Olen tehnyt nuorempana rikoksia ja velkaantunut. Millä kaikilla aloilla nämä estävät työn saamisen?
Mulla on takana aika hurjia vuosia. Olen nyt täyttämässä 30, haluan muuttaa elämäni suunnan ja hankkia koulutuksen. Oikeastaan käänsin suunnan jo kolme vuotta sitten, mutta ei se helppoa ole ollut, kun ymmärrettävästi monikaan ei halua minua esimerkiksi töihin...
Historiani on seuraava:
* Olen aikanaan kirjoittanut lukiosta hyvät paperit, vaikka olinkin aivan hunningolla (alkoholia, pilveä, kaveripiiri täynnä rikollisia)
* Tuomiot: pari näpistystuomiota, varkaus ja rattijuopumus alle 25-vuotiaana
* N. 30 000 e velkoja jäljellä, 10 000 olen jo maksellut pois
* Olen ollut satunnaisesti töissä viimeisen viiden vuoden aikana, nyt vakituinen osa-aikainen työ pienellä tuntimäärällä ja lisänä keikkatöitä.
Ja kyllä, häpeän suunnattomasti entistä elämääni ja kadun sitä. Olen kuitenkin tajunnut, ettei murehtimaan jääminen ja itsesääli auta. Eteenpäin on pakko mennä, jos meinaan tässä elämässä saada vielä jotakin hyvää aikaan. En mä tästä nuoremmaksi tule, enkä saa tehtyä tekemättömäksi. Haluan opiskella ja kouluttautua. Olen nyt suorittanut avoimessa oikeustieteen opintoja ja innostunut niistä todella paljon. Ala tuntuu omalta. Mutta jos pääsisin joskus oikikseen, ottaako kukaan minua töihin, kun taustani on mikä on?
Mitkä kaikki koulutukset ja työt ylipäätään kannata unohtaa taustani vuoksi? Vanhat tuomiot ja nuo velat varmaan vaikuttavat monella alalla työn saantiin.
Kommentit (20)
Eli siis ainakin terveydenhoitoalan työt on sinulta pois suljettu, koska niissä tarkastetaan aina.
🇺🇦🇮🇱
No jos tuo on oikea todellinen kuvaus, niin sulta jää pois sotilasura ja poliisiura, sekä pankki-ja rahalaitosten johtavat ja vastuulliset roolit (mnutta ei tavisanalyytikon yms tehtävät). Sotilasurakin voisi olla mahdollinen, jos et koskaan jäänyt huumeista kiinni, mutta taidat olla vaan siihen jo muuten liian vanha.
Kaffepulla kirjoitti:
Ainakaan mitään lasten parissa tehtävää työtä et voi tehdä, niissä tarkastetaan rikosrekisteri ja sen on oltava puhdas.
Rikosrekisteri tarkastetaan aina lasten parissa tehtävän työn kohdalla, mutta se ei tarvitse olla puhdas, siellä ei vaan saa olla lapsiin kohdistuvia rikoksia.
Kaffepulla kirjoitti:
Ainakaan mitään lasten parissa tehtävää työtä et voi tehdä, niissä tarkastetaan rikosrekisteri ja sen on oltava puhdas.
Tarkastetaan seksuaalirikoksien, väkivalta ja lasten osalta olevat rekisterit. Eli esim. Näpistykset ei näy ko otteessa
No siis lain mukaanhan henkilön historian takia ei saa syrjiä, eli kun tuomio on juridisesti suoritettu niin sillä ei saa olla vitunkaan väliä jatkoa ajatellen. Suomessa ei ole käytössä elinkautisia tuomioita eikä jatkettuja tuomioita siinä mielessä, että vielä kymmenien vuosien jälkeen jokin asia voisi estää työnsaannin. Jos näin kuitenkin tapahtuu niin työnantaja täytyy haastaa oikeuteen. Siinä vaiheessa kun sakot on maksettu ja linnassa lusittu niin se ei kuulu hevon perseen vertaa työnantajalle, naapureille yms. senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Rikosrekisteri tarkastetaan aina lasten parissa tehtävän työn kohdalla, mutta se ei tarvitse olla puhdas, siellä ei vaan saa olla lapsiin kohdistuvia rikoksia.
Kaikessa hoitotyössä voi joutua tekemisiin lasten kanssa, eli käytännössä kaikissa terveydenhoitoajan duuneissa rikosrekisteri tarkistetaan. Ja jos sieltä löytyy jotain, mikä ei liity lapsiin, en usko, että kukaan siltikään ottaa töihin.
Kannattaisi nyt keskittyä miettimään töitä, joissa rikosrekisteriä ei tarkisteta ollenkaan.
🇺🇦🇮🇱
Jos ajatellaan siis että pääset oikkikseen ja valmistut sieltä, niin mikä estää sua alkamasta oman lakitoimiston vetäjäksi. Vai tarvitaanko siihen joku auskultointi jossain kärikseessä vai kui?
No enikeis, niin kyllähän sitä vähän hämärrälläkin taustalla voi juristina toimia. Taitaa muutama aika hyvässä asemassakin oleva saanut jotain tutkintaa ja tuomiontynkää niskaansa, ettei se sikäli niin erikoista edes olisi.
Liikuin itsekin joskus semmoisissa rikollisjärjestöksi määritellyssä ryhmässä ja sen lipeillä. Niillähän on keissiä keissin perään ja ukkoja jossain tutkinnassa tämän tästä. Ne käytti muutamaa vakituista jotain lakimiestä niissä asioissaan koko ajan. Kyllä sillä ainakin töitä oli. Tosin se oli niin kertakaikkiaan juopon näköinen ja rankasti ryyppäävä, etten tiedä sitten että miten kauan ylipäätään oli työkunnossa ja/tai hengissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Totta. Lisäksi jos tekee vapaaehtoistyötä lasten parissa, rikosrekisteriote tarkastetaan myös silloin. Kun minä menin hallituksen jäseneksi yhteen yhdistykseen, tarkastettiin rikosrekisteriote myös kaikilta hallituksen jäseniltä. Käytännössä olemme näiden lasten kanssa tekemisissä 1-2 krt/vuosi tapahtumien tiimoilta eli emme edes näe lapsia kovin usein. Tj joka nuo rikosteristeriotteet kävi läpi, sanoi juuri tuota, että ne tarkastetaan sen varalta ettei siellä ole lapsiin kohdistuvia rikoksia.
Sain juuri työkaverikseni entisen kriminaalin joka istunut linnassa vielä vähän aikaa sitten, en ymmärrä miten tämä on mahdollista. Takana hänellä vakava päihdetausta ja erilaiset rikokset. Hoitajana nyt vanhuspuolella. Ilmeisesti siihen otetaan ketä vaan :/ toivon todella, että tää ihminen on nyt "kunnolla" ettei työpaikalta ala häviämään lääkkeet ja vanhusten rahat :/
Olet jo tuomiosi kärsinyt, ja mikä parasta opiksi ottanut. Varkaudet ja rattijuopumus eivät ole niin tuomittavia kuitenkaan, kuin esim. väkivaltarikokset.
Velkojen maksu on sekin vahva osoitus siitä, että suunta elämässäsi on muuttunut ja otat elämästäsi vastuun. Moni on tänä päivänä ylivelkaantunut, eli jos ei sen perusteella pääsisi töihin, niin eipä töissä kävisi paljon kukaan.
En usko, että tekemäsi nuoruuden rikkeet estävät myöskään lakimiehen uraa, varsinkin, kun aikaa kuluu niistä koko ajan enemmän. Kannattaa keskustella asioista alan ammattilaisten kanssa ja aina, aina olla rehellinen, jos joku löytää tietoja menneisyydestäsi.
Oikein hyvää jatkoa sinulle elämässäsi. Muista, että menneisyys ei määrittele tulevaisuuttasi :).
Sen verran vielä lisään, että nyt työn saamiseen on tietysti vaikuttanut rikkonainen työhistoria ja tämä varmaan huomataan jatkossakin. Alkaahan se tuottaa epäilyitä, kun en ole 18-27 -vuotiaana tehnyt muuta kuin satunnaisia duuneja. Rikoshistoria on vaikuttanut ainakin pari vuotta sitten sellaisten töiden saamiseen, joihin tehdään turvallisuusselvitys (esim. vartijan työ tai lentokentällä työskentely).
Eniten minua kiinnostavat oikeustiede tai kaupallinen koulutus, mutta olen avoin muillekin mahdollisuuksille. Minun tilanteessahan se on jo edistystä, jos ylipäätään pääsen kouluun tai saan joskus kokoaikaisen työn.
- AP
Toivottavasti pääset sinne minne haluatkin! Hirmuisesti tsemppiä sulle :)
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kaikessa hoitotyössä voi joutua tekemisiin lasten kanssa, eli käytännössä kaikissa terveydenhoitoajan duuneissa rikosrekisteri tarkistetaan. Ja jos sieltä löytyy jotain, mikä ei liity lapsiin, en usko, että kukaan siltikään ottaa töihin.
Kannattaisi nyt keskittyä miettimään töitä, joissa rikosrekisteriä ei tarkisteta ollenkaan.
Lasten kanssa tehtävään työhön tilataan rikosrekisteriote, jossa lukee vain onko asiaan vaikuttavia rikoksia, eli väkivalta-, huumausaine ja seksuaalirikokset, sekä lapsiin liittyvät että vapauteen liittyvät. Siellä ei näy mitään muuta. Hoitoalan työntekijöiltä voidaan myös tilata ote ettei ole aineiden väärinkäyttöä, myyntiä yms. Itse olen tilannut tämän, eikä kummassakaan näy kuin että "henkilöllä ei ole rikostaustaa rikoksissa a, b ja c." Googlaa vaikka rikosrekisteriote, ennen kuin rupeat selittämään jostain mistä et tiedä mitään.
Tiedän yhden linnassa lusineen, joka opiskelee oikiksessa. Etköhän sinäkin sinne sovi! Yrittämättä et ainakaan saa koskaan tietää.
Osaako joku sanoa millä tavalla it-alan hommiin vaikuttaa näpistykset? Ne näkyy turvallisuusselvityksessä. Mulla on on ollut ap:n tavoin vähän rankkaa, mutta nyt menis paremmin ja olis työ haussa. Toivon nyt, ettei tuo tausta pilais kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
No siis lain mukaanhan henkilön historian takia ei saa syrjiä, eli kun tuomio on juridisesti suoritettu niin sillä ei saa olla vitunkaan väliä jatkoa ajatellen. Suomessa ei ole käytössä elinkautisia tuomioita eikä jatkettuja tuomioita siinä mielessä, että vielä kymmenien vuosien jälkeen jokin asia voisi estää työnsaannin. Jos näin kuitenkin tapahtuu niin työnantaja täytyy haastaa oikeuteen. Siinä vaiheessa kun sakot on maksettu ja linnassa lusittu niin se ei kuulu hevon perseen vertaa työnantajalle, naapureille yms. senttiäkään.
Onko tosiaan näin? Koska kyllähän joillain aloilla rikokset vaikuttaa työnsaantiin.
Vaikuttaahan se. Paljon enemmän, mitä voisi kuvitellakaan. Ihmisistä on kuitenkin nykyaikana tosi helppo saada erilaista tietoa, ja kyllä terveydenhuoltoalalla syynätään aika tarkkaan, varsinkin viime aikoina kun on ollut näitä valelääkäreitä sun muita. Vai palkkaisitteko kotisairaanhoitoon vanhuksia hoitamaan ihmisen, jolla on näpistyksiä kontollaan?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vaikuttaahan se. Paljon enemmän, mitä voisi kuvitellakaan. Ihmisistä on kuitenkin nykyaikana tosi helppo saada erilaista tietoa, ja kyllä terveydenhuoltoalalla syynätään aika tarkkaan, varsinkin viime aikoina kun on ollut näitä valelääkäreitä sun muita. Vai palkkaisitteko kotisairaanhoitoon vanhuksia hoitamaan ihmisen, jolla on näpistyksiä kontollaan?
Tän pullakahvin juttuihin ei kannata uskoa, kun hän ei selkeestikään asioista mitään tiedä ja turhaan pelottelee. Jos terveydenhoitoalalla tehdään selvitys, niin siinä ei ainakaan näy mitkään näpistykset. Osa vakavammista rikoksista kyllä näkyy.
🇺🇦🇮🇱