Mieheni sisko veti herneet nenään, kun sanoin, että heidän poikansa on minun mielestäni paljon mummilassa
Olen välillä suorasukainen tyyppi ja kyllä harmittaakin nyt, että tuli sanottua. Asia on kuitenkin juuri noin, eli en liioitellut. Mieheni sisko matkusti miehensä kanssa keväällä Orlandoon ja jätti poikansa mieheni äidin hoidettavaksi 2 viikoksi. Joulunpyhinä kävivät ystäväporukalla Lapissa ja taas oli 4 v. poika mummilassa. En voisi omaa lastani edes jättää jouluna mummille ilman vanhempiaan. Poika asui viime kesänä mieheni äidin luona ma-pe kokonaisen kuukauden. Perustelu oli se, että eivät halunneet laittaa varahoitopaikkaan, kun päiväkoti oli kiinni. Minua asia harmitti anopin jaksamisen kannalta ja myös siksi, etteivät meidän lapset päässeet käymään mummilassa kuukauteen, kun siellä oli yksi vakiohoitolapsi ja mummi sanoi tarvitsevansa la+su siivous- ja kauppa-aikaa, aivan ymmärrettävästi. Asumme niin kaukana, että emme voi kipaista arki-iltana nopeasti kylässä. Minusta syy ei olekaan mummin (68v.), jos ei jaksa joka päivä touhuta lasten kanssa, kun yksi lapsenlapsi on siellä jatkuvasti ja pitkiä aikoja. Mieheni ei ota kantaa, mutta toivottavasti tästä nyt ei tuölut välirikko ja toivottavasti panee ajattelemaan asioita tuo suorasukainen kommenttini.
Kommentit (33)
No onhan tuo paljon. Jotkut eivät kestä kuulla totuutta.
Pyydä anoppi teille, mutta ilman hoitovelvoitetta. Tuo on paljon. Meilläkin miehen yhden sisaren lapset olivat mummolassa kesällä kuukausikaupalla, niin ettei muut lapset päässeet. Omani ovat nuorempia ja heitä en vienyt koskaan ilman itseäni ja/tai miestäni, koska silloin mummi oli jo vanha ja hoitanut takuulla tarpeeksi muita ja omaa isoaa katrastaan. Kyllä anoppi sanoi mulle aina syksyllä, miten on väsynyt.
Eiköhän tämä miehen sisko ole ollut aina se hemmoteltu kakara, joka on saanut tahtonsa läpi, joten mikään ei ole muuttunut. Kaikki huomaavat tilanteen, mutta näin mennään toistaiseksi. Tytär voi uhata, että mummu ei näe lasta ollenkaan jos hän ei suostu toimimaan kuten halutaan. Ja mummu pelkää niin myös tapahtuvan, onhan tytär ollut aina pomo. Asiasta sanominen tuskin muuttaa tilannetta, mutta ei siitä haittaakaan ollut. Mummo on nyt ihan itse vastuussa tekemisistään ja hänellä on sen muuttamiseen avaimet, ei muilla.
Meillä myös miehen siskon poika on aina isovanhemmilla hoidossa. Joka ikinen viikonloppu ja lomat siis. Vanhempien pitää päästä usein juhlimaan yms. Kerran tuo lapsi kysyi vanhemmiltaan minun kuullen että eivätkö he (äitinsä ja isänsä) voisi edes kerran hänen takiaan olla kotona hänen kanssaan ja sehän ei vanhemmille sopinut. Surullista ja toivon ettei se kostaudu myöhemmin! Meillä olosta tuo lapsi nauttii, kun teemme asioita yhdessä koko perheen voimin ja mielellämme otamme itsekin häntä meille hoitoon. Lapsi laittaa välillä meille viestä, jos kotona on kurjaa (vanhemmat riitelee). Ainakin lapsi saa meiltä normaalin perheen mallin ja turvallisia aikuisia elämäänsä. Mieluummin meillä ja isovanhemmilla, kuin kotona jossa ei ole aikaa hänelle!
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös miehen siskon poika on aina isovanhemmilla hoidossa. Joka ikinen viikonloppu ja lomat siis. Vanhempien pitää päästä usein juhlimaan yms. Kerran tuo lapsi kysyi vanhemmiltaan minun kuullen että eivätkö he (äitinsä ja isänsä) voisi edes kerran hänen takiaan olla kotona hänen kanssaan ja sehän ei vanhemmille sopinut. Surullista ja toivon ettei se kostaudu myöhemmin! Meillä olosta tuo lapsi nauttii, kun teemme asioita yhdessä koko perheen voimin ja mielellämme otamme itsekin häntä meille hoitoon. Lapsi laittaa välillä meille viestä, jos kotona on kurjaa (vanhemmat riitelee). Ainakin lapsi saa meiltä normaalin perheen mallin ja turvallisia aikuisia elämäänsä. Mieluummin meillä ja isovanhemmilla, kuin kotona jossa ei ole aikaa hänelle!
Jos on teillä usein hoidossa, niin ei voi samalla olla aina viikonloppuja isovanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on teillä usein hoidossa, niin ei voi samalla olla aina viikonloppuja isovanhemmilla.
Usein tulee tuolta isovanhemmilta meille päiväkylään muutamaksi tunniksi. Eli on molemmissa paikoissa usein. Onko nyt parempi, vai onko tämä mielestäsi mahdotonta provoilua? :D
Kaikille lapsenlapsille pitää antaa aikaa tasapuolisesti. Nythän miehesi siskon lapsi ottaa muillekin kuuluvaa aikaa ja huomiota. Ei ole reilua.
Meillä on vastaava tilanne, tosin lapsia miehen siskolla kaksi. Usein ovat tosin vanhempiensa kanssa isovanhemmilla, jolloin isovanhemmat 'hoitavat' koko perhettä. Täyden palvelun majatalo ;).
Mutta mitäpä tähän sanomaan. Asia on heidän välisensä, joten tehkööt tavallaan. Itse olemme mieheni kanssa ottaneet sitten sen linjan, että kuormitamme mahdollisimman vähän isovanhempia. Vähensimme siis käyntejä isovanhempien luona todella reilusti, kun miehen sisko perheineen alkoi 'asumaan' isovanhemmilla. Tällä hetkellä olen itse käynyt heillä kylässä viimeksi joskus vuosi sitten ja mies lasten kanssa viime syksynä. Seuraavan kerran lapset menevät kylään kesällä, ilman meitä vanhempia joksikin aikaa. Meille on kyllä isovanhempia pyydetty kylään, mutta eiväthän se pääse - kun on taas miehen siskon perhe tulossa ja se menee aina tärkeysjärjestyksessä edelle.
Aavistelen, että tilanne harmittaa isovanhempiakin. Mutta jotenkin eivät uskalla kieltäytyä noista vierailuista. Koittavat sitten pyytää meitäkin käymään, mutta emme halua viettää aikaa, koska emme jaksa viettää viikonloppua varsinkin, kun meille ei koskaan etukäteen kerrota, että miehen siskon porukka tulee myös. Niinä kertoina, kun olemme menneet, niin ylläripylläri - ulko-ovella olemme huomanneet, että täällähän on jo talo täynnä porukkaa. Ja tämän porukan aikataulujen yms. mukaan joudutaan sitten toimimaan (luonnollisesti, koska heidän lapset on nuorempia).
Meillä ei teini myöskään mielellään enää lähde isovanhempien luokse. Kun vanhempana lapsena joutuu myös aina venymään toisten (siis tuon toisen perheen, ei isovanhempien) tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille lapsenlapsille pitää antaa aikaa tasapuolisesti. Nythän miehesi siskon lapsi ottaa muillekin kuuluvaa aikaa ja huomiota. Ei ole reilua.
Tätä tasa-arvoa ja sosialismia vielä jotkut jaksaa. Nallekarkit eivät koskaan tule menemään lähellekään tasan.
Tiedän muutaman lapsen jotka on mummolassa paljon ja sinne on pakko mennä että äidit pääsee menoihinsa. Kummassakin tapauksessa on kyse äidistä.
Kumpikin lapsi kaipaa sitä äidin kanssa oloa enemmän ja sen ihan näkee kaikki muut paitsi itse äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein tulee tuolta isovanhemmilta meille päiväkylään muutamaksi tunniksi. Eli on molemmissa paikoissa usein. Onko nyt parempi, vai onko tämä mielestäsi mahdotonta provoilua? :D
Ei, eipä ollut edes mielessä, että olisi provoilua. Kuinka niin? Minusta tuo kuulostaa ylevältä ja itsensä korottamisesta, että lapsi saa teiltä hyvän perhe-elämän mallin ja lähettää teille viestejä, kun kotona menee huonosti....ja todellisuudessa käy siis teillä mummolasta käsin muutaman tunnin silloin tällöin.
Eiköhän sen mummon pitäs ite osata sanoa. Et voivoi
Mdmj kirjoitti:
Kuule kun moni miniäkin voi olla herkkä. Jos aiheesta sanoo, seurauksena on loukkautuminen ja kosto. "Eipä käydä sitten enää mummin luona, itsepä sitä toivoit"
T: eräs mummi
Kun ei kaikilla ole käsitystä, mitä on hyvä vanhemmuus. Kunhan itse saa mennä menojaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä anoppi teille, mutta ilman hoitovelvoitetta. Tuo on paljon. Meilläkin miehen yhden sisaren lapset olivat mummolassa kesällä kuukausikaupalla, niin ettei muut lapset päässeet. Omani ovat nuorempia ja heitä en vienyt koskaan ilman itseäni ja/tai miestäni, koska silloin mummi oli jo vanha ja hoitanut takuulla tarpeeksi muita ja omaa isoaa katrastaan. Kyllä anoppi sanoi mulle aina syksyllä, miten on väsynyt.
Mitä se ratkaisee, jos pyytää mummin luokseen ilman hoitovelvoitetta? Nyt en taas tajua, miten se korjaa tilanteen, jos on tullut niin sanotusti sanoneeksi suorat sanat.
Minuakin ennen harmitti, kun miehen siskon lapset olivat tosi paljon hoidossa isovanhemmilla eikä meidän lapsia voinut viedä sinne kuin harvoin. Mutta toisaalta nyt, kun isovanhemmat ovat jo vanhoja ja kunto heikentynyt, niin käly on selvästi ottanut päävastuun heidän hoitamisestaan ja käy siellä usein. Nyt ei enää harmita.
Vierailija kirjoitti:
Mdmj kirjoitti:
Kuule kun moni miniäkin voi olla herkkä. Jos aiheesta sanoo, seurauksena on loukkautuminen ja kosto. "Eipä käydä sitten enää mummin luona, itsepä sitä toivoit"
T: eräs mummi
Mun veli tekee tuota äidillemme. Siis uhkaa ettei mummo näe lapsia jollei tämä ota lapsia hoitoon tai lainaa rahaa. Lapset onkin mummolla jatkuvasti, aamusta iltaan. Isommat tulee koulusta suoran mummolle. Ovat rehellisesti sanoen enemmän mummon hoidossa kuin vanhempiensa.
Äitimme mulle valittaa asiasta. Että kun on raskasta ja rahatkin loppu kun pitää lainailla. Olen sanonut että sano ettet ota lapsia ja ettet lainaa. Ei voi kun sitten ei näe lapsia. Mä olen sanonut että kyllä ne ne lapset sulle tuo, ei ne ikinä kykene niitä yksin hoitamaan. Vaan kun mummo ei voi.
Olen lopulta tullut siihen tulokseen, että äitini haluaa olla marttyyri. On niin hienoa valittaa kurjaa kohtaloaan ja samalla saada sädekehä kun hoitaa lapsenlapsia viimeisillä voimillaan. Ei se halua lopettaa, se haluaa olla se joka kärsii.
Olen lopettanut sekaantumasta asiaan. Jos äiti alkaa liikaa ruikuttamaan niin lopetan puhelun. Aikuinen ihminen hoitakoot itse ongelmansa.
Meillä mummolla on jatkuvasti joku kaveri kylässä tai sitten hän on ystäväpalvelussa vapaaehtoisena. Minusta on törkeää, että mummolla ei ole 24/7 aikaa meidän lapsille vaan hän elää ihan omaa elämäänsä. Kuvottavaa!
Kyllä 60v täyttäneiden naisten tulee tajuta, että heidän elämänsä on ohi ja ainoa käyttö ennen kuolemaa on olla ilmaisena lapsenpiikana.
Ei pidä ottaa lapsenlapsia hoidettavaksi yli viikoksi kerrallaan. Minusta siitä saa sanoa, jos hoitoajat ovat ihan älyttömiä. Vaput, juhannukset ja joulut voivat vanhemmat varautua hoitamaan omia lapsiaan ihan itse, ilman bileitä ja aikuisten matkoja. Lapsuus on niin lyhyt aika, että sen ajan jaksaa panostaa pieneen ihmiseen.
Ihan hyvä, että sanoit.
Isovanhemmat eivät välttämättä kehtaa sanoa.
Toivottavasti pistää ajattelemaan vähän.