Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienyrittämisen myyttejä?

Yrittäjyyttä Pelkäävä
11.05.2016 |

Olen todella arka ryhtymään pienyrittäjäksi. Yrittämisen riskit pelottavat. Erityisesti pelkään sitä, kun yritystoiminta pitää lopettaa eikä saa mistään työttömyyskorvausta tms. tukea siihen asti että löytää ansiotyön.

Voitteko, pienyrittäjät auttaa minua ja kumota nämä asiat myytteinä? :D Onko mielessänne jotain muita myyttejä, joita ihmiset tuntuvat liittävän pienyrittämiseen. Tarkoitan siis jotain muuta kuin "ihmiset luulevat pienyrittäjien olevan varakkaita". Etsin kannustusta yrittämään ryhtymiselle. Tahtoisin perustaa yrityksen joka verkkomyynnillä myy tuotteita myös ulkomaille tai jonka tuotteita ulkomainen jakelija (en tiedä oikeaa termiä) myisi maassaan.

Eli: rikkokaa nyt niitä myyttejä, kannustaen yrittämään :D

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä peruspäivärahan saa kun lopettaa yritystoiminnan.

Vierailija
2/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaa kannustaa, kun kaksi kertaa olen yksityisyrittänyt ja kerroista on jäänyt muistoksi lähinnä velkaa. Omat yrittämiseni olisivat ainakin saaneet jäädä yrittämättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään myyttejä, sillä olen pienyrittäjä ja kohdallani kaikki paskuus pitää paikkansa. :D Jos voisin kelata aikaa taaksepäin niin tekisin muutamia asioita eri tavalla.

Jos sinulla ei tule jatkuvia kuluja esimerkiksi tiloista tai lainoista, niin hommasi on itseasiassa aika leppoisaa. Jos on niin kannattaa säästää reippaasti elämisrahaa varastoon niin että pärjäät pitkän aikaa vaikka tuloja ei olisikaan. Minä tein tässä virheen ja homma on ollut pari kertaa vaakalaudalla.

Vierailija
4/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluat kannustusta/yllyttämistä, muttet faktoja?

Vierailija
5/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä peruspäivärahan saa kun lopettaa yritystoiminnan." -Eikös tämä peruspäivärahan saaminen ole ihan tosi asia, eikä myytti. - Toki todennäköisesti yritystoiminnan on täytynyt todistettavasti ensin loppua ja vasta sitten voi saada. Myytti on sen sijaan se, että jokainen pienyrittäjä tekisi jatkuvasti vähintään 15 tuntisia päiviä.   

Vierailija
6/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi mitään myyttejä, sillä olen pienyrittäjä ja kohdallani kaikki paskuus pitää paikkansa. :D Jos voisin kelata aikaa taaksepäin niin tekisin muutamia asioita eri tavalla.

Jos sinulla ei tule jatkuvia kuluja esimerkiksi tiloista tai lainoista, niin hommasi on itseasiassa aika leppoisaa. Jos on niin kannattaa säästää reippaasti elämisrahaa varastoon niin että pärjäät pitkän aikaa vaikka tuloja ei olisikaan. Minä tein tässä virheen ja homma on ollut pari kertaa vaakalaudalla.

Sama mulla, vaikka yrityksen tulot ovat melko tasaiset ympäri vuoden, on silti pari heikompaa kautta. Ja tuolle heikolle ajalle kasaantuu myös suurimmat menot. Pienyrittäminen suomessa on kyllä asia, johon en ketään halua tietentahtoen yllyttää.

7/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittäjä alalla, jossa myydään pelkästään palvelua /konsultointia. Itse koen, että yrittäjäksi ryhtyminen oli todella kannattavaa. Myyn vain osaamistani, eli mitään välinekuluja ei ole. Toimisto minulla on, mutta sen vuokra on pieni.

Yrittäjä voi käyttää työaikansa kuten haluaa. Työhöni ei liity enää mitään tuottamattomia palavereja tms. ajantappoa, jota aiemmin jouduin sietämään työnantajan leivissä. Nyt saan palkan kaikesta tekemästäni työstä, ja saan pitää kaiken rahan itse.

Verottaja toki vie siivunsa, mutta niinhän se tekee palkkatyössäkin. Yrittäjä maksaa itse verot ja yel-maksun, työnantajan leivissä ollessa se siivu lähtee automaattisesti palkan päältä. Kirjanpito on hoidettava itse, eli firman palkanlaskija ei hoida noita juttuja sun puolesta. Muuten en näe mitään eroa asiassa.

Jos lasken tuntipalkan itselleni, se on yrittäjänä huomattavasti suurempi kuin työnantajan leivissä ollessani. Vähemmällä työllä pääsee samoille liksoille kuin työsuhteessa olevana. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
8/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä peruspäivärahan saa kun lopettaa yritystoiminnan." -Eikös tämä peruspäivärahan saaminen ole ihan tosi asia, eikä myytti. - Toki todennäköisesti yritystoiminnan on täytynyt todistettavasti ensin loppua ja vasta sitten voi saada. Myytti on sen sijaan se, että jokainen pienyrittäjä tekisi jatkuvasti vähintään 15 tuntisia päiviä.   

Eikä todistamiseksi riitä, että poistaa yrityksen PRH:n rekisteristä. Itselleni yksi puuttuva paperi aiheutti 4 kk karenssin. Siihen päälle päivärahan käsittelyajat ja aika päätöksestä ensimmäiseen maksupäivään niin melkein puoli vuotta meni siihen että päiväraha alkoi juosta.

Vierailija
9/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Itse olen yrittäjä alalla, jossa myydään pelkästään palvelua /konsultointia. Itse koen, että yrittäjäksi ryhtyminen oli todella kannattavaa. Myyn vain osaamistani, eli mitään välinekuluja ei ole. Toimisto minulla on, mutta sen vuokra on pieni.

Tuollaisessa tilanteessa varmasti onkin yrittäjyys kannattavaa. Esim. it-alalla tiedän että monet on toiminimellisiä konsultteja, ja tienaavat paljon paremmin kuin firmojen leivissä.

Itselläni yritykset valitettavasti olivat sitä lajia että tarvitaan sekä liiketila, irtaimistoa että varastoa.

Ensimmäisessä jouduin tavallaan uhriksi, koska menin franchising-ketjuun joka ei sitten lähtenytkään "lentämään".Minulla oli sopimus, että en saa ostaa muilta tavarantoimittajilta kuin emäketjulta, ja emäketjulla oli vaikeuksia saada laadukasta tavaraa myyntiin. Joten tuotteet joita myin olivat ihan suorastaan pääosin huonoja, joten ne eivät menneet kaupaksi, joten tappiota tuli. Koko ketju on sittemmin lopettanut.

Toisessa tuhokseni koitui paikkakunnan suurimman työnantajan lopettaminen. Perustin leipomoliikkeen joka alkuun olikin suosittu. Mutta sitten tosiaan tuli uutinen että isoin työnantaja lopetti, ja koko kaupunki alkoi kuihtua. Ihan marketeissakin silminnähden valikoimat muuttui köyhempään suuntaan, kun kaupungissa ei enää juuri ollut "luxuksen" ostajia. Samoin leiväksi ja leivonnaiksiksi kävi marketin halvin laatu, ja liian harva kannattavuutta ajatellen enää tuli ostamaan pienleipomotuotteita. Leipomotoiminta oli vaatinut melko suuret investoinnit laitteistoonkin, ja näitä tässä sitten maksellaan pois palkasta...

- 2

Vierailija
10/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Itse olen yrittäjä alalla, jossa myydään pelkästään palvelua /konsultointia. 

Pulla hei, sun notkuminen tällä palstalla 24/7 ei ole mitään yrittäjänä toimimista vaikka se sossu sun elatuksen maksaakin.

Vierailija
11/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääs menkö henkilökohtaisuuksiin ja riitelyihin. Minusta tässä on kiinnostavia vastauksia. Kiitos erityisesti teille, jotka olette kertoneet todella yksityiskohtaisesti ihan alannekin. Jatketaan ihmeessä!

Aloittaja

Vierailija
12/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota työttömyysturvaan liittyvää riskiä voi tosiaan hallita sillä, että kerryttää esim. puolen vuoden hätävarasäästöt. Ja jos yritys tulee tilanteeseen, jossa noihin säästöihin pitäisi koskea elämänsä rahoittaakseen, niin on aika lopettaa. Ja toisaalta kun säästöjä on, niin uskaltaa tehdä enemmän ja ottaa enemmän riskejä, kun on se jonkinlainen turva aina taustalla.

Oman työn hallinta on mahtava tunne myös. Jos töitä vain on, niin voi itse päättää, miten paras lopputulos syntyy.

Hyvä kirjanpitäjä auttaa todella paljon numeroiden ja byrokratian kanssa ja siihen kannattaa varata rahaa. Ulkopuolinen ihminen, joka käy talousluvut läpi, vähentää myös stressiä siitä, että eihän itse ole tehnyt jotain virhettä tai unohtanut jotain jne,

Vierailija
13/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Pulla hei, sun notkuminen tällä palstalla 24/7 ei ole mitään yrittäjänä toimimista vaikka se sossu sun elatuksen maksaakin.

Aika ikävästi spekuloitu. Se joka toista haukkuu on se ite :D

Vierailija
14/14 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Aika ikävästi spekuloitu. Se joka toista haukkuu on se ite :D

T. 3-vee