Kokemuksia kilpatelinevoimistelusta?
Pohdin, että veisinkö 6v tyttären testeihin pyrkimään kilpatelinevoimistelijaksi? Onko kokemusia; onko kallis laji, mitä treeneissä tehdään?
Kommentit (31)
Upea laji, itselläni ei ikinä olisi kyvyt riittäneet siihen, mutta arvostan todella paljon. En usko että on kovin kallis, mutta lapsella täytyy kyllä olla omakin motivaatio kohdallaan, jotta homma toimii, sekä henkisesti että fyysisesti vaativa laji. Vertaisin balettiin.
Vierailija kirjoitti:
Upea laji, itselläni ei ikinä olisi kyvyt riittäneet siihen, mutta arvostan todella paljon. En usko että on kovin kallis, mutta lapsella täytyy kyllä olla omakin motivaatio kohdallaan, jotta homma toimii, sekä henkisesti että fyysisesti vaativa laji. Vertaisin balettiin.
Telinevoimistelussa ja baletissa on tosiaan jotakin samaa, etenkin kun voimisteluun kuuluu permannolla balettiosuuksia hyppyineen ja tanssiliikkeineen - tosin permannolla pääosassa ovat voltit ja muut temput. Ainakin harjoittelulle omistautuminen on samaa. Erona balettiin ovat muut telineet eli nojapuut, puomi ja hyppy.
Minun veljentyttäreni telinevoimistelee Tampereella ja tykkää siitä todella paljon, haluaa hallille aina jo ennen treenejä.
Telinevoimistelu ei ole kallista, vaikka kunnollisissa seuroissa ihan pikkutytöilläkin on ammattivalmentajat. Kausimaksut ovat vuodessa 600-1000 € eivätkä jumppapuvut maksa kovinkaan paljon.
Minun 6-v tyttäreni aloitti kilpatasolla tämän vuoden alussa. Hinta pompsahti 300/vuosi n. 1300/vuosi. Nousee siitä vaan lisää tietysti kun treenimäärä lisääntyy. Plus muut kulut. Nyt jo treenit 3 kertaa viikossa kesän alusta asti, ja ensi vuonna sitten 4 kertaa. Yäk. Toivoin, ettei tyttö olisi halunnut kilpatasolle, mutta en halua myöskään seistä hänen tiellään, jos tietää mitä haluaa. Kova ja hieno laji kuitenkin!
Muistan kun lapseni harrasti se oli sille niin tärkee mutta sitte se lopetti ja harrasti tanssia
Vierailija kirjoitti:
Minun 6-v tyttäreni aloitti kilpatasolla tämän vuoden alussa. Hinta pompsahti 300/vuosi n. 1300/vuosi. Nousee siitä vaan lisää tietysti kun treenimäärä lisääntyy. Plus muut kulut. Nyt jo treenit 3 kertaa viikossa kesän alusta asti, ja ensi vuonna sitten 4 kertaa. Yäk. Toivoin, ettei tyttö olisi halunnut kilpatasolle, mutta en halua myöskään seistä hänen tiellään, jos tietää mitä haluaa. Kova ja hieno laji kuitenkin!
lisään vielä, että siirtyi harrastetasolta kilpatasolle. Harrasti n. 1.5 vuotta ennen kilpatasoa.
Minun tyttäreni voimistelee Helsingissä STVK:ssa, jonka testin ap oli bongannut.
Jos laji ja kilpaurheilu ylipäätään kiinnostavat, niin voin suositella seuraa. STVK on Suomen ylivoimaisesti menestyneinen seura ainakin tyttöjen/naisten telinevoimistelussa. Kaikki kilparyhmien valmentajat ovat ammattilaisia + päävalmentaja Lyova valmentaa Tigranin kanssa uusia mestareita joka ikäluokasta. Telinevoimistelussa nimittäin hyvä valmentaja on kaikki kaikessa.
Sekin kannattaa muistaa, että kaikkien ei ole pakko kilpailla. Voimisteluseuroissa enemmistö on harrasteryhmissä ja temppuklubeissa, jotka ovat leppoisaa harrastamista. Kilparyhmät ja kilpavoimistelu ovat ihan eri juttu, joka ei sovi kaikille. Pitää olla ahkera ja määrätietoinen jotta pärjää kilparyhmässä, missä mielessä alussa ollut vertaus balettiin on kohdallaan.
1300 eur vuodessa ei ole paljoa kilpaurheilusta. Taitoluistelijat ja ratsastajat maksavat 10 000 eur.
Voisiko sitä ensin kokeilla vain harrastuksena ja siirtyä myöhemmin kilparyhmään? Itse harrastin telinevoimistelua nuorena, mutta aloitin liian myöhään eikä musta koskaan tullut huippua. Mutta rakastin sitä harrastusta.
Altistaa syömishäiriöille, masennukselle, selkävammoille. Mutta varmaan myös antaa paljon, jos lapsen persoonalle ja kropalle laji ja valmentajan valmennustyyli sopii. On yksi niistä lajeista, joissa jo aikaisin voidaan sanoa, että vaikka kuinka haluat, sinusta ei ole tähän (kehon mittasuhteet, paino, nivelten liikkuvuus). Toisaalta kaikkien ei tarvitse harrastaakaan kilparyhmissä. Kilparyhmissä harrastaminen etenee nopeasti vaativaksi, esim. ensin 4-5 harkat viikossa, lisäksi omaa venyttelyä, lihaskuntoa, peruskuntoa, balettia. Myöhemmin voi olla esim. vielä aamu- ja iltaharkat mukana.
Kova treeni myös usein myöhästyttää murrosikää.
Vierailija kirjoitti:
1300 eur vuodessa ei ole paljoa kilpaurheilusta. Taitoluistelijat ja ratsastajat maksavat 10 000 eur.
Kaverin perheessä kolme lasta: yksi pelaa seurassa jääkiekkoa, yksi ratsastaa ja kolmas on baletissa.
Kaveri kuskaa koko vapaa-aikansa ajan ainakin tuota jääkiekkoa pelaavaa poikaansa treeneihin ja harjoitusleireille ym.
Perhe on melko hyvätuloinen, ehkä brutto yhteensä jotain 10000e - 15000e mutta SILTI kun laskee noiden harrastusten kaikki kulut yhteen bensoineen niin mahtaa olla melkoinen summa vuodessa joka noihin harrastuksiin uppoaa......
Vierailija kirjoitti:
Altistaa syömishäiriöille, masennukselle, selkävammoille. Mutta varmaan myös antaa paljon, jos lapsen persoonalle ja kropalle laji ja valmentajan valmennustyyli sopii. On yksi niistä lajeista, joissa jo aikaisin voidaan sanoa, että vaikka kuinka haluat, sinusta ei ole tähän (kehon mittasuhteet, paino, nivelten liikkuvuus). Toisaalta kaikkien ei tarvitse harrastaakaan kilparyhmissä. Kilparyhmissä harrastaminen etenee nopeasti vaativaksi, esim. ensin 4-5 harkat viikossa, lisäksi omaa venyttelyä, lihaskuntoa, peruskuntoa, balettia. Myöhemmin voi olla esim. vielä aamu- ja iltaharkat mukana.
Niin kuin jo mainitsin, tyttäreni on ollut mukana kilpavoimisteluryhmässä (ja on edelleen). Olen siis seurannut lajia kohta 10 vuotta enkä ole törmännyt yhteenkään syömishäiriöön tai masennukseen. Telinevoimistelu on siitä mukava laji, että siinä voi pärjätä monenlaisilla ominaisuuksilla: lihaksikas tyyppi vetää hienoimmat voltit ja pärjää hypyssä, kun taas hoikempi ballerinatyyppi on parempi tanssillisissa osuuksissa ja nojapuilla, joissa keveys on etu.
Sinä olet oikeassa, että kuka tahansa ei pärjää vaikka kuinka tahtoisi - ei tosin pärjää fudiksessa tai uinnissakaan jokainen joka haluaa. Mutta juuri siksi on näitä kilparyhmätestejä, että kilpatreeneihin pyritään ottamaan vain niitä joilla on edellytyksiä pärjätä. Osasta lapsiahan kokenut valmentaja näkee jo parissa tunnissa että kilpavoimistelu ei ole oikea laji.
Joka seurassa on temppuklubeja tai vastaavia 4-6-vuotiaille, joista sopivat ja halukkaat siirtyvät kilpavoimisteluun. Harrasteryhmiä on kaiken ikäisille aikuiset ml.
Olen yksi ko. seuran Suomen Mestareista :) Olen siis maajoukkuessa voimistellut.
Laji on paras mahdollinen pohjaksi mille tahansa liikunnalle ikinä. Miksi haluat aloittaa lapsen kanssa kilparyhmän testeistä? 6-vuotias, joka on vasta menossa testeihin ilman voimistelutaustaa, tulee valituksi vain, jos on todella fyysisiltä ominaisuuksiltaan täydellinen. Minä olen aloittanut 8-vuotiaana, alla oli kaksi vuotta balettia ja olinkin siis jo tuolloin todella vanha.
Jos haluat tästä lapsellesi harrastuksen, niin varaudu mm. 6-7 x viikossa 4 h kerrallaan treeneihin. Laji ottaa todella paljon aikaa. 3 h treenit ovat jo pienillä lapsilla ihan tavallisia.Voimistelun kirjo on nykyisin upea, kannattaa ottaa selvää lajeista muutenkin.
Upea laji, mutta kannattaa hyväksyä myös rankan lajin haitat. Itselläni selkä on aika huono. Toisaalta kovin moni 40 + v nainen ei pysty tekemään arabialainen + flikki + kierrevoltti systeemiä tai heittämään trampalta monttuun tuplan ihan koska vaan :)
Onko lapsi voimistellut aikaisemmin? Miksi haluat hänet kilparyhmän testeihin?
Niin kurjaa kuin se onkin, niin 6 v, on jo aika vanha, jos siis on aloittelija. Maailma nyt vaan meni tähän.Tokin jatkuvasti löytyy lahjakkuksia, jotka jopa 10 v nousevat.
STVK ainakin oli menestynein seura, mutta on myös vaha seura ja pienessä essä lajissa hallitsi kerrallaan yksi tai kaksi vuosikausia :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat aloittaa lapsen kanssa kilparyhmän testeistä? 6-vuotias, joka on vasta menossa testeihin ilman voimistelutaustaa, tulee valituksi vain, jos on todella fyysisiltä ominaisuuksiltaan täydellinen. Minä olen aloittanut 8-vuotiaana, alla oli kaksi vuotta balettia ja olinkin siis jo tuolloin todella vanha.
Tuolla sivulla lukee että aikaisempaa kokemusta ei tarvita ja että haussa on (2009), 2010 ja 2011 syntyneitä tyttöjä ja poikia.
Miksi harkitsen? Haluan tytölle fiksun urheiluharrastuksen, mielellään yksilölajin.
STVK:n voimistelija voitti naisten neliottelun Suomenmestaruuden 2016 juuri kuukausi sitten ja sitä edellisen kerran 2014. Että menestys tuntuu jatkuvan.
Tamperelaiset ovat myös pärjänneet todella hyvin viime vuosina, mutta Helsingin muiden seurojen neliottelun Suomenmestaruuksia saa hakea jostakin 90-luvulta.
Hieno, mutta kova laji. Kilpavoimistelijat treenaavat paljon, mutta vastapainoksi ovatkin todella vahvoja, notkeita ja ennenmuuta taitavia. Jos on reipas ja liikkuvainen tyttö niin mikä ettei.