Yksinhuoltajan tuet
Eron partaalla ollaan ja mietinnässä rahallinen pärjääminen neljän lapsen kanssa. Vanhin on 10v nuorin 1v. Kelan sivuilta katselin että asuntotuki olisi mun tuloilla melkeen koko vuokra, omavastuu 45€. Onko edes mahdollista? Palkka tällä hetkellä 1350€ ilman vähennyksiä, 6 tuntisia päiviä. Syksyllä nousee 1750€, 8 tuntisiin päiviin.
Jos vuokra on 720€ niin saisin noilla tuloilla melkeen koko vuokran verran asumistukea? Otetaanko siihen tukeen huomioon elatusapu ja vammaistuki? Vammaistuki tulee erityislapsesta. Laskeskelin että palkka , lapsilisät ja yh korotus, elatusapu, vammaistuki kuussa noin 2100€ käteen. Onko mahdollista että tulee vielä se vuokra kelalta kokonaan? Vaikuttaa oudolta.
Kommentit (27)
Lastenvalvoja laskee maksettavat elarit. Meillä mies olisi halunnut maksaa minimielarit, mutta pärähti maksettavaksi kolmesta lapsesta 1298 euroa.
Jep, tuollaisen. Ei se ennen ollut tuollainen. Joku kriisi kai, eikä kestä lapsia enää.
Suunnilleen laskurin mukaan noin on. Työttömäksi en todellakaan jäisi!
No meidän tapauksessa tuskin noin hyvin maksaisi.
Kannattaa käydä töissä - tienaat itse, saat palkkaa ja näytät hyvää esimerkkiä lapsillesi. Työssäkäynnistä kertyy myös eläkettä, ja tulevaisuuden työnsaantia helpottaa jos on tehnyt töitä eikä "loisinut kotona".
Neljän lapsen yh-äiti saa lapsilisää 735e (sisältää siis yh-korotukset kustakin)
Elatusapua minimin mukaan n.600e
Kelan laskurilla voi arvioida asumistuen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä töissä - tienaat itse, saat palkkaa ja näytät hyvää esimerkkiä lapsillesi. Työssäkäynnistä kertyy myös eläkettä, ja tulevaisuuden työnsaantia helpottaa jos on tehnyt töitä eikä "loisinut kotona".
Neljän lapsen yh-äiti saa lapsilisää 735e (sisältää siis yh-korotukset kustakin)
Elatusapua minimin mukaan n.600e
Kelan laskurilla voi arvioida asumistuen määrän.
Kelan asumistukea ei saa ikinä 100% vuokraan vaan maksimi on jotain 80%. Toimeentulotukeakaan ei yh saa välttämättä vaikka olisi työttömänä työmarkkinatuella koska Kelan tuet juuri ja juuri riittää siihen toimeentulotukinormiin. Se on ihan puppua että monilapsisen yh:n ei kannatisi käydä töissä. Palkan päälle tulee kuitenkin aina nettona lapsilisät yh-korotuksilla ja elarit. Asumistukeakin saa yleensä ellei ole hyvä palkka. Päivähoitomaksuja ei mene pienellä palkalla. Eli jos työmatkakulut ovat kohtuulliset pääsee voitolla ainakin muutamalla satasella riippuen ihan siitä palkasta.
Mutta, kahden huoltajan lapsiperheessä ei kannata toisen käydä töissä pienellä palkalla jos toinen on työtön, ellei tuon työssäkäyvän palkka ylitä kolmeatonnia, joissain tilanteissa pitää olla jopa enemmänkin. Eli pahimmat kannustiloukut on juuri kahden huoltajan perheissä, ei yksinhuoltajilla!
No niin, ihmiset.
En tiedä, missä asut, mutta asumistukilaskurin mukaan olisitte oikeutettuna noin 640e tukeen (arvelin, että asuinpaikka olisi Turku).
Itsellä vuokra lohkaisi eron jälkeen järjettömän osan tuloista, mutta ta-daa! Rahaa on silti ihan kaikkeen tarpeelliseen, koska pystyn päättämään sen käytöstä itse. Enkä enää törsäile kuten parisuhteessa, jolloin piti ostaa itselleen hyvää oloa.
Saat elatusmaksut ja lapsilisään yh-korotuksen.
Mä en kehota jäämään työttömäksi, koska töissä saa sentään nauttia aikuisten seurasta - mun pää ei olisi kestänyt viiden vuoden kotona olon jälkeen enää kovinkaan kauaa taaperoiden seuraneitinä.