Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 5,5kk. Kuinka usein on sopivaa saadaa kokonaan vauvatonta aikaa?

Vierailija
28.04.2016 |

Olen ollut vauvasta erossa tähän mennessä 4 kertaa, 2-4h kerrallaan. Nyt ajattelin kerran viikossa olla pois klo 17-20 (oma harrastus) ja lapsen isä hoitaa tälläin lasta, laittaa myös nukkumaanyöunille.

Mielipiteitä? Huono Äiti leima otsassa?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä ole ansainnut oman ajan :)

Vierailija
2/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit harrastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea. Saat omaa aikaa ja isä saa omaa aikaa vauvan kanssa!

Vierailija
4/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamaan. Joudun olemaan lapsen luota pois 2-4 h jaksoja 3krt/vko. Poika neljä kk. Et ole huono äiti. Minä olen.

Vierailija
5/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookkonää provo vai muuten vain sekaisin?

Vierailija
6/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan. Tekee isälle hyvää, tekee lapselle hyvää ja tekee äidille hyvää.

Vierailija
7/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lähteminen onkin niin vaikeeta...!! Huomaan jaksavani suuritarpeisen vauvan kitinää paremmin kun pääsen edes hetkeksi eroon siitä. Silti tuntuu jotenkin pahalta jättää se. Vaikka onhan sillä isä. Silti.

Ap

Vierailija
8/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsotaans. Meidän vauva on nyt 6 kk ja rapiat ja olen käynyt pari kertaa ihan itsekseni kotipuolessa hoitamassa ikääntyneiden sukulaisten asioita, kävin viikonloppumatkalla ulkomailla ystävieni kanssa, olen käynyt teatterissa, elokuvissa ja taidenäyttelyssä ja lisäksi aloitin säännölliset viikkoliikuntatunnit heti kun oma kunto kesti, eli vauvan ollessa noin kolmikuinen. Jos haluan lähteä ystävän luokse ilman lapsia, niin kerron asiasta miehelleni ja lähden. Vauvan nukutuksen hoitaa joka tapauksessa ihan kumpi tahansa meistä. Meillä on muitakin lapsia, joten olisi aika älytöntä olettaa, vaatia tai ryhtyä siihen, että vain minä hoidan vauvaa ja olen koko ajan kotona. Lapsia hoidetaan sen mukaan mikä tilanne milloinkin on, kyllä meillä molemmat vanhemmat ovat ihan täysipäisiä aikuisia ja kykeneviä huolehtimaan omasta jälkikasvustaan heti synnytyslaitokselta asti.

Vierailija
9/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi kuvittelet, ettei vauva pärjäisi isänsä kanssa? Varmasti pärjäävät, sen kun menet vaan. Eri asia, jos oisit laittamassa ventovieraille hoitoon. Mutta omalle isälleen, kamoon. Hän on lapsen vanhempi ihan siinä missä sinäkin. Sulle tuo varmaan kovin paikka on, isälle ja vauvalle vain hyvä juttu.. pääsevät bondaamaan. :)

Vierailija
10/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pärjää, mutta mies on päivän töissä ja lykkäisin suunnilleen ovella vauvan sille. Vauva on siis todella suuritarpeinen, vaatii jatkuvaa kanniskelua tai seuraa, eli edes vessassa ei oikein pääse käymään silloin kun vauva on hereillä. Eli miehelle tulee sitten niinä päivinä toinen "työpäivä" varsinaisen työn perään. Vaikka rehellisyyden nimissä on sanottava, että minä olisin mieluusti töissä enemminkin kuin kotona tuon vaativan vauvan kanssa.

Ap

Vierailija
11/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne pärjää, mutta mies on päivän töissä ja lykkäisin suunnilleen ovella vauvan sille. Vauva on siis todella suuritarpeinen, vaatii jatkuvaa kanniskelua tai seuraa, eli edes vessassa ei oikein pääse käymään silloin kun vauva on hereillä. Eli miehelle tulee sitten niinä päivinä toinen "työpäivä" varsinaisen työn perään. Vaikka rehellisyyden nimissä on sanottava, että minä olisin mieluusti töissä enemminkin kuin kotona tuon vaativan vauvan kanssa.

Ap

Miksi miehen työpäivän pitäisi olla vain kahdeksantuntinen, jos sinunkin on ympärivuorokautinen? Kyllä se on sen miehenkin lapsi, joten turhaan koet huonoa omatuntoa.

Vierailija
12/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oikeastikö pidät vauvasi hoitoa työnä? Hän on sentään perheenjäsen. Voi luoja.

Vierailija
13/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä:D mulla on 6 viikkoinen ja käyn 4x viikossa salilla n. 2h ja viikonloppuisin omilla menoilla 4-5h. Pumppaan maidot ja sit menoks. Vauvalla ei oo mitään hätää kun on rakastavia hoitajia ja ruokaa:)

Vierailija
14/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintymyssuhde muodostuu myös isää syntymästä lähtien, vaikka ei niin vahvasti kuin äitiin. Olettaen siis että isä on normaalisti vauvan kanssa ollut tähän asti. Ei vauvalla siis mitään hätää ole isänsä kanssa :) Kyllä minä ainakin jätin paljon vauvaa isälleen sen mitä imetys salli, ja silti sain noottia kun olin liian kiinni vauvassa. En siis antanut muille hoitoon kuin ekan kerran joskus 8 kk:n iässä, ja sekin sellaiselle joka oli vauvalle tosi tuttu henkilö ja vain muutamaksi tunniksi.

Kyllä kuule huonoksi äidiksi syytetään jostain suunnalta, vaikka mitä tekisit :)

Vierailija
15/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hä:D mulla on 6 viikkoinen ja käyn 4x viikossa salilla n. 2h ja viikonloppuisin omilla menoilla 4-5h. Pumppaan maidot ja sit menoks. Vauvalla ei oo mitään hätää kun on rakastavia hoitajia ja ruokaa:)

ap:lla ei ole hätää. Paska mutsi löytyi täältä.

Vierailija
16/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä 6 viikkoinen vauva tarvii ihan sitä äitiään, ei ole sama asia kuin joku hoitaja ja ruokaa. Totta kai on hyvä harrastaa ja pitää huolta itsestään, mutta 4-5h kerrallaan 6 vko vauva erossa äidistään ei mene kyllä minkään suosituksen kannalta järkeväksi. Mutta toki elämässä on tilanteita, jolloin se voi olla pakollista. 

Vierailija
17/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastavia hoitajia? Noin pieni vauva tarvitsee kyllä rakastavia vanhempiaan, ei mitään helkutin hoitajia. Järkyttävän itsekästä jättää vauva jonkun salin tai shoppailun vuoksi noin pienenä hoitoon. Jos läskeistä tahtoo eroon, se onnistuu vauvankin kanssa.

Vierailija
18/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä 6 viikkoinen vauva tarvii ihan sitä äitiään, ei ole sama asia kuin joku hoitaja ja ruokaa. Totta kai on hyvä harrastaa ja pitää huolta itsestään, mutta 4-5h kerrallaan 6 vko vauva erossa äidistään ei mene kyllä minkään suosituksen kannalta järkeväksi. Mutta toki elämässä on tilanteita, jolloin se voi olla pakollista. 

ketään tuskin pakotetaan salille.

Vierailija
19/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyrin ottamaan lähes joka päivä vähän vauvatonta aikaa 1 - 1,5 h. Isovanhemmat hoitavat vauvaa kaksi kertaa viikossa, kun käyn salilla, muina päivinä mies on kaksistaan vauvan kanssa, kun minä käyn vaikka lenkillä tai hoidan ruokaostokset tai teen jotain muuta pientä. Koen, että tämä auttaa jaksamistani paljon, ja jaksan tämän ansiosta olla parempi ja enemmän läsnäoleva äiti.

Tällaiselle introvertille lapsen hoidossa on raskainta olla koko ajan läsnä lapselle ja sosialisoida hänen kanssaan. Vauva taas on hyvin sosiaalinen ja haluaa jatkuvasti huomiota ja juttelua ja läsnäoloa. Vielä kun vetelee päiväunensa 15 minuutin pätkissä, niin sitä ns. omaa aikaa ei päivän mittaan juurikaan ole.

Vierailija
20/30 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ketään tuskin pakotetaan salille.

Ei minuakaan pakotettu, mutta kyllä fysioterapeutin ja lääkärin kanssa keskustellessa tuli aika selväksi se, että synnytyksen jälkeisen kuntoutus on aloitettava nopeasti ja sen on oltava säännöllistä. Muuten olisi taas käynyt niin, että vielä neljän vuoden kuluttua synnytyksestä joudun sairaslomalle kehon pettäessä. Eihän tuokaan salilla kävijä sanonut käyvänsä 4-5 h kerrallaan salilla, vaan salilla 2 h ja viikonloppuisin voi kertyä 4-5 h omia menoja. Oma meno voi olla sekin, että käy ihan yksin ruokakaupassa. Minulle nuo salikäynnit, fysioterapiakäynnit ja muu kuntoutus olivat pakko, eikä kukaan sanonut että vauva menee rikki siitä, että myös äiti on fyysisesti siinä kunnossa, että kykenee hoitamaan vauvaa ja muuta perhettään. Ihme jeesustelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi