Tuttavani antaa lapsen vain huutaa
Kyseessä reilu parikymppinen äiti, hänellä on reilu vuoden ikäinen tytär ja aina kun olemme heillä käyneet hän antaa lapsen vain itkeä.
Tarkoitan ettei heti reagoi itkuun edes mitenkään ja silloin kun reagoi on jotenkin kylmä.
Hän antaa harvoin huomiota lapselle, vain ruoan ja vaipan vaihtojen yhteydessä.
Pitäisikö minun koittaa sanoa hänelle jotain ettei tyttö kuvittele olevansa tuolla menoa hylätty
Kommentit (16)
Onko tämä äiti itse ihan terve? Ettei ole masennusta tai muuta päällä? Voi näkyä tuollaisena zombi käytöksenä, siskollani tuli raskauden jälkeinen masennus ja oli kuin aave lasta hoitaessa
Mistä ap tiedät ettei äiti ole ihan normaali sitten vierailujesi ulkopuolella? Tietenkään lasta ei hyysätä ja hyssytellä samalla intensiteetillä silloin, kun on vieraita. Se olisi epäkohteliastakin. Kyllä lapsi selviää hengissä yhdestä kyläilyepisodista, vaikka sille ei koko ajan lässytettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap tiedät ettei äiti ole ihan normaali sitten vierailujesi ulkopuolella? Tietenkään lasta ei hyysätä ja hyssytellä samalla intensiteetillä silloin, kun on vieraita. Se olisi epäkohteliastakin. Kyllä lapsi selviää hengissä yhdestä kyläilyepisodista, vaikka sille ei koko ajan lässytettäisi.
Tätä mietin minäkin. Tosin kyllä itkuun pitäisi reagoida vaikka ei samalla tavalla leikittäisikään lasta kyläilijöiden aikana..
No semmoinen viba hänestä tulee ettei hän ole ihan kympillä äitiydessä mukana. Mieheni on samaa mieltä, vaikkei yhtä usein siellä käy.
Ja toki voi olla jotain masennustakin taustalla, mutta koskaan hän ei ole minun kuullen valittanut olevansa väsynyt tai mitään.
Hän vain ei ole äitimäinen persoona
On erilaisia itkuja. Onko mahdollista että äiti tunnistaa erilaiset itkut paremmin?
Onko ap:lla omia lapsia? Ehkä äiti ensin koittaa että josko itku loppuisikin. Lapset kun nopeasti oppii että itkemällä saa kaiken.
Tuohon huomioimiseen vierailun aikana, voi olla että äiti haluaisi vain keskustella ja olla kun kerrankin saa muutakin juttuseuraa kun lapsen. Voisitko sinä seuraavalla kerralla sanoa äidille että "hengähdä sinä, minä hoidan" ja hoitaisit lapsen, leikittäisit hetken tai vaihdat vaipan?
Minulla myös tuttu, jonka mielestä on ok antaa vauvan/pienen lapsen itkeä ja huutaa, ettei sille vain tulisi käsitystä, että moisella käytöksellä saisi tahtonsa läpi ja huomiota :( :(
Että kauniisti käyttäytymällä saa pusun ja halin, itkemällä tai kiukuttelemalla ei syliin pääse vaan karjastaan muualle.
Tuttava sitä, tuttava tätä...
Miksi aina pitää puhua tuttavasta? Tuttava on sellainen jonka tiedät ja kuntien moikkaat kun vastaan tulee, ei sellainen jonka luona vierailet kylässä harva se päivä
No kaveri sitten. Olen leikkinyt tytön kanssa sillointällöin ja hän on minun seurassani ihan pirteä ja iloinen.
Mutta samaa pelkään että tyttö polosta tulee tunnevammainen koska äiti ei hoivaa häntä "tarpeeksi"
Ap
Eikös tuon ikäinen vielä yleensä viihdy sylissä? Kai ystävän kanssa voi puhua, vaikka pitäisi lasta sylissä. Muistan, että sillä tavalla oma lapseni pysyi tyytyväisenä.
Näyttää siltä, että tuo kaverisi ei ihan ymmärrä mitä kaikkea lapsi tarvitsee. Tarvitsisi jotain tukea, neuvontaa mielestäni. Joillain äideillä on vääriä käsityksiä riittävästä tai hyvästä hoivasta.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että tuo kaverisi ei ihan ymmärrä mitä kaikkea lapsi tarvitsee. Tarvitsisi jotain tukea, neuvontaa mielestäni. Joillain äideillä on vääriä käsityksiä riittävästä tai hyvästä hoivasta.
Juuri näin!
Tulin itse hyvin nuorena äidiksi ja paljon olisin neuvoja ja tukea tarvinnut. En tiennyt edes että vauvoilla on tiheän imun kausia. Luulin, että huutaa mahaansa ja on muutenkin vaativa vauva ja hytkyttelin vain polvien päällä vaikka olisi pitänyt rintaa tarjota. Onneksi maitoa kuitenkin riitti ja pojastakin tuli ihan ihminen 😊
Vierailija kirjoitti:
Voi pitää paikkaansa
En ikimaailmassa ole ymmärtänyt tuota lapsen rääkkäämistä. Olen katkaissut välit hiljaksiin tuttuihin äiteihin jotka huudattavat lastaan ("unikoulu" tms). Minusta heiltä puuttuu jokin osa päästä.