Mitä lukutaitoiset tekevät ekaluokalla?
Onko kokemuksia, mitä koulussa opetetaan ekaluokan äidinkielessä? Eskarissa jo käytiin läpi kaikki kirjaimet ja minusta tuntuu että selvä enemmistö lapseni eskariryhmästä osaa jo nyt lukea, osa sujuvasti, osa joten kuten. Kouluun tutustuessa kuulosti siltä, että lukemaan opettelu on edelleen ekaluokan päätavoite. Mitä siellä oikeasti tehdään?
Kommentit (41)
Ennen kaikkea ne lapset harjoittelee sitä koulunkäyntiä. Että osataan mennä kouluun ajoissa, osataan ottaa kotoa oikeat kirjat ja muut koulutarvikkeet mukaan, osataan seurata opetusta ja tehdä niin kuin opettaja käskee jne.
Minunkin lapsi osasi lukea ekalle luokalle mennessään ja hänen mielestään koulussa oli äärettömän tylsää. Toisaalta hän saattoi myöhästyä koulumatkalla, kun sateen jälkeen alkoi pelastella jalkakäytävältä kastematoja nurmikolle. Kyllä se ensimmäinen luokka näin jälkeenpäin katsottuna tuli ihan tarpeeseen.
Tylsistyvät enimmäkseen. Itse opin lukemaan viiden vanhana (menin ensimmäiselle luokalle -83) ja pureskelin kynsiäni kevääseen saakka, silloin kun viimeisetkin uit ja ait oli tankattu muille päähän.
Opettelevat kuria ja järjestystä. Sääntöjen noudattamista, keskittymistä ja muiden huomioimista.
Kiusaavat niitä, joita äiti on opettanut pitämään tyhmempinä hitaan lukemaanoppimiseen takia. Häiriköivät.
Mun luki Harry Pottereita ja harjoitteli koululiasen perustaitoja.
Me muutettiin Belgiasta Suomeen kun lapsi oli 6v ja osasi lukea ja laskea jo silloin reippaasti ekaluokan oppimäärän yli ja samoin hallitsi kaiken muunkin sosiaalisen kanssakäymisen ja koulunkäytiin liittyvät asiat. Ikävystyi ihan järjettömästi kolmessa viikossa ja sitten meidät kutsuttiin koululle ja ope ja kuraattori ehdotti, että poika siirtyisi suoraan tokalle. Niin sitten kävikin ja poika oli oikein tyytyväinen. Ihmettelen miten Suomessa on ekaluokka ihme leikkikoulua, kun siellä kuitenkin varmaan 95 prossaa lapsista oppii jo eskarissa lukemaan ja valtaosa laskemaankin. Koulunkäynti pitäisi Suomessakin aloittaa paljon nykyistä aikaisemmin, ainakin vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Opettelevat kuria ja järjestystä. Sääntöjen noudattamista, keskittymistä ja muiden huomioimista.
Kyllä kai nämä pitää opetella kotona.
Opetellaan kirjoittamaan ja lukemaan sujuvasti. Valtaosa ei osaa vielä sujuvasti kumpaakaan ja niistä tavuviivoista pyritään eroon.
Lukutoukkaeskarilaisen äiti kirjoitti:
Onko kokemuksia, mitä koulussa opetetaan ekaluokan äidinkielessä? Eskarissa jo käytiin läpi kaikki kirjaimet ja minusta tuntuu että selvä enemmistö lapseni eskariryhmästä osaa jo nyt lukea, osa sujuvasti, osa joten kuten. Kouluun tutustuessa kuulosti siltä, että lukemaan opettelu on edelleen ekaluokan päätavoite. Mitä siellä oikeasti tehdään?
Sun kannattaa kysyä, josko lapsellesi tehtäisiin koulukypsyystesti. Silloin olisi mahdollista hypätä ekaluokan yli suoraan tokalle.
Vaihdoin sen ainoan toisen lukutaitoisen luokkatoverin kanssa Pokemon-kortteja ja tarroja.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissaankysyt tällaista? 🙄
Ihan tosissani. Omasta, puolison ja sisarusten kouluajasta on jo kulunut aika kauan. Siihen aikaan enemmistö ei osannut lukea ja opetus oli sen mukaista. Muille sitten yritettiin keksiä vaihtelevasti mitä tahansa puuhaa, etteivät ihan pitkästyisi: apuopettajana toimimista, kirjojen tai lehtien lukemista, pirrtelyä, muiden aineiden läksyjen tekoa,... Ajattelin vain, kun nyt lukutaitoisia varmaan on pakollisen eskarin vuoksi enemmistö, niin kai se jotenkin näkyisi opetuksessa?
Ainakin minun lapseni luokalla oppilaat jaettiin kahtia. Ne jotka lukivat (ja kirjoittivat) sujuvasti jo syksyllä, puuhailivat omia tehtäviään ja lukivat pulpettikirjojaan sillä aikaa, kun opettaja opetti sitä lukutaidotonta puolta. Matematiikassa tekivät samoin. Osa alkoi laskea laskuja jo syksyllä, toinen osa taas tarvitsi apua numeroiden opettelussa.
Kyllähän siellä aika pitkäksi tulee niillä, joille koko ekaluokka ei tarjoa mitään uutta, saati haastetta. Suomessa tarvittaisiin ehdottomasti omat luokat tai opetusryhmät edistyneemmille oppilaille.
Tätä en ääneen sano, enkä omalla nimellä allekirjoita julkisesti, mutta opettajan näkökulmasta nämä ap:n kaltaiset äidit ovat kaikista hankalimpia vanhempia koulussa. Kuvittelevat lapsensa olevan jotenkin erityisen lahjakas, vaikka tosiasiassa noin puolet osaavat nykyään lukea ekalle mentäessä ja loput oppivat yleensä ekaluokan kevääseen mennessä lukemaan.
Nämä vanhemmat haluavat lapsilleen lisätehtäviä, lisähaasteita ja pommittavat opettajia Wilmassa, kun eivät mielestään saa lapselle tarpeeksi yksilöityä ja erityistä opetusta. Kun lapsihan siis selvästi on luokan fiksuin..
Ekalle luokalle tulevat lapset voivat olla ns. akateemisilta taidoiltaan eri tasoilla, mutta henkinen kehitys, sosiaalisten tilanteiden handlaaminen, ryhmässä oleminen ja yleisesti koulussa oleminen on ihan samalla tasolla kuin muillakin ekaluokkalaisilla. Joku lukemaan oppinut pissaa housuun koulupäivien aikana, kun ei muista mennä vessaan ajoissa. Joku, joka osaa laskea kolmannen luokan matikankirjat saa raivareita, kun ope käskee värittämään suomenlipun ristin siniseksi.
Antakaa lasten olla lapsia, kyllä koulussa opitaan TODELLA paljon muutakin kuin lukemista ja laskemista. Etenkin ekalla luokalla.
Nykyään on yleistä, että osa ekaluokkalaisista osaa jo lukea kouluun tullessaan. Tämä ei ole mikään ongelma, huolenaihe tms. Jokainen harjoittelee omalle taitotasolleen sopivia asioita sopivalla tavalla. Aapiset tehdään nykyään niin, että eriyttäminen onnistuu. Kukaan ei istu tyhjän panttina kuunnellen, kun osa opettelee tavuja. Ei tästä kannata huolestua. Opettajan ammattitaitoon kuuluu eriyttäminen ryhmän ja oppilaiden tarpeiden mukaan. Ja opettaja kertoo syksyn vanhempainillassa varmasti omista opetusmetodeistaan ja muista asioista. Siinä yhteydessä voit kysyä mieltäpainavista asioista. Terv. Ekaluokan ope
No äidinkielessä harjoitellaan esimerkiksi parempaa lukusujuvuutta ja luetun ymmärtämistä, eläytyvää lukutyyliä, kirjoittamista (sanat, lauseet, tarinat, oikeinkirjoitus jne), tavutusta (vaikeaa monellekin lukijalle!) ja paljon muuta. Ekalla harjoitellaan myös matematiikan perustaitoja (eteväkin oppilas tarvii harjoitusta laskurutiinin kehittymiseen) ja koulupäiviin sisältyy paljon muitakin oppiaineita. Tärkeintä ekalla on kuitenkin oppia koululaisen käytöstapoja ja sosiaalisia taitoja, eikä edes koululla järjestetty esikoulu vastaa täysin "oikeaa" koulua. Opettajat ovat kyllä (yleensä) ammattitaitoisia, ja osaavat eriyttää opetusta tarvittaessa ylöspäin. Suurin osa nykypäivän ekasista osaa lukea koulun alkaessa, ja loputkin yleensä jouluun mennessä. Ei se silti tee ekaluokasta turhaa!
Vierailija kirjoitti:
Lukutoukkaeskarilaisen äiti kirjoitti:
Onko kokemuksia, mitä koulussa opetetaan ekaluokan äidinkielessä? Eskarissa jo käytiin läpi kaikki kirjaimet ja minusta tuntuu että selvä enemmistö lapseni eskariryhmästä osaa jo nyt lukea, osa sujuvasti, osa joten kuten. Kouluun tutustuessa kuulosti siltä, että lukemaan opettelu on edelleen ekaluokan päätavoite. Mitä siellä oikeasti tehdään?
Sun kannattaa kysyä, josko lapsellesi tehtäisiin koulukypsyystesti. Silloin olisi mahdollista hypätä ekaluokan yli suoraan tokalle.
Oma lapseni ei ole mitenkään erityiskypsä tai -lahjakas tai edes osaa lukea mitenkään keskimääräistä paremmin. Muutenkin koulussa oppii varmasti muutakin kuin äidinkieltä, esim. muita kouluaineita sekä sosiaaisia taitoja ym.
Mun lapsen luokalla 70% osasi lukea ennen koulun alkua. Lapseni ei, mutta oppi kahdssa kuukaudessa. Lapseni koulussa ne jotka eivät osanneet lukea sai tukiopetusta yhden tunnin viikossa, ja heillä oli usein myös erityisope auttamassa heitä syksylä, kun luokaope opetti lukutaitoisia lapsia. Kyllä he paljon siellä jo opivat.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun lapseni luokalla oppilaat jaettiin kahtia. Ne jotka lukivat (ja kirjoittivat) sujuvasti jo syksyllä, puuhailivat omia tehtäviään ja lukivat pulpettikirjojaan sillä aikaa, kun opettaja opetti sitä lukutaidotonta puolta. Matematiikassa tekivät samoin. Osa alkoi laskea laskuja jo syksyllä, toinen osa taas tarvitsi apua numeroiden opettelussa.
Kyllähän siellä aika pitkäksi tulee niillä, joille koko ekaluokka ei tarjoa mitään uutta, saati haastetta. Suomessa tarvittaisiin ehdottomasti omat luokat tai opetusryhmät edistyneemmille oppilaille.
No eikä tarvita. Suomessa on koulutetut opettajat, jotka osaavat opettaa erilaisia oppilaita. Myös näitä lukevia ja laskevia ekaluokkalaisia, joiden äidit luulevat oman lapsensa olevan ainut lukeva ja laskeva ekaluokkalainen..
Ihanko tosissaankysyt tällaista? 🙄