Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt joku "lääkäri" arvioimaan isäni aivovamma !

Vierailija
30.04.2016 |

Joo älkää nyt heti sanoko, että kysy lääkäriltä, kun olen kysynyt mutta hoitajat eivät osaa tässä vaiheessa sanoa mitään. Tuntuu, että äitinikin kaunistelee asiaa. Olen siis 18v.

Isäni kaatui takaraivolleen viikko sitten kännissä ja joutui teholle ollessaan tajuton. Siellä hän oli hengityskoneessa ja oli havaittu aivoruhje eli lievä verenvuoto, joka ei vaatinut kirurgisia toimenpiteitä. Kallossa oli ymmärtääkseni jotain pieniä murtumia. Seuraavana päivänä oli jo tajuissaan, mutta kovin uninen ja tokkurainen.

Nyt viikko ja hän on hyvin hereillä ja juttelee. Muistaa hyvin asioita, mutta on ollut hieman kärttyinen. Tänään, kun katseltiin telkkaria, hän sanoi näkevän ruudun kahtena. Onko tämä normaalia? Itse en nyt oikein löytänyt vastausta sille, onko tämä lievä vai keskivaikea aivovamma.

Toivon enemmän kuin mitään, että hän palaisi ennalleen työkykyiseksi. Äitinikin on tosi maassa. Osaako kukaan antaa pientä arviota tilanteesta? Ajattelin, että voisin huomenna itse soittaa sinne sairaalaan ja kysyä lääkärin raporttia, kun tähän mennessä olen kuunnellut vain äitini raportteja.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreen aivovaurion pitkän aikavälin vaikutusten arvioiminen on käytännössä mahdotonta. Asiantuntija sanoisi, että ei voi tietää, odotellaan ja katsotaan mitä tuleman pitää. Lohdutuksen sanasena, että tuore aivovamma oireilee eniten ja kun turvotus laskee ja hermoverkot lähtee korjaantumaan niin toimintakyky voi kohentua paljonkin. Ihmisen aivot on aika ihmeellinen elin ja pelkällä aivokuoren muovautuvuudella voi kompensoida paljon. Tsemppiä!

Vierailija
22/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo älkää nyt heti sanoko, että kysy lääkäriltä, kun olen kysynyt mutta hoitajat eivät osaa tässä vaiheessa sanoa mitään.

Oletko siis kysynyt lääkäriltä vai hoitajilta? Hoitajilla ei ole lupaa sanoa asiaan juuta eikä jaata. Sinun täytyy keskustella lääkärin kanssa. Lääkärikään ei voi tässä vaiheessa, kun tapahtumasta on vain viikko sanoa, toipuuko isäsi työkuntoiseksi. Mahdollisesti ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään hengenvaarallista, aivotärähdyksen oireita nuo näköhäiriöt, päänsäryt, unisuus ja huonovointisuus. Menevät yleensä ohi 10 päiväss ja isäsi paranee suurella todennäköisyydellä ihan normaaliksi. Jääkiekkoilijoilla noita on paljon. Minullakin kesti noin kahdeksan päivää, että oireet hävisivät, vaikka oli melko lievä aivotärähdys.

Luitko aloituksen edes? Ap:n isällä ei ollut aivotärähdys, vaan aivoruhje.

24/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo älkää nyt heti sanoko, että kysy lääkäriltä, kun olen kysynyt mutta hoitajat eivät osaa tässä vaiheessa sanoa mitään.

Oletko siis kysynyt lääkäriltä vai hoitajilta? Hoitajilla ei ole lupaa sanoa asiaan juuta eikä jaata. Sinun täytyy keskustella lääkärin kanssa. Lääkärikään ei voi tässä vaiheessa, kun tapahtumasta on vain viikko sanoa, toipuuko isäsi työkuntoiseksi. Mahdollisesti ei.

Nyt kyllä vaadin jotakin perusteluja tuolle "mahdollisesti ei". Oli pakko tehdä käyttäjäkin, kun pisti niin mietityttää. Miten sulla voi olla noin vahva mielipide, että ei edes työkykyiseksi toivu? Mainitsin, että hän on kuitenkin lähes palautunut, mutta pieniä oireita havaittavissa eli pieni ärsyneisyys yms.

Vierailija
25/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivotärähdys on lievä aivovamma. Tajuttomuus, tehohoito yms. tarkoittavat ainakin keskivaikeaa aivovammaa. Magneettikuvissa voidaan usein nähdä vaurion merkkejä aivojen osien yhteyksien katkeamisesta (ns. diffuse axonal injury). Varsinainen neurologinen arvio tehdään myöhemmin ja siinä selviää onko muistissa, ajattelussa yms. vikaa.

Vierailija
26/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista tietoa löytyy wikipediasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Aivovamma

Jos on puoli tuntia tajuton niin kyseessä on vaikea aivovamma. Toki alkoholi taitaa haitata arviointia.

Vierailija
27/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin oon nähny kahtena, viehän isäs silmälääkäriin.

Vierailija
28/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko isäsi nyt sairaalassa vai kotona? Kai hän voi lääkärille kertoa tosta itse?

En muuten tiedä, miksi täällä jauhetaan alkoholista.

Vierailija
29/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko isäsi nyt sairaalassa vai kotona? Kai hän voi lääkärille kertoa tosta itse?

Jaa, katui kännissä. Meni ohitse tuo. Mutta soita nyt sinne sairaalaan.

Vierailija
30/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivovammasta toipumisen voi arvioida vasta ajan kanssa. Monella voi ilmaantua myös masennus ja mielialaoireita, joillain persoonallisuus muuttua. 

Kahtena näkeminen kannattaa heti ottaa puheeksi lääkärin kanssa, kuten on todettu.

Vierailija
31/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, katui kännissä. Meni ohitse tuo. Mutta soita nyt sinne sairaalaan.

Siis *KAATUI 😀

Mutta hyvää terveyttä faijallesi

Vierailija
32/32 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahtena näkeminen kannattaa heti ottaa puheeksi lääkärin kanssa, kuten on todettu.

Myös sairaalassa! Ei ne sielläkään näe päältä päin millainen potilaan näkökyky on, vaikka varmaan hyvässä seurannassa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi