Miten vähentää tai edes yrittää estää univelkaa lisääntymästä??
Otsikossa kysymys oikeastaan oli. Tiedän siis kyllä, että nukkumalla, mutta tällä hetkellä nukkuminen on tällä hetkellä kivun takia todella huonoa. Saan nukuttua yöllä vaihtelevasti 2-4 tuntia ja sen reilun puolen tunnin pätkissä. Tätä on jatkunut vuoden vaihteesta ja tulee jatkumaan vielä jonkun aikaa. Julkisella puolella pitkitetään leikkauspäätöstä, joka tähän auttaisi ja kävin yksityisellä, joka nyt laittoi lähetteen ortopedille, joka päättää leikkauksesta, mutta tuo ortopediaika tulee kuitenkin vasta 3-4 viikon päästä ja sitten on vielä odotettava leikkaukseen, mikäli ortopedi näyttää vihreää valoa leikkaukselle.
Olen yrittänyt nukkua myös päivällä, mutta yhtä lyhyitä pätkiä saan päivälläkin nukuttua. Sillon tietty kokonaisunimäärä vuorokaudessa kasvaa, mutta silti tuntuu, että vähän väliä tulee uusia fyysisiä oireita, jotka mitä todennäköisimmin johtuu univelasta ja olo on koko ajan tosi kamala.
Mulla on nyt jo todella paljon fyysisiä oireita, jotka johtuvat univelasta ja olen sairaslomalla töistä, kun en vaan ole mm. univelan takia työkykyinen.
Osaisko joku sanoa, kannattaako silti yrittää nukkua myös päivälläkin, vaikkei sillonkaan saa pidempiä pätkiä nukuttua? Jotain muita vinkkejä, miten yrittää ehkästä univelan lisääntymistä? Unilääkkeitäkin olen kokeillut, mutta niistä huolimatta heräilen öisin kivun takia ja kun oon ottanu unilääkkeen ni sit on ollut päivällä vielä normaalista sekavampi olo.
Kommentit (9)
vaivu horrokseen
niin minä teen aina töissä, puoli tuntia aamupalaverissa ja puoli tuntia iltapäivällä auton ratissa
Mene yksityiselle ortopedille. Ei sinne tarvitse viikkokausia jonottaa. Olisiko leikkaus mahdollinen yksityisesti? Yleensä sinne pääsee lähes heti.
Eikö sulla ole kipulääkkeitä?
Otat kipulääkkeet ja unilääkkeet. Vaikka olet alkuun päivällä väsynyt (koska sitä se sekavuudelta tuntuva olo on: väsymystä jonka alat tuntea kun olet saanut edes sen verran unta että turtumus alkaa hellittää), se on kuitenkin parempi kuin jos että et nukkuisi. Ja olo helpottaa muutaman peräkkäisen yön jälkeen.
Nukun ihan yhtä hyvin (siis huonosti) yöllä riippumatta siitä nukunko päivällä vai en.
ap
Vierailija kirjoitti:
Älä nuku päivällä, se vain vaikeuttaa yöunien saamista.
Mikään kipulääke ei auta, olen kokeillut reseptillä ja reseptittä saatavat, myös hermokipulääkkeet on testattu eikä nekään ole auttanut.
Mulle ei ole taloudellisesti mahdollista leikkauttaa kättä yksityisesti, jos se olisi mitenkään mahdollista, niin olisin sen jo tehnyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle ortopedille. Ei sinne tarvitse viikkokausia jonottaa. Olisiko leikkaus mahdollinen yksityisesti? Yleensä sinne pääsee lähes heti.
Eikö sulla ole kipulääkkeitä?
Kuten jo kirjoitin kipulääkkeet ei auta eikä unilääkkeetkään auttaneet nukkumaan yhtään paremmin, oli vaan lisäks päivällä todella sekava olo.
ap
Vierailija kirjoitti:
Otat kipulääkkeet ja unilääkkeet. Vaikka olet alkuun päivällä väsynyt (koska sitä se sekavuudelta tuntuva olo on: väsymystä jonka alat tuntea kun olet saanut edes sen verran unta että turtumus alkaa hellittää), se on kuitenkin parempi kuin jos että et nukkuisi. Ja olo helpottaa muutaman peräkkäisen yön jälkeen.
Voi helvetti kun olisikin joku keino nukkua kunnolla. Mulla ei ole mitään fyysistä syytä. Testattu ja tutkittu kaikki mahdollinen. Veri ja virtsanäytteet olen antanut moneen kertaan. Miedoin 10 millinen nukahtamislääke oli käytössä monta vuotta.
Nyt sitten keväällä olisi pitänyt antaa valvottu virtsanäyte. Se oli liikaa, vittu jos aletaan kohdella kuin jotain narkkia niin pitäkää nappinne. Odotin kuinka kovat viekkarit tulee 7 vuoden stellojen ja vastaavien syömisestä. Yllättävää ei mitään viekkareita. Unettomuus toki vaivaa mutta nappien pois jättö ei vaivaa yhtään.
Monta viikkoa olen jo ollut ilman. Viimeisestä satsista olen ottanut yhden kun tuli stressi tilanne. Siellä ne on loput 19 kappaletta ja säästelen niitä todella pahan varalle. Yksinkertaisesti päätös olla ottamatta näköjään pitää. Ihan vasta viikonloppuna humala teki sen että sammuin neljäksi tunniksi.
Edes krapula mikä on pahin vaihe ei saanut ottamaan pilleriä. Sitä kun päättää jotain niin sitä olla todella sitkeä.
Joo, ja jos olisit lukenut vastauksen niin mä vastasin tähän sun vastaväitteeseenkin. Jos tottelisit, saattaisit saada lukutaitosi takaisin muutamassa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo kirjoitin kipulääkkeet ei auta eikä unilääkkeetkään auttaneet nukkumaan yhtään paremmin, oli vaan lisäks päivällä todella sekava olo.
ap
Vierailija kirjoitti:
Älä nuku päivällä, se vain vaikeuttaa yöunien saamista.