Maalle muuttaminen oli virhe

Vierailija

Kaksi pientä lasta, ajattelimme että kylässä asuminen olisi mukava ympäristö. Noin 35-40 min ajomatkaa isompaan kaupunkiin, jossa mies on töissä (tekee paljon etätöitä, joten matka ei haittaa). Minä olen vielä äitiyslomalla. Muutimme viime heinäkuussa.
Ainakin toistaiseksi ihmiset ovat olleet epämiellyttäviä. Vaikea tutustua keneenkään. Olen kohtelias ja yritän rupatella tilaisuuden tullen, mutta ihmiset lähinnä lyhyesti vastailevat, eivät välitä tutustumisesta eivätkä ole erityisen ystävällisiä. Tiedän että meistä juorutaan, mutten tiedä mistä aiheesta. Voin sanoa että elämme täysin normaalia elämää eikä ole hurjaa menneisyyttä, en itse keksi mitään mehukasta juorun aihetta.

Täällä on kaksi päiväkotia, joista toinen on kristillinen seurakunnan tiloissa. Vanhempi lapsistamme käy noin kolmena päivänä viikossa ei-kristillisessä päiväkodissa, jotta saa lapsikontaktia, on ryhmässä jne. Hänellä onkin ihan hyvin kavereita. Kaikille synttäreille häntä ei kutsuta, mutta lapsi ei itse tajua pahastua tästä. Pointti on kuitenkin se, että ei-kristillisessä päiväkodissa on mielestäni hyvin kristillinen meininki, yhtenä hyvänä esimerkkinä päivittäinen ruokarukous. Kerran viikossa on Raamattu-hetki eli kerrotaan lapsille jostain Raamatun tarinasta. Kyseisenä päivänä en enää vie lastani päiväkotiin. On siellä kuitenkin seinillä kuvia Laupiaasta Samarialaisesta ja enkeleistä...
Olen agnostikko ja uskon että jotain on olemassa, mutten tiedä mitä. En ole kovin mielissäni siitä, että lapsille kerrotaan uskonasioita totuutena. Mutta täällä on muutenkin uskonnollista porukkaa, olen huomannut.

Ilmeisesti miestäni karsastetaan, koska hän on töissä muualla. Kerran eräs vanhempi nainen alkoi puhua minulle siitä, kun mieheni on vaan siellä työkaupungissaan. Vastasin että hänhän käy siellä korkeintaan kahdesti viikossa eikä tee muuta kuin käy työpaikallaan (ja hoitaa jonkun satunnaisen asian). Naisen mielestä se oli paljon poissa olemista ja mikä vika kylässä on, kun ei voi tehdä töitä täällä olevassa yrityksessä.
Kerran ruokakaupan edessä teinipojat huutelivat härskejä minulle, vaikka näkivät että olin kahden pienen lapsen kanssa. En usko että tekevät sellaista muille kylän aikuisille naisille.

Kaikki virheemme aiheuttavat valituksia, jotka tulevat nimettöminä postilaatikkoon. Loppusyksystä terassillamme oli yhden yön ajan rikkinäinen tiskikoneemme odottamassa viimeistä matkaansa, ja silloinkin valitettiin. Myös lehtien haravoimisen pitkittynyt väli oli ongelma jollekulle ja lumet olisi pitänyt kolata isommalta alueelta. En tiedä, ovatko valitukset samalta henkilöltä enkä tiedä kuka ne postilaatikkoon laittaa (naapuruston postilaatikot pitkässä rivissä joka ei näy kotipihaltamme, asumme tien mutkassa).

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Lesta-alueelle taisitte muuttaa. Tapasin kerran yhden tyypin, joka oli saanut töitä suht. isosa firmasta pikkupaikkauntien näkövinkkelistä sieltä sisämaasta keski- tai pohjois-Pohjanmaalta, en nyt sano paikkakuntaa, mutta Oulusta etelään ja Kokkolasta Itään, Jyväskylästä pohjoiseen, Iisalmi/Kajaani akselilta länteen. eli tuon alueen sisäpuolelta. Kuulemma lähes kaikki koko paikassa olivat lestoja, eikä ollut helppoa ei-uskovaisena muualta tulleena. Odotti vain sitä päivää, että saisi mitä tahansa muuta mistä tahansa. Toivottavasti on saanut. 

Vierailija

Ap vaikuttaa rasittavalta. Älä "koeta rupatella" jos se ei tunnu luontevalta vastapuolestakaan. Anteeksi, mutta jos joku "koettaa rupatella" minulle jotain jonninjoutavaa, niin lähinnä ärsyynnyn. Ja ei, se ei ole junttiutta eikä epäkohteliasiuutta. Mutta saattaa vaan olla kiire, voi olla että mulla on just jotain muuta ajateltavaa, tai sitten haluan vaan olla rauhassa rasittavan työpäivän jälkeen.

Ja no, ihmiset nyt juoruaa. Se tuntuu olevan sulle ongelma. Ja sitten senkin ihmiset huomaa. Ja se sinusta sitten huokuu, se epävarmuus. Pieni neuvo: anna ihmisten puhua. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu.Samolin nuo valitukset, jätä ne omaan arvoonsa.

Vierailija

Selkeästi olette erehtyneet Lestadiolais mafian alueelle Pohjanmaalle. Kyllä siellä joukossa on tavallisiakin ihmisiä, kun ne vain sieltä joukosta onnistuu löytämään. Löytäminen voi tosin kestää.

Vierailija

Niin moni muuttaa maalle "vapauteen", kuvitellen, kuten aapeekin ilmeisesti, että kun on "oma piha ja oma lupa", on ihan ok elää kun pellossa ja jöttää asiat hoitamatta. Piha kerätään täyteen romua ja nurmikot saa kasvaa ensin hrosmaa ja sitten pajukkoa. Naapurit - joita kuitenkin on, aapeelläkin runsaasti kun kerta on postilaatikota rivi - sitten pärskii pujon siitepölyä, kitkee aapeeltä leviäviä voikukkia ja ohdakkeita omissa pihoissaan ja katselee romukasoja tivoen että eivät saastuta pohjavettä. Talvella eivät hiekoita jalkakäytäväosuuttaan ja mummot kaatuvat, keväällä eivät haravoi tienreunasta roskia osuudeltaan eikä harjaa hiekkoja pois. Meinaan sen vielä sietäisi, että se on ruman näköistä - voisihan sitä katsella muualle - mutta kun siitä tosiaan on haittaa muillekin.

Vierailija

Missä ihmeen kylässä on 2 päiväkotia? Ei tuo ihan kylältä vaikuta, jos lapsiakin riittää ja postilaatikoita rivillinen.

Asut jossain taajamassa, koska kaiketi siellä on kaikki asemakaavat ja muut modernit hömpötykset, joiden ansiosta taloja on enemmän kuin tusinan verran.

Aika hyvin olet perillä juoruista, vaikka kukaan ei sinulle puhu.

Muuta maalle, oikeasti maalle, niin että naapuria ei näy.

Vierailija

Ap olet vissiin muuttanut pohjois pohjanmaalle? itse asuin siellä 7v enkä saanut yhtään ystävää ja kaikki katsoivat kieroon. Onneksi viimeinkin pääsin sieltä pois.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat