Kokemuksia varhaisista vaihdevuosista?
Onko kellään?
Olen 37, viime vuoden aikana kierto lyhentynyt 21-24 vuorokauteen, lisäksi yöhikoilua ja kuumia aaltoja.
Toinen munasarjoistani on aiemmin surkastunut, ja nyt toinenkin ilmeisesti viimeisillään.
Minulla on kaksi autoimmuunisairautta ja solunsalpaajalääkitys, molemmat aiheuttavat varhaisia vaihdevuosia.
Olen nyt varannut ajan gynelle. Jos kyse on tästä, kannattaako hormonikorvaushoito? Ottaisitko sen, jos olisit minä - estrogeenivaje näin nuorena ei liene toivottavaa?
Onneksi lapset on tehty ja isoja :/
Kiitos asiallisista vastauksista, olen hermona.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Saattaisin ottaakin, koska luukato olisi todella ikävä juttu.
Totta. Kiitos vastauksesta.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko oireisiin lihominen?
Ainakin laihtumisen vaikeus, tosin hormonitoimintaan vaikuttavat sairaudet tekevät arvioinnin lähes mahdottomaksi. Paino näyttää kerääntyvän harmillisesti keskivartaloon. ap.
Hui kamala...
Minulla on autoimmuunisairaus ja hoitona atsatiopriini (azamun). Olen ollut huomaavinani hormoonitoiminnassani muutoksia, kuukautisia edeltävää migreeniä, ihon kukkimista ja hikoilua. Olen vasta 35v. Mikä sairaus ja lääkitys sulla ap on? En tiennyt että näillä olisi yhteys? :(
Vierailija kirjoitti:
Hui kamala...
Minulla on autoimmuunisairaus ja hoitona atsatiopriini (azamun). Olen ollut huomaavinani hormoonitoiminnassani muutoksia, kuukautisia edeltävää migreeniä, ihon kukkimista ja hikoilua. Olen vasta 35v. Mikä sairaus ja lääkitys sulla ap on? En tiennyt että näillä olisi yhteys? :(
Sama lääkitys kuin sinulla, yhdeksättä vuotta. Kilpirauhas- ja suolistosairaus. Enpä minäkään tiennyt yhteydestä ennen kuin googlettelin, muistaakseni terveyskirjastokin mainitsee asiasta.
Minua on myös kehoitettu välttämään auringonottoa. Atsatiopriinin pitkäaikaiskäyttö lisää okasolusyövän riskiä. Ei ole kovin levollinen olo ja ilmankaan ei voi olla :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamala...
Minulla on autoimmuunisairaus ja hoitona atsatiopriini (azamun). Olen ollut huomaavinani hormoonitoiminnassani muutoksia, kuukautisia edeltävää migreeniä, ihon kukkimista ja hikoilua. Olen vasta 35v. Mikä sairaus ja lääkitys sulla ap on? En tiennyt että näillä olisi yhteys? :(Sama lääkitys kuin sinulla, yhdeksättä vuotta. Kilpirauhas- ja suolistosairaus. Enpä minäkään tiennyt yhteydestä ennen kuin googlettelin, muistaakseni terveyskirjastokin mainitsee asiasta.
Minua on myös kehoitettu välttämään auringonottoa. Atsatiopriinin pitkäaikaiskäyttö lisää okasolusyövän riskiä. Ei ole kovin levollinen olo ja ilmankaan ei voi olla :(
ap, unohtui.
En osaa sanoa vaihdevuosiasiaan mitään, mutta senkin ja noiden sairauksien kannalta on varmasti erittäin tärkeä liikkua säännölllisesti sopivalla kuormituksella ( ei liian lepsua, ei liian totista) ja syödä monipuolisesti ja hyvin. Lihaskunto erityisesti olisi tärkeää, vaikka kotosalla ihan muutama minuutti / ilta perusjuttuja (kyykkyyn-ylös, punnerrukset, selinmakuulta peffan nostot jne.) koska noi asiat vaikuttaa niin paljon koko aineenvaihduntaan ja immunologiaankin.
Jos seksielämä ei ole säännöllisessä kuosissa, niin sitäkin voisi tehostaa, esim. joka toisena päivänä tai päivittäin (olettaen että olet parisuhteessa), sillä sekin tasapainottaa kehon hormonitoimintaa.
Riittävä kunnollinen yöuni on myös tärkeä pointti.
Kannattaa huomioida että yöhikoilut ja kuumat aallot voivat myös liittyä joihinkin lääkityksiin ja autoimmuunisairauksiin (esim. kilpparivaivoihin liika suuri tyroksiinannos tekee noita oireita).
Eihän sairautesi ja hoitosi estä hormonihoitoa? Mulla alkoi 40-vuotiaana menopaussi syöpähoitojen seurauksena, enkä saanut ottaa hormonikorvaushoitoa. Nyt on vähän osteoporoosia löydetty, mutta sen eteneminen on saatu estettyä kalsiumilla ja kovalla liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa vaihdevuosiasiaan mitään, mutta senkin ja noiden sairauksien kannalta on varmasti erittäin tärkeä liikkua säännölllisesti sopivalla kuormituksella ( ei liian lepsua, ei liian totista) ja syödä monipuolisesti ja hyvin. Lihaskunto erityisesti olisi tärkeää, vaikka kotosalla ihan muutama minuutti / ilta perusjuttuja (kyykkyyn-ylös, punnerrukset, selinmakuulta peffan nostot jne.) koska noi asiat vaikuttaa niin paljon koko aineenvaihduntaan ja immunologiaankin.
Jos seksielämä ei ole säännöllisessä kuosissa, niin sitäkin voisi tehostaa, esim. joka toisena päivänä tai päivittäin (olettaen että olet parisuhteessa), sillä sekin tasapainottaa kehon hormonitoimintaa.
Riittävä kunnollinen yöuni on myös tärkeä pointti.
Kannattaa huomioida että yöhikoilut ja kuumat aallot voivat myös liittyä joihinkin lääkityksiin ja autoimmuunisairauksiin (esim. kilpparivaivoihin liika suuri tyroksiinannos tekee noita oireita).
Kiitos vastauksesta. Yritän pitää itsestäni huolta, elämäntavat ovat säännölliset ja arki stressitöntä (siinä määrin kuin se kellään voi olla :)) En tupakoi tai käytä alkoholia, syön monipuolisesti ja liikun ulkosalla. Hyvin nukuttaa. Kilpirauhaskontrollit tuoreet ja ok, kuten viime vuosina. Seksielämä on hyvää ja säännöllistä, mutta ihan jokapäiväiseen menoon ei taida meistä kummastakaan olla. Sehän tässä huolettaakin, kun parhaansa tekee ja silti on oireita, syytäkin siis tutkia. ap.
Ei kannata aloittaa estrogeenia, elleivät vaihdevuosioireet ole tosi pahat. Silloinkin kannattaa käyttää niin lyhyt aika kuin mahdollista.
Viimeisen 3 vuoden aikana kolmella tietämälläni vaihdevuosi-ikäisellä naisella on todettu ja hoidettu hormonikorvaushoidosta johtuva rintasyöpä. Yhdellä jouduttiin leikkaamaan molemmat rinnat kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sairautesi ja hoitosi estä hormonihoitoa? Mulla alkoi 40-vuotiaana menopaussi syöpähoitojen seurauksena, enkä saanut ottaa hormonikorvaushoitoa. Nyt on vähän osteoporoosia löydetty, mutta sen eteneminen on saatu estettyä kalsiumilla ja kovalla liikunnalla.
Kiitos vastauksesta. Huh, enpä tiennyt tätäkään että sairaus voi estää :/ Luuntiheysmittaus on tehty viitisen vuotta sitten kovien kortisonihoitojen vuoksi, silloin kaikki OK. Luultavasti gyne osaa esittää vaihtoehtoni... Kuinka olet voinut muuten, onko menopaussistasi jo aikaa? Onko elämänlaatu sellainen, kuin toivoisit sen olevan? ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata aloittaa estrogeenia, elleivät vaihdevuosioireet ole tosi pahat. Silloinkin kannattaa käyttää niin lyhyt aika kuin mahdollista.
Viimeisen 3 vuoden aikana kolmella tietämälläni vaihdevuosi-ikäisellä naisella on todettu ja hoidettu hormonikorvaushoidosta johtuva rintasyöpä. Yhdellä jouduttiin leikkaamaan molemmat rinnat kokonaan pois.
Huh, hurjaa. Täytyy tutustua aiheeseen enemmän, tietoni hormonikorvauksesta ovat varsin vajaita. Kiitos vastauksesta. ap.
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi myös jouduttaa vaihdevuosia ja vaikuttaa muutenkin hedelmällisyyteen. Kannattaa miettiä onko vointi kilpirauhaslääkityksen osalta oikeasti myös oireiden puolesta kunnossa eikä vain veriarvojen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Huh, enpä tiennyt tätäkään että sairaus voi estää :/ Luuntiheysmittaus on tehty viitisen vuotta sitten kovien kortisonihoitojen vuoksi, silloin kaikki OK. Luultavasti gyne osaa esittää vaihtoehtoni... Kuinka olet voinut muuten, onko menopaussistasi jo aikaa? Onko elämänlaatu sellainen, kuin toivoisit sen olevan? ap.
Kiitos kysymästä, voin paremmin kuin koskaan. Syövästä ja menopaussista on 6 vuotta, olen terve. Ja säännöllisen, kovahkon liikunnan (crossfit) ansiosta olen myös paljon paremmassa kunnossa kuin olen ikinä ollut. Käyn luuntiheysmittauksissa kerran vuodessa. Liikunta on avainasemassa osteoporoosin ehkäisyssä; erityisesti kaikenlainen hyppiminen ja raskaiden painojen nostaminen auttaa luiden tiheyden säilymisessä.
Mukavaahan menopaussin läpikäyminen ei ole, mutta kyllä sen kestää. Varmista vielä lääkäreiltäsi ja lueskele, mitä muut samassa tilanteessa ovat kokeneet ja mitä suosittelevat. Varmasti löytyy sulle sopiva vaihtoehto. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi myös jouduttaa vaihdevuosia ja vaikuttaa muutenkin hedelmällisyyteen. Kannattaa miettiä onko vointi kilpirauhaslääkityksen osalta oikeasti myös oireiden puolesta kunnossa eikä vain veriarvojen kannalta.
Totta. Hashimotopotilaana on tämänkin kanssa säädetty aikanaan enemmänkin. Sekä liika-annostus että liian vähäinen aiheuttavat äkkiä rytmihäiriöitä (+muu oirekirjo), ne puuttuvat nyt. Kiitos vastauksesta. ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, voin paremmin kuin koskaan. Syövästä ja menopaussista on 6 vuotta, olen terve. Ja säännöllisen, kovahkon liikunnan (crossfit) ansiosta olen myös paljon paremmassa kunnossa kuin olen ikinä ollut. Käyn luuntiheysmittauksissa kerran vuodessa. Liikunta on avainasemassa osteoporoosin ehkäisyssä; erityisesti kaikenlainen hyppiminen ja raskaiden painojen nostaminen auttaa luiden tiheyden säilymisessä.
Mukavaahan menopaussin läpikäyminen ei ole, mutta kyllä sen kestää. Varmista vielä lääkäreiltäsi ja lueskele, mitä muut samassa tilanteessa ovat kokeneet ja mitä suosittelevat. Varmasti löytyy sulle sopiva vaihtoehto. Tsemppiä!
Onpa hienoa kuulla (lukea) tervehtymistarina :) Onnea saavutuksestasi ja iso kiitos rohkaisusta. ap.
Olen täysin terve 2 lapsen äiti, kuukautiset olleet säännölliset. 42v jäi kuukautiset pois ehkä n. 5krt vuodessa pientä hyhmää tulee. Migreeniä n. Kerran kuukaudessa. Kuumia aaltoja, hikoilua. Pituutta 173 painoa 82. Vielä pari vuotta sitten painoin 65-70kg. Kaikki verikokeet otettu. Terve kuin pukki, vaihdevuodet vain alkaneet. Kuukautiset alkoivat kun olin 16.
Äimä kirjoitti:
Olen täysin terve 2 lapsen äiti, kuukautiset olleet säännölliset. 42v jäi kuukautiset pois ehkä n. 5krt vuodessa pientä hyhmää tulee. Migreeniä n. Kerran kuukaudessa. Kuumia aaltoja, hikoilua. Pituutta 173 painoa 82. Vielä pari vuotta sitten painoin 65-70kg. Kaikki verikokeet otettu. Terve kuin pukki, vaihdevuodet vain alkaneet. Kuukautiset alkoivat kun olin 16.
Siis oon nyt 43v 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamala...
Minulla on autoimmuunisairaus ja hoitona atsatiopriini (azamun). Olen ollut huomaavinani hormoonitoiminnassani muutoksia, kuukautisia edeltävää migreeniä, ihon kukkimista ja hikoilua. Olen vasta 35v. Mikä sairaus ja lääkitys sulla ap on? En tiennyt että näillä olisi yhteys? :(Sama lääkitys kuin sinulla, yhdeksättä vuotta. Kilpirauhas- ja suolistosairaus. Enpä minäkään tiennyt yhteydestä ennen kuin googlettelin, muistaakseni terveyskirjastokin mainitsee asiasta.
Toivottavasti ap vielä eksyisit takaisin tähän ketjuun... Minullakin siis suolistosairaus (cu) ollut jo melkein 15 vuotta, siihen azamun mennyt varmaan jo kymmenen vuoden ajan. Ilman en pärjää, mulla on melko usein akuutteja. Biologisia lääkkeitä ei ole ehdotettu, koska kortisonilla oireet aina saadaan melko hyvin taittumaan. Mutta minullakin on siis lukuisi kortisoniluureja takana.
Lisäksi muutama vuosi sitten (toissa syksynä?) kilpirauhaseni tulehtui. Lääkäri sanoi samankaltaiseksi autoimmuunivaivaksi. Kilpirauhanen turposi, oli kipeä. Kipu säteili korvaan, kukkuun ja leukaan. Söin vaivaan kortisonikuurin joka vei oireet pois. Kilpirauhanen ultrattiin ja siinä sanottiin olevan joko tulehdukselle tai alkavalle struumalle tyypillisiä muutoksia.
Lähiaikoina painoni on noussut reilusti, olen aivan kamalan väsynyt, käsien iho halkeilee rikki. Kiinnitin huomiota sydämen outoihin muljahteluihin ja paineen tunteeseen kurkulla. Lääkäri tutesi että toinen lohko kilpparista on suurentunut. Ultrassa näkyi struumaan sopiva löydös. TSH oli 0,97 ja T4V 16.jotain. Nämä ilmeisesti ihan normaalit. Lääkäri kuitenkin totesi, että seurataan vielä vuosi, sitten arvio thyroxinista? En ymmärrä mihin vaivaan sitä lopulta oltaisiin määräämässä, minulle ei ole ihan selvillä vaikuttaako sairastettu kilpirauhastulehdus edelleen, vai pelkkä struuma.
Olen miettinyt että varmasti jälleen kerran akuuttina jylläävä suolistotulehduskin väsyttää, ja siihen parhaillaan syömäni kortisonikin aiheuttaa vaikka mitä oireita. Tosi hankala tietää mistä mikin tuntemus johtuu.
Ps. Minä onnistuin joku kevät azamunin ekoina vuosina saamaan aivan järkyttävät aurinkoihottumat, kun asiasta tietämättömänä istuin kevään/kesän ensimmäisenä päivänä tunnin auringossa kirjaa lukemassa hihattomassa topissa.... Olin punainen kuin tomaattti ja iholle nousi iloisesti näppyjä kuin rokossa. Sen jälkeen olen ottanut auringon kanssa varovaisemmin ;)
Saattaisin ottaakin, koska luukato olisi todella ikävä juttu.