Mitä järkeä on uunin keltaisessa valossa.
Punainen: uuni on päällä, hyvä tietää.
Keltainen: lämmitysvastus on päällä, EVVK.
Haluaisin valon joka näyttää että uuni on halutussa lämpötilassa,vihreän vaikka ;-)
Kommentit (34)
Tämä on niin hyvää settiä että pitäisi laittaa feissarimokiin mutta valitettavasti väärä palsta.
No ihan selkee provohan tää on. Ei tälläsesta kannata jankata
Joo, jos haluaa testata missä lämpötilassa uuni on, ts. onko se jo lähellä haluttua, niin väntää vaan pienemmälle kunnes sammuu. Yksinkertaista.
Kyllä tämä typerä perinne on onnistuttu katkaisemaan. Kaverillani on juuri sellainen, joka näyttää kun uuni on valmis! Ja taisi nimenomaan vihreä valo (Miele)
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos haluaa testata missä lämpötilassa uuni on, ts. onko se jo lähellä haluttua, niin väntää vaan pienemmälle kunnes sammuu. Yksinkertaista.
No tään tietää kaikki, mutta voisi ne valot järkevästikin toimia ;-)
Mulla ei ole koskaan syttynyt se valo uudelleen avaamatta ensin luukkua. Ei ole tapana lämmitellä uunia tuntikausia.
Mun uunissa ei ole mitään keltaisia valoja o. O
Vierailija kirjoitti:
Mun uunissa ei ole mitään keltaisia valoja o. O
Just ajattelin samaa. Mulla ei vielä koskaan ole keltainen valo syttynyt, ainoastaan punaiset.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää mikroa.
Vielä parempi, hankkikaa kiertoilmauuni - sitä ei tarvitse esilämmittää !
Katsokaas, riittää että ilma uunissa on kuumaa. Uunin seinien ei tarvitse olla kuumia. Ilma lämpiää kiertolilmauunissa parissa minuutissa paistolämpötilaan, ruoan ja leivonnaiset voi laittaa kylmään uuniin ja kääntää halutun lämpötilan päälle. Uuni alkaa suhista hiljaisesti ja on hetkessä halutussa lämpötilassa. Ei mitään odottelua ja sähkönkin säästyy ajan mittaan melkoisesti.
Minä olen jo toisen polven kiertoilmauunissa käyttäjä. Äidilläni oli sellainen jo 1966. Hän halusi sellaisen heti, kun oli nähnyt sisarellaan vasta remontoidessa keittiössä Turussa käydessään.
Pelkkä perinteinen uuni on niin vanhanaikainen ja hankala käyttää kuin vain voi olla. Niin ja niille, jotka ei ole nähnyt kiertoilmauunissa, niin siinä on myös aivan sama esilämmitettävä perinteinen käyttötapakin, mutta ei sitä tule sen jälkeen käytettyä kun on kerran pari kiertoilmauunia kokeillut.
Mun täytyy mennä katsomaan mitä valoja meidän uunissa on.
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy mennä katsomaan mitä valoja meidän uunissa on.
Joo meillä punainen kertoo koska uunissa/liedessä on virta ja keltainen koska uuni on halutussa lämpötilassa. Mikä tässä oli huonoa?
Meidän uunissa onkin kaksi keltaista valoa! Ylempi kertoo, että uuni on päällä ja alempi, milloin uuni on valmis. Kyllä muuten meidän uuni ainakin saattaa sytyttää alemman valon uudestaan, vaikka luukkua ei olisi avattu. Mutta aika äkkiä se tällöin saa itsensä taas tavoitelämpötilaan. Olen ajatellut, että johtuu osittain uunin toimintatavasta (lämmittää aina välillä tavoitelämmössä pysyäkseen) sekä mahdollisesti lämpötilan mittauksen epätarkkuudesta.
Osta uuni, jossa on lämpötilan näyttö, jos se noin perkeleen tärkeää on.
Kyllä se kertoo mutta täytyy olla tavallisen yksinkertainen jos ei sitä ymmärrä että miten.