Ihanaa köyhien uikutusta: Teslan omistajat saavat 500 €/kk valtiolta tukea rahoitukseen
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050721525330_uu.shtml
Itse nostan tuota Tesla-tukea. Miksi en nostaisi? :D Ainoa ongelma tässä on, että uskaltaako tässä lähteä enää edes kaupungille ajelemaan Tessukalla, kun köyhät vetää kuitenkin avaimilla naarmuja täyteen, kun tämä hys-hys-juttu vihdoinkin valkenee kaikille. :D
No, minä ajelen tyytyväisenä ja nostelen nauraen tukea. :D
Kommentit (9)
Kiitos taas Suomen vallanpitäjille, aivan upeasti junailtu tuki. Arvostan.
Minä olen köyhä, ja minua ei haittaa sähköautoilun tukeminen. Ei noihin nyt niin paljon sitä rahaa mene! Valtiontukien avulla Tesla voi laajentaa toimintaansa kun autoja ostetaan enemmän, ja sehän tarkoittaa yleensä tehostunutta tuotantoa ja halvempia hintoja. Haaveilen Teslasta, joten jos hinnat vähän laskisivat, saattaisi minullakin olla sellaiseen joskus varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhä, ja minua ei haittaa sähköautoilun tukeminen. Ei noihin nyt niin paljon sitä rahaa mene! Valtiontukien avulla Tesla voi laajentaa toimintaansa kun autoja ostetaan enemmän, ja sehän tarkoittaa yleensä tehostunutta tuotantoa ja halvempia hintoja. Haaveilen Teslasta, joten jos hinnat vähän laskisivat, saattaisi minullakin olla sellaiseen joskus varaa.
Joo sulla saattaisi. :D Jos 140 000 euron auton hinta "laskee vähän", niin se maksaisi vieläkin yli 100 000 € :D
Toisaalta ei minullakaan tuohon olisi ollut varaa, mutta kun tuo mies nyt repii 300 000 € vuodessa, niin ajelen sitten hänen ostamallaan Teslalla. :D AP
Vierailija kirjoitti:
Valtion tuet eivät koskaan tehosta mitään toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sulla saattaisi. :D Jos 140 000 euron auton hinta "laskee vähän", niin se maksaisi vieläkin yli 100 000 € :D
Toisaalta ei minullakaan tuohon olisi ollut varaa, mutta kun tuo mies nyt repii 300 000 € vuodessa, niin ajelen sitten hänen ostamallaan Teslalla. :D AP
Minäpä en ajatellutkaan olla köyhä ikuisesti vaan teen tälläkin hetkellä kovasti töitä, jotta tulevaisuuteni olisi toisenlainen kuin nykyisyys. :) Provohan sinä olet, mutta siitä huolimatta: Ylimielisyytesi ei kosketa minua millään tavalla. Jätän tuollaisten koulimisen elämän huoleksi. ;)
Ihanaa vastakkain asettelua :D Miksi IL ei tehnyt vertailua tuulivoimalalle ajettavista tuista ja ökyautoilusta? Niillä tuilla moni eläkeläinen elää makoisasti koko loppuelämän.
Eli samanlaisia pummeja sitten kuitenkin olette. Jotain tuottamatonta toimintaa tuetaan keinotekoisesti. Kertokaa nyt vielä mikä tolkku siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusin Tesla maksaa noin 30 000, ja siihen alkaa keskituloisellakin olla varaa. Varsinkin, kun huomioidaan ilmaiset latauspisteet verrattuna bensan hintaan. Se toki tulee hieman viiveellä Suomen markkinoille, mutta tulee kyllä.
Yli satatuhatta euroa maksavan Teslan haltija saa valtiontukea melkein kansaneläkkeen verran, 500 euroa kuukaudessa.
Ainakin sata suomalaista hyvätuloista on yrityksensä kautta anonut valtiolta 400 - 500 euron kuukausiavustusta Teslan osamaksuihin tai leasingvuokriin. Tuen piiriin hyväksytyille valtio maksaa autonomistamistukea yleensä kolme vuotta kullekin eli käytännössä auton koko pitoajan ennen kuin auto menee vaihtoon.
Tiedot ilmenevät Trafin ajoneuvorekisteristä sekä tukihakemuksista, joita yritykset ovat toimittaneet työ- ja elinkeinoministeriölle.
Kuukausiavustukset ovat saajilleen verottomia. Avustukset kattavat jopa 30 prosenttia auton omistuskuluista.
Rahaa rikkaille
Tyypillinen tukeen oikeutettu Tesla on maksanut noin 140 000 euroa, mikä on kolme tai jopa neljä kertaa enemmän kuin pienempi kilpailijansa Nissan Leaf. Kallis Tesla haukkaa leijonanosan uusimpien sähköautojen tuista.
Sähköauton tuki ei tule automaattisesti, vaan avustusta pitää anoa valtiolta. Iltalehden selvitys kertoo, että joka toinen Tesla-autoilija tai hänen yrityksensä on vaatinut työ- ja elinkeinoministeriöltä tukea.
Tuen piiriin hyväksyttyjä Tesloja oli Suomessa viime vuoden lopussa noin 130.