Nykyajan lääkärit eivät määrää kipulääkkeitä. Oletteko huomanneet saman ja mistä johtuu?
Minulla on ollut kivulias vaiva vuosien ajan ja koko ajan vuosien saatossa on yhä vaikeampi saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, vaikka minulla on pettämättömät todisteet niiden oikeasta, fyysisestä tarpeesta. Olen normaalin ja asiallisen näköinen eikä minulla ole myöskään minkäänlaista päihdekäyttöhistoriaa. Itseasiassa ei edes mitään mielenterveysongelmia, jos senkin kortin nyt joku keksii vetää esiin. Silti lähes poikkeuksetta on aina vaan vaikeampaa saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, tuleepa jopa vihjailua siitä miten paljon heiltä ollaan aina lääkkeitä kaikki ruinaamassa vääriin tarkoituksiin. Mistä ihmeestä tällainen voi johtua ja oletteko muut kokeneet samaa? Tekisi mieli tehdä valitus, mutta turhaahan se olisi kun jokaisen lääkärin kohdalla sama juttu.
Kommentit (177)
Saman olen huomannut. Käyn 2 kertaa vuodessa lääkärissä selkäni takia (joskus 2 kk välein, joskus 10 kk välein) ja neuvona on nykyisin burana ja lepo. Asia OK, mutta tuolla lääkityksellä en kykene kävelemään, joten saan sitten sairauslomaa 3-5 vko. Tehokkaampaa olisi antaa 2 vko ajaksi kunnon tulehduslääke-kipulääke-lihasrelaksanttikombinaatio ja jättää sairausloma väliin.
Ei ole samanlaista kokemusta. Mutta kun ensimmäistä kertaa satutin selkäni pahasti, tk:ssa teetettiin vain huumetestejä ja pakotettiin tekemään kivuliaita liikkeitä ja pidettiin tutkimuspöydällä kuusi tuntia tyhjän panttina. Sitten vielä lähetettiin aivan väärälle osastolle yliopistolliseen sairaalaan, koska lääkärin mielestä olin käyttäytynyt oudosti odotustilassa. Outo käytös oli siis sitä että seisoin seinää vasten istumisen sijaan, koska se oli vähemmän kivuliasta ja odotin kovasti vastaanotolle pääsyä. Tuo lääkäri oli nuori, ynseä nainen.
Siitä on pitkä aika ja nykyään on taas mennyt siihen suuntaan, että yritän päästä naislääkärille, koska mieslääkärit ovat olleet kylmiä ja etäisiä.
Johtuu uusista kivun hoidon Käypä hoito -suosituksista.
Kyllä olen. N. puoli vuotta sitten oli äärimmäisen kivualias välilevyn, mutta siihenkään ei suostuttu määrämään kuin panacodia, joka ei kyllä auttanut mainittavan paljon. Ja tuohon vaivaan kannabiskaan ei valitettavasti auttanut ollenkaan. Alkoholi kyllä auttoi, mutta se oli vain väliaikainen ratkaisu.
Seuraavalla kerralla menee kyllä laittomasti oksikodonit tilaukseen, jos toisena vaihtoehtona on "sietää" yhtä helvetillistä kipua.
Kipulääkitys ei ole oikeaa hoitoa ja mikään kestävä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Kipulääkitys ei ole oikeaa hoitoa ja mikään kestävä ratkaisu.
Minulla hoitona olisi leikkaus, mutta sitä ei haluta tehdä. Eli en saa hoitoa enkä kipulääkkeitä, koska meillä on käypä hoito -suositukset, joiden mukaan ei tarvitse tehdä mitään ennen kuin potilas halvaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. N. puoli vuotta sitten oli äärimmäisen kivualias välilevyn, mutta siihenkään ei suostuttu määrämään kuin panacodia, joka ei kyllä auttanut mainittavan paljon. Ja tuohon vaivaan kannabiskaan ei valitettavasti auttanut ollenkaan. Alkoholi kyllä auttoi, mutta se oli vain väliaikainen ratkaisu.
Seuraavalla kerralla menee kyllä laittomasti oksikodonit tilaukseen, jos toisena vaihtoehtona on "sietää" yhtä helvetillistä kipua.
Jotkut epilepsia/ahdistuslääkkeet kuten Lyrica voivat auttaa tuollaiseen kipuun.
En tunnelääkkeitä, mutta näin kerran tv:stä dokumentin jenkkien huumeongelmasta. Kuulemma ne alkavat hyvin usein kipulääkkeistä. Jalka katkeaa, sitten saa vahvat kipulääkkeet ja parantuessaan tyyppi on narkkari. Jäin miettimään, onko suomessakin tällaisia lääkkeitä?
Ei pidä paikkaansa ainakaan minun kohdallani. Tarpeeseen olen saanut aina kipulääkettä, usein reseptit jäänyt noutamatta kun yritän lääkkeitä välttää mahdollisimman paljon. Tällainen kroonikko tosin ei täysin ilman pärjää. En koe että kipuja tai vaivoja oltaisiin vähätelty tai lääkkeiden väärinkäyttöä epäilty.
Monet jäävät kipulääkkeisiin koukkuun, asiallinen ulkonäkö ja hyvä sosiaalinen asema ei suojaa.
Olin sairaalassa yhden yön yli nukutuksessa tehdyn poskiontelo- ja nenäleikkauksen jälkeen, pärjäsin ihan hyvin niillä sairaalan rutiinilääkkeillä.
Samassa huoneessa ollut nuori opiskelijatyttö sen sijaan tarvitsi runsaasti lääkkeitä kipuun ja aneli vielä kotiinkin jotain tiettyä reseptiä, mutta ei saanut.
Mulla on muutaman kerran kylkiluut menny katki ja kädet murtuneet pyöräkolarissa. Varsinkin aivastaminen sattuu aika pirusti kun luunpäät pääsee muljumaan kyljissä, mutta ihan perus buranalla olen selvinnyt.
Aika iso osa kroonisista kipupotilaista jää sillä tavalla diagnoosiltaan pimeiksi, etteivät lääkärit löydä vaivaa, jota voisi parantaa. Keskustelin juuri tästä yhden kivunhoidon erikoistumiskoulutuksen käyneen anestesiologin kanssa. Ja kun siis ei ole mitään parannettavaa, ainoaksi hoidoksi jää kivun hoito. Miten se silloin voisi olla väärää hoitoa? Kipua voi toki hoitaa muutenkin kuin lääkkeillä, ja itse olen saanut mindfulnessilla yhtä hyviä tuloksia kuin kipulääkkeillä. Se vain auttaa aika hitaasti, enkä läheskään aina kestä hermokipua niin kauan vaan otan mieluummin lääkettä.
Sain kipulääkkeitä . Ei mitään vaikeuksia saada, mulla on polvessa nivelrikko. Ei kuitenkaan niin paha että vielä leikattaisiin.
Kyllä, olen huomannut!! Olen kärsinyt jo vuosia niska -ja hartiaseudun ongelmista, minulla on päivittäin kovaa päänsärkyä (pää tutkittu, ei kasvainta) mutta joka ikinen kerta kun olen lääkärissä käynyt he eivät ole määränneet minulle muutakun panadolia/buranaa! Vittu että vituttaa tällänen touhu kun välillä olisin oikeasti vahvemman lääkkeen tarpeessa, pelkkä panadol/burana ei todellakaan vie näitä päänsärkyjä.. En tiedä sitten näytänkö muka joltain nistiltä?! Mielestäni olen ihan huolitellun näkönen ihminen. Ja tuntuu että kaikille muille tutuille määrätään ties mitä vaikka menisivät täysin mitättömän vaivan takia lääkäriin. ETTÄ MITÄ VITTUA?!!!!!!!!!!!!!!!!
Mulla taas ihan päinvastainen kokemus. Kirjoitetaan ains vaan vahvempia js vahvempia kipulääkkeitä, mutta vaivaa ei hoideta. Saikkua vielä siihen päälle.
Toki on vaivoja/sairauksia joiden hoito on pelkät kipulääkkeet.
Nykyään tunnetaan lääkkeiden haitatkin paremmin, kipulääkkeillä niitä on runsaasti. Varmaan ihan hyvä että niitä käytetään vain tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tunnetaan lääkkeiden haitatkin paremmin, kipulääkkeillä niitä on runsaasti. Varmaan ihan hyvä että niitä käytetään vain tarpeeseen.
Mutta kun niitä ei saa edes siihen tarpeeseen.
Olen huomannut saman. En käytä päihteitä, käyttäydyn asiallisesti mutta kipulääkkeiden saanti on käytännössä mahdotonta. Kärsin sitten selkärankamurtumien ja muiden sairauksien kanssa.