Vauva 5,5kk. Kuinka usein on sopivaa saadaa kokonaan vauvatonta aikaa?
Olen ollut vauvasta erossa tähän mennessä 4 kertaa, 2-4h kerrallaan. Nyt ajattelin kerran viikossa olla pois klo 17-20 (oma harrastus) ja lapsen isä hoitaa tälläin lasta, laittaa myös nukkumaanyöunille.
Mielipiteitä? Huono Äiti leima otsassa?
Kommentit (30)
Olin kokonaisen päivän poissa vauvan ollessa 2 vko, vauva oli isänsä kanssa. Siitä lähtien kerran kuussa olen ollut menossa ystävien kanssa niin, että on saattanut mennä myöhäänkin. Ensin oli vaikeaa, vaikka isä onkin alusta asti pärjännyt esimerkillisesti lapsen kanssa ja kokee myös tarpeelliseksi kahdenkeskisen ajan lapsen kanssa. Kerran viikossa käyn yksin kaupungilla. Muksu nyt reilu 7 kk ja isän ja lapsen välinen suhde on loistava.
Mene vaan, kyllä ne pärjää. Tekee kaikille osapuolille hyvää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä:D mulla on 6 viikkoinen ja käyn 4x viikossa salilla n. 2h ja viikonloppuisin omilla menoilla 4-5h. Pumppaan maidot ja sit menoks. Vauvalla ei oo mitään hätää kun on rakastavia hoitajia ja ruokaa:)
No kyllä 6 viikkoinen vauva tarvii ihan sitä äitiään, ei ole sama asia kuin joku hoitaja ja ruokaa. Totta kai on hyvä harrastaa ja pitää huolta itsestään, mutta 4-5h kerrallaan 6 vko vauva erossa äidistään ei mene kyllä minkään suosituksen kannalta järkeväksi. Mutta toki elämässä on tilanteita, jolloin se voi olla pakollista.
ketään tuskin pakotetaan salille.
Ei minuakaan pakotettu, mutta kyllä fysioterapeutin ja lääkärin kanssa keskustellessa tuli aika selväksi se, että synnytyksen jälkeisen kuntoutus on aloitettava nopeasti ja sen on oltava säännöllistä. Muuten olisi taas käynyt niin, että vielä neljän vuoden kuluttua synnytyksestä joudun sairaslomalle kehon pettäessä. Eihän tuokaan salilla kävijä sanonut käyvänsä 4-5 h kerrallaan salilla, vaan salilla 2 h ja viikonloppuisin voi kertyä 4-5 h omia menoja. Oma meno voi olla sekin, että käy ihan yksin ruokakaupassa. Minulle nuo salikäynnit, fysioterapiakäynnit ja muu kuntoutus olivat pakko, eikä kukaan sanonut että vauva menee rikki siitä, että myös äiti on fyysisesti siinä kunnossa, että kykenee hoitamaan vauvaa ja muuta perhettään. Ihme jeesustelua.
Normaali terve keho ei tuhoudu synnytyksestä. Treenata voi kotona ja vauvan kanssakin. Omat menot harvemmin on mitään ruokaostoksia.
No niin, kiitos kommenteistanne! Otan tänää. Omaa aikaa ja käyn päivittämässä vauvalle vaatteita, apteekista d-tipat ja taidan piketa kahvillekin samalla reissulla!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten se lähteminen onkin niin vaikeeta...!! Huomaan jaksavani suuritarpeisen vauvan kitinää paremmin kun pääsen edes hetkeksi eroon siitä. Silti tuntuu jotenkin pahalta jättää se. Vaikka onhan sillä isä. Silti.
Ap
Minusta on hyvä tuo sun harrastus, sekä sinulle että miehelle että vauvalle. Sinä saat omaa aikaa ja muistutuksen siitä, että elämässäsi on vielä muutakin. Vauva saa yhteistä aikaa isän kanssa ja isä vauvan kanssa, mikä on niin tärkeä, etei sitä edes voi liiaksi korostaa. Vauvalla on kaksi vanhempaa, käytännön syistä äiti on enemmän paikalla mutta on äärettömän tärkeää, että myös isä viettää omaa aikaa vauvan kanssa vastaten sinä aikana yksin vauvan hyvinvoinnista. Luottava kiintymyssuhde molempiin vanhempiin on myös lapsen etu.
Et ole huono äiti ollenkaan. Mun kaveri lähtee tarkoituksella jonnekin harrastukseen, vaikka myöntää sinne tullessaan, että väsytti ja ois tehny mieli jäädä kotiin, kun haluaa tän yhteisen kahdenkeskisen ajan ilman hänen läsnäoloa antaa myös isälle ja lapselle.
Erittäin hyvin voit mennä harrastukseesi vaikka 2x viikossa. Miestä ei kannata niin hirveästi sääliä, olethan sinä joka tapauksessa lapsen kanssa kahdestaan paljon enemmän.
Ja mä olen todellinen hössöttäjä-äiti, joka ei ole ollut lapsistaan erossa lainkaan ennen kuin olivat n. 4-kuisia, enkä yhtäkään yötä ennen kuin olivat vähintään 1.5-vuotiaita. Mutta muutama TUNTI omaa aikaa on puolivuotiaan vauvan äidille vain hyvä juttu - ja myös vauvan ja isän suhteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä:D mulla on 6 viikkoinen ja käyn 4x viikossa salilla n. 2h ja viikonloppuisin omilla menoilla 4-5h. Pumppaan maidot ja sit menoks. Vauvalla ei oo mitään hätää kun on rakastavia hoitajia ja ruokaa:)
No kyllä 6 viikkoinen vauva tarvii ihan sitä äitiään, ei ole sama asia kuin joku hoitaja ja ruokaa. Totta kai on hyvä harrastaa ja pitää huolta itsestään, mutta 4-5h kerrallaan 6 vko vauva erossa äidistään ei mene kyllä minkään suosituksen kannalta järkeväksi. Mutta toki elämässä on tilanteita, jolloin se voi olla pakollista.
Ei minuakaan pakotettu, mutta kyllä fysioterapeutin ja lääkärin kanssa keskustellessa tuli aika selväksi se, että synnytyksen jälkeisen kuntoutus on aloitettava nopeasti ja sen on oltava säännöllistä. Muuten olisi taas käynyt niin, että vielä neljän vuoden kuluttua synnytyksestä joudun sairaslomalle kehon pettäessä. Eihän tuokaan salilla kävijä sanonut käyvänsä 4-5 h kerrallaan salilla, vaan salilla 2 h ja viikonloppuisin voi kertyä 4-5 h omia menoja. Oma meno voi olla sekin, että käy ihan yksin ruokakaupassa. Minulle nuo salikäynnit, fysioterapiakäynnit ja muu kuntoutus olivat pakko, eikä kukaan sanonut että vauva menee rikki siitä, että myös äiti on fyysisesti siinä kunnossa, että kykenee hoitamaan vauvaa ja muuta perhettään. Ihme jeesustelua.
Normaali terve keho ei tuhoudu synnytyksestä. Treenata voi kotona ja vauvan kanssakin. Omat menot harvemmin on mitään ruokaostoksia.
Ei se synnytyksestä johtunutkaan, vaan raskaudesta. Treenata voi kotona ja vauvankin kanssa, mutta kyllä minun pääni voi paremmin, jos saan harrastaa edes liikuntaa ilman että tarvitsee "roikottaa" vauvaa mukana, saa jutella ihan omana itsenään muiden aikuisten kanssa, eikä oma liikunta pyöri vauvan ympärillä ja vauvan ehdoilla. Omat menot harvemmin ruokaostoksilla käymistä? Terveisiä vaan tästä perheestä jossa ulkopuolinen hoitoapu on nollassa: ruokaostoksilla käyminen ihan yksin ON meillä omaa aikaa. Viimeksi eilen mies kävi yksin kaupassa, oikein isot ostokset ostoskärryn kanssa ja oli hyvin mukavalla tuulella kotiin tullessaan. Ehkä vähän ankeata jonkun mielestä, mutta tällaista tämä meidän hoitoavuton arkemme tällä hetkellä on. Jos ei saa nauttia edes ruokaostoksilla käymisestä vaan sinnekin pitäisi raahata vauva mukaan, niin kenelläköhän tässä on ns. vikaa päässä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pärjää, mutta mies on päivän töissä ja lykkäisin suunnilleen ovella vauvan sille. Vauva on siis todella suuritarpeinen, vaatii jatkuvaa kanniskelua tai seuraa, eli edes vessassa ei oikein pääse käymään silloin kun vauva on hereillä. Eli miehelle tulee sitten niinä päivinä toinen "työpäivä" varsinaisen työn perään. Vaikka rehellisyyden nimissä on sanottava, että minä olisin mieluusti töissä enemminkin kuin kotona tuon vaativan vauvan kanssa.
Ap
Tai sitten käy kuten meillä. Vaativa lapsi muuttuu isänsä kanssa maailman helpoimmaksi, tyyliin "tossa se on pötkötellyt koko ajan, kun olen vastaillut työsähköposteihin". Mutta kun äiti astuu ovesta sisälle, on muksu lahkeessa kiinni kuin takiainen. Ja en ole ollut pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti pois, mutta kuitenkin totuttanut lasta siihen, että äidilläkin on joskus menoja. Itsekin tässä kieltämättä odottelen jo töihinpaluuta... Mene vaan! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin viimeisen lauseen lähinnä sen vuoksi, ettei joku esim. keskosen vanhempi kokisi syyllistävänä. Todellakaan sali ei ole pakollinen asia, jonka vuoksi pieni vauva jätettäisiin 4-5h:ksi yksin. Tosin tässä kyllä ei sanottu, että tuolloin oltaisiin salilla vaan "omilla menoilla". Mutta samaa kategoriaa.
Olipas rentouttavaa ja ihana tulla kotiin kun vaavi yöunilla. Teen tämän jatkossa viikottain!
Isällö ja tuttärellä oli muuten kaikki mennyt hyvin,mutta iltapuuron teko oli ollut aika haastavaa ja keittö kaaoksessa. No, osaapahan seuraavalla kerralla.
Ap
Sitten kun lapsi pärjää omillaan eli noin 18 vuoden kuluttua.