Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mahtuuko teidän arkeenne uusien suosituksien mukainen määrä liikuntaa?

Vierailija
03.05.2016 |

http://yle.fi/uutiset/pikkulapsille_kahden_tunnin_sijasta_vahintaan_kol…

Kolme tuntia joka ainoa päivä tuntuu aika... paljolta. Ei tullut huono omatunto eivätkä lapseni tökötä illasta toiseen pädin ääressä, mutta silti mietin, miksi kukaan anna päivittäisiä suosituksia esim. lasten taidekasvatukselle. Eikö lasten pitäisi päivittäin myös piirtää, musisoida, kuulla satuja, näytellä, jne.

Ajatuksia?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa asuu 3-lapsinen perhe ja niillä on pihalla trampoliini, lapset (n. 4,6,8v) ovat hyppineet nyt ainakin vuoden putkeen JOKA PÄIVÄ siinä. Vanhempi poika oli jo pari viikkoa sitten siinä ilman paitaa, katselin ikkunasta että siinä on sissijääkärit koulutuksessa, ei ole ainakaan kunnon puutetta niillä penskoilla :D

Vierailija
42/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, miksi näitä pitää taas lukea kuin piru raamattua? Eihän liikkuminen ole yhtäkuin juoksemista kieli vyön alla! Jos 3-vuotias kannetaan hiekkalaatikolle ja se istuu siellä flegmaattisena lapio ojossa 3h tekemättä yhtään mitään, se ei ole liikkumista. Mutta jos se 3-vuotias kävelee sinne hiekkalaatikolle 50 metriä, leikkii kyykyssä, nousee välillä ja hakee lisää leluja yms niin se on jo liikkumista. Mutta tätä ei vanhemmat ymmärrä, vaan koska itse ollaan niin suorituskeskeisiä, on lapsellekin vain kaksi vaihtoehtoa: joko juokset täysillä kenttää ympäri tai pelaat kotona konsolilla. Kun terveellisintä on nimenomaan se lapsen luonnollinen liikkuminen, johon sisältyy paljon eri asentoja (leikitään kyykyssä tai mahallaan, kiipeillään, kävellään, juostaan, hypitään yms).

Niin, sitä juuri ihmettelen, miksi ihmeessä näistä ihan tavallisista asioista pitää tehdä suosituksia oikein tuntimäärien kanssa? Muistan kyllä, että olin silloin muinoin vähän hermostunut sen kahden tunnin suosituksen kanssa, kun lapsi ei paljon juoksennellut, näin jälkeenpäin ajatellen huoli oli täysin turha. Ja kyllä silloin ainakin sen liikunnan piti olla reipasta, siihen ei olisi riittänyt kyykistyminen ja lelun hakeminen hiekkalaatikon toisesta päästä. Tuntuu, että näillä iänikuisilla suosituksilla saadaan vanhemmat joskus huolestumaan ihan turhasta, vaikka ajatus on varmasti ollut hyvä. Ja sitten taas ne, joiden varmaan pitäisikin huolestua, eivät kyllä huolestu.

34

Peesi tälle. Mä uskon, että lapsi tietää mitä se milloinkin tarvitsee. Mullakin oli rauhallinen, pelokas, kiviä järjestelevä, lasten BMI:llä mitattuna ylipainoinen (varmaan pahin synti palstalla) kolmivuotias, ja nykyään mulla on normaalipainoinen, sata lasissa pyöräilevä, monta ratakierrosta putkeen juokseva, sählyä rakastava ja uimaan kinuava viisivuotias. 

Tärkeintä on havaita se herkkyyskausi just omalla lapsella ja antaa silloin välineet kehitykseen. Meidän motorisesti kömpelöksi sanottu lapsi oppi ajamaan pyörällä 5 minuutissa.

Tällä palstalla ylianalysoidaan kyllä ihan kaikkea ;D Olen itse ollut pullukka lapsena ja miehestä on sellaisia söpöjä sumopainija-kuvia. Lapsemmekin oli varustettu vararenkailla, mutta ei olisi ikinä tullut mieleenkään laihduttaa tms.

Mielestäni on upeaa kuulla, että lapsenne oppi noin nopeasti pyöräilemään. Meillä kesti todella kauan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan mahdoton järjestää, kun tulee töistä vähän ennen viittä ja menee nukkumaan ysiltä. Siinä välissä on puuhaa joka liittyy esim lapsiin, kodin- ja pihanhoitoon, ruoanlaittoon... Johan sitä menisi kaikki muu elämä persiilleen jos noin eläisi.

Sinkkuelämän ihanuuksia. Kaksi tuntia iltaisin liikuntaa ja kukaan ei kärsi, kukaan ei valita.

Vierailija
44/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, miksi näitä pitää taas lukea kuin piru raamattua? Eihän liikkuminen ole yhtäkuin juoksemista kieli vyön alla! Jos 3-vuotias kannetaan hiekkalaatikolle ja se istuu siellä flegmaattisena lapio ojossa 3h tekemättä yhtään mitään, se ei ole liikkumista. Mutta jos se 3-vuotias kävelee sinne hiekkalaatikolle 50 metriä, leikkii kyykyssä, nousee välillä ja hakee lisää leluja yms niin se on jo liikkumista. Mutta tätä ei vanhemmat ymmärrä, vaan koska itse ollaan niin suorituskeskeisiä, on lapsellekin vain kaksi vaihtoehtoa: joko juokset täysillä kenttää ympäri tai pelaat kotona konsolilla. Kun terveellisintä on nimenomaan se lapsen luonnollinen liikkuminen, johon sisältyy paljon eri asentoja (leikitään kyykyssä tai mahallaan, kiipeillään, kävellään, juostaan, hypitään yms).

Niin, sitä juuri ihmettelen, miksi ihmeessä näistä ihan tavallisista asioista pitää tehdä suosituksia oikein tuntimäärien kanssa? Muistan kyllä, että olin silloin muinoin vähän hermostunut sen kahden tunnin suosituksen kanssa, kun lapsi ei paljon juoksennellut, näin jälkeenpäin ajatellen huoli oli täysin turha. Ja kyllä silloin ainakin sen liikunnan piti olla reipasta, siihen ei olisi riittänyt kyykistyminen ja lelun hakeminen hiekkalaatikon toisesta päästä. Tuntuu, että näillä iänikuisilla suosituksilla saadaan vanhemmat joskus huolestumaan ihan turhasta, vaikka ajatus on varmasti ollut hyvä. Ja sitten taas ne, joiden varmaan pitäisikin huolestua, eivät kyllä huolestu.

34

Peesi tälle. Mä uskon, että lapsi tietää mitä se milloinkin tarvitsee. Mullakin oli rauhallinen, pelokas, kiviä järjestelevä, lasten BMI:llä mitattuna ylipainoinen (varmaan pahin synti palstalla) kolmivuotias, ja nykyään mulla on normaalipainoinen, sata lasissa pyöräilevä, monta ratakierrosta putkeen juokseva, sählyä rakastava ja uimaan kinuava viisivuotias. 

Tärkeintä on havaita se herkkyyskausi just omalla lapsella ja antaa silloin välineet kehitykseen. Meidän motorisesti kömpelöksi sanottu lapsi oppi ajamaan pyörällä 5 minuutissa.

Tällä palstalla ylianalysoidaan kyllä ihan kaikkea ;D Olen itse ollut pullukka lapsena ja miehestä on sellaisia söpöjä sumopainija-kuvia. Lapsemmekin oli varustettu vararenkailla, mutta ei olisi ikinä tullut mieleenkään laihduttaa tms.

Mielestäni on upeaa kuulla, että lapsenne oppi noin nopeasti pyöräilemään. Meillä kesti todella kauan :)

Kiitos kauniista sanoista ;)  Ja tosiaan pakko vielä korostaa, ettei ollut tarkoitus kehua oman lapsen nopealla oppimisella, kun sellaiseksi tällä palstalla moni asia tulkitaan. Pointtini oli vain, että lapsi oppii sitten kun on valmis oppimaan, eikä motorisesti kömpelö ole tuomittu olemaan sellainen loppuikäänsä. Meidän lapselta olisi herkästi mennyt itsetunto ja motivaatio, jos olisi väkipakolla treenattu. Eli toki arkiliikuntaa pitää olla, mutta ei lasta pidä viedä väkipakolla pyöräilyharjoituksiin silloin, kun sillä palaa mieli leikkailla koukeroita pahvinpaloista. Viikon päästä tilanne voi olla ihan toinen.

Oma lukunsa ovat sitten nämä sähköiset vimpaimet. Ne voivat liian isoina annoksina ihan oikeasti sammuttaa lapsen luontaisen oppimisen halun ja tarpeen.

Vierailija
45/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

34

Kiitos kauniista sanoista ;)  Ja tosiaan pakko vielä korostaa, ettei ollut tarkoitus kehua oman lapsen nopealla oppimisella, kun sellaiseksi tällä palstalla moni asia tulkitaan. Pointtini oli vain, että lapsi oppii sitten kun on valmis oppimaan, eikä motorisesti kömpelö ole tuomittu olemaan sellainen loppuikäänsä. Meidän lapselta olisi herkästi mennyt itsetunto ja motivaatio, jos olisi väkipakolla treenattu. Eli toki arkiliikuntaa pitää olla, mutta ei lasta pidä viedä väkipakolla pyöräilyharjoituksiin silloin, kun sillä palaa mieli leikkailla koukeroita pahvinpaloista. Viikon päästä tilanne voi olla ihan toinen.

Oma lukunsa ovat sitten nämä sähköiset vimpaimet. Ne voivat liian isoina annoksina ihan oikeasti sammuttaa lapsen luontaisen oppimisen halun ja tarpeen.

Mun mielestä voi ja saa kehua. Ei ole keneltäkään pois. Kuulostaa muutenkin hyvältä suhtautumiselta liikkumiseen ym. Ei ryppyotsaisuutta ;)

Meillä kaikki on ihan normaalipainoisia, vaikka olimmekin lapsena pyöreitä.

Ja temperamentti oli suurin syy, miksi yksi kaveri ei meinannut millään oppia pyöräilemään. Oli oppinut monia juttuja helposti eikä sopinut luonteelle ettei heti oppinut pyöräilemään.

Tabeista ja laitteista niiin samaa mieltä.

Vierailija
46/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin on varmasti paljon väliä, milloin kysytään. Ihmismuisti on kumminkin aika lyhyt. Näin ekoilla kesäkeleillä on helppoa sanoa että "joo kyllä meidän lapsi ulkoilee aamusta iltaan", mutta mitenkähän tuo on marraskuussa.

Vierailija
47/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudun kyllä vähän ärtyneesti/huvittuneesti näihin suosituksiin. Eikös aiempi suositus ollut kaksi tuntia? Jos ajatellaan perhettä, jossa lojutaan telkkarin ääressä sipsipussi kourassa päivästä toiseen ja lapset ovat selvästi ylipainoisia, niin tuskinpa he ovat sitä kahtakaan tuntia reippailleet; miten ihmeessä heitä auttaa suosituksen nostaminen kolmeen tuntiin :D 

niin, tai sitten on vaan asiaa, ihmisen fysiologiaa ja terveyttä tutkittu ja päädytty siihen, että kolme tuntia päivittäistä liikuntaa riittää nykytiedon valossa turvaamaan lapsen tasapainoisen kehityksen (...siltä osalta, kuin liikunta voi sitä turvata).

että ihanko todella suhtaudut tähän ärtyneen huvittuneesti ja mielestäsi suositus pitäisi olla kuitenkin se 30min, jotta sohvallalojujatkin innostuisivat? Ei se suositus sitä perhettä varmaan autakaan, niinkuin ei tunnu auttavan tupakoitsijaakaan tieto tupakoinnin vaaroista . Ei silti liene tarpeen suosittaa kaikille yleisesti vain paria tupakkaa päivässä, jotta kaikki voisivat paremmin saavuttaa tavoitteen?

Vierailija
48/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsethan ulkoilee ja liikkuu päiväkodissa. Joku päiväkodissa työskentelevä varmaan osaa sano kuinka monta minuuttia lapset liikkuu päivässä. Ei tuota koko kolmea tuntia tarvi liikkua hoitopäivän ja nukkumaan menon välisenä aikana.

Muistan omista kouluajoistani 70-80 lukujen vahteessa että me pojat oltiin välitunnin jälkeen hiki päässä höyryävinä, niin että opettaja vähän toruikin mietä että onko sitä pakko riehua hikeen asti. Jos neljä välituntia temuaa, niin sekin on jo tunnin verran liikuntaa, siihen sitten vielä koulumatkat päälle, niin on jo 1,5h täynnä.

Pitäisi tosiaan päikyssä ja koulussa panostaa tuohon liikkumiseen. Kun lapsemme olivat päiväkodissa, he eivät liikkuneet juuri yhtään. Päiväkotipaikka saatiin kaupungin toiselta laidalta, joten sinne oli pakko mennä autolla. Päiväkoti oli ahdas ja sokkeloinen. Sisällä ei siis saanut riehua (pomppia, juosta, kiipeillä). Sisällä ei koskaan ollut minkäänlaista jumppaa. Pihalla rauhalliset lapsemme istuivat hiekkalaatikolla tai leikkivät kauppaa. Lähinnä siis istuivat, maksimissaan keinuivat. Pari kertaa vuodessa oli hiihtoa. Säbää harrastavat pojat osallistuivat päiväkotienvälisiin säbäkisoihin. Yhtään tyttöä ei noissa ollut mukana.

Nyt kouluikäisinä liikkuvat vähän enemmän (hyötyliikunta). Välkillä istuvat kuulemma paikoillaan ja juttelevat kuten kuulemma "kaikki muutkin".

Vierailija
49/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muksut on liikunta päiväkodissa jossa ulkoillaan joka säällä. Eli aamulla noin tunti ja iltapäivällä 1,5/2 tuntia. Ja pari kertaa viikossa sisäjumppa tai temppurata lisäksi. Päiväkodissa myös kiipeilyseinä ja trampoliini koko ajan saatavilla.

Kävellään/pyöräillään matkat päiväkotiin (osaksi lapsi kyllä rattaissakin). Matka 2 km suuntaansa.

Eli hyvin kyllä täyttyy.

Meillä on lapsilla myös päiväkodissa ulkoilua ja jonkinlainen "pakollinen" liikuntahetki 30min. En kyllä millään usko, että lapset koko aikaa siellä hikihatussa juoksisivat tai kiipeilisivät, eiköhän siihen mahdu rauhallista kotisleikkiä. Hyvällä lykyllä lapsi liikkuu 2-3h päiväkodissa, mutta en siis millään usko, että tuo olisi koko aikaa tehokasta liikuntaa. 

Ekaluokkalainen jos liikkuu 10min/ välitunti, se tekisi ehkä noin 40-60min/pvä. En usko, että liikkuu koko aikaa vaan mukana on paljon seisoskeluakin. Koulumatka on yhteen suuntaan 10min eli siitä tulee 20 min. Ehkä jälkkärissä ulkoilevat tunnin. Jäljelle jäisi vielä n. 1h ajan liikuntaa päivässä. Onnistuu meiltä jos lapsella on sinä päivänä liikuntaharrastus tai lähtee pelaamaan jalkapalloa, pyöräilemään tai jotain muuta. Aikaa on n.1,5h koska, ruoka syödään 17 ja iltapala alkaa 19, että ehtii 20 nukkumaan. Usein vain on muiden lasten harrastuskuskauksia, kaupassa käymistä, läksyjen tekoa, legojen rakentamista tai muuta, mikä täyttää sen 1,5h. Ongelmana meillä on ekaluokkalaisen kanssa myös se, että hänellä on todella kova kunto (parempi kuin minulla) eli hengästyäkseen tarvitsee hyvin kuormittavaa liikuntaa. 

Kesällä onneksi lapset liikkuu paljon. Saattaa olla, että ekaluokkalainen pelaa 8h päivässä jalkapalloa. Varjopuolena on ollut joka vuosi sitten se, että laihtuu alipainoiseksi. 

No eihän se suosituskaan ollut 3 h tehokasta liikuntaa. Vaan kolme tuntia liikkumista, johon sisältyy MYÖS kuormittavaa liikuntaa jossa hengästyy ja tulee hiki. Hikihatussa ei tarvi painaa koko kolmea tuntia :D

Ei, ei niin koko kolmea tuntia. "Vain" puolet siitä eli puolitoista tuntia. Eli jos päiväkodin liikkumisen yhteydessä tästä olisi puolet, tarkoittaa se silti että joka arki-ilta lapsen pitäisi kolme varttia juosta kovaa vauhtia vaikkapa talon ympäri että tulisi täyteen.

Vierailija
50/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuota ehtii.

Esim, itse lähden suurimmaksi osaksi töihin ennen kuutta ja työmatka verottaa sen verran että kotiudun myös juuri ennen kuutta. Siihen päälle kaupat kodin hoito + safkat niin eipä paljoa jää :(

Vierailija
51/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että aika moni vanhempi tässä ketjussa pitää omana ansionaan, että lapsi sattuu olemaan temperamentiltaan sähköjänis, joka juoksee sen 3 h säällä kuin säällä. Mitenkäs tuo aloituksessa mainittu taidekasvatus: pidättekö huolen, että joka päivä tulee myös satuja, askartelua, musiikkia ym. kehittävää?

Meillä nimittäin lapset, jotka eivät todellakaan juokse kolmea tuntia päivässä jos en itse reippaile mukana, mutta voivat kyllä tuntikausia leikkailla saksilla, rakentaa legoja ja pimputella pianoa.

Tottakai. Joka päivä lauletaan ja loruillaan ja iltasatu luetaan jo kuukauden ikäisestä lähtien. Piirustusta, tanssia, soittimiakin lojuu joka paikassa. Nuo katsoivat Priit Pärnin leffoja jo taaperoina.

Vierailija
52/52 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että aika moni vanhempi tässä ketjussa pitää omana ansionaan, että lapsi sattuu olemaan temperamentiltaan sähköjänis, joka juoksee sen 3 h säällä kuin säällä. Mitenkäs tuo aloituksessa mainittu taidekasvatus: pidättekö huolen, että joka päivä tulee myös satuja, askartelua, musiikkia ym. kehittävää?

Meillä nimittäin lapset, jotka eivät todellakaan juokse kolmea tuntia päivässä jos en itse reippaile mukana, mutta voivat kyllä tuntikausia leikkailla saksilla, rakentaa legoja ja pimputella pianoa.

Tottakai. Joka päivä lauletaan ja loruillaan ja iltasatu luetaan jo kuukauden ikäisestä lähtien. Piirustusta, tanssia, soittimiakin lojuu joka paikassa. Nuo katsoivat Priit Pärnin leffoja jo taaperoina.

Ei kuulosta itse asiassa yhtään se kummallisemmalta kuin että lapset liikkuvat joka jumalan päivä säästä riippumatta kolme tuntia, siitä puolitoista hikipäissään.