Jos isovanhemmat ovat eronneet ja heillä on uudet puolisot, niin miten lapsenne kutsuvat heitä?
Ovatko he "mummon mies" tai "vaarin vaimo"? Vai kutsuvatko ihan etunimillä?
Kommentit (26)
Lehmä taikka kusipää, molemmat kuvaavia.
Meillä on mummipuoli ja vaaripuoli. Ovat sen verran paljon tekemisissä lasteni kanssa, että ansaitsevat tulla kutsutuiksi "titteleillä", mutta haluavat kuitenkin erottua oikeista isovanhemmista.
Meillä kutsutaan etunimillä ihan. Mieheni vanhemmat siis eronneet, molemmilla pitkäaikaiset uudet puolisot, jotka läheisiä meille ja lapsille. Ei ole ollut tarvetta tituleerata sen kummemmalla isovanhempinimityksellä, kun aina puhutaan tyyliin mamma ja keijo, pappa ja teija -tyyppisesti. Ei ole lapsille epäselvää kenestä puhutaan, ja toisaalta tietävät myös, että pappa on isän isä ja mamma isän äiti, mutta keijo ja teija "vain" heidän puolisoita.
Meillä kutsuvat papaksi ja rakas pappa onkin.
Etunimellä. Luulen, että isän uusi puoliso haluaisi tulla kutsutuksi vaikka "Inkeri"-mummuksi, kohtelee lapsiani kuin omia lapsenlapsiaan. Jostakin syystä on vain aina ollut Inkeri, vaikka on lapsille tärkeä ja läheinen.
Ps. Joku mummupuoli voisi tässä ketjussa kertoa, millä nimellä haluaisi itseään kutsuttavan? :)
Minä en halua olla missään tekemisissä mieheni lastenlasten kanssa, enkä siis kaipaa mitään kutsumanimeäkään. Itse asiassa miehen tyttären poika ei edes tiedä, kuka olen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua olla missään tekemisissä mieheni lastenlasten kanssa, enkä siis kaipaa mitään kutsumanimeäkään. Itse asiassa miehen tyttären poika ei edes tiedä, kuka olen.
Tämä on hyvä järjestely kaikkien kannalta. Ei sitä joka emakkoon ole tarvetta tutustuakaan.
Meillä on niin,että ollaan eronneiden "kaarti",kaikki isovanhemmat ovat eronneet,mutta kutsumatyyli on ihan normaali.Avomieheni on minun lapsenlapsille pappa tai sitten etunimeltä pelkästään.Ex-mieheni on "oikea" vaari.
Siten avomieheni lapsenlapset kutsuvat taas minua ihan vain nimeltä,omille lapsenlapsille olen mummi,ja toinen oikea mummi on mummu.Avomieheni vävyn vanhemmat ovat myös eronneet,oikea mummi on mummi ja hänen puolisonsa on pappa.Avomieheni on taas se "oikea"vaari.
Olipas monimutkaista,kun kaikki ovat viipotelleet omille teilleen.Mutta onneksi kaikki mahtuvat saman kahvipöydän ääreen,se on tärkeintä,ainakin lapsille.
Meillä isän vaimo on lapsille mummi. Samoin minulle isän vaimon vanhemmat olivat eläessään mummo ja vaari. He olivat minulle todella tärkeitä ja helpottivat paljon vanhempieni erosta johtunutta surua.
Etunimellä jos kaipaa jotakin määritteitä niin esim. Matti papan Maija.
Ei mitenkään, heitä kiinnostaa kuin kilo paskaa tämä asia.
Etunimellä kutsun oman isoisäni puolisoa ja etunimellä lapseni kutsuvat mummonsa puolisoa. Mummon puoliso olisi halunnut tulla kutsumanimeksi "ukki", mutta lasteni isälle se ei sopinut.
Miehen vanhemmat ovat eronneet. Isoisän uudesta vaimosta ei pahemmin puhuta meillä. Jos käymme kylässä, hän ei puhu lastemme kanssa, vaan lapset leikkivät isoisän uusien lapsien kanssa. Lapset eivät koskaan ole puhuneet tästä naisesta. Me sanomme, että menemme kylään isoisälle, emmekä edes korosta koko naisen olemassaoloa. Mies ei pysty sietämään naista, eikä omaa isäänsä, mutta käymme kohteliaisuuden vuoksi kylässä kerran pari vuodessa.
Isäni vaimo on mamma. Ovat olleet jo 23 vuotta yhdessä ja kuuluu perheeseen. Äitini seurustellut n. puoli vuotta ja omalla nimellä kutsutaan.
On tuo katkeruus kamalaa,kun kohtiliaisuudesta vaan käydään kylässä,ja lapsille opetetaan ettei tästä papasta ja mummipuolesta ole mitää hyvää.
Meillä on anopin mies pappa. Apin(vaari) puolisoa kutsutaan etunimellä ja mummi perään. Kuitenkin erosta jo yli 20vuotta aikaa ja uudet puolisot olleet vuosia. Ja mummeja ja pappoja he ovat omille lapsienlapsille, joten ovat halunneet myös puolison lapsenlapsille olla mummi ja pappa. Äitini miesystävä on etunimi ja vaari perään.
Mun tuttu kertoi, että häntä miehen lapsenlapset kutsuvat etunimellä, sanotaan vaikka "Annikki". ei ole oikea nimi. Joku näistä lapsenlapsista oli ihmetellyt kaverinsa synttäreillä, että minkä "Jannikalla" ei ollut synttäreillä omaa Annikkia käymässä. On ilmeisen läheinen lastenlastensa kanssa.