Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko hoitajan lakanataitoksen (aluslakanaan)? Jos olet hoitaja, käytätkö sitä kotonakin?

Vierailija
03.05.2016 |

Minä käytän nimenomaan kotona kun en ole hoitajan töitä tehnyt sitten vuoden 2000. Mutta lakanataitos on syöpynyt alitajuntaan kouluajoilta, mitään muuta varmaan en enää muistakaan ;)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa, mutta osaan ostaa kuminauhalakanat kaupasta. Olen insinööri.

Vierailija
22/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millainen on hoitajan lakanataitos? Työskentelen potilaiden parissa, mutta enpä ole kiinnittänyt huomiota aluslakanoihin, onko ne laitettu jotenkin normaalista kotityylistä eroavasti? Eikö reunat vaan tungeta sinne patjan alle ja siinä se?

M I T Ä ?! Se on kuule niin, että ennenmuinoin harjoittelijoita itketettiin, jos ei osannut pedata, sitä on takaraivoon iskostunut tuo petaaminen :D

t: sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakana ensin patjan päädyn alle, nosta sivun roikkuva osa patjan päälle, tunge sitten päädyn yli tuleva osa patjansivun alle, nyt sulla pitäis olla patjan päällä kolmion muotoinen lakanan kulma, jos selitin oikein, se sitten viimeksi patjan alle. Sielä pysyy. En ole mikään hyvä selittäjä, mutta olen kyllä hyvä petaaja.

En tajunnut : D

Vierailija
24/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, en käytä.

Olen siis ollut sairaala- apulaisena, silloin petasin paljon, mutta myönnän että laitoin lakanan kulmat patjan alle solmuun, niin pysyi paremmin kun päätu nostettiin ylös.

Ja tätä tein pitkään kotona lapsillekin, pysyi lakanat hyvin.

Nykyään sh, ja lastenosastolla, ja teen enemmän tuota perinteistä sairaalapetausta jos pitää lakanat vaihtaa. Normaalisti laitoshuoltaja petaa sängyn

Vierailija
25/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tehdään se kulma. Muuten vaikuttaa aika kömpelöltä näin vanhan hoitajan silmin. Paljon näpsäkämmin (kuten tuolla aiemmin jo mainittiin) ennen vanhaan opetettiin sängyt petaamaan ja jos ei osannut, niin haukut tuli.

Osaan vetää lakanat suoraan vaikka unissani sekä yksin pedatessa ja kaksin.

Vierailija
26/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakana ensin patjan päädyn alle, nosta sivun roikkuva osa patjan päälle, tunge sitten päädyn yli tuleva osa patjansivun alle, nyt sulla pitäis olla patjan päällä kolmion muotoinen lakanan kulma, jos selitin oikein, se sitten viimeksi patjan alle. Sielä pysyy. En ole mikään hyvä selittäjä, mutta olen kyllä hyvä petaaja.

Arvasin, mun mies aina sanoo että kun selitän eksyy suorallakin tiellä.

Vierailija
27/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkö se on? Ks. noin 2 min kohdalta.

t. se joka ei osaa (eikä ole itketetty sen takia :)

Vierailija
28/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana hoitoapulaisena ja siitä asti taitellu ne lakanat kotonakin, auttaa pysymään paikoillaan :)

Vierailija
29/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettiin tuo yläasteella  kotitaloustunnilla. Olen saman opettanut lapsille, en tiennyt, että se on joku hoitajien erikoisuus :)

Vierailija
30/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän huono video ja nämä tekevät liikaa ylimääräisiä askeleita. Peraate kuitenkin tulee selväksi, lakanan pää taitetaan ensin patjan alle , sivulle roikkuvan osan ylempi kolmio nostetaan patjan päälle ja alempi kolmio työnnetään ensin patjan alle ja sitten vasta päällimmäinen kolmio. Meille sh-koulussa aikanaan neuvottiin millä kädellä nostetaan patjan kulma ja missä asennossa oli jalat :), ei ollenkaan saanut tehdä noita ylimääräisiä askelia, vaan sängyn petaus oli kuin tanssa ja tämä on aivan totta!

Vierailija
31/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaalahuoltaja ja käytän kotonakin tuota. 10v tehnyt niin tulee automaattisesti.

Vierailija
32/33 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ja käyrän kotona. Sairaanhoitajana työskennellyt viimeksi vuonna 1995, nyt toisella alalla.

Vierailija
33/33 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä tarkoitat kun käytän yleensä sitä, jonka opin emäntäkoulussa 1970-luvulla. Lienenkö ainoa emäntäkoulun käynyt tällä palstalla. Reunoja ei vaan tungeta patjan alle vaan vedetään suorana tietyssä järjestyksessä, aloittaen hankalimmasta = kauimpana seinän puolella olevasta kulmasta.

Neuvokaapa tosiaan, mikä on se tapa jolla saa pikkuisen liian lyhyent tai kapean lakanan pysymään hyvin paikallaan! En ole ensinkään varma siitä, onko minun käyttämäni paras.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme