Vinkkejä kaivataan, miten pienentää ruokakuluja?
Perheemme tulot ovat laskeneet rajusti ja toivoisin käytännön vinkkejä ruokakulujen pienentämiseksi. Hyödynnän parhaani mukaan tarjouksia, ostan vain sitä, mikä on ostoslistalla ja olen alkanut suunnitella aterioita viikoksi eteenpäin. Millaisia säästövinkkejä teillä on?
Kommentit (16)
MInkä kokoinen perhe ja minkä summan kuussa olette aikasemmin käyttäneet?
Konkreettiset neuvot vaativat myös konkreettiset tiedot.
Ekstrapoloiden, mikäli kyseessä on kahden aikuisen talous, jossa on käytetty tonni susheihin on eri viivalla kuin viiden hengen perhe, jossa kulut ovat olleet makaronilaatikkoineen kolmisen sataa.
Vähentäkää lihan syöntiä. Meillä meni miehen kanssa ennen pelkästään viikon lihoihin 10-20€ eli kun alettiin vähentää lihaa/ostaa vain tarjouksesta niin viikon ruokalasku tippui heti ton verran. Lisäksi jos teitä ei oo ihan älyttömän montaa niin leipää vois tehdä itse, koska (vehnä)jauhot ei maksa paljon mitään.
Meillä säästetään myös kasvisruokaa syömällä, pidettiin kokonaan lihaton huhtikuu ja kyllä näkyi ruokalaskussa, vaikka muutama kerta syötiin vähän arvokkaampia kalojakin, eli kuhaa ja siikaa.
Nyt olisi tarjolla metsissä villiyrttejä lisukkeiksi. Netistä löytyy ohjeita. Toki vaatii aikaa ja tarkan tunnistuksen, mutta nokkonen ja voikukka on aika helppoja.
Yhtenä päivänä viikossa aina kananmuna-ateria, esim. iso munakas tai munavoileipiä. Sillä säästää jo pitkän pennin viikkojen kuluessa ja lisäksi kananmunista saa vitamiineja ja proteiinia hyvänlaatuisina. Kalrit jäänevät myös vähäisemmiksi, joten voi laihtuakin, jos sille on tarvetta.
Yhtenä päivänä viikossa jotain muuta suht halpaa ruokaa, esim. kotona tehty lihaton hernekeitto / tomaattinen linssisoppa.
Jos säännönmukaisesti elää systeemillä, että kahtena päivänä viikossa aina extrahalpaa ruokaa, ei voi mennä vikaan. Eikä tarvitse laskeskella ja joka viikko laatia uutta ruokalistaa.
Muina päivinä normisetti.
Ei alkoholia, ei savukkeita, ei karkkia ja muita snackejä kuin kerta viikossa.
Meillä helpottaisi jos mies joisi janoonsa vettä eikä vissyjä, sekamehua tai limua. Lapsi juo ehkä lasillisen viikossa tuota limua joten se ei ole iso kulu. Samoin miehellä on huono tapa natustella voileipiä yöllä kun olen mennyt nukkumaan joten juustoa ja leipää kuluu. Eikä mitään edamia tai arkijuustoa....
Ja mies myös on meistä ainoa joka juo tuoremehua ja syö jugurttia joka päivä.
Muuten tehdään ihan normaalia kotiruokaa ja leivotaan itse pullat jos tarvitaan, samoin osa leivistä.
Mutta noista miehen "herkuista" tulee vähintään 100€/kk
Vierailija kirjoitti:
Meillä helpottaisi jos mies joisi janoonsa vettä eikä vissyjä, sekamehua tai limua. Lapsi juo ehkä lasillisen viikossa tuota limua joten se ei ole iso kulu. Samoin miehellä on huono tapa natustella voileipiä yöllä kun olen mennyt nukkumaan joten juustoa ja leipää kuluu. Eikä mitään edamia tai arkijuustoa....
Muuten tehdään ihan normaalia kotiruokaa ja leivotaan itse pullat jos tarvitaan, samoin osa leivistä.
Tuskin tulee
Ihan normaalia syödä juustoa, jogurttia, vissyä
Ota kauppakuittisi talteen ja katso niistä, miten voit säästää. Mikä on turhaa eli voit vetää viivan päälle kauppalistassa ja mitä voisit saada halvemmalla tai vaihtaa eri tuotteeseen. Onhan se normaalia juustoa ja jugurttia syödä, mutta hintaa niille tulee. Juusto on kallista, onko sitä oltava niin paljon, entä voisiko vissyn sijasta juoda tavallista vettä ja ostaa halvinta mahdollista jugurttia?
Meneekö ruokaa hukkaan? Päiväystuotteita saa halvemmalla, mutta ne on syötävä heti tai pakastettava, muuten säästö hupenee roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta pakko vastata. Tässä taas hyvä esimerkki siitä millaisen porsaan kanssa nainen suostuu elämänsä tuhlaamaan! Voi elämän kevät.. Ukkonsa tyhjentää jääkaappia yötä myöten.
Mun isäni oli tuollainen. Äiti selkä vääränä kantoi ruokaa kotiin (äijä ei suostunut kaupassa käymään), ja äijä tyhjensi kaapit nopeasti sitä mukaa. Jo teini-iässä ajattelin, että en halua tuollaista perhe-elämää. Ja näin kävi. Minun ei tarvitse katsella porsasta, koska en ole sellaiseen elämään suostunut. Ja äitikin onneksi jätti isäni kärsittyään parikymmentä vuotta. Sai äijä jäädä porsasteleen ihan itekseen.
Voi kun pääsisi takaisin vuoden 2016 ruokien hintoihin :) Mä oon pari vuotta seuraillut alati kasvavia ruokakuluja ja vuodenvaihteessa otin tavoitteeksi päästä takaisin toissavuoden menoihin, mikä tarkoittaa enintään 250€/kk. Olemme prisman vieressä asuva pariskunta, joten ilta-alet ovat tulleet tutuiksi. Eihän siellä välillä mitään ole, mutta joinain iltoina on enemmän kuin pakastimessa olisi tilaa.
Tämän vuoden keskiarvo on toistaiseksi 220€/kk kun viime vuonna vastaavan ajankohdan keskiarvo oli 240€/kk ja koko vuoden keskiarvo 270€/kk. Ainakin parikymppiä olen siis onnistunut kutistamaan menoja. Suurin säästö on syntynyt siitä, että lopetimme sushin ostamisen, vaikkakin se harvinaista herkkua olikin. Pahimpaan sushinhimoon teen sushipiirakkaa, johon tulee puuroriisiä, noria, lappulohta, hieman katkarapuja sekä kasviksia.
Meillä on aina ollut suhteellisen pienet ruokakulut. Aamupalaksi pannullinen teetä sekä kauralesepuuroa siemenillä, raejuustolla, maapähkinävoilla ja banaanilla. Välillä syön aamulla myös hedelmän, viime aikoina se on ollut joko persikkaa tai melonia. Lämpimän ruoan syön kerran päivässä (mies kaksi) ja se on yleensä jokin ilta-alen löytö kasviksilla ja muulla lisukkeella. Iltapalaksi teetä ja hapankorppua kananmunalla sekä itse tehtyä viiliä marjoilla ja pähkinöillä. Olen koittanut samalla panostaa myös kuidun määrään, ja huomaan nyt voivani paremmin kuin vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
MInkä kokoinen perhe ja minkä summan kuussa olette aikasemmin käyttäneet?
Konkreettiset neuvot vaativat myös konkreettiset tiedot.
Ekstrapoloiden, mikäli kyseessä on kahden aikuisen talous, jossa on käytetty tonni susheihin on eri viivalla kuin viiden hengen perhe, jossa kulut ovat olleet makaronilaatikkoineen kolmisen sataa.
Älä nyt ota itseäsi noin vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä päivänä viikossa aina kananmuna-ateria, esim. iso munakas tai munavoileipiä. Sillä säästää jo pitkän pennin viikkojen kuluessa ja lisäksi kananmunista saa vitamiineja ja proteiinia hyvänlaatuisina. Kalrit jäänevät myös vähäisemmiksi, joten voi laihtuakin, jos sille on tarvetta.
Yhtenä päivänä viikossa jotain muuta suht halpaa ruokaa, esim. kotona tehty lihaton hernekeitto / tomaattinen linssisoppa.
Jos säännönmukaisesti elää systeemillä, että kahtena päivänä viikossa aina extrahalpaa ruokaa, ei voi mennä vikaan. Eikä tarvitse laskeskella ja joka viikko laatia uutta ruokalistaa.
Muina päivinä normisetti.
Ei alkoholia, ei savukkeita, ei karkkia ja muita snackejä kuin kerta viikossa.
Tämä on järkevä ohje. Ei vedä säästöä överiksi eikä ole syömishäiriöistä.
Ruokahävikki nolliin eli huolehdittava siitä, ettei ruokaa mene roskiin.
Kalastus jos asuu vesistöjen lähellä.