Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistähän joka-aamuinen ripuli ja ilmavaivat voivat johtua?

Vierailija
02.05.2016 |

Olen 30 v nainen. Mulla on ollut elämäni aikana paljon vatsavaivoja. Nuorempana oli paljon närästystä, se loppui jo vuosia sitten. Toinen vaiva joka mulla on ollut kauan, on tämä ripuli. Välillä on vaivannut enemmän, välillä vähemmän.

Joka aamu jo herätessä vatsaa vääntää ja pierettää ja sitten pitää ulostaa vähintään kahdesti ennen kuin vatsa rauhottuu. Yleensä on ihan ripulia, jossa sulamatonta ruokaa. Joskus kiinteämpää. Iltapäivälläkin joutuu yleensä käymään kakalla, mutta aamu on aina pahin.

Olen miettinyt että mistähän tämä johtuu... Entinen lääkärini sanoi että on ärtynyt suoli (ei tutkinut mitään). Käski lisätä kuitua ym mutta mun mielestäni se vaan pahentaa ongelmaa. Nykyinen sanoo, että varmaan stressistä johtuvaa, mutta käski kokeilla maidotonta ruokavaliota.

Maidotonta nyt sitten ensimmäistä kertaa varmaan täytyy kokeilla. Pitäisiköhän laktoositestiin mennä? (ihme ettei ensimmäinen lääkäri sitä edes tutkinut) Sukulaisilta on nyt todettu helikobakteeri ja ovat hoidossa, voiko mun vaivat johtua siitä? Yritin vähän googlailla, mutta en oikeen saanut selville, mitä oireita se heliko voi tehdä.

Kaiken lisäksi perheessä on muillakin vatsavaivoja ( kipua, koristelua) eli olen miettinyt jos kyseessä onkin joku bakteereista tai ruokavaliosta johtuva juttu. Maitohappobakteerit ei ole kovin hyvin meitä auttaneet, mutta vähän kuitenkin ( paitsi minulla ei yhtään).

Tämä nyt ei ole kamalasti tuottanut ongelmaa, siksi varmaan tässä selvittelyssäkin on mulla mennyt näin kauan, mutta hankaloittaa tämä aamuja, jos pitäisi johonkin lähteä, mutta täytyy ensin aina rauhottaa vatsa. Onko muilla tämmöstä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo oireet kyllä kanssa viittaavat siihen ärtyvään suoleen. Onko vatsan turvotusta myös? Se on yksi yleisin vaiva ärtyvässä suolessa, siis ihan tosi huomattava turvotus, kun vatsa on tyhjänä suht normaali, mutta heti kun syö jotain niin turpoaa ihan palloksi? Siihen ei muu auta kun ruokavalion muutos, jotkut on nimenomaan maidottomalla ja gluteenittomalla valiolla saanut vatsan paremmaksi, mutta mä kyllä suosittelen fodmap-hiilareiden vähentämistä, googlettamalla löydät tosta paljon tietoa. Tarkotus siinä on siis aluksi jättää kaikki yleisimmin oireita aiheuttavat ruoka-aineet viikoksi-pariksi pois ja kun vatsa alkaa tasapainottua niin yksitellen lisätä takaisin siitä aineksia ja katsoa sitten, mihin se vatsa oikein reagoi ja jättää sen aineksen käyttö sitten vaan pois tai tosi vähälle.

Vierailija
2/5 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Miten mä en ole tuohon fodmapiin koskaan törmännyt... :) Tuo kyllä selittäisi, miksi oireet vaan pahenee kun lisään täysjyvää ruokavalioon. Ei lääkärit ole tuollaisesta mulle puhuneet, mutta meinaan kyllä kokeilla tuotakin.

On mulla turvotusta myös ollut mutta ripuli ja vatsakipu eniten vaivaa. Ennen oireet saattoi tulla ruokailun jälkeen mutta nykyään on pahin heti herätessä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ärtyvä suoli ja kuulostaa tutulta. Minä en voi syödä ollenkaan viljoja, paitsi pieniä määriä riisiä toisinaan. Kannattaa kokeilla tuota 1:n ehdottamaa fodmap-ruokavaliota. 

Vierailija
4/5 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile viljatonta ruokavaliota.

Vierailija
5/5 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on mamuripuli luulen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän