedän, ettei autoilijoita edes kiinnosta katsoa tuleeko pyöräilijöitä, niin osaan varautua niihin.

Tuo "en näe" perustelu on täysin naurettava. Kai sinulla on iso navigaattori keskellä tuulilasia? Näitäkin näkee vaarallisen usein. Jos et havaitse kevyttä liikennettä, niin mene sitten vaikka taksilla.

Vierailija
36/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vittuako ajaa eteen? Oma vikansa jos ei itsesuojeluvaisto pelaa. Pienempi väistää ja sillä hyvä.

Vähän sama kun ajalen rekalla. Vittuako sillä on väliä jos joku kuppanen audi ajalee tiellä ja minä tulen kolmion takaa. Oma vikansa jos ajaa alle. Pienempi väistää ja sillä hyvä.

Vierailija
37/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän ne lait kaikkia koske. Mennään viidakon meiningillä niin hyvä tulee. Melkoista touhua taas.

Vierailija
38/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pumpata renkaisiin ilmaa, niin alkaa kilpuri liikkuakin... Itse olen ajanut halpa-hallin hybridillä parhaimmillaan yli 50km/h. Alamäkeen, mutta kumminkin.

Just joo, aivan ohjuksena ja naapurin Martta ohitti mummopyörällä samalla oikealta kun välittänyt säännöistä ja ohjuksena sekin. Taitaa olla ison luokan ongelmia nopeuden hahmottamisessa sinulla. Riittää kun otat tuon tyypin haasteen vastaan ja näytät miten se onnistuu, suunsoitto on aivan turhaa. Mene vaikka suoralle missä on viidenkympin tai neljänkympin rajoitus väljästi autoja ja kaverisi videoi kuinka ohittelet näitä hitaimpia hieman alinopeutta ajavia toisten autojen joukossa. Tämä tietenkin jos olet sanojesi mittainen emme voi uskoa ennen kuin todistat, kiitos!

Vierailija
39/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spandexperseet :D juuri näin! Suojatienjatke,tiedän kyllä mikä se on ja tiedän auton ratissa olevani väistämisvelvollinen. 50 vauhtia ja ajan suoraan ja kiitävä trikooperse päättää vetää pyörällä suoraa kulkevan autoni eteen, koska saahan siittä nyt polkea, kun on suojatie!!! Ei saa polkea, kun ei ole suojatienjatke! Miten helvetissä tää voi olla niin vaikeeta. Tässäkin kohtaa voidaan huomioida lapset ja vanhukset joilla ei voida olettaa olevan resursseja ymmärtää asiaa. Ei edelleenkään kukaan päälle halua ajaa!!!

Vierailija
40/62 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olispa kiva tietää tilastot näistä trikooperseistä, että kuinka moni jää auton alle omaa tyhmyyttään. Sujuvasti esittelin keskisormea kahdelle trikooperseelle, kun polkivat ajoradalla vaikka vieressä meni pyörätie! Montako kertaa olet auton nähnyt ajavan pyörätietä pitkin??

Sehän se tästä vielä puuttuu, että trikooperseet alkaa ajaa pyöräteillä! Ajavat niin kovaa että pelottaa tavallista pyöräilijää.